REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksiegować pobrane z góry odsetki i prowizję od kredytu bankowego

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymała z banku kredyt, którego wartość w dniu wpłaty została pomniejszona o prowizję i pobrane z góry odsetki. Jak zaewidencjonować tę różnicę?

 

RADA

Jeśli kredyt służy finansowaniu bieżącej działalności, to różnicę odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach przez okres, którego pobrana kwota dotyczy. Jeżeli natomiast zaciągnięto kredyt inwestycyjny, to wartość potrąconej prowizji i pobranych z góry odsetek zwiększa koszt inwestycji.

UZASADNIENIE

Wszelkie zobowiązania ujmuje się w momencie ich powstania w wartości nominalnej. Dlatego mimo wpływu na rachunek bankowy kwoty niższej niż wynikająca z umowy, zobowiązanie z tytułu kredytu musi wykazywać wartość nominalną (wynikającą z umowy).

W pytaniu nie określono, w jakim celu zaciągnięto kredyt. Jeżeli zgodnie z umową kredytową bank pobrał prowizję oraz odsetki z góry, pomniejszając w ten sposób wartość faktycznie przekazanych środków, to ewidencja w księgach rachunkowych potrąconych kwot zależy właśnie od rodzaju kredytu.

Jeśli zaciągnięto kredyt inwestycyjny (np. w związku z budową środka trwałego), to prowizja i odsetki zwiększą nakłady poniesione na tę inwestycję w okresie jej trwania. Jeżeli natomiast zaciągnięto kredyt obrotowy służący sfinansowaniu bieżącej działalności, to kwotę prowizji oraz pobranych z góry odsetek rozlicza się w czasie za pośrednictwem konta „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” w korespondencji z kontem „Koszty finansowe”. Rozliczanie następuje w równych ratach przez okres, którego pobrana kwota dotyczy.

Przykład 1

Spółka zaciągnęła krótkoterminowy kredyt inwestycyjny służący sfinansowaniu budowy środka trwałego. Wartość udzielonego kredytu wynosi 230 000 zł. Zgodnie z umową kredytową bank z góry potrącił naliczone odsetki oraz prowizję w łącznej wysokości 25 000 zł. W związku z tym na rachunek bankowy spółki wpłynęła kwota pomniejszona o potrącone koszty, tj. 205 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ kredytu na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 205 000

Ma„Kredyt bankowy” 205 000

2. Zwiększenie wartości kredytu o potrącone koszty:

Wn„Środki trwałe w budowie” 25 000

Ma„Kredyt bankowy” 25 000

3. Spłata kredytu:

Wn„Kredyt bankowy” 230 000

Ma„Rachunek bankowy” 230 000

4. Zakończenie inwestycji, przyjęcie środka trwałego do ewidencji. Łączna wartość nakładów poniesionych w związku z budową wynosi 350 000 zł:

Wn„Środki trwałe” 350 000

Ma„Środki trwałe w budowie” 350 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka zaciągnęła krótkoterminowy (na 14 miesięcy) kredyt obrotowy na sfinansowanie bieżącej działalności. Wartość udzielonego kredytu wynosi 150 000 zł. Zgodnie z umową kredytową bank z góry potrącił naliczone odsetki oraz prowizję w łącznej wysokości 13 000 zł. W związku z tym na rachunek bankowy spółki wpłynęła kwota pomniejszona o potrącone koszty, tj. 137 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ kredytu na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 137 000

Ma„Kredyt bankowy” 137 000

2. Zwiększenie wartości kredytu o potrącone koszty:

Wn„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 13 000

Ma„Kredyt bankowy” 13 000

3. Spłata pierwszej raty kredytu:

Wn„Kredyt bankowy” 10 714

Ma„Rachunek bankowy” 10 714

4. Zaliczenie do kosztów części odsetek i prowizji przypadającej na dany okres. Miesięczna wartość do odniesienia w koszty:

13 000 zł : 14 miesięcy = 929 zł

Wn„Koszty finansowe” 929

- w analityce „Prowizje i odsetki od kredytu”

Ma„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 929

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczanie potrąconych kosztów kredytu za pośrednictwem konta „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” wynika z art. 39 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli na podstawie umowy wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie, to różnica stanowi czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie. Oczywiście przy tej klasyfikacji należy również kierować się zasadą istotności. Jeśli więc wartość potrąconych kosztów jest nieistotna z punktu widzenia danej jednostki i nie zniekształci wyniku finansowego spółki, można ją odnieść bezpośrednio w koszty w dniu poniesienia.

Jeżeli na dzień bilansowy konto rozliczeń międzyokresowych wykazuje saldo do rozliczenia w następnym roku obrotowym, to wartość tego salda należy wykazać w aktywach bilansu według następującego podziału:

- pozycja A.V.2 „Długoterminowe inne rozliczenia międzyokresowe”,

- pozycja B.IV „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe”

- w zależności od tego, czy dotyczą one rat pożyczki, które będą spłacane po upływie 12 miesięcy, czy w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Zobowiązanie z tytułu kredytu jest wykazywane w pasywach bilansu w kwocie, która będzie podlegać spłacie, również z podziałem na zobowiązania długo- i krótkoterminowe:

- pozycja B.II.2 lit. a) „Zobowiązania długoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”,

- pozycja B.III.2 lit. a) „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”.

- art. 28 ust. 11 pkt 2, art. 39 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF


 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA