REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksiegować pobrane z góry odsetki i prowizję od kredytu bankowego

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymała z banku kredyt, którego wartość w dniu wpłaty została pomniejszona o prowizję i pobrane z góry odsetki. Jak zaewidencjonować tę różnicę?

 

RADA

Jeśli kredyt służy finansowaniu bieżącej działalności, to różnicę odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach przez okres, którego pobrana kwota dotyczy. Jeżeli natomiast zaciągnięto kredyt inwestycyjny, to wartość potrąconej prowizji i pobranych z góry odsetek zwiększa koszt inwestycji.

UZASADNIENIE

Wszelkie zobowiązania ujmuje się w momencie ich powstania w wartości nominalnej. Dlatego mimo wpływu na rachunek bankowy kwoty niższej niż wynikająca z umowy, zobowiązanie z tytułu kredytu musi wykazywać wartość nominalną (wynikającą z umowy).

W pytaniu nie określono, w jakim celu zaciągnięto kredyt. Jeżeli zgodnie z umową kredytową bank pobrał prowizję oraz odsetki z góry, pomniejszając w ten sposób wartość faktycznie przekazanych środków, to ewidencja w księgach rachunkowych potrąconych kwot zależy właśnie od rodzaju kredytu.

Jeśli zaciągnięto kredyt inwestycyjny (np. w związku z budową środka trwałego), to prowizja i odsetki zwiększą nakłady poniesione na tę inwestycję w okresie jej trwania. Jeżeli natomiast zaciągnięto kredyt obrotowy służący sfinansowaniu bieżącej działalności, to kwotę prowizji oraz pobranych z góry odsetek rozlicza się w czasie za pośrednictwem konta „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” w korespondencji z kontem „Koszty finansowe”. Rozliczanie następuje w równych ratach przez okres, którego pobrana kwota dotyczy.

Przykład 1

Spółka zaciągnęła krótkoterminowy kredyt inwestycyjny służący sfinansowaniu budowy środka trwałego. Wartość udzielonego kredytu wynosi 230 000 zł. Zgodnie z umową kredytową bank z góry potrącił naliczone odsetki oraz prowizję w łącznej wysokości 25 000 zł. W związku z tym na rachunek bankowy spółki wpłynęła kwota pomniejszona o potrącone koszty, tj. 205 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ kredytu na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 205 000

Ma„Kredyt bankowy” 205 000

2. Zwiększenie wartości kredytu o potrącone koszty:

Wn„Środki trwałe w budowie” 25 000

Ma„Kredyt bankowy” 25 000

3. Spłata kredytu:

Wn„Kredyt bankowy” 230 000

Ma„Rachunek bankowy” 230 000

4. Zakończenie inwestycji, przyjęcie środka trwałego do ewidencji. Łączna wartość nakładów poniesionych w związku z budową wynosi 350 000 zł:

Wn„Środki trwałe” 350 000

Ma„Środki trwałe w budowie” 350 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka zaciągnęła krótkoterminowy (na 14 miesięcy) kredyt obrotowy na sfinansowanie bieżącej działalności. Wartość udzielonego kredytu wynosi 150 000 zł. Zgodnie z umową kredytową bank z góry potrącił naliczone odsetki oraz prowizję w łącznej wysokości 13 000 zł. W związku z tym na rachunek bankowy spółki wpłynęła kwota pomniejszona o potrącone koszty, tj. 137 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ kredytu na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 137 000

Ma„Kredyt bankowy” 137 000

2. Zwiększenie wartości kredytu o potrącone koszty:

Wn„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 13 000

Ma„Kredyt bankowy” 13 000

3. Spłata pierwszej raty kredytu:

Wn„Kredyt bankowy” 10 714

Ma„Rachunek bankowy” 10 714

4. Zaliczenie do kosztów części odsetek i prowizji przypadającej na dany okres. Miesięczna wartość do odniesienia w koszty:

13 000 zł : 14 miesięcy = 929 zł

Wn„Koszty finansowe” 929

- w analityce „Prowizje i odsetki od kredytu”

Ma„Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” 929

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczanie potrąconych kosztów kredytu za pośrednictwem konta „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów” wynika z art. 39 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli na podstawie umowy wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie, to różnica stanowi czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie. Oczywiście przy tej klasyfikacji należy również kierować się zasadą istotności. Jeśli więc wartość potrąconych kosztów jest nieistotna z punktu widzenia danej jednostki i nie zniekształci wyniku finansowego spółki, można ją odnieść bezpośrednio w koszty w dniu poniesienia.

Jeżeli na dzień bilansowy konto rozliczeń międzyokresowych wykazuje saldo do rozliczenia w następnym roku obrotowym, to wartość tego salda należy wykazać w aktywach bilansu według następującego podziału:

- pozycja A.V.2 „Długoterminowe inne rozliczenia międzyokresowe”,

- pozycja B.IV „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe”

- w zależności od tego, czy dotyczą one rat pożyczki, które będą spłacane po upływie 12 miesięcy, czy w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Zobowiązanie z tytułu kredytu jest wykazywane w pasywach bilansu w kwocie, która będzie podlegać spłacie, również z podziałem na zobowiązania długo- i krótkoterminowe:

- pozycja B.II.2 lit. a) „Zobowiązania długoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”,

- pozycja B.III.2 lit. a) „Zobowiązania krótkoterminowe wobec pozostałych jednostek z tytułu kredytów i pożyczek”.

- art. 28 ust. 11 pkt 2, art. 39 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF


 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA