REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować dotację na sfinansowanie bieżącej działalności

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymała dotację, która ma być przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności operacyjnej (świadczenie usług). Jak w takim przypadku wygląda ewidencja funduszy? Jakie regulacje spółka powinna wprowadzić, aby prawidłowo kwalifikować wydatki przy rozliczaniu się z dotacji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Otrzymane dotacje przeznaczone na finansowanie bieżącej działalności stanowią dla spółki pozostałe przychody operacyjne. Koszty ogólne należy zaliczyć do wydatków kwalifikowanych, jeśli są one oparte na kosztach rzeczywistych związanych z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego z funduszy strukturalnych. Koszty kwalifikowane należy proporcjonalnie rozliczyć dla przedsięwzięcia, z zastosowaniem właściwie uzasadnionej i sprawdzonej metody. Dlatego jednostka musi odpowiednio dostosować plan kont do ewidencji środków unijnych i ich wykorzystania.

UZASADNIENIE

Fundusze unijne finansujące działalność jednostek gospodarczych mają ogromny wpływ na ich innowacyjność. Ich celem jest wprowadzanie nowych i zmodernizowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych lub organizacyjno-technicznych.

REKLAMA

Tabela 1. Rodzaje dotacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dotacje unijne udzielone na finansowanie bieżącej działalności obrotowej, w tym przypadku na świadczone przez spółkę usługi, to dotacje przedmiotowe do przychodów.

Czy wszystkie wydatki finansowane z przyznanych dotacji podlegają zwrotowi

Wydatek jest kwalifikowany (podlega zwrotowi), jeżeli został poniesiony w ramach zatwierdzonego projektu realizowanego z udziałem funduszy strukturalnych i spełnia warunki szczegółowe określone w rozporządzeniu komisji nr 448/2004.

Wydatkami kwalifikowanymi mogą być:

• koszty bankowe związane z prowadzeniem odrębnych rachunków dla funduszy strukturalnych;

• opłaty za doradztwo prawne, opłaty notarialne, koszty ekspertyz technicznych i finansowych, koszty księgowania i audytu, jeżeli są bezpośrednio związane z realizowanym przedsięwzięciem i są niezbędne dla jego przygotowania lub realizacji albo - w przypadku kosztów prowadzenia księgowości lub audytu - są związane ze spełnieniem wymogów stawianych przez instytucję zarządzającą;

• koszt amortyzacji nieruchomości lub urządzeń, które mają bezpośredni związek z celami przedsięwzięcia po spełnieniu odpowiednich warunków;

• wynagrodzenia pracowników realizujących projekty finansowane ze środków pomocowych;

• pozostałe koszty, które zostały poniesione w związku z realizacją projektu (np. materiały biurowe, delegacje pracowników, materiały promocyjno-reklamowe).

Dotacje w księgach rachunkowych

Przepisy regulujące korzystanie z dotacji unijnych nakładają na przedsiębiorców obowiązek dostosowania i prowadzenia odrębnej ewidencji funduszy zgodnej z krajowymi regulacjami, tj. z ustawą o rachunkowości. Wyodrębnienie ewidencji jest konieczne dla celów kontrolnych.

Przedsiębiorca ma obowiązek zaprezentować i udokumentować poprawność zarządzania i wykorzystania dotacji. Wiąże się to z dostosowaniem zasad (polityki) rachunkowości w celu ewidencji i rozliczania otrzymanego dofinansowania.

Jest to bardzo ważne, ponieważ sposób rozliczania i wykorzystania wypłaconych subwencji jest rygorystycznie kontrolowany przez jednostki monitorująco-kontrolne.

Dla celów kontrolnych jednostki otrzymujące fundusze unijne muszą prowadzić ewidencję otrzymanych środków na wyodrębnionych kontach bankowych. W tym celu powinny założyć w banku odpowiedni rachunek bankowy.

Ponieważ beneficjentem korzystającym z publicznych środków wspólnotowych jest spółka prawa handlowego, ma ona obowiązek zastosować metodę wynikową do ewidencji funduszy pomocowych. Metoda ta polega na zaliczeniu otrzymanych subwencji do przychodów.

Gdyby spółka otrzymała dotację na nabycie lub wytworzenie aktywów, wówczas zaksięgowałaby ją jako rozliczenia międzyokresowe przychodów.

Tabela 2. Rodzaje dotacji ze względu na sposób ich ewidencji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązek ewidencji dotacji w księgach rachunkowych powstaje w chwili jej otrzymania. Sam fakt uzyskania decyzji o otrzymaniu subwencji można zaksięgować na koncie pozabilansowym jako należności warunkowe po stronie Wn.

Środki pieniężne otrzymane w walutach obcych należy przeliczyć po kursie kupna walut stosowanym przez bank, z którego usług korzysta jednostka.

Dotacje otrzymane na sfinansowanie bieżącej działalności są dla spółki przychodami podatkowymi. Zgodnie z art. 12 ust. 1 przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wydatki sfinansowane ze środków pomocowych zalicza się do kosztów podatkowych na zasadach określonych w art. 15 ustawy.

Jedynie w przypadku, gdy otrzymane fundusze stanowią zwrot wydatków, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, nie są one przychodem podatkowym przedsiębiorcy.

Otrzymanie dotacji unijnych w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest opodatkowane tylko wówczas, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług. Fundusze otrzymane na te działania spółki, które nie mają wpływu na wielkość cen skalkulowanych przez przedsiębiorcę, nie są opodatkowane.

Obowiązek podatkowy od dopłat powstaje z chwilą wpływu środków pomocowych na rachunek bankowy przedsiębiorcy. Dotyczy to również zaliczek i przedpłat (mających bezpośredni wpływ na cenę). Otrzymana dotacja powinna być opodatkowana zgodnie ze stawką stosowaną dla towarów i usług, których ona dotyczy. Operację tę dokumentuje się fakturą wewnętrzną. Kwota dopłaty stanowi wartość brutto, co oznacza, że podatek powinien być liczony metodą „w stu”.

Podatek naliczony VAT od zakupów sfinansowanych dotacjami odlicza się na zasadach ogólnych. Oznacza to, że podatek ten można odliczyć wówczas, gdy podatnik prowadzi działalność opodatkowaną, a kupiony towar lub usługa będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wyjątek dotyczy przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przykład

Spółka ALFA uzyskała dotację służącą sfinansowaniu bieżącej działalności (zmiana procesu technologicznego). Projekt ten jest sfinansowany w 100% ze środków EFS. W budżecie projektu zostały zaplanowane następujące koszty:

• audyt projektu - 18 000 zł,

• wynagrodzenia pracowników realizujących projekt - 155 000 zł,

• obsługa księgowa (biuro rachunkowe) - 18 000 zł,

• obsługa prawna - 18 000 zł,

• materiały biurowe - 12 200 zł.

Całkowity koszt projektu wynosi 221 200 zł.

Projekt był realizowany od 1 maja 2007 r. do 31 grudnia 2007 r.

W maju na wyodrębniony rachunek bankowy wpłynęła dotacja w wysokości 221 200 zł. Opłaty za prowadzenie rachunku bankowego poniesione w czasie realizacji projektu wyniosły 350 zł.

Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Decyzja o uzyskaniu dotacji na realizację projektu - dekretacja na koncie pozabilansowym:

Wn „Należności warunkowe” 221 200,00

2. Wpływ pieniędzy z dotacji na konto spółki:

Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę sprzedawanych produktów, dlatego spółka nie ma obowiązku naliczenia VAT należnego.

Wn „Rachunek bankowy środków unijnych” 221 200,00

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 221 200,00

- w analityce „Dotacje”

Równolegle wyksięgowanie należności warunkowej z ewidencji pozabilansowej

Ma „Należności warunkowe” 221 200,00

3. W okresie od maja do grudnia zaewidencjonowano następujące koszty związane z realizacją projektu:

a) materiały biurowe

Wn „Zużycie materiałów” 10 000,00

Wn „VAT naliczony” 2 200,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200,00

b) pozostałe koszty

• audyt projektu - 14 754,10 zł,

• obsługa księgowa - 14 754,10 zł,

• obsługa prawna - 14 754,10 zł.

Wn „Usługi obce” 44 262,30

Wn „VAT naliczony” 9 737,70

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 54 000,00

4. Wynagrodzenia pracowników realizujących projekt były niższe niż zakładano w budżecie i wyniosły 105 000 zł:

Wn „Wynagrodzenia” 105 000,00

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 105 000,00

5. Zapłacono za kupione usługi:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 66 200,00

Ma „Rachunek bankowy środków unijnych” 66 200,00

6. Wypłacono pracownikom wynagrodzenia:

Wn „Rozrachunki z pracownikami” 105 000,00

Ma „Rachunek bankowy środków unijnych” 105 000,00

7. Zaksięgowano opłaty bankowe:

Wn „Usługi obce” 350,00

Ma „Rachunek bankowy środków unijnych” 350,00

Wykorzystano 171 550 zł z przyznanej dotacji. Pozostałe 49 650 zł zwrócono po zakończeniu realizacji projektu.

8. Zwrot niewykorzystanych środków:

Wn „Pozostałe przychody operacyjne” 49 650,00

- w analityce „Dotacje”

Ma „Rachunek bankowy środków unijnych” 49 650,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 30 i 32g, art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA