REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Autopromocja

RADA

Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Koszty ujęte na fakturze, dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych, powinny być zaewidencjonowane jako „Rozliczenia międzyokresowe czynne”. Jeżeli natomiast koszty dotyczą danego okresu sprawozdawczego, ale zostaną poniesione dopiero w przyszłym okresie, stanowią one rezerwę na koszty, którą trzeba zaewidencjonować na koncie „Rozliczenia międzyokresowe bierne”.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Oznacza to, że ujęcie skutków zdarzenia następuje niezależnie od tego, czy transakcja jest udokumentowana fakturą czy wiarygodnie oszacowana.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury z serwisem internetowym

Z kolei dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. W rachunkowości do tego celu wykorzystywane są rozliczenia międzyokresowe czynne lub bierne.

Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinny być rozliczane z zachowaniem zasady ostrożności, tzn. nie mogą być rozliczane w nadmiernie długim okresie, żeby nie nastąpiło zawyżenie aktywów jednostki. Najczęściej rozliczeniami międzyokresowymi czynnymi objęte są:

• czynsze i dzierżawy,

• ubezpieczenia majątkowe,

• podatki od nieruchomości i środków transportu,

• prenumeraty.

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy. Wynikają one w szczególności:

• ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez jej kontrahentów, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny,

• z obowiązku wykonania związanych z bieżącą działalnością przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, które jednostka będzie musiała zrealizować, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.

Dokonywanie odpisów z tytułu biernych rozliczeń międzyokresowych jest zasadne, jeżeli koszty dotyczą danego okresu sprawozdawczego, jednak zostaną poniesione dopiero w przyszłym okresie sprawozdawczym.

Przykład 1

Spółka podpisała umowę o badanie sprawozdania finansowego za 2007 r. Wartość netto umowy - 50 000 zł. W grudniu audytor przeprowadził badanie wstępne i wystawił fakturę na 50% wartości usługi. Faktura została zapłacona w styczniu 2008 r. W lutym audytor wystawił fakturę za badanie końcowe w kwocie 25 000 zł netto.

Ewidencja księgowa w grudniu 2007 r.

1. Faktura otrzymana od audytora za wykonanie badania wstępnego:

• netto - 25 000 zł

VAT - 5500 zł

Wn „Usługi obce” 25 000

Wn „VAT naliczony” 5 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 500

2. Rezerwa na koszty audytu sprawozdania finansowego za 2007 r. - 25 000 zł:

Wn „Rozliczenie kosztów” 25 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 25 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w styczniu 2008 r.

1. Zapłata za fakturę audytora:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 30 500

Ma „Rachunek bankowy” 30 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w lutym 2008 r.

1. Faktura otrzymana od audytora za wykonanie badania ostatecznego:

• netto - 25 000 zł

VAT - 5500 zł

Wn „Usługi obce” 25 000

Wn „VAT naliczony” 5 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 500

2. Rozliczenie kosztów pokrytych rezerwą:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 25 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 25 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nie ma potrzeby tworzenia rezerw na koszty audytu, jeśli koszty te w każdym roku są zbliżone.

Przykład 2

W grudniu 2007 r. spółka otrzymała fakturę za czynsz najmu pomieszczeń biurowych za I kwartał 2008 r. Wartość netto usługi - 30 000 zł, VAT - 6600 zł. Faktura została opłacona w styczniu 2008 r.

Ewidencja księgowa w grudniu 2007 r.

1. Faktura otrzymana za najem pomieszczeń biurowych za I kwartał 2008 r.:

Wn „Usługi obce” 30 000

Wn „VAT naliczony” 6 600

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 36 600

2. Przeniesienie kosztów do rozliczania w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 30 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 30 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w styczniu 2008 r.

1. Zapłata za fakturę:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 36 600

Ma „Rachunek bankowy” 36 600

2. Rozliczenie czynszu najmu za styczeń 2008 r.:

30 000 zł : 3 miesiące = 10 000 zł/miesiąc

Wn „Rozliczenie kosztów” 10 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 10 000

W ten sam sposób będzie przebiegać ewidencja w kolejnych miesiącach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W grudniu spółka przeprowadziła remont maszyny produkcyjnej. Koszt usługi wynikający z umowy wynosi 20 000 zł netto. W styczniu, przed otrzymaniem faktury, spółka zareklamowała usługę, w wyniku czego wykonawca udzielił rabatu w kwocie 2000 zł netto. Ostateczna wartość faktury za remont wyniosła 18 000 zł netto.

Ewidencja księgowa w grudniu 2007 r.

1. Utworzenie rezerwy na koszty remontu maszyny produkcyjnej:

Wn „Rozliczenie kosztów” 20 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w styczniu 2008 r.

1. Faktura od wykonawcy:

• wartość netto - 18 000 zł

• VAT - 3960 zł

Wn „Usługi obce” 18 000

Wn „VAT naliczony 3 960

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 21 960

2. Rozliczenie rezerwy:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe bierne” 20 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 6, art. 7, art. 20 ust. 1, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 4d i 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA