REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć odpis aktualizujące w ewidencji księgowej /Fot. Fotolia
Jak ująć odpis aktualizujące w ewidencji księgowej /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Zgodnie z art. 35b ustawy o rachunkowości wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty poprzez dokonanie odpisu aktualizującego. Aktualizacja powinna być przeprowadzona w odniesieniu do:

REKLAMA

Autopromocja

1) należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości - do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym;

2) należności od dłużników w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego - w pełnej wysokości należności;

3) należności kwestionowanych przez dłużników oraz z których zapłatą dłużnik zalega, a według oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna - do wysokości niepokrytej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności;

4) należności stanowiących równowartość kwot podwyższających należności, w stosunku do których uprzednio dokonano odpisu aktualizującego - w wysokości tych kwot, do czasu ich otrzymania lub odpisania;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5) należności przeterminowanych lub nieprzeterminowanych o znacznym stopniu prawdopodobieństwa nieściągalności, w przypadkach uzasadnionych rodzajem prowadzonej działalności lub strukturą odbiorców - w wysokości wiarygodnie oszacowanej kwoty odpisu, w tym także ogólnego, na nieściągalne należności.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Dokonane odpisy aktualizujące wartość głównej należności zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych, a odpisy od naliczonych odsetek do kosztów finansowych.

Utworzony odpis aktualizujący należności umorzone, przedawnione lub nieściągalne jest pomniejszany o wartość spisanych należności. ⒸⓅ

SPOSÓB POSTĘPOWANIA

1 Ustalenia w sprawie należności

Zgodnie z treścią pytania w pierwszej kolejności spółka powinna ustalić, które należności są na dzień bilansowy przedawnione, umorzone lub nieściągalne, na skutek czego kwoty ich wymaganej zapłaty nie mogą być uznane za realne. Spółka ustala również te należności, które wprawdzie nie są ani przedawnione, ani umorzone, ani nieściągalne, ale są wątpliwe, co oznacza, że termin ich zapłaty już minął lub są zagrożone dużym prawdopodobieństwem nieściągalności. Spółka ustala ich wartość wynikającą z ksiąg rachunkowych, a następnie dokonuje odpisu aktualizującego. ⒸⓅ

2 Odpis aktualizujący

Spółka w polityce rachunkowości powinna ustalić zasady dokonywania odpisów aktualizujących. Przykładowo powinna:

- dokonywać aktualizacji należności raz w roku na dzień bilansowy – dla należności przeterminowanej powyżej 12 miesięcy odpis 100 proc. w pozostałe koszty operacyjne, a dla naliczonych odsetek – też odpis 100 proc. w pozostałe koszty finansowe,

- dokonywać aktualizacji należności co kwartał – dla należności przeterminowanych o 4 miesiące – 25 proc. wartości, dla należności przeterminowanych powyżej 6 miesięcy – 50 proc. wartości, dla należności przeterminowanych powyżej 9 miesięcy – 75 proc. wartości, dla należności przeterminowanych powyżej 12 miesięcy – 100 proc. wartości.

Załóżmy, że spółka podzieliła odbiorców na dwie grupy:

- osoby fizyczne, które dokonują płatności gotówką,

- firmy, które otrzymują odroczony termin zapłaty.

W drugiej grupie pojawiają się niezapłacone w terminie należności. Spółka na podstawie analizy danych określiła prawdopodobieństwo zapłaty należności:

● jeżeli należność jest przeterminowana od 30 do 90 dni, to 25 proc. należności może okazać się nieściągalne;

● jeżeli należność jest przeterminowana od 91 do 180 dni, to 50 proc. należności może okazać się nieściągalne;

● jeżeli należność jest przeterminowana od 181 do 270 dni, to 75 proc. należności może okazać się nieściągalne;

● jeżeli należność jest przeterminowana powyżej 270 dni, to 100 proc. należności może okazać się nieściągalne.

Ocena prawdopodobieństwa zapłaty należności pokazała stan zadłużenia przedstawiony w tabeli. ⒸⓅ


3 Księgowanie

Stan początkowy:

Należności 3 800 000 zł

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Naliczenie odsetek od przeterminowanych należności kwota 65 000 zł.

2. Utworzenie odpisu aktualizującego należność główną kwota 650 000 zł.

3. Utworzenie odpisu aktualizującego odsetki kwota 40 000 zł.

Wartość bilansowa należności będzie wynosiła 3 175 000 zł. ⒸⓅ

4 Podatek odroczony

W związku z utworzeniem odpisu aktualizującego należności oraz naliczeniem odsetek od należności przeterminowanych spółka powinna naliczyć podatek odroczony. Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o rachunkowości w związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości spółka tworzy rezerwę i ustala aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego jest podatnikiem. Równocześnie jeżeli omawiana spółka za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

1) 17 000 000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

2) 34 000 000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

3) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty

- to może odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

W analizowanym przypadku należy się zastanowić, czy utworzone odpisy aktualizujące mogą w przyszłości zostać kosztami stanowiącymi koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych. Załóżmy, że spółka będzie występowała na drogę dochodzenia sądowego w odniesieniu do wszystkich należności, od których dokonała odpisu aktualizującego. Spółka powinna więc naliczyć aktywa z tytułu odroczonego podatku, a w związku z naliczeniem odsetek utworzyć rezerwę na podatek odroczony.

Obliczenia:

Rezerwa na podatek odroczony

Wartość odsetek 65 000 zł x 19 proc. = 12 350 zł

Aktywa z tytułu odroczonego podatku

Wartość odpisu 690 000 x 19 proc. = 131 100 zł. ⒸⓅ

5 Ewidencja

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Zaksięgowanie aktywów z tytułu odroczonego podatku kwota 131 100 zł.

2. Zaksięgowanie rezerwy z tytułu odroczonego podatku kwota 12 350 zł. ⒸⓅ

Wyszczególnienie

Wartość ogółem

W tym:

w terminie wymagalności i przeterminowane do 30 dni

przeterminowane:

od 30 do 90 dni

od 91 do 180 dni

od 181 do 270 dni

od 181 do 270 dni

Należność główna razem

3 800 000

2 500 000

500 000

400 000

300 000

100 000

Odsetki od należności

65 000

12 500

20 000

22 500

10 000

Odpis aktualizujący należność główną

650 000

0

125 000

200 000

225 000

100 000

Odpis aktualizujący odsetki

40 000

3125

10 000

16 875

10 000

Wartość netto

3 175 000

2 500 000

384 375

210 000

80 625

0

Gabriela Suski

 specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).

Krajowy Standard Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości”.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy”.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

REKLAMA

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA