REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obcy weksel ewidencjonuje się jako inwestycje

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Weksel płatny w terminie przekraczającym trzy miesiące od daty jego wystawienia, ale nie dłuższym niż 12 miesięcy, ujawnia się w bilansie jako inne papiery wartościowe.

Weksel jest wierzycielskim papierem wartościowym o ściśle określonej przez prawo formie. Musi zawierać wszystkie określone w art. 1 ustawy z 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe (Dz.U. nr 37, poz. 282 z późn. zm.) elementy, czyli: nazwę weksel, polecenie bezwarunkowe zapłacenia określonej sumy, nazwisko osoby dłużnika i osoby, na której rzecz zapłata ma być dokonana, oznaczenie terminu i miejsca płatności, datę i miejsce wystawienia weksla, a także podpis wystawcy weksla.

REKLAMA

Autopromocja

W księgach rachunkowych weksle obce ujmuje się w zależności od terminu ich płatności. Jeżeli nastąpi to w ciągu trzech miesięcy, można je ująć za pośrednictwem konta 130 „Inne aktywa pieniężne”. Natomiast jeżeli są płatne w terminie powyżej trzech miesięcy od daty ich wystawienia, ale nie dłuższym niż 12 miesięcy, stanowią krótkoterminowe aktywa finansowe.

Przykładowo więc spółka w zamian za dostawę towarów o wartości 12,2 tys. zł może otrzymać weksel płatny w ciągu czterech miesięcy. Suma wekslowa wynosi 12,6 tys. zł (dyskonto 400 zł). W takim przypadku pokrycie należności przez kontrahenta wekslem zostanie ujęte w księgach rachunkowych zapisem: strona Wn konta 140 „Krótkoterminowe aktywa finansowe” - w wartości sumy wekslowej 12,6 tys. zł, strona Ma konta 201 „Rozrachunki z odbiorcami” - kwota pokrywająca należność 12,2 tys. zł, strona Ma konta 750 „Przychody finansowe” - dyskonto - w wysokości różnicy między sumą wekslową i spłaconą należnością - 400 zł.

Jeżeli kontrahent w terminie wykupi weksel - sumę wekslową 12,6 tys. zł należy zaewidencjonować następującym zapisem: strona Wn konta 130 „Rachunek bankowy”, strona Ma konta 140 „Krótkoterminowe aktywa finansowe”.

W bilansie weksle obce wykazuje się w aktywach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• w pozycji B.III.1 c) Inne środki pieniężne - jeżeli są płatne w ciągu trzech miesięcy od daty ich wystawienia,

• w pozycji B.III.1 a) lub b) Inne papiery wartościowe - jeżeli są płatne w terminie powyżej trzech miesięcy od daty ich wystawienia, ale nie dłuższym niż 12 miesięcy.

REKLAMA

Inaczej będzie w przypadku weksla własnego in blanco, wystawionego w celu zabezpieczenia np. kredytu bankowego. Należy pamiętać, że taki weksel powinien być opatrzony podpisem wystawcy. Pozostałe dane: kwota, dzień wymagalności, zostają wpisane przez podmiot upoważniony w przypadku, gdy wystawca weksla nie wywiąże się ze swoich obowiązków (np. spłaty kredytu).

Firma, która wystawia weksel in blanco, powinna umieścić informację na ten temat w ewidencji pozabilansowej na koncie 292 „Zobowiązania warunkowe”. W sytuacji gdy jednostka nie wywiąże się ze zobowiązań gwarantowanych wekslem in blanco, musi dokonać w księgach rachunkowych odpowiednich zapisów. Przykładowo, jeżeli wekslem in blanco zostaną pokryje zobowiązania w kwocie nieuregulowanej wobec banku, należy to uwidocznić zapisem: strona Wn konta160 „Kredyty bankowe”, strona Ma konta 240 „Inne rozrachunki”. Natomiast operacja wykupu weksla: strona Wn konta 240 „Inne rozrachunki”, strona Ma konto 130 „Rachunek bankowy”.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 3 ust. 1 pkt 25 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA