REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty certyfikacyjne ISO należy rozliczać w czasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów. Są to opłaty dotyczące znaku jakości ISO. Czy wydatki te powinny być rozliczane w czasie?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki związane z wdrożeniem systemu zarządzania jakością należy bezpośrednio ująć w kosztach w momencie ich poniesienia. Jeżeli jednak poniesione kwoty są bardzo wysokie, spółka może podjąć decyzję o ich rozliczaniu w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

uzasadnienie

Normy ISO dotyczą systemów zarządzania. Na przykład ISO 9001 stanowi podstawę do opracowania, wdrożenia i certyfikacji systemów jakości. Normy ISO 14001 odnoszą się do systemu zarządzania środowiskowego.

REKLAMA

Certyfikat ISO jest międzynarodowym standardem dla systemów zarządzania jakością. Odnosi się on do procesów decydujących o wytworzeniu produktów albo usług dostarczanych klientom. Określa zasady systematycznej kontroli nad poszczególnymi czynnościami, po to, aby uzyskać pewność, że potrzeby i oczekiwania klientów są spełnione. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa wydajność pracy poprzez wyznaczenie poszczególnym pracownikom ich celów oraz odpowiedzialności. Redukcja kosztów jest możliwa nie tylko dzięki zwiększonej produktywności, ale również dzięki temu, że wady produktów albo usług są łatwiejsze do zidentyfikowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat jakości jest więc dokumentem świadczącym o tym, że produkowane przez spółkę wyroby spełniają wymagania określone w międzynarodowych normach jakości. Nie jest on prawem majątkowym, co wyklucza możliwość zaliczenia go do wartości niematerialnych i prawnych.

Podmiotowe prawa majątkowe charakteryzują się tym, że posiadają wartość majątkową oraz mogą być przedmiotem obrotu. Certyfikat jakości ISO nie ma tych cech. Ma za zadanie przyczynić się do uzyskania przez jednostkę dodatkowych przychodów lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

 

Koszty pozyskania przez jednostkę certyfikatu są wydatkami związanymi z jej działalnością operacyjną. Dlatego są księgowane w koszty w momencie ich poniesienia. Jeśli jednak ich wysokość jest znacząca, jednostka może podjąć decyzję o rozliczaniu tych pozycji w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

PRZYKŁAD

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów w wysokości 5000 zł za okres dwóch lat od momentu uzyskania certyfikatów. Spółka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5.

Wariant I

Spółka uznała tę kwotę za znaczącą, w związku z tym podjęto decyzję o rozliczaniu jej w czasie.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Przeniesienie kosztów do rozliczania w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

3. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

4. Rozliczenie raty kosztów przypadających na dany miesiąc: 5000 zł : 24 miesiące = 208,33 zł

Wn odpowiednie konto zespołu 5 208,33

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 208,33

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Kwotę uznano za nieznaczącą.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

3. Przeniesienie kosztów na właściwe stanowiska w zespole 5:

Wn konto zespołu 5 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 39 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Elżbieta Kujawska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA