REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty certyfikacyjne ISO należy rozliczać w czasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów. Są to opłaty dotyczące znaku jakości ISO. Czy wydatki te powinny być rozliczane w czasie?

rada

REKLAMA

Wydatki związane z wdrożeniem systemu zarządzania jakością należy bezpośrednio ująć w kosztach w momencie ich poniesienia. Jeżeli jednak poniesione kwoty są bardzo wysokie, spółka może podjąć decyzję o ich rozliczaniu w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

uzasadnienie

Normy ISO dotyczą systemów zarządzania. Na przykład ISO 9001 stanowi podstawę do opracowania, wdrożenia i certyfikacji systemów jakości. Normy ISO 14001 odnoszą się do systemu zarządzania środowiskowego.

REKLAMA

Certyfikat ISO jest międzynarodowym standardem dla systemów zarządzania jakością. Odnosi się on do procesów decydujących o wytworzeniu produktów albo usług dostarczanych klientom. Określa zasady systematycznej kontroli nad poszczególnymi czynnościami, po to, aby uzyskać pewność, że potrzeby i oczekiwania klientów są spełnione. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa wydajność pracy poprzez wyznaczenie poszczególnym pracownikom ich celów oraz odpowiedzialności. Redukcja kosztów jest możliwa nie tylko dzięki zwiększonej produktywności, ale również dzięki temu, że wady produktów albo usług są łatwiejsze do zidentyfikowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat jakości jest więc dokumentem świadczącym o tym, że produkowane przez spółkę wyroby spełniają wymagania określone w międzynarodowych normach jakości. Nie jest on prawem majątkowym, co wyklucza możliwość zaliczenia go do wartości niematerialnych i prawnych.

Podmiotowe prawa majątkowe charakteryzują się tym, że posiadają wartość majątkową oraz mogą być przedmiotem obrotu. Certyfikat jakości ISO nie ma tych cech. Ma za zadanie przyczynić się do uzyskania przez jednostkę dodatkowych przychodów lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

 

Koszty pozyskania przez jednostkę certyfikatu są wydatkami związanymi z jej działalnością operacyjną. Dlatego są księgowane w koszty w momencie ich poniesienia. Jeśli jednak ich wysokość jest znacząca, jednostka może podjąć decyzję o rozliczaniu tych pozycji w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

PRZYKŁAD

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów w wysokości 5000 zł za okres dwóch lat od momentu uzyskania certyfikatów. Spółka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5.

Wariant I

Spółka uznała tę kwotę za znaczącą, w związku z tym podjęto decyzję o rozliczaniu jej w czasie.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Przeniesienie kosztów do rozliczania w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

3. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

4. Rozliczenie raty kosztów przypadających na dany miesiąc: 5000 zł : 24 miesiące = 208,33 zł

Wn odpowiednie konto zespołu 5 208,33

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 208,33

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Kwotę uznano za nieznaczącą.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

3. Przeniesienie kosztów na właściwe stanowiska w zespole 5:

Wn konto zespołu 5 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 39 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Elżbieta Kujawska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA