REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty certyfikacyjne ISO należy rozliczać w czasie

Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów. Są to opłaty dotyczące znaku jakości ISO. Czy wydatki te powinny być rozliczane w czasie?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki związane z wdrożeniem systemu zarządzania jakością należy bezpośrednio ująć w kosztach w momencie ich poniesienia. Jeżeli jednak poniesione kwoty są bardzo wysokie, spółka może podjąć decyzję o ich rozliczaniu w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

uzasadnienie

Normy ISO dotyczą systemów zarządzania. Na przykład ISO 9001 stanowi podstawę do opracowania, wdrożenia i certyfikacji systemów jakości. Normy ISO 14001 odnoszą się do systemu zarządzania środowiskowego.

Certyfikat ISO jest międzynarodowym standardem dla systemów zarządzania jakością. Odnosi się on do procesów decydujących o wytworzeniu produktów albo usług dostarczanych klientom. Określa zasady systematycznej kontroli nad poszczególnymi czynnościami, po to, aby uzyskać pewność, że potrzeby i oczekiwania klientów są spełnione. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa wydajność pracy poprzez wyznaczenie poszczególnym pracownikom ich celów oraz odpowiedzialności. Redukcja kosztów jest możliwa nie tylko dzięki zwiększonej produktywności, ale również dzięki temu, że wady produktów albo usług są łatwiejsze do zidentyfikowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat jakości jest więc dokumentem świadczącym o tym, że produkowane przez spółkę wyroby spełniają wymagania określone w międzynarodowych normach jakości. Nie jest on prawem majątkowym, co wyklucza możliwość zaliczenia go do wartości niematerialnych i prawnych.

Podmiotowe prawa majątkowe charakteryzują się tym, że posiadają wartość majątkową oraz mogą być przedmiotem obrotu. Certyfikat jakości ISO nie ma tych cech. Ma za zadanie przyczynić się do uzyskania przez jednostkę dodatkowych przychodów lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

 

Koszty pozyskania przez jednostkę certyfikatu są wydatkami związanymi z jej działalnością operacyjną. Dlatego są księgowane w koszty w momencie ich poniesienia. Jeśli jednak ich wysokość jest znacząca, jednostka może podjąć decyzję o rozliczaniu tych pozycji w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

PRZYKŁAD

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów w wysokości 5000 zł za okres dwóch lat od momentu uzyskania certyfikatów. Spółka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5.

Wariant I

Spółka uznała tę kwotę za znaczącą, w związku z tym podjęto decyzję o rozliczaniu jej w czasie.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Przeniesienie kosztów do rozliczania w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

3. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

4. Rozliczenie raty kosztów przypadających na dany miesiąc: 5000 zł : 24 miesiące = 208,33 zł

Wn odpowiednie konto zespołu 5 208,33

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 208,33

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Kwotę uznano za nieznaczącą.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

3. Przeniesienie kosztów na właściwe stanowiska w zespole 5:

Wn konto zespołu 5 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 39 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Elżbieta Kujawska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA