REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty certyfikacyjne ISO należy rozliczać w czasie

Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów. Są to opłaty dotyczące znaku jakości ISO. Czy wydatki te powinny być rozliczane w czasie?

rada

Autopromocja

Wydatki związane z wdrożeniem systemu zarządzania jakością należy bezpośrednio ująć w kosztach w momencie ich poniesienia. Jeżeli jednak poniesione kwoty są bardzo wysokie, spółka może podjąć decyzję o ich rozliczaniu w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

uzasadnienie

Normy ISO dotyczą systemów zarządzania. Na przykład ISO 9001 stanowi podstawę do opracowania, wdrożenia i certyfikacji systemów jakości. Normy ISO 14001 odnoszą się do systemu zarządzania środowiskowego.

Certyfikat ISO jest międzynarodowym standardem dla systemów zarządzania jakością. Odnosi się on do procesów decydujących o wytworzeniu produktów albo usług dostarczanych klientom. Określa zasady systematycznej kontroli nad poszczególnymi czynnościami, po to, aby uzyskać pewność, że potrzeby i oczekiwania klientów są spełnione. Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa wydajność pracy poprzez wyznaczenie poszczególnym pracownikom ich celów oraz odpowiedzialności. Redukcja kosztów jest możliwa nie tylko dzięki zwiększonej produktywności, ale również dzięki temu, że wady produktów albo usług są łatwiejsze do zidentyfikowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat jakości jest więc dokumentem świadczącym o tym, że produkowane przez spółkę wyroby spełniają wymagania określone w międzynarodowych normach jakości. Nie jest on prawem majątkowym, co wyklucza możliwość zaliczenia go do wartości niematerialnych i prawnych.

Podmiotowe prawa majątkowe charakteryzują się tym, że posiadają wartość majątkową oraz mogą być przedmiotem obrotu. Certyfikat jakości ISO nie ma tych cech. Ma za zadanie przyczynić się do uzyskania przez jednostkę dodatkowych przychodów lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

 

Koszty pozyskania przez jednostkę certyfikatu są wydatkami związanymi z jej działalnością operacyjną. Dlatego są księgowane w koszty w momencie ich poniesienia. Jeśli jednak ich wysokość jest znacząca, jednostka może podjąć decyzję o rozliczaniu tych pozycji w czasie. Za okres rozliczenia tych kosztów należy wówczas przyjąć okres obowiązywania certyfikatów.

PRZYKŁAD

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów w wysokości 5000 zł za okres dwóch lat od momentu uzyskania certyfikatów. Spółka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 i 5.

Wariant I

Spółka uznała tę kwotę za znaczącą, w związku z tym podjęto decyzję o rozliczaniu jej w czasie.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Przeniesienie kosztów do rozliczania w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

3. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

4. Rozliczenie raty kosztów przypadających na dany miesiąc: 5000 zł : 24 miesiące = 208,33 zł

Wn odpowiednie konto zespołu 5 208,33

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 208,33

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Kwotę uznano za nieznaczącą.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie kosztu opłat certyfikacyjnych:

Wn „Koszty według rodzajów” 5 000,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

2. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 000,00

Ma „Rachunek bankowy” 5 000,00

3. Przeniesienie kosztów na właściwe stanowiska w zespole 5:

Wn konto zespołu 5 5 000,00

Ma „Rozliczenie kosztów” 5 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 39 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Elżbieta Kujawska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA