REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła samochód osobowy z 1987 r. za 2500 zł oraz dwa używane komputery o łącznej wartości 2500 zł. Przedmioty te będą używane przez spółkę dłużej niż jeden rok. Jak należy to zaksięgować i co z amortyzacją? Czy kupione środki trwałe można zamortyzować jednorazowo ze względu na ich wartość? Czy od kupionych używanych środków trwałych można odliczyć VAT?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Sposób postępowania z niskocennymi składnikami majątku powinien wynikać z polityki rachunkowości spółki. Jeżeli określono w niej, że środki trwałe o wartości 2500 zł są umarzane jednorazowo, to wszystkie przedmioty nabyte poniżej tej wartości należy w ten sposób odpisać. VAT od kupionych komputerów podlega odliczeniu w całości, natomiast od samochodu osobowego spółka może odliczyć 60% kwoty podatku.

uzasadnienie

Środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Ustawa o rachunkowości nie precyzuje pojęcia „środki trwałe o niskiej wartości”, w związku z tym powinno to być ustalone decyzją jednostki i uwzględnione w przyjętych zasadach rachunkowości, z uwzględnieniem zasady istotności. Można też odnieść się w tym przypadku do przepisów podatkowych, zgodnie z którymi składniki majątku należy zaliczyć do środków trwałych m.in. wtedy, gdy ich wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3500 zł, podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego albo w miesiącu następnym. Zalicza się go wówczas do niskocennych składników majątku.

REKLAMA

Z pytania wynika, że spółka kupiła majątek trwały: samochód i komputery, o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł. W przypadku zakupu niskocennych składników majątku spółki mają do wyboru trzy sposoby postępowania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wartość kupionych aktywów można odpisać bezpośrednio w koszty,

• można zaliczyć je do środków trwałych i umorzyć w miesiącu oddania do użytkowania,

• można zaliczyć je do środków trwałych i amortyzować na zasadach ogólnych, zgodnie z tabelą amortyzacyjną.

Sposób postępowania powinien wynikać z przyjętej polityki rachunkowości spółki. W omawianym przypadku najwłaściwsza byłaby amortyzacja jednorazowa. W takiej sytuacji kupione przedmioty należy objąć ewidencją bilansową i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do użytkowania lub w miesiącu następnym.

Zmiana zasad ewidencji niskocennych składników majątku może nastąpić wyłącznie od pierwszego dnia roku obrotowego. Wprowadzenie zmian do zakładowego planu kont kierownik jednostki ustala w formie pisemnej, np. w postaci aneksu.

VAT od kupionych komputerów można odliczyć w całości, natomiast w przypadku nabycia samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony można odliczyć 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł.

 

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko przy założeniu, że kupione środki trwałe będą służyły działalności opodatkowanej. Jeżeli kupione środki trwałe będą wykorzystywane do działalności zwolnionej z VAT, wówczas podatnikowi w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Jeśli kupione składniki majątku związane są zarówno ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia VAT, jak i ze sprzedażą zwolnioną, podatnik ma prawo do odliczenia jedynie części VAT naliczonego. W przypadku zakupu samochodu będzie to odpowiednia część z 60% kwoty VAT.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ kupiła samochód osobowy za 2500 zł brutto i dwa komputery o łącznej wartości brutto 2500 zł. Wartość komputerów została oszacowana przez rzeczoznawcę: jeden został wyceniony na 1220 zł, a drugi na 1280 zł.

Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

W zakładowym planie kont określono, że wszystkie środki trwałe o wartości poniżej 3500 zł będą jednorazowo umarzane w miesiącu oddania do użycia.

1. Zakup komputerów:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 049,18

Wn „VAT naliczony” 450,82

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 500,00

2. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn „Niskocenne środki trwałe”

- w analityce „Komputer A” 1 000,00

- w analityce „Komputer B” 1 049,18

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 049,18

3. Jednorazowy odpis w miesiącu oddania środka trwałego do użytku:

Wn „Amortyzacja” 2 049,18

Ma „Umorzenie niskocennych środków trwałych”

- w analityce „Komputer A” 1 000,00

- w analityce „Komputer B” 1 049,18

4. Zakup samochodu:

Spółka może odliczyć jedynie 60% kwoty VAT określonego na fakturze.

Wartość VAT możliwa do odliczenia: 450,18 zł × 60% = 270,49 zł.

VAT niepodlegający odliczeniu zwiększa wartość środka trwałego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 229,51

Wn „VAT naliczony” 270,49

Ma „Rozrachunki z dostawcami 2 500,00

5. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn „Niskocenne środki trwałe” 2 229,51

- w analityce „Samochód”

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 229,51

6. Jednorazowy odpis w miesiącu oddania środka trwałego do użytku:

Wn „Amortyzacja” 2 229,51

Ma „Umorzenie niskocennych środków trwałych” 2 229,51

- w analityce „Samochód”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 4 ust. 4, art. 8 ust. 1, art. 10 ust. 2, art. 31, art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 16a, art. 16b, art. 16g, art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 86 ust. 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

REKLAMA

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA