REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła samochód osobowy z 1987 r. za 2500 zł oraz dwa używane komputery o łącznej wartości 2500 zł. Przedmioty te będą używane przez spółkę dłużej niż jeden rok. Jak należy to zaksięgować i co z amortyzacją? Czy kupione środki trwałe można zamortyzować jednorazowo ze względu na ich wartość? Czy od kupionych używanych środków trwałych można odliczyć VAT?

rada

REKLAMA

Sposób postępowania z niskocennymi składnikami majątku powinien wynikać z polityki rachunkowości spółki. Jeżeli określono w niej, że środki trwałe o wartości 2500 zł są umarzane jednorazowo, to wszystkie przedmioty nabyte poniżej tej wartości należy w ten sposób odpisać. VAT od kupionych komputerów podlega odliczeniu w całości, natomiast od samochodu osobowego spółka może odliczyć 60% kwoty podatku.

uzasadnienie

REKLAMA

Środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Ustawa o rachunkowości nie precyzuje pojęcia „środki trwałe o niskiej wartości”, w związku z tym powinno to być ustalone decyzją jednostki i uwzględnione w przyjętych zasadach rachunkowości, z uwzględnieniem zasady istotności. Można też odnieść się w tym przypadku do przepisów podatkowych, zgodnie z którymi składniki majątku należy zaliczyć do środków trwałych m.in. wtedy, gdy ich wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3500 zł, podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego albo w miesiącu następnym. Zalicza się go wówczas do niskocennych składników majątku.

Z pytania wynika, że spółka kupiła majątek trwały: samochód i komputery, o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł. W przypadku zakupu niskocennych składników majątku spółki mają do wyboru trzy sposoby postępowania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wartość kupionych aktywów można odpisać bezpośrednio w koszty,

• można zaliczyć je do środków trwałych i umorzyć w miesiącu oddania do użytkowania,

• można zaliczyć je do środków trwałych i amortyzować na zasadach ogólnych, zgodnie z tabelą amortyzacyjną.

Sposób postępowania powinien wynikać z przyjętej polityki rachunkowości spółki. W omawianym przypadku najwłaściwsza byłaby amortyzacja jednorazowa. W takiej sytuacji kupione przedmioty należy objąć ewidencją bilansową i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do użytkowania lub w miesiącu następnym.

Zmiana zasad ewidencji niskocennych składników majątku może nastąpić wyłącznie od pierwszego dnia roku obrotowego. Wprowadzenie zmian do zakładowego planu kont kierownik jednostki ustala w formie pisemnej, np. w postaci aneksu.

VAT od kupionych komputerów można odliczyć w całości, natomiast w przypadku nabycia samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony można odliczyć 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł.

 

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko przy założeniu, że kupione środki trwałe będą służyły działalności opodatkowanej. Jeżeli kupione środki trwałe będą wykorzystywane do działalności zwolnionej z VAT, wówczas podatnikowi w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Jeśli kupione składniki majątku związane są zarówno ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia VAT, jak i ze sprzedażą zwolnioną, podatnik ma prawo do odliczenia jedynie części VAT naliczonego. W przypadku zakupu samochodu będzie to odpowiednia część z 60% kwoty VAT.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ kupiła samochód osobowy za 2500 zł brutto i dwa komputery o łącznej wartości brutto 2500 zł. Wartość komputerów została oszacowana przez rzeczoznawcę: jeden został wyceniony na 1220 zł, a drugi na 1280 zł.

Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

W zakładowym planie kont określono, że wszystkie środki trwałe o wartości poniżej 3500 zł będą jednorazowo umarzane w miesiącu oddania do użycia.

1. Zakup komputerów:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 049,18

Wn „VAT naliczony” 450,82

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2 500,00

2. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn „Niskocenne środki trwałe”

- w analityce „Komputer A” 1 000,00

- w analityce „Komputer B” 1 049,18

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 049,18

3. Jednorazowy odpis w miesiącu oddania środka trwałego do użytku:

Wn „Amortyzacja” 2 049,18

Ma „Umorzenie niskocennych środków trwałych”

- w analityce „Komputer A” 1 000,00

- w analityce „Komputer B” 1 049,18

4. Zakup samochodu:

Spółka może odliczyć jedynie 60% kwoty VAT określonego na fakturze.

Wartość VAT możliwa do odliczenia: 450,18 zł × 60% = 270,49 zł.

VAT niepodlegający odliczeniu zwiększa wartość środka trwałego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 229,51

Wn „VAT naliczony” 270,49

Ma „Rozrachunki z dostawcami 2 500,00

5. Przyjęcie środka trwałego do używania:

Wn „Niskocenne środki trwałe” 2 229,51

- w analityce „Samochód”

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 229,51

6. Jednorazowy odpis w miesiącu oddania środka trwałego do użytku:

Wn „Amortyzacja” 2 229,51

Ma „Umorzenie niskocennych środków trwałych” 2 229,51

- w analityce „Samochód”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 4 ust. 4, art. 8 ust. 1, art. 10 ust. 2, art. 31, art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 16a, art. 16b, art. 16g, art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 86 ust. 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA