REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wadium w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w księgach wpłatę i przepadek wadium?

Wadium to obce środki pieniężne przejściowo znajdujące się w dyspozycji jednostki. Stanowi rodzaj depozytu przekazanego organizatorowi przetargu. Jest świadczeniem warunkowym, które w razie przegrania przetargu podlega zwrotowi, a w razie wygrania jest zaliczane na poczet ceny. Jeśli osoba wpłacająca wadium, która wygrała przetarg, nie zamierza wywiązać się ze złożonej oferty - wadium ulega przepadkowi.

REKLAMA

Autopromocja

Wadium to określona suma pieniędzy składana na poczet zabezpieczenia dotrzymania warunków umowy. Zazwyczaj jest wpłacane przy przetargach na rzecz podmiotu organizującego przetarg, gdy oferent składa swoją propozycję cenową. Przepisy dotyczące wadium są zawarte w kodeksie cywilnym. Zgodnie z nimi w warunkach aukcji albo przetargu można zastrzec, że przystępujący do aukcji albo przetargu powinien, pod rygorem niedopuszczenia do nich, wpłacić organizatorowi określoną sumę albo ustanowić odpowiednie zabezpieczenie jej zapłaty (wadium). Jeżeli oferent, mimo wyboru jego oferty, uchyla się od zawarcia umowy, której ważność zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, organizator może pobraną sumę zachować albo dochodzić zaspokojenia z wadium. Uczestnikom, których oferty nie zostały wybrane wadium należy niezwłocznie zwrócić, a ustanowione zabezpieczenie wygasa. Z kolei, gdy organizator uchyla się od zawarcia umowy, oferent, którego oferta została wybrana, może żądać zapłaty podwójnego wadium albo naprawienia szkody.

Konta rozliczania wadium

Do ewidencji rozrachunków z tytułu wpłaconego i otrzymywanego wadium służy konto „Pozostałe rozrachunki”. Konto to wykazuje saldo do chwili rozliczenia wpłaconej/otrzymanej kwoty. Jeżeli spółka wpłacająca wadium wygra przetarg, przekazaną kwotę wadium może zaliczyć na poczet przyszłej zapłaty. W takiej sytuacji należy przeksięgować wartość wadium z konta „Pozostałe rozrachunki” na konto „Rozrachunki z tytułu przetargu”. Analogicznych przeksięgowań należy dokonać u organizatora.

Jeśli mimo wygranego przetargu spółka wycofa się z umowy, wpłacone wadium ulega przepadkowi na rzecz spółki rozpisującej przetarg. W takiej sytuacji organizator przetargu uzyskuje przychód, który wykazuje na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”, a niedoszły kontrahent ponosi koszt wykazywany na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utracone wadium jako koszt

REKLAMA

Utracone wadium zazwyczaj nie będzie u uczestnika przetargu kosztem uzyskania przychodów ze względu na brak powiązania z uzyskanym przychodem oraz związku z ochroną źródła przychodów. Utracone wadium może jednak być zaliczone do kosztów podatkowych, jeżeli odstąpienie od zawarcia umowy miało gospodarcze uzasadnienie.

Są takie sytuacje i zdarzenia gospodarcze, które z ekonomicznego punktu widzenia uzasadniają rezygnację z zawarcia umowy i utratę wadium. Tak jest gdy jednostka odstąpi od zawarcia umowy i utraci wadium, ale zapobiegnie większym stratom.

Wadium a VAT

Sama wpłata wadium nie jest obrotem podlegającym opodatkowaniu VAT. Obowiązek ten powstanie dopiero wtedy, gdy wadium podlega zaliczeniu na poczet ceny. Taki wniosek potwierdza również interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 grudnia 2007 r. (nr ITPP 1/443-305/07/KM). Izba skarbowa uznała, że wadium staje się częściową należnością z chwilą pozytywnego zakończenia procedury przetargowej. W tej sytuacji wadium zostaje zaliczone na poczet należności jako zaliczka i podlega regułom ustawy o VAT. Dla sprzedawcy powstaje więc obowiązek podatkowy w części obejmującej otrzymaną należność - na zasadach określonych w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

Tabela. Ewidencja wadium w księgach rachunkowych wpłacającego i otrzymującego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 1

Spółka chce kupić w przetargu maszynę o wartości 500 000 zł. W tym celu wpłaciła wadium w wysokości 50 000 zł. Jednostka przetarg wygrała.

Wariant 1

Zaliczenie wadium na poczet ceny

Ewidencja księgowa

1. Wpłata wadium - 50 000 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

2. Wygrana w przetargu - zawarcie umowy o zakup maszyny. W tym momencie następuje zaliczenie kwoty wpłaconego wadium na poczet ceny:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 50 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

Ma „Pozostałe rozrachunki” 50 000

3. Otrzymanie od sprzedającego faktury dokumentującej wpłacone wadium, które w momencie zaliczenia go na poczet ceny potraktowane zostało jak zaliczka:

- wartość netto - 40 983,61 zł

- VAT - 9016,39 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 40 983,61

- w analityce „Zaliczki na środki trwałe”

Wn „VAT naliczony” 9 016,39

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 50 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

 

4. Dostawa maszyny wraz z fakturą końcową:

- wartość netto - 368 852,46 zł

- VAT - 81 147,54 zł

Wn „Środki trwałe w budowie” 368 852,46

Wn „VAT naliczony” 81 147,54

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 450 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

5. Rozliczenie wpłaconej zaliczki - przeniesienie na środki trwałe w budowie:

Wn „Środki trwałe w budowie” 40 983,61

Ma „Rozliczenie zakupu” 40 983,61

- w analityce „Zaliczki na środki trwałe”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Przepadek wadium

1. Wpłata wadium - 50 000 zł:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

2. Przepadek wpłaconego wadium na rzecz organizatora przetargu:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 50 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 50 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 2

Założenia jak w przykładzie 1 - ewidencja u otrzymującego wadium

Wariant 1

Zaliczenie wadium na poczet ceny

Ewidencja księgowa

1. Wpływ wadium na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 50 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 50 000

2. Wygrana w przetargu - zawarcie umowy o sprzedaż maszyny i zaliczenie wadium na poczet ceny:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 50 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

3. Wystawienie faktury zaliczkowej na poczet otrzymanej kwoty wadium:

- wartość netto - 40 983,61 zł

- VAT - 9016,39 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 40 983,61

Ma „VAT należny” 9016,39

4. Dostawa maszyny wraz z fakturą końcową:

- wartość netto - 368 852,46 zł

- VAT - 81 147,54 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 450 000

- w analityce imienne konto kontrahenta

Ma „Przychody ze sprzedaży” 368 852,46

Ma „VAT należny” 81 147,54

5. Rozliczenie otrzymanej zaliczki - przeksięgowanie na przychody:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 40 983,61

Ma „Przychody ze sprzedaży” 40 983,61

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Przepadek wadium na rzecz organizatora przetargu

1. Wpływ wadium na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 50 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 50 000

2. Przepadek wadium na rzecz organizatora:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 50 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 50 000

Podstawa prawna:

• art. 704 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.),

• art. 12 ust. 3a, art. 12 ust. 4, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),

• art. 19 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA