REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawnie zaewidencjonować sprzedaż makulatury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednorazową sprzedaż makulatury można potraktować dla celów rachunkowych jako sprzedaż materiałów? Proszę o podanie przykładowej ewidencji takiej operacji.

MIKOŁAJ TRZECIAK

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości materiały to rzeczowe aktywa obrotowe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie w celu zużycia na własne potrzeby jednostki. Definicja materiałów podkreśla zatem gospodarczy cel ich nabycia (bądź wytworzenia) i dalszego przeznaczenia w stałym procesie prowadzonej działalności. Naszym zdaniem jednorazowa sprzedaż makulatury nie spełnia tej definicji, a zatem dokonana transakcja nie powinna zostać ujęta jako przychód ze sprzedaży towarów i materiałów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym jednostka dokonuje jednorazowej sprzedaży zbędnej makulatury i nie prowadzi działalności polegającej na skupie i sprzedaży materiałów wtórnych. Ponadto jednostka nie nabywa ani nie wytwarza makulatury w celach dotyczących bezpośrednio prowadzonej działalności, np. produkcji papieru. Dla jednostki makulatura stanowi odpady papiernicze nienadające się do bezpośredniego wykorzystania dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Makulatura może być zatem przeznaczona jedynie do wykorzystania w innych celach niż pierwotne przeznaczenie danego wyrobu (np. opakowania zbiorcze od nabytych surowców) lub sprzedana i przekazana do produkcji nowego papieru. Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż makulatury w opisanym przypadku należy potraktować jako pozostały przychód operacyjny.

REKLAMA

Z punktu widzenia ewidencji księgowej, w momencie dokonania sprzedaży makulatury, jednostka rozpozna aktywo w postaci należności z tytułu sprzedanej makulatury bądź, w przypadku płatności gotówką, środki pieniężne otrzymane w zamian za wydane odpady, natomiast przychody ze sprzedaży ujmie jako pozostałe przychody operacyjne. Ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na fakt, iż makulatura nie stanowi składnika majątku, jednostka nie rozpozna kosztu sprzedanych odpadów. Wynika to z faktu, iż koszt makulatury został już ujęty pośrednio w momencie zużycia składników majątkowych, z których powstała makulatura (np. papierowe opakowania części zamiennych do maszyn) lub poniesionych wydatków związanych z prowadzoną działalnością (np. zakup prasy, nabycie akcesoriów biurowych).

Należy jednak podkreślić, iż w przypadku gdyby jednostka stwierdziła, iż makulatura powstaje jako produkt uboczny procesu produkcyjnego mogłaby, w toku normalnej działalności gospodarczej, zakwalifikować jej sprzedaż jako przychody ze sprzedaży materiałów. W takim przypadku mogłaby również dokonać wyceny odpadów i przyjąć je na magazyn. Zgodnie z art. 28 ust. 11 pkt 1 ustawy o rachunkowości przyjęcie nastąpiłoby po koszcie wytworzenia, a jeżeli ustalenie kosztu wytworzenia nie jest możliwe, to wyceny odpadów dokonuje się według cen sprzedaży netto, pomniejszonych o przeciętnie osiągany przy ich sprzedaży zysk brutto ze sprzedaży, z zachowaniem zasady ostrożności. W powyższym przypadku ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco:

1. Sprzedaż odpadów: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Przychody ze sprzedaży materiałów.

2. Wydanie sprzedanych odpadów: strona Wn konta - Koszt sprzedanych odpadów, strona Ma konta - Odpady.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA