REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawnie zaewidencjonować sprzedaż makulatury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy jednorazową sprzedaż makulatury można potraktować dla celów rachunkowych jako sprzedaż materiałów? Proszę o podanie przykładowej ewidencji takiej operacji.

MIKOŁAJ TRZECIAK

REKLAMA

konsultant w dziale audytu TPA Horwath Horodko Audit

REKLAMA

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości materiały to rzeczowe aktywa obrotowe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie w celu zużycia na własne potrzeby jednostki. Definicja materiałów podkreśla zatem gospodarczy cel ich nabycia (bądź wytworzenia) i dalszego przeznaczenia w stałym procesie prowadzonej działalności. Naszym zdaniem jednorazowa sprzedaż makulatury nie spełnia tej definicji, a zatem dokonana transakcja nie powinna zostać ujęta jako przychód ze sprzedaży towarów i materiałów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym jednostka dokonuje jednorazowej sprzedaży zbędnej makulatury i nie prowadzi działalności polegającej na skupie i sprzedaży materiałów wtórnych. Ponadto jednostka nie nabywa ani nie wytwarza makulatury w celach dotyczących bezpośrednio prowadzonej działalności, np. produkcji papieru. Dla jednostki makulatura stanowi odpady papiernicze nienadające się do bezpośredniego wykorzystania dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Makulatura może być zatem przeznaczona jedynie do wykorzystania w innych celach niż pierwotne przeznaczenie danego wyrobu (np. opakowania zbiorcze od nabytych surowców) lub sprzedana i przekazana do produkcji nowego papieru. Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż makulatury w opisanym przypadku należy potraktować jako pozostały przychód operacyjny.

Z punktu widzenia ewidencji księgowej, w momencie dokonania sprzedaży makulatury, jednostka rozpozna aktywo w postaci należności z tytułu sprzedanej makulatury bądź, w przypadku płatności gotówką, środki pieniężne otrzymane w zamian za wydane odpady, natomiast przychody ze sprzedaży ujmie jako pozostałe przychody operacyjne. Ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z uwagi na fakt, iż makulatura nie stanowi składnika majątku, jednostka nie rozpozna kosztu sprzedanych odpadów. Wynika to z faktu, iż koszt makulatury został już ujęty pośrednio w momencie zużycia składników majątkowych, z których powstała makulatura (np. papierowe opakowania części zamiennych do maszyn) lub poniesionych wydatków związanych z prowadzoną działalnością (np. zakup prasy, nabycie akcesoriów biurowych).

Należy jednak podkreślić, iż w przypadku gdyby jednostka stwierdziła, iż makulatura powstaje jako produkt uboczny procesu produkcyjnego mogłaby, w toku normalnej działalności gospodarczej, zakwalifikować jej sprzedaż jako przychody ze sprzedaży materiałów. W takim przypadku mogłaby również dokonać wyceny odpadów i przyjąć je na magazyn. Zgodnie z art. 28 ust. 11 pkt 1 ustawy o rachunkowości przyjęcie nastąpiłoby po koszcie wytworzenia, a jeżeli ustalenie kosztu wytworzenia nie jest możliwe, to wyceny odpadów dokonuje się według cen sprzedaży netto, pomniejszonych o przeciętnie osiągany przy ich sprzedaży zysk brutto ze sprzedaży, z zachowaniem zasady ostrożności. W powyższym przypadku ewidencja sprzedaży na kontach wyglądałaby następująco:

1. Sprzedaż odpadów: strona Wn konta - Inne należności/Kasa, strona Ma konta - Przychody ze sprzedaży materiałów.

2. Wydanie sprzedanych odpadów: strona Wn konta - Koszt sprzedanych odpadów, strona Ma konta - Odpady.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA