REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób dokonać rozliczenia kosztów reklamacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Jak należy ewidencjonować koszty napraw reklamacyjnych, jakie ponosimy. Wydatki dotyczą wynagrodzenia, materiałów wytworzonych we własnym zakresie, a także zakupu usług zewnętrznych.

ELŻBIETA LUBRYKA-GRĘDYSA

REKLAMA

Autopromocja

menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young

REKLAMA

Należy w tym przypadku pamiętać o zasadzie ujmowania kosztów, które można bezpośrednio powiązać z przychodami w okresie, w którym przychody te wystąpiły. Koszt napraw gwarancyjnych jest bezpośrednio powiązany z przychodem osiągniętym ze sprzedaży reklamowanego produktu i jako taki powinien zostać rozpoznany w okresie, w którym został rozpoznany przychód. Powiązanie takie wynika z faktu, że to właśnie w momencie sprzedaży klient nabywa prawo do reklamowania produktu i to z samej transakcji sprzedaży wynika dla firmy produkcyjnej obowiązek poniesienia przyszłych kosztów napraw gwarancyjnych, a nie z faktu zgłoszenia reklamacji przez klienta.

Firmy produkcyjne często zapominają o obowiązku tworzenia rezerw na naprawy gwarancyjne (w formie rozliczeń międzyokresowych biernych), mimo że obowiązek taki nakłada na nich wprost art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Momentem rozpoznania kosztów reklamacji jest więc moment sprzedaży produktu, a nie moment rzeczywistego poniesienia kosztów.

Kolejnym problemem jest wysokość rezerwy, jaką należy rozpoznać w momencie sprzedaży produktów. Rzeczywista wysokość kosztów napraw gwarancyjnych nie jest wprawdzie dokładnie znana w momencie sprzedaży, ale może zostać oszacowana w sposób wiarygodny na podstawie przeszłych doświadczeń firmy i historii zgłoszeń reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rzeczywiste koszty ponoszone na naprawy gwarancyjne nie obciążają wyniku okresu, w którym wystąpiły, ale pomniejszają saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne. W przypadku gdy po zakończeniu okresu gwarancji rezerwa wykazuje saldo dodatnie, niewykorzystaną część rezerwy firma powinna odpisać do rachunku wyników.

Przykładowo firma sprzedała pewną ilość produktów za łączną kwotę 15 tys. zł, które objęte są gwarancją w okresie jednego roku od dnia zakupu. Jednocześnie firma na podstawie przeszłych doświadczeń w stosunku do reklamacji tego produktu stwierdziła, że koszt napraw gwarancyjnych wynosi przeciętnie 0,7 proc. przychodu ze sprzedaży. W efekcie rezerwa na naprawy gwarancyjne została oszacowana na kwotę 105 tys.(15 tys. x 0,7 proc.).

Następnie w ciągu okresu objętego gwarancją firma poniosła rzeczywiste nakłady na naprawy gwarancyjne związane z daną sprzedażą w wysokości 98 tys. zł, w tym na wynagrodzenia na pracowników (wraz z narzutami) w wysokości 38 tys. zł, na materiały w wysokości 50 tys. zł i na usługi zakupione od strony trzeciej w wysokości 10 tys. zł.

Po zakończeniu okresu objętego gwarancją firma stwierdziła, że 7 tys. zł wciąż obciąża saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne, i odpisała niewykorzystaną kwotę do rachunku wyników.

Uproszczony schemat ujęcia tych operacji na kontach wygląda następująco:

1) Rezerwa na naprawy gwarancyjne sprzedanych produktów (w momencie sprzedaży) - 105 tys. zł: strona Wn konta - Koszty działalności podstawowej, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe.

2) Nakłady na naprawy gwarancyjne (w momencie rzeczywistego poniesienia kosztów): strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe - 98 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń - 38 tys. zł,

- strona Ma konta - Materiały - 50 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania wobec dostawców 10 tys. zł,

3) Spisanie niewykorzystanej części rezerwy (po zakończeniu okresu gwarancji) - 7 tys. zł: strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta - Koszty działalności podstawowej.

Należy pamiętać, że tworzenie rezerwy na naprawy gwarancyjne jest procesem ciągłym i w tym samym momencie może następować zarówno zawiązanie rezerwy na bieżącą sprzedaż, jak i rozwiązanie niewykorzystanej części rezerwy od sprzedaży przeszłej.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA