REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w ewidencji księgowej ująć klimatyzatory

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak w księgach rachunkowych zaewidencjonować klimatyzator o wartości 2800 zł netto. Czy należy zaliczyć do środków trwałych czy też do niskocennych wartości majątku firmy?

Joanna Maćkowska biegły rewident, Ruciński i Wspólnicy Kancelarii Audytorów i Doradców

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 (z zastrzeżeniem pkt 17) ustawy o rachunkowości za środki trwałe należy uznać rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, pod warunkiem że są one: kompletne, zdatne do użytku, przeznaczone na potrzeby jednostki, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok.

Okresowe zużycie środków trwałych odzwierciedla się przez dokonywanie odpisów umorzeniowych. Odpisy amortyzacyjne dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na okres ich ekonomicznej użyteczności. Od środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej ustawodawca daje również możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych jednorazowo, tj. poprzez odpis 100 proc. ich wartości w koszty w momencie przyjęcia środka trwałego do użytkowania. Spółka korzystając z możliwości zastosowania uproszczonej zasady amortyzacji środków trwałych musi uwzględnić art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem jednostka w ramach przyjętych zasad może stosować uproszczenia. Nie mogą one jednak wywierać istotnie ujemnego wpływu na przedstawienie w księgach rachunkowych sytuacji majątkowej i finansowej spółki, w tym w szczególności wyniku finansowego za dany okres.

Ustawodawca nie sprecyzował w przepisach, co należy rozumieć jako niskocenne środki trwałe. Nie wskazał też dolnej granicy, od której środki trwałe można amortyzować w sposób uproszczony.

REKLAMA

Swobodę w zakresie ewidencji i zasad amortyzacji niskocennych środków trwałych pozostawia podatnikom również ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3,5 tys. zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, że zarówno przepisy ustawy o rachunkowości, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozostawiają w tym zakresie prawo wyboru spółce, zarząd powinien podjąć decyzję w tej kwestii. Decyzja ta powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w przyjętej do stosowania polityce rachunkowości.

Od decyzji podjętej przez zarząd spółki zależy, czy określone składniki majątku o wartości poniżej 3,5 tys. zł ujmowane będą w ewidencji środków trwałych, czy też ich wartość będzie księgowana w koszty zużycia materiałów w momencie przekazania ich do użytkowania. Zarząd spółki decydując, iż zakupione składniki majątku pomimo niskiej wartości będą ujmowane w ewidencji środków trwałych, musi również podjąć decyzję dotyczącą sposobu amortyzacji.

W przypadku gdy zarząd spółki zadecyduje o ujmowaniu środków trwałych poniżej 3,5 tys. zł w ewidencji środków trwałych, należy ewidencję taką prowadzić w podziale na grupy środków trwałych wskazane w ustawie o rachunkowości. Taka ewidencja jest niezbędna do prawidłowej prezentacji składników majątku w sprawozdaniu finansowym.

Podsumowując, klimatyzator zakupiony przez spółkę o wartości 2,8 tys. zł netto, w zależności od stosowanych w spółce zasad rachunkowości, może stanowić: środek trwały amortyzowany przez okres jego ekonomicznej użyteczności, środek trwały amortyzowany jednorazowo, składnik majątku nieujęty w ewidencji bilansowej środków trwałych zaksięgowany w koszty zużycia materiałów w momencie przekazania go do użytkowania.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA