REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja i rozliczanie rabatu cenowego w księgach dostawcy

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka chce wprowadzić system wynagradzania w postaci rabatu cenowego dla stałych klientów oraz dla kontrahentów, którzy przekroczyli w danym miesiącu określony limit zakupów. W jaki sposób należy to udokumentować oraz rozliczyć w księgach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób dokumentowania rabatu uzależniony jest od momentu, w którym go udzielono. Może być więc wykazany na fakturze sprzedaży jako zmniejszenie należności lub poprzez wystawienie faktury korygującej. W księgach rachunkowych zmniejsza on przychody ze sprzedaży.

UZASADNIENIE

Rabat jest udzielany odbiorcy za spełnienie określonych warunków w momencie sprzedaży lub po jej dokonaniu. Zmniejsza on cenę sprzedaży, obniżając tym samym podstawę opodatkowania oraz przychód ze sprzedaży.

Schemat. Sposoby udokumentowania udzielonych rabatów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rabat udzielony w momencie sprzedaży

Cechą charakterystyczną rabatu udzielonego w momencie dostawy towarów lub wyrobów jest to, że wykazana na fakturze wartość sprzedanych towarów (wyrobów) w cenie sprzedaży netto, stanowiąca podstawę opodatkowania VAT, jest już pomniejszona o kwotę udzielonego rabatu. Najczęściej jest on wykazywany w oddzielnej pozycji faktury. Nie należy tego rodzaju rabatu ujmować w księgach rachunkowych odrębnym zapisem.

Przykład 1

Spółka sprzedała swojemu kontrahentowi towar o wartości netto 30 000 zł. Ze względu na stałą współpracę kontrahentowi przysługuje rabat w wysokości 10%. Wartość towaru w cenie nabycia wynosiła 24 000 zł.

Tabela 1. Elementy składowe i wartość faktury

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 32 940

Ma „VAT należny” 5 940

Ma „Przychody ze sprzedaży” 27 000

2. Koszt własny sprzedaży:

Wn „Koszt własny sprzedaży” 24 000

Ma „Towary” 24 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rabat udzielony po dokonaniu dostawy

Udzielenie rabatu po dokonaniu dostawy skutkuje tym, że sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury korygującej, która zmniejsza przychód. Zmniejszenia należy dokonać w momencie realizacji rabatu.

Fakturę korygującą trzeba wysłać do kontrahenta. Po otrzymaniu potwierdzenia jej odbioru należy rozliczyć VAT wynikający z korekty.

Nie wymaga potwierdzenia odbioru faktura korygująca wystawiona w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą lub eksportem towarów (wyrobów).

UWAGA

Faktura korygująca wystawiona zagranicznemu odbiorcy w związku z udzielonym rabatem powinna być przeliczona na złote według tego samego kursu NBP, po jakim przeliczono fakturę pierwotną. Nie powstają więc w tym wypadku różnice kursowe.

Przykład 2

Po dokonaniu dostawy spółka udzieliła kontrahentowi rabatu w wysokości netto 2000 zł (5% od wartości dokonanych w danym miesiącu transakcji).

Wystawiono fakturę korygującą zawierającą następujące dane:

• wartość netto zmniejszenia - 2000 zł,

• VAT należny - 440 zł,

• wartość brutto korekty - 2440 zł.

Otrzymano potwierdzenie odbioru korekty.

Ewidencja księgowa

1. Faktura korygująca sprzedaż:

Wn „Przychody ze sprzedaży” 2 000

Wn „VAT należny” 440

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 2 440

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Po dokonaniu dostawy spółka udzieliła kontrahentowi zagranicznemu rabatu w wysokości 13 050 euro, co stanowi 3% wartości zrealizowanych w danym miesiącu transakcji. Wystawiono fakturę korygującą, w której określono, jakich faktur sprzedaży rabat dotyczy.

Tabela 2. Informacje na temat udzielonego rabatu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Faktura korygująca dokumentująca udzielony rabat. Wartość korekty w złotych: (4500 euro × 3,5162 PLN/EUR) + (4950 euro × 3,5265 PLN/EUR) + (3600 euro × 3,4998 PLN/EUR) = 45 878,36 zł

Wn „Przychody ze sprzedaży” 45 878,36

Ma „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 45 878,36

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA