REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja prowizji firmy windykacyjnej

Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo zleca firmie windykacyjnej odzyskanie wierzytelności od swoich kontrahentów, którzy nie płacą w terminie za usługi. Firma windykacyjna odzyskuje dług łącznie z odsetkami, ale pobiera prowizję od odzyskanej kwoty. Jak prawidłowo zaksięgować te rozliczenia?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowizja należna firmie windykacyjnej stanowi dla spółki koszt ewidencjonowany na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W księgach rachunkowych należy go ująć w momencie poniesienia.

uzasadnienie

Podmioty gospodarcze coraz częściej korzystają z usług firm windykacyjnych. Jest to szybsza i tańsza forma odzyskiwania należności w porównaniu z dochodzeniem swoich praw na drodze sądowej. Prowizja firmy windykacyjnej ustalana jest jako procent ściągniętych należności lub na poziomie wartości odsetek od nieterminowej spłaty albo ich części. Zapłatę tę należy wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Ze względu na możliwość utraty należności spółka powinna też utworzyć odpis aktualizujący, który będzie korygowany o odzyskane kwoty.

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka X sprzedała towar spółce Y. Kontrahent nie wywiązywał się z płatności, w związku z tym spółka X wystawiła notę odsetkową. Na należność wraz z odsetkami spółka utworzyła odpis aktualizujący. Ze względu na trudności z odzyskaniem należności od niesolidnego kontrahenta spółka X zleciła firmie windykacyjnej Z odzyskanie długu od spółki Y. Należność główna do odzyskania wynosi 244 000 zł brutto, odsetki od nieterminowych płatności - 18 000 zł. Koszt netto zleconej usługi odzyskania długu wynosi 3% ściągniętych należności. Firma windykacyjna odzyskała całą należność główną oraz część odsetek (10 000 zł). Na konto spółki X została przelana kwota pomniejszona o koszt prowizji firmy windykacyjnej. Spółka rozwiązała odpis aktualizujący w części stanowiącej wartość odzyskanej należności.

Ewidencja księgowa

1. Faktura wystawiona dla firmy Y za sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 244 000,00

Ma „VAT należny” 44 000,00

Ma „Przychody ze sprzedaży” 200 000,00

2. Nota odsetkowa dla kontrahenta:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 000,00

Ma „Przychody finansowe” 18 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 18 000,00

3. Utworzenie odpisu aktualizującego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 244 000,00

Wn „Koszty finansowe” 18 000,00

Ma „Odpis aktualizujący należności” 262 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty niepodatkowe” 262 000,00

4. Faktura za wykonaną usługę od firmy windykacyjnej:

• kwota netto: 254 000 zł × 3% = 7620 zł,

• VAT 22%: 7620 zł x 22% = 1676,40 zł,

• wartość brutto: 9296,40 zł.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 7 620,00

Wn „VAT naliczony” 1 676,40

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

5. Przelew na konto spółki X odzyskanej kwoty pomniejszonej o prowizję: 244 000 zł + 10 000 zł - 9296,40 zł = 244 703,60 zł

Wn „Rachunek bankowy” 244 703,60

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 244 703,60

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów niepodatkowych o wartość odzyskanych odsetek

Ma „Przychody niepodatkowe” -10 000,00

6. Przeksięgowanie kwoty 9296,40 zł stanowiącej zapłatę zobowiązania wobec firmy windykacyjnej Z:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 9 246,40

7. Odwrócenie odpisu aktualizującego utworzonego na odzyskaną część należności

Wn „Odpis aktualizujący należności” 254 000,00

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 244 000,00

Ma „Przychody finansowe” 10 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 254 000,00

8. Rozwiązanie odpisu aktualizującego na utraconą część długu:

Wn „Odpis aktualizujący” 8 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 8 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wydatki związane z usługą windykacyjną stanowią koszty uzyskania przychodu. Stanowisko takie potwierdza m.in. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 11 grudnia 2006 r. (sygn. NPD-406/09/NO-21/06) Urzędu Skarbowego we Włodawie, w którym stwierdzono, że:

(...) wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. (...) Spółka wskazuje, iż między zapłatą za usługę windykacji należności a faktyczną zapłatą za sprzedany towar zachodzi opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy, który uprawnia Spółkę do zaliczenia tego wydatku w koszty podatkowe prowadzonej działalności.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż koszt ten jest kosztem pośrednim. Nie wpływa bezpośrednio na uzyskany przez Spółkę przychód z tytułu sprzedaży towarów, gdyż przychód ten został przez Spółkę osiągnięty.

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 12 ust. 4 pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA