REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja prowizji firmy windykacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo zleca firmie windykacyjnej odzyskanie wierzytelności od swoich kontrahentów, którzy nie płacą w terminie za usługi. Firma windykacyjna odzyskuje dług łącznie z odsetkami, ale pobiera prowizję od odzyskanej kwoty. Jak prawidłowo zaksięgować te rozliczenia?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowizja należna firmie windykacyjnej stanowi dla spółki koszt ewidencjonowany na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W księgach rachunkowych należy go ująć w momencie poniesienia.

uzasadnienie

Podmioty gospodarcze coraz częściej korzystają z usług firm windykacyjnych. Jest to szybsza i tańsza forma odzyskiwania należności w porównaniu z dochodzeniem swoich praw na drodze sądowej. Prowizja firmy windykacyjnej ustalana jest jako procent ściągniętych należności lub na poziomie wartości odsetek od nieterminowej spłaty albo ich części. Zapłatę tę należy wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Ze względu na możliwość utraty należności spółka powinna też utworzyć odpis aktualizujący, który będzie korygowany o odzyskane kwoty.

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka X sprzedała towar spółce Y. Kontrahent nie wywiązywał się z płatności, w związku z tym spółka X wystawiła notę odsetkową. Na należność wraz z odsetkami spółka utworzyła odpis aktualizujący. Ze względu na trudności z odzyskaniem należności od niesolidnego kontrahenta spółka X zleciła firmie windykacyjnej Z odzyskanie długu od spółki Y. Należność główna do odzyskania wynosi 244 000 zł brutto, odsetki od nieterminowych płatności - 18 000 zł. Koszt netto zleconej usługi odzyskania długu wynosi 3% ściągniętych należności. Firma windykacyjna odzyskała całą należność główną oraz część odsetek (10 000 zł). Na konto spółki X została przelana kwota pomniejszona o koszt prowizji firmy windykacyjnej. Spółka rozwiązała odpis aktualizujący w części stanowiącej wartość odzyskanej należności.

Ewidencja księgowa

1. Faktura wystawiona dla firmy Y za sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 244 000,00

Ma „VAT należny” 44 000,00

Ma „Przychody ze sprzedaży” 200 000,00

2. Nota odsetkowa dla kontrahenta:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 000,00

Ma „Przychody finansowe” 18 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 18 000,00

3. Utworzenie odpisu aktualizującego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 244 000,00

Wn „Koszty finansowe” 18 000,00

Ma „Odpis aktualizujący należności” 262 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty niepodatkowe” 262 000,00

4. Faktura za wykonaną usługę od firmy windykacyjnej:

• kwota netto: 254 000 zł × 3% = 7620 zł,

• VAT 22%: 7620 zł x 22% = 1676,40 zł,

• wartość brutto: 9296,40 zł.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 7 620,00

Wn „VAT naliczony” 1 676,40

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

5. Przelew na konto spółki X odzyskanej kwoty pomniejszonej o prowizję: 244 000 zł + 10 000 zł - 9296,40 zł = 244 703,60 zł

Wn „Rachunek bankowy” 244 703,60

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 244 703,60

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów niepodatkowych o wartość odzyskanych odsetek

Ma „Przychody niepodatkowe” -10 000,00

6. Przeksięgowanie kwoty 9296,40 zł stanowiącej zapłatę zobowiązania wobec firmy windykacyjnej Z:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 9 246,40

7. Odwrócenie odpisu aktualizującego utworzonego na odzyskaną część należności

Wn „Odpis aktualizujący należności” 254 000,00

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 244 000,00

Ma „Przychody finansowe” 10 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 254 000,00

8. Rozwiązanie odpisu aktualizującego na utraconą część długu:

Wn „Odpis aktualizujący” 8 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 8 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wydatki związane z usługą windykacyjną stanowią koszty uzyskania przychodu. Stanowisko takie potwierdza m.in. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 11 grudnia 2006 r. (sygn. NPD-406/09/NO-21/06) Urzędu Skarbowego we Włodawie, w którym stwierdzono, że:

(...) wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. (...) Spółka wskazuje, iż między zapłatą za usługę windykacji należności a faktyczną zapłatą za sprzedany towar zachodzi opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy, który uprawnia Spółkę do zaliczenia tego wydatku w koszty podatkowe prowadzonej działalności.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż koszt ten jest kosztem pośrednim. Nie wpływa bezpośrednio na uzyskany przez Spółkę przychód z tytułu sprzedaży towarów, gdyż przychód ten został przez Spółkę osiągnięty.

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 12 ust. 4 pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA