REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja prowizji firmy windykacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo zleca firmie windykacyjnej odzyskanie wierzytelności od swoich kontrahentów, którzy nie płacą w terminie za usługi. Firma windykacyjna odzyskuje dług łącznie z odsetkami, ale pobiera prowizję od odzyskanej kwoty. Jak prawidłowo zaksięgować te rozliczenia?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Prowizja należna firmie windykacyjnej stanowi dla spółki koszt ewidencjonowany na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W księgach rachunkowych należy go ująć w momencie poniesienia.

uzasadnienie

Podmioty gospodarcze coraz częściej korzystają z usług firm windykacyjnych. Jest to szybsza i tańsza forma odzyskiwania należności w porównaniu z dochodzeniem swoich praw na drodze sądowej. Prowizja firmy windykacyjnej ustalana jest jako procent ściągniętych należności lub na poziomie wartości odsetek od nieterminowej spłaty albo ich części. Zapłatę tę należy wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Ze względu na możliwość utraty należności spółka powinna też utworzyć odpis aktualizujący, który będzie korygowany o odzyskane kwoty.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka X sprzedała towar spółce Y. Kontrahent nie wywiązywał się z płatności, w związku z tym spółka X wystawiła notę odsetkową. Na należność wraz z odsetkami spółka utworzyła odpis aktualizujący. Ze względu na trudności z odzyskaniem należności od niesolidnego kontrahenta spółka X zleciła firmie windykacyjnej Z odzyskanie długu od spółki Y. Należność główna do odzyskania wynosi 244 000 zł brutto, odsetki od nieterminowych płatności - 18 000 zł. Koszt netto zleconej usługi odzyskania długu wynosi 3% ściągniętych należności. Firma windykacyjna odzyskała całą należność główną oraz część odsetek (10 000 zł). Na konto spółki X została przelana kwota pomniejszona o koszt prowizji firmy windykacyjnej. Spółka rozwiązała odpis aktualizujący w części stanowiącej wartość odzyskanej należności.

Ewidencja księgowa

1. Faktura wystawiona dla firmy Y za sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 244 000,00

Ma „VAT należny” 44 000,00

Ma „Przychody ze sprzedaży” 200 000,00

2. Nota odsetkowa dla kontrahenta:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 000,00

Ma „Przychody finansowe” 18 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 18 000,00

3. Utworzenie odpisu aktualizującego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 244 000,00

Wn „Koszty finansowe” 18 000,00

Ma „Odpis aktualizujący należności” 262 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty niepodatkowe” 262 000,00

4. Faktura za wykonaną usługę od firmy windykacyjnej:

• kwota netto: 254 000 zł × 3% = 7620 zł,

• VAT 22%: 7620 zł x 22% = 1676,40 zł,

• wartość brutto: 9296,40 zł.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 7 620,00

Wn „VAT naliczony” 1 676,40

Ma „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

5. Przelew na konto spółki X odzyskanej kwoty pomniejszonej o prowizję: 244 000 zł + 10 000 zł - 9296,40 zł = 244 703,60 zł

Wn „Rachunek bankowy” 244 703,60

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 244 703,60

Ewidencja pozabilansowa - zmniejszenie przychodów niepodatkowych o wartość odzyskanych odsetek

Ma „Przychody niepodatkowe” -10 000,00

6. Przeksięgowanie kwoty 9296,40 zł stanowiącej zapłatę zobowiązania wobec firmy windykacyjnej Z:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 9 296,40

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 9 246,40

7. Odwrócenie odpisu aktualizującego utworzonego na odzyskaną część należności

Wn „Odpis aktualizujący należności” 254 000,00

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 244 000,00

Ma „Przychody finansowe” 10 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodatkowe” 254 000,00

8. Rozwiązanie odpisu aktualizującego na utraconą część długu:

Wn „Odpis aktualizujący” 8 000,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 8 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

REKLAMA

Wydatki związane z usługą windykacyjną stanowią koszty uzyskania przychodu. Stanowisko takie potwierdza m.in. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 11 grudnia 2006 r. (sygn. NPD-406/09/NO-21/06) Urzędu Skarbowego we Włodawie, w którym stwierdzono, że:

(...) wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. (...) Spółka wskazuje, iż między zapłatą za usługę windykacji należności a faktyczną zapłatą za sprzedany towar zachodzi opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy, który uprawnia Spółkę do zaliczenia tego wydatku w koszty podatkowe prowadzonej działalności.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż koszt ten jest kosztem pośrednim. Nie wpływa bezpośrednio na uzyskany przez Spółkę przychód z tytułu sprzedaży towarów, gdyż przychód ten został przez Spółkę osiągnięty.

• art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• art. 12 ust. 4 pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

REKLAMA

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

REKLAMA