REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór przedmiotu niskiej wartości

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma stwierdziła niedobór wiertarki o wartości netto 400 zł. Kosztami został obciążony pracownik, który odpowiadał za ten sprzęt. W jaki sposób zaksięgować wpłatę od pracownika?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nałożone na pracownika roszczenie pieniężne z tytułu niedoboru należy zaewidencjonować jako pozostały przychód operacyjny.

UZASADNIENIE

Niedobór niskocennego przedmiotu (w omawianym przypadku: wiertarki) jest zdarzeniem pośrednio związanym z prowadzoną działalnością jednostki. Finansowe skutki takiego zdarzenia będą ewidencjonowane w księgach rachunkowych odpowiednio jako pozostałe koszty operacyjne i pozostałe przychody operacyjne.

Niedobór środka obrotowego

Jeśli jednostka (uwzględniając zasadę istotności oraz ustaloną w polityce rachunkowości wartościową granicę ceny nabycia - zazwyczaj równą z podatkową i wynoszącą 3500 zł) zalicza do materiałów obiekty mające cechy środków trwałych (tu: wiertarkę), to fakt niedoboru takiego przedmiotu nie wywołuje konsekwencji w postaci odpisywania w koszty wartości bieżącej. Wynika to z tego, że takie małowartościowe przedmioty zostały już odpisane w koszty zużycia materiałów w miesiącu oddania ich do używania lub miesiącu następnym. Zatem ich wartość bilansowa w momencie stwierdzenia niedoboru wynosiła zero.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przyjęcia przez jednostkę właśnie takiego rozwiązania (tj. odpisywania niskocennych składników majątku bezpośrednio w koszty materiałów) wskazane jest, by w celu sprawowania kontroli ujmować je w ewidencji pozabilansowej. Spowoduje to, że niskocenny przedmiot będzie identyfikowalny i przypisany do danej osoby:

Ewidencja księgowa

1. Faktura zakupu wiertarki:

Wn konto 401„Zużycie materiałów i energii” 400,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 88,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 488,00 zł

oraz księgowanie równoległe

Wn konto pozabilansowe„Przedmioty niskocenne odpisane bezpośrednio w koszty materiałów w momencie zakupu” 400,00 zł

2. Niedobór takiego przedmiotu spowoduje wyewidencjonowanie wyłącznie z ewidencji pozabilansowej:

Ma konto pozabilansowe„Przedmioty niskocenne odpisane bezpośrednio w koszty materiałów w momencie zakupu” 400,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niedobór środka trwałego odpisanego jednorazowo w koszty

REKLAMA

Jednostki gospodarcze w przypadku przedmiotów droższych, atrakcyjniejszych i wymagających lepszej ochrony (jak to ma miejsce w przypadku elektronarzędzi) stosują zazwyczaj inne rozwiązanie. Polega ono na tym, że przedmioty takie zalicza się (pomimo niskiej wartości) do środków trwałych i jednocześnie dokonuje jednorazowego odpisania ich wartości w całości w koszty amortyzacji w miesiącu ich oddania do używania lub w miesiącu następnym.

Ewidencja niedoboru będzie polegała na wyksięgowaniu wartości środka trwałego z ewidencji, przy czym podobnie jak w przypadku środków obrotowych wcześniej odpisanych w koszty, nie powstanie dodatkowy koszt z tym związany:

1. Wyksięgowanie wartości wiertarki ze środków trwałych (dowód LT):

Wn konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Ma konto 010„Środki trwałe” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

2. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Niedobór środka trwałego amortyzowanego w czasie

Przedmioty niskiej wartości mogą być również zaliczone do środków trwałych i - poczynając od miesiąca oddania ich do używania lub miesiąca następnego - odpisywane w koszty amortyzacji za pomocą stawek uwzględniających planowany okres użytkowania (zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości). Wówczas niedobór środka trwałego (tu: wiertarki) skutkować będzie odpisaniem w koszty ewentualnej różnicy między wartością początkową a dokonanymi do czasu kradzieży odpisami umorzeniowymi:

1. Wyksięgowanie wartości skradzionej wiertarki ze środków trwałych (dowód LT):

Wn konto 243„Rozliczenie niedoborów” 400,00 zł

Ma konto 010„Środki trwałe” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 400,00 zł

2. Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia (załóżmy, że wynosiło ono 300 zł):

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (w analityce: Elektronarzędzia - wiertarka) 300,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 300,00 zł

3. Zaewidencjonowanie w koszty nieumorzonej części wartości początkowej środka trwałego (400 zł - 100 zł):

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 100,00 zł

Ma konto 243„Rozliczenie niedoborów” 100,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obciążenie pracownika kosztami niedoboru

Z treści przesłanego pytania wynika, że niedobór niskocennego przedmiotu powstał z winy pracownika. Pracownik przyjął na siebie winę za niedobór i zobowiązał się do wyrównania wszelkich szkód z nim związanych (taka odpowiedzialność może też wynikać z podpisanej przez pracownika umowy o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie). W związku z tym został obciążony równowartością niedoboru ustaloną według wartości rynkowej, z uwzględnieniem dotychczasowego zużycia. Ewidencja takiego roszczenia od pracownika może zostać zaewidencjonowana:

1. Obciążenie stwierdzonym niedoborem pracownika (załóżmy, że wartość ta wyniosła 200 zł):

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 200,00 zł

2. Kwota niedoboru zostanie potrącona pracownikowi z bieżącego wynagrodzenia na liście płac:

Wn konto 231„Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” 200,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roszczenie pracodawcy wobec pracownika z tytułu niedoboru może być przedmiotem powództwa cywilnego, jeżeli należność taka jest kwestionowana przez pracownika. W takiej sytuacji należy dokonać odpisu aktualizującego rozrachunki:

1. Dokonanie odpisu aktualizującego kwestionowanej przez pracownika kwoty:

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 280„Odpisy aktualizujące rozrachunki” 200,00 zł

2. Skierowanie roszczenia na drogę powództwa sądowego:

Wn konto 244„Należności dochodzone na drodze sądowej” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

3. Zasądzenie przez sąd zapłaty przez pracownika roszczenia (należności głównej):

Wn konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

Ma konto 244„Należności dochodzone na drodze sądowej” 200,00 zł

4. Uregulowanie przez pracownika zasądzonej kwoty należności głównej:

Wn konto 131„Bieżący rachunek bankowy” ew. konto 100 „Kasa” 200,00 zł

Ma konto 234„Inne rozrachunki z pracownikami” (w analityce: konto imienne pracownika) 200,00 zł

oraz zapis równoległy zmniejszający odpis aktualizujący należność z powodu ustania przyczyny, z jakiej odpis został dokonany:

Wn konto 280„Odpisy aktualizujące rozrachunki” 200,00 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 200,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA