REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie nadpłaty podatkowej w księgach rachunkowych

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłata to według przepisów art. 72 Ordynacji podatkowej m.in. kwota nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Z nienależnie zapłaconym podatkiem mamy do czynienia wówczas, gdy jednostka zapłaciła go, mimo że nie miała takiego obowiązku. Natomiast o nadpłacie mówimy wtedy, gdy nie ma wątpliwości co do istnienia obowiązku podatkowego, ale kwota wpłacona do budżetu przewyższa kwotę zobowiązania podatkowego.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Trzeba jednak pamiętać, że o istnieniu nadpłaty zawsze będą przesądzać przesłanki materialne (tj. zapłacenie podatku w zawyżonej wartości), a nie formalne (wykazanie kwoty nadpłaty np. w deklaracji).

W przypadku podatku dochodowego nadpłatę stanowić więc będzie różnica między wysokością zapłaconych w ciągu roku zaliczek a należnością podatkową wynikającą z rocznego rozliczenia. Nadpłata powstanie tu z dniem złożenia zeznania rocznego.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przygotować się do wyjaśnień w urzędzie skarbowym>>

 

Termin zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego wynosi trzy miesiące od dnia złożenia zeznania rocznego.

Kiedy powstaje nadpłata podatkowa

Według art. 73 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej,

pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej,

zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej,

wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

§ 2. Nadpłata powstaje z dniem złożenia:

zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego,

deklaracji podatku akcyzowego - dla podatników podatku akcyzowego,

deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy - dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych,

deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług - dla podatników podatku od towarów i usług.

Zwrot nadpłaconego podatku dochodowego z rozliczenia rocznego następuje poprzez wpływ środków na rachunek bankowy. Warunkiem dokonania zwrotu przez US jest brak bieżących i zaległych zobowiązań podatkowych. Podatnik ma także możliwość zaliczenia powstałej nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

 

Fiskus zwraca coraz mniej z tytułu wadliwych decyzji>>

 

W takim przypadku musi jednak złożyć wniosek z określeniem, jaką część nadpłaty przeznacza na poczet przyszłych zobowiązań. Powinien także zaznaczyć, na poczet których zobowiązań chce zaliczyć powstałą nadpłatę. W takiej sytuacji trzeba pamiętać, aby zobowiązania podatkowe były właściwe dla jednego urzędu skarbowego.

UWAGA

W przypadku nadpłaty w podatku dochodowym nie ma obowiązku składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Funkcję wniosku pełni tu deklaracja roczna.

Przykład

Ze złożonego przez spółkę zeznania rocznego CIT-8 wynika, że kwota wpłaconych zaliczek przewyższa kwotę zobowiązania o 15 000 zł. Na dzień złożenia zeznania spółka nie ma nieuregulowanych zobowiązań podatkowych.

Wariant 1

Spółka złożyła do urzędu skarbowego wniosek o zaliczenie nadpłaty podatku dochodowego w wysokości 15 000 zł w całości na poczet przyszłych zobowiązań z tytułu VAT.

W następnych miesiącach zobowiązanie z tytułu VAT wynosiło:

• pierwszy miesiąc - 9000 zł,

• drugi miesiąc - 10 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Przeksięgowanie części nadpłaty z tytułu podatku dochodowego w pierwszym miesiącu jako forma zapłaty VAT:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 9 000

Ma „Rozrachunki z tytułu pdop” 9 000

2. Przeksięgowanie części nadpłaty z tytułu podatku dochodowego w drugim miesiącu - forma zapłaty VAT:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 6 000

Ma „Rozrachunki z tytułu pdop” 6 000

3. Wpłata do urzędu skarbowego pozostałej kwoty zobowiązania z tytułu VAT:

Wn „Rozrachunki z tytułu VAT” 4 000

Ma „Rachunek bankowy” 4 000

Stosownych przeksięgowań w miesiącu powstania zobowiązania podatkowego, na poczet którego spółka przeznaczyła nadpłatę, dokonuje także organ podatkowy.

Wariant 2

Po złożeniu zeznania rocznego nadpłata w całości została przekazana na rachunek bankowy spółki.

Ewidencja księgowa

1. Wpływ nadpłaty na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 15 000

Ma „Rozrachunki z tytułu pdop” 15 000

• art. 72-80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 57, poz. 466

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA