REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca coraz mniej z tytułu wadliwych decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z roku na rok spada liczba wadliwych decyzji fiskusa skutkujących zwrotem pieniędzy niesłusznie ściągniętych od podatników. Spada też kwota odsetek wypłaconych przez urzędy w ramach rekompensat za błędne rozstrzygnięcia - wynika z danych Ministerstwa Finansów.

Według MF skalę błędów popełnianych przez fiskusa pokazują m.in. kwoty odsetek, które urzędy skarbowe muszą płacić w związku z uchyleniem wadliwych decyzji oraz liczba zwrotów związanych z takimi decyzjami. W ciągu czterech lat zarówno jeden, jak i drugi wskaźnik spadł niemal o połowę.

REKLAMA

Autopromocja

Z informacji o kosztach wadliwych decyzji, przygotowanej przez resort finansów wynika, że w 2005 r. urzędy skarbowe dokonały 4288 zwrotów z łączną kwotą odsetek prawie 184 mln zł. W 2006 r. podatnikom trzeba było zwracać pieniądze w 3027 przypadkach, a kwota odsetek sięgnęła 157 mln zł. W 2007 r. liczba zwrotów spadła do 2547, a suma odsetek - 135 mln. W ubiegłym roku, w wyniku wadliwych decyzji, fiskus musiał zwracać pieniądze 2177 razy, a wypłacone dodatkowo odsetki wyniosły 89 mln 593 tys. zł.

"Statystyka dotycząca zwrotów i wypłaconych odsetek wskazuje, że jakość decyzji podatkowych z roku na rok wzrasta. W efekcie budżet wydaje coraz mniej z powodu wadliwych decyzji" - ocenia rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos.

Wyjaśniła, że kosztem budżetu nie są zwroty nadpłat podatków, czyli kwot, które do budżetu nie powinny trafić, ale odsetki. "Kosztem dla budżetu są odsetki od zwrotów, stanowiące dla podatników rekompensatę za przetrzymywanie nienależnie uzyskanych pieniędzy w wyniku wydania wadliwej decyzji podatkowej" - dodała.

Zdaniem Marka Kolibskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy, mniejsze liczby zwrotów i wypłaconych z tego tytułu odsetek mogą wynikać nie tyle z lepszych decyzji, ale ze zmniejszającej się liczby prowadzonych kontroli skarbowych i podatkowych. Kolibski zwrócił uwagę, że jakość wydawanych decyzji zależy od urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W tzw. dużych urzędach skarbowych, które obsługują największe firmy, do większości decyzji nie można mieć zastrzeżeń. Wiele decyzji pozostałych urzędów odbiega jednak od nich poziomem" - powiedział Kolibski.

Zgodnie z danymi MF, w 2008 r. urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły ponad 10,5 tys. kontroli, w 2007 roku kontroli skarbowych było ponad 12,4 tys., a w 2006 r. prawie 16,5 tys. Kwota ustalonych w ich trakcie podatków spadła z prawie 2 mld zł w 2006 r. do nieco ponad 1,7 mld w 2008 r.

Resort tłumaczy, że zmienia się podejście organów kontroli skarbowej do podatników. Inspektorzy unikają prowadzenia częstych kontroli w uczciwych firmach, w których stwierdza się drobne błędy lub nieprawidłowości. Natomiast przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo i świadomie popełniające nadużycia podatkowe.

Spada także liczba kontroli podatkowych. W 2008 r. było ich 142 tys. 725, rok wcześniej 165 tys. 789, a w 2006 r. 173 tys. 279. Mimo mniejszej liczby kontroli wzrasta jednak kwota podatków ustalanych w ich trakcie. Na przykład w 2006 r. wyniosły one ponad 724 mln zł, zaś w 2008 r. - przekroczyły 858 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA