REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca coraz mniej z tytułu wadliwych decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z roku na rok spada liczba wadliwych decyzji fiskusa skutkujących zwrotem pieniędzy niesłusznie ściągniętych od podatników. Spada też kwota odsetek wypłaconych przez urzędy w ramach rekompensat za błędne rozstrzygnięcia - wynika z danych Ministerstwa Finansów.

Według MF skalę błędów popełnianych przez fiskusa pokazują m.in. kwoty odsetek, które urzędy skarbowe muszą płacić w związku z uchyleniem wadliwych decyzji oraz liczba zwrotów związanych z takimi decyzjami. W ciągu czterech lat zarówno jeden, jak i drugi wskaźnik spadł niemal o połowę.

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji o kosztach wadliwych decyzji, przygotowanej przez resort finansów wynika, że w 2005 r. urzędy skarbowe dokonały 4288 zwrotów z łączną kwotą odsetek prawie 184 mln zł. W 2006 r. podatnikom trzeba było zwracać pieniądze w 3027 przypadkach, a kwota odsetek sięgnęła 157 mln zł. W 2007 r. liczba zwrotów spadła do 2547, a suma odsetek - 135 mln. W ubiegłym roku, w wyniku wadliwych decyzji, fiskus musiał zwracać pieniądze 2177 razy, a wypłacone dodatkowo odsetki wyniosły 89 mln 593 tys. zł.

"Statystyka dotycząca zwrotów i wypłaconych odsetek wskazuje, że jakość decyzji podatkowych z roku na rok wzrasta. W efekcie budżet wydaje coraz mniej z powodu wadliwych decyzji" - ocenia rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos.

Wyjaśniła, że kosztem budżetu nie są zwroty nadpłat podatków, czyli kwot, które do budżetu nie powinny trafić, ale odsetki. "Kosztem dla budżetu są odsetki od zwrotów, stanowiące dla podatników rekompensatę za przetrzymywanie nienależnie uzyskanych pieniędzy w wyniku wydania wadliwej decyzji podatkowej" - dodała.

REKLAMA

Zdaniem Marka Kolibskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy, mniejsze liczby zwrotów i wypłaconych z tego tytułu odsetek mogą wynikać nie tyle z lepszych decyzji, ale ze zmniejszającej się liczby prowadzonych kontroli skarbowych i podatkowych. Kolibski zwrócił uwagę, że jakość wydawanych decyzji zależy od urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W tzw. dużych urzędach skarbowych, które obsługują największe firmy, do większości decyzji nie można mieć zastrzeżeń. Wiele decyzji pozostałych urzędów odbiega jednak od nich poziomem" - powiedział Kolibski.

Zgodnie z danymi MF, w 2008 r. urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły ponad 10,5 tys. kontroli, w 2007 roku kontroli skarbowych było ponad 12,4 tys., a w 2006 r. prawie 16,5 tys. Kwota ustalonych w ich trakcie podatków spadła z prawie 2 mld zł w 2006 r. do nieco ponad 1,7 mld w 2008 r.

Resort tłumaczy, że zmienia się podejście organów kontroli skarbowej do podatników. Inspektorzy unikają prowadzenia częstych kontroli w uczciwych firmach, w których stwierdza się drobne błędy lub nieprawidłowości. Natomiast przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo i świadomie popełniające nadużycia podatkowe.

Spada także liczba kontroli podatkowych. W 2008 r. było ich 142 tys. 725, rok wcześniej 165 tys. 789, a w 2006 r. 173 tys. 279. Mimo mniejszej liczby kontroli wzrasta jednak kwota podatków ustalanych w ich trakcie. Na przykład w 2006 r. wyniosły one ponad 724 mln zł, zaś w 2008 r. - przekroczyły 858 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA