REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca coraz mniej z tytułu wadliwych decyzji

REKLAMA

Z roku na rok spada liczba wadliwych decyzji fiskusa skutkujących zwrotem pieniędzy niesłusznie ściągniętych od podatników. Spada też kwota odsetek wypłaconych przez urzędy w ramach rekompensat za błędne rozstrzygnięcia - wynika z danych Ministerstwa Finansów.

Według MF skalę błędów popełnianych przez fiskusa pokazują m.in. kwoty odsetek, które urzędy skarbowe muszą płacić w związku z uchyleniem wadliwych decyzji oraz liczba zwrotów związanych z takimi decyzjami. W ciągu czterech lat zarówno jeden, jak i drugi wskaźnik spadł niemal o połowę.

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji o kosztach wadliwych decyzji, przygotowanej przez resort finansów wynika, że w 2005 r. urzędy skarbowe dokonały 4288 zwrotów z łączną kwotą odsetek prawie 184 mln zł. W 2006 r. podatnikom trzeba było zwracać pieniądze w 3027 przypadkach, a kwota odsetek sięgnęła 157 mln zł. W 2007 r. liczba zwrotów spadła do 2547, a suma odsetek - 135 mln. W ubiegłym roku, w wyniku wadliwych decyzji, fiskus musiał zwracać pieniądze 2177 razy, a wypłacone dodatkowo odsetki wyniosły 89 mln 593 tys. zł.

"Statystyka dotycząca zwrotów i wypłaconych odsetek wskazuje, że jakość decyzji podatkowych z roku na rok wzrasta. W efekcie budżet wydaje coraz mniej z powodu wadliwych decyzji" - ocenia rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos.

Wyjaśniła, że kosztem budżetu nie są zwroty nadpłat podatków, czyli kwot, które do budżetu nie powinny trafić, ale odsetki. "Kosztem dla budżetu są odsetki od zwrotów, stanowiące dla podatników rekompensatę za przetrzymywanie nienależnie uzyskanych pieniędzy w wyniku wydania wadliwej decyzji podatkowej" - dodała.

REKLAMA

Zdaniem Marka Kolibskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy, mniejsze liczby zwrotów i wypłaconych z tego tytułu odsetek mogą wynikać nie tyle z lepszych decyzji, ale ze zmniejszającej się liczby prowadzonych kontroli skarbowych i podatkowych. Kolibski zwrócił uwagę, że jakość wydawanych decyzji zależy od urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W tzw. dużych urzędach skarbowych, które obsługują największe firmy, do większości decyzji nie można mieć zastrzeżeń. Wiele decyzji pozostałych urzędów odbiega jednak od nich poziomem" - powiedział Kolibski.

Zgodnie z danymi MF, w 2008 r. urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły ponad 10,5 tys. kontroli, w 2007 roku kontroli skarbowych było ponad 12,4 tys., a w 2006 r. prawie 16,5 tys. Kwota ustalonych w ich trakcie podatków spadła z prawie 2 mld zł w 2006 r. do nieco ponad 1,7 mld w 2008 r.

Resort tłumaczy, że zmienia się podejście organów kontroli skarbowej do podatników. Inspektorzy unikają prowadzenia częstych kontroli w uczciwych firmach, w których stwierdza się drobne błędy lub nieprawidłowości. Natomiast przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo i świadomie popełniające nadużycia podatkowe.

Spada także liczba kontroli podatkowych. W 2008 r. było ich 142 tys. 725, rok wcześniej 165 tys. 789, a w 2006 r. 173 tys. 279. Mimo mniejszej liczby kontroli wzrasta jednak kwota podatków ustalanych w ich trakcie. Na przykład w 2006 r. wyniosły one ponad 724 mln zł, zaś w 2008 r. - przekroczyły 858 mln zł.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA