REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zwraca coraz mniej z tytułu wadliwych decyzji

REKLAMA

Z roku na rok spada liczba wadliwych decyzji fiskusa skutkujących zwrotem pieniędzy niesłusznie ściągniętych od podatników. Spada też kwota odsetek wypłaconych przez urzędy w ramach rekompensat za błędne rozstrzygnięcia - wynika z danych Ministerstwa Finansów.

Według MF skalę błędów popełnianych przez fiskusa pokazują m.in. kwoty odsetek, które urzędy skarbowe muszą płacić w związku z uchyleniem wadliwych decyzji oraz liczba zwrotów związanych z takimi decyzjami. W ciągu czterech lat zarówno jeden, jak i drugi wskaźnik spadł niemal o połowę.

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji o kosztach wadliwych decyzji, przygotowanej przez resort finansów wynika, że w 2005 r. urzędy skarbowe dokonały 4288 zwrotów z łączną kwotą odsetek prawie 184 mln zł. W 2006 r. podatnikom trzeba było zwracać pieniądze w 3027 przypadkach, a kwota odsetek sięgnęła 157 mln zł. W 2007 r. liczba zwrotów spadła do 2547, a suma odsetek - 135 mln. W ubiegłym roku, w wyniku wadliwych decyzji, fiskus musiał zwracać pieniądze 2177 razy, a wypłacone dodatkowo odsetki wyniosły 89 mln 593 tys. zł.

"Statystyka dotycząca zwrotów i wypłaconych odsetek wskazuje, że jakość decyzji podatkowych z roku na rok wzrasta. W efekcie budżet wydaje coraz mniej z powodu wadliwych decyzji" - ocenia rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos.

Wyjaśniła, że kosztem budżetu nie są zwroty nadpłat podatków, czyli kwot, które do budżetu nie powinny trafić, ale odsetki. "Kosztem dla budżetu są odsetki od zwrotów, stanowiące dla podatników rekompensatę za przetrzymywanie nienależnie uzyskanych pieniędzy w wyniku wydania wadliwej decyzji podatkowej" - dodała.

REKLAMA

Zdaniem Marka Kolibskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy, mniejsze liczby zwrotów i wypłaconych z tego tytułu odsetek mogą wynikać nie tyle z lepszych decyzji, ale ze zmniejszającej się liczby prowadzonych kontroli skarbowych i podatkowych. Kolibski zwrócił uwagę, że jakość wydawanych decyzji zależy od urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W tzw. dużych urzędach skarbowych, które obsługują największe firmy, do większości decyzji nie można mieć zastrzeżeń. Wiele decyzji pozostałych urzędów odbiega jednak od nich poziomem" - powiedział Kolibski.

Zgodnie z danymi MF, w 2008 r. urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły ponad 10,5 tys. kontroli, w 2007 roku kontroli skarbowych było ponad 12,4 tys., a w 2006 r. prawie 16,5 tys. Kwota ustalonych w ich trakcie podatków spadła z prawie 2 mld zł w 2006 r. do nieco ponad 1,7 mld w 2008 r.

Resort tłumaczy, że zmienia się podejście organów kontroli skarbowej do podatników. Inspektorzy unikają prowadzenia częstych kontroli w uczciwych firmach, w których stwierdza się drobne błędy lub nieprawidłowości. Natomiast przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo i świadomie popełniające nadużycia podatkowe.

Spada także liczba kontroli podatkowych. W 2008 r. było ich 142 tys. 725, rok wcześniej 165 tys. 789, a w 2006 r. 173 tys. 279. Mimo mniejszej liczby kontroli wzrasta jednak kwota podatków ustalanych w ich trakcie. Na przykład w 2006 r. wyniosły one ponad 724 mln zł, zaś w 2008 r. - przekroczyły 858 mln zł.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA