REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir zakup towaru otrzymanego długo po fakturze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupiłam towar z importu. Faktura została wystawiona z datą 20 lutego 2009 r. Dokument SAD jest z 2 kwietnia 2009 r. Towar dostarczono 6 kwietnia 2009 r. W jakiej dacie ująć ten towar w księdze? Według jakiego kursu przeliczyć zakup tego towaru w pkpir?

RADA

REKLAMA

Zakup towaru powinien zostać ujęty w księdze w miesiącu jego otrzymania, tj. w kwietniu, ale w kolumnie 2 pkpir - data zdarzenia gospodarczego - powinna widnieć data wystawienia otrzymanej faktury, tj. 20 lutego 2009 r. Do przeliczenia tej faktury w księdze należy zastosować średni kurs NBP z 19 lutego 2009 r. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sposób ujęcia zakupu towarów handlowych w księdze jest taki sam dla obu metod jej prowadzenia, tj. kasowej i memoriałowej. Zakup towaru handlowego powinien być wpisany do księgi niezwłocznie po jego otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pkpir). Jeżeli towar został dostarczony przed otrzymaniem faktury, to zapisu w księdze należy dokonać na podstawie sporządzonego dowodu przyjęcia lub specyfikacji dostawcy (§ 16 rozporządzenia w sprawie pkpir). W przedstawionym przypadku faktura potwierdzająca zakup została wystawiona na długo przed dostawą towaru. Jak postąpić w takim przypadku?

Dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodu dla podatników prowadzących pkpir jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księdze (art. 22 ust. 6b updof). Od zasady tej są pewne wyjątki, np. wynagrodzenia pracownicze ujmowane w dacie wypłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W analizowanym przypadku zakup towaru powinien zostać ujęty w księdze w miesiącu jego otrzymania, tj. w kwietniu, ale w kolumnie 2 księgi - data zdarzenia gospodarczego - powinna widnieć data wystawienia otrzymanej faktury, tj. 20 lutego 2009 r. Ten sposób ujęcia towaru zgodny jest z:

• § 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pkpir - towar ujęty jest niezwłocznie po jego otrzymaniu,

• art. 22 ust. 6b updof - datą poniesienia kosztu jest data wystawienia faktury będącej podstawą zapisu w księdze,

• ust. 3 objaśnień do pkpir - w kolumnie 2 księgi wpisujemy dzień miesiąca, który wynika z dokumentu stanowiącego podstawę wpisu.

Podkreślmy jednak, że organy podatkowe w różny sposób podchodzą do tego zagadnienia. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu w piśmie z 5 września 2007 r., nr PDP/415-25/Int 64/07, stwierdził bowiem:

Natomiast jeżeli podatnik najpierw otrzymał fakturę, a dopiero po pewnym czasie otrzymał zakupiony towar, to zdaniem tut. organu zakup ten również powinien zostać wpisany do księgi pod datą faktycznego otrzymania tego towaru.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2009 r., nr ILPB1/415-104/09-2/AA, uznał natomiast:

W sytuacji kiedy faktura dokumentująca nabycie towaru handlowego została wystawiona przed dostawą towaru (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę), to w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Data zdarzenia gospodarczego” należy wpisać datę wystawienia faktury. Data wystawienia faktury jest datą poniesienia kosztu uzyskania przychodów.

Przeliczenie kosztów w walucie obcej

Koszty poniesione w walutach obcych należy przeliczać na złote według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (art. 22 ust. 1 zdanie drugie updof). W przedstawionym przypadku dniem poniesienia kosztu jest 20 lutego 2009 r. (dzień wystawienia faktury). Do przeliczenia tej faktury w księdze należy więc zastosować średni kurs NBP z 19 lutego 2009 r. (czwartek, dzień roboczy). Przy zapłacie za fakturę należy rozliczyć jeszcze różnicę kursową.

PRZYKŁAD

Podatnik zakupił w Chinach partię towaru w dniu 20 lutego 2009 r. Zakup potwierdza wystawiona w tym dniu faktura. Jego wartość wynosi 2500 USD. Podatnik otrzymał towar w dniu 6 kwietnia. Płatność za niego nastąpiła z konta podatnika w dniu 15 kwietnia br. Wartość zakupu przeliczono na złote według średniego kursu NBP dolara z 19 lutego 2009 r., który wynosił 3,6952. Wartość zakupu po przeliczeniu na złote wyniosła 9238 zł (2500 USD x 3,6952). Załóżmy, że cło wyniosło 300 zł. Cena zakupu towaru wynosi więc 9538 zł (9238 zł + 300 zł). Kwotę 9538 zł ujęto w kolumnie 10 pkpir - zakup towarów handlowych - w kwietniu, ale w kolumnie 2 księgi - data zdarzenia gospodarczego - wpisano 20 lutego 2009 r. W kolumnie 16 - uwagi - zaznaczono, że towar został otrzymany w kwietniu. W dacie 15 kwietnia rozliczono w pkpir różnicę kursową. Faktyczny kurs sprzedaży dolara zastosowany przez bank do przeliczenia płatności wynosił 3,3356. Po przeliczeniu wartość transakcji wyniosła 8339 zł (2500 USD x 3,3356). Oznacza to, że podatnik rozliczył na przychodzie dodatnią różnicę kursową, która wynosiła 899 zł (9238 zł - 8339 zł). Dodatnią różnicę podatnik zapisał w kolumnie 8 pkpir - pozostałe przychody - w dacie 15 kwietnia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 1, art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 97, poz. 800

• § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA