REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć darowiznę w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka przekazała w formie darowizny na rzecz szkoły publicznej laptop. Jednostka posiada potwierdzenie jego odbioru. Dysponuje też fakturą jego zakupu. Jak należy ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych? Czy od przekazanej darowizny spółka powinna odprowadzić VAT?

RADA

REKLAMA

Ewidencja księgowa przekazanej darowizny zależy od tego, czy laptop stanowił środek trwały spółki, czy też był składowany jako towar. W pierwszym przypadku należy wyksięgować z ewidencji środek trwały oraz jego dotychczasowe umorzenie. W drugim natomiast wartość przekazanego towaru należy odnieść w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Od przekazanej darowizny spółka powinna odprowadzić VAT należny, jeśli wcześniej, przy zakupie laptopa, odliczyła VAT naliczony.

UZASADNIENIE

W ewidencji księgowej koszty nieodpłatnego przekazania aktywów, w tym w drodze darowizny, jako pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki (darczyńcy), należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. W pytaniu nie podano, czy laptop był środkiem trwałym spółki, towarem czy też został kupiony i od razu darowany szkole. Dlatego sposób ujęcia zdarzenia gospodarczego wymaga omówienia wszystkich kwestii.

Wariant 1 - darowizna środka trwałego

Jeżeli laptop został wprowadzony do ewidencji bilansowej środków trwałych, wówczas przekazanie darowizny powinno zostać ujęte następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wn „Umorzenie środków trwałych” - dotychczasowe umorzenie,

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” - wartość księgowa netto,

Ma „Środki trwałe” - wartość księgowa brutto (początkowa).

Gdyby laptop był umorzony w całości, należałoby wyksięgować dotychczasowe odpisy amortyzacyjne poprzez stronę Wn konta „Umorzenie środków trwałych” i zaksięgować je po stronie Ma konta „Środki trwałe”, rozliczając w ten sposób wartość początkową środka trwałego.

Możliwa też jest taka sytuacja, że w momencie zakupu wartość laptopa została ujęta bezpośrednio w koszty. Jego przekazanie nie będzie zatem rodzić skutków księgowych w zakresie kosztów bilansowych oraz zmiany stanu aktywów.

Wariant 2 - darowizna towarów

W przypadku darowizny towarów następuje obciążenie konta „Pozostałe koszty operacyjne” w korespondencji z kontem magazynowym „Towary”.

Jeżeli laptop kupiono z myślą o przekazaniu go szkole jako darowizny, to w momencie zakupu można go ująć w ewidencji księgowej na koncie „Rozliczenie zakupu”, a w chwili przekazania dokonać wyksięgowania, obciążając jednocześnie konto pozostałych kosztów operacyjnych. Przekazanie składnika majątku zazwyczaj potwierdzone jest protokołem przekazania. Forma tego dokumentu nie jest w żaden sposób określona. Najczęściej jest to dokument stwierdzający wolę darczyńcy i zawierający informacje o stronach umowy, przedmiocie darowizny, jego wartości rynkowej brutto. Niezależnie od ujęcia samych skutków księgowych wynikających z przekazanej darowizny zdarzenie to będzie powodować skutki finansowe w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych.

 

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie laptopa w myśl przepisów ustawy o VAT stanowi czynność opodatkowaną, przy założeniu, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie zakupu laptopa, w całości lub części. Kwotę podatku VAT należnego ustala się w tym przypadku od podstawy opodatkowania, którą zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT stanowi cena nabycia laptopa (bez podatku) ustalona w momencie dokonania darowizny. Jest to zatem cena odpowiadająca jego aktualnej wartości rynkowej.

Jeżeli więc jednostka w momencie nabycia odliczyła całą kwotę VAT naliczonego zawartego na fakturze zakupu lub jej część, wówczas ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą nieodpłatną dostawę towarów. Darowizna komputera na rzecz szkoły w omawianej sytuacji powinna zostać opodatkowana stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Więcej na ten temat w Biuletynie Rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA