REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie nieodpłatnych umów przesyłu - ujęcie w księgach rachunkowych

REKLAMA

Służebność – zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego – to ograniczone prawo rzeczowe obciążające nieruchomość w celu zwiększenia użyteczności innej nieruchomości. Służebność przesyłu jest jej szczególną formą. Czy służebność przesyłu należy ująć w prowadzonych księgach rachunkowych?

Służebność powstaje w drodze umowy między przedsiębiorcą a właścicielem nieruchomości, która ma zostać obciążona. Obciążenie to nie ogranicza w żaden sposób prawa do rozporządzania nieruchomością obciążoną.

REKLAMA

REKLAMA

Służebność przesyłu

Szczególną formą służebności czynnej, określoną w art. 3051-3054 kodeksu cywilnego, jest służebność przesyłu. Służebność przesyłu pozwala przedsiębiorcy korzystać w określonym zakresie z cudzej nieruchomości, na której znajdują się (lub będą się znajdować) będące własnością przedsiębiorcy, wybudowane przez niego urządzenia przeznaczone do przesyłu, doprowadzenia, odprowadzenia płynów, pary, gazu bądź energii elektrycznej. Zakres korzystania z cudzej nieruchomości musi być zgodny z przeznaczeniem urządzeń.

Służebność przesyłu powinna być ustanowiona w formie aktu notarialnego pomiędzy przedsiębiorcą przesyłowym a właścicielem nieruchomości. Umowa powinna szczegółowo określać zakres czynności, jakich może dokonywać przedsiębiorca przesyłowy na nieruchomości. Przy ustanawianiu służebności należy też określić zasady wynagrodzenia za służebność. W świetle prawa strony mogą ustanowić służebność przesyłu jako prawo nieodpłatne. Należy też pamiętać, że jeżeli przedsiębiorca przesyłowy nie dojdzie do porozumienia z właścicielem nieruchomości przy ustalaniu zasad korzystania z nieruchomości, to taka służebność może być ustanowiona w drodze orzeczenia sądowego.

Rozważając, czy umowę ustanowienia nieodpłatnej służebności należy wprowadzić do ksiąg rachunkowych, trzeba określić, czy spełnione są warunki zakwalifikowania jej do aktywów, tj. czy jednostka sprawuje kontrolę nad obciążoną nieruchomością.

REKLAMA

Z definicji służebności wynika, że jest to umowa niedająca kontroli nad nieruchomością, na której ustanowiona jest służebność. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego służebność jest tylko prawem do korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, a zatem przedsiębiorca nie kontroluje nieruchomości obciążonej. Nie są więc spełnione kryteria aktywów, które należałoby ujawnić w księgach rachunkowych. Nie mając prawa do dysponowania nieruchomością, jednostka nie może ujmować umów służebności w księgach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z nieodpłatnej służebności a przychód

Nieodpłatna służebność przesyłu w świetle prawa bilansowego nie może stanowić przychodu. Aby wystąpił przychód, konieczne jest zwiększenie wartości aktywów, co nie ma miejsca w przypadku ustanowienia służebności. Nieodpłatna służebność w podatku dochodowym jest traktowana inaczej niż w prawie bilansowym. Zawarcie umowy służebności bez określenia wynagrodzenia dla właściciela nieruchomości ma skutki podatkowe. W opinii organów podatkowych przedsiębiorca przesyłowy jest zobowiązany ustalić na potrzeby podatku dochodowego przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. (odpowiednio art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.). Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

(...)

2) wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.).

 

Do przychodów zalicza się wartość nieodpłatnie lub odpłatnie otrzymanych rzeczy lub praw oraz świadczeń. Nieodpłatna umowa służebności daje określone prawa przedsiębiorcy przesyłowemu i nie rodzi zobowiązań do świadczeń wzajemnych (np. obniżki cen za usługi). Z drugiej strony dzięki uzyskanemu w drodze służebności prawu przedsiębiorca przesyłowy uzyskuje korzyści ekonomiczne. Spełniona jest zatem definicja otrzymania nieodpłatnego świadczenia. Na potwierdzenie stanowiska sądów oraz organów skarbowych w sprawie przychodów z nieodpłatnej służebności przytaczamy fragmenty pism.

W wyroku WSA w Rzeszowie z 28 stycznia 2010 r. (sygn. III SA/Rz 928/09) czytamy:

„Służebność przesyłu ustanowiona na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego na cudzym gruncie stanowi przysporzenie majątkowe na rzecz tego przedsiębiorstwa. Jeżeli zatem taka służebność jest ustanawiana bez wynagrodzenia, wówczas po stronie przedsiębiorstwa powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia”.

Więcej na ten temat w Biuletynie Rachunkowości

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA