REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponowne podjęcie odpisanej inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na koniec ubiegłego roku odpisano w koszty zaniechaną inwestycję w postaci przyłącza gazowego. W tamtym czasie uznano, że jej kontynuacja jest ekonomicznie nieuzasadniona ze względu na zaistnienie niezależnych od spółki okoliczności. Obecnie spółka podjęła decyzję o wykończeniu przyłącza, podpisano już nową umowę z gazownią. Jak przywrócić do ksiąg odpisaną w koszty inwestycję?

Spółka powinna sporządzić odpowiedni protokół przyjęcia do ksiąg zaniechanej inwestycji i na jego podstawie uznać konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

REKLAMA

REKLAMA

Według ustawy o rachunkowości środkami trwałymi w budowie są zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Przepisy podatkowe odnoszą się do tej definicji, wskazując, że jeśli w ustawie jest mowa o inwestycjach, oznacza to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Zarówno przepisy bilansowe, jak i przepisy podatkowe w uzasadnionych przypadkach pozwalają na odpisanie w koszty wydatków poniesionych na środki trwałe w budowie (zaniechana inwestycja). Zmieniające się warunki ekonomiczne i gospodarcze otoczenia przedsiębiorcy bywają przyczyną, dla której rezygnacja z kontynuowania rozpoczętej inwestycji może się okazać mniej uciążliwa dla sytuacji finansowej jednostki niż dążenie do jej sfinalizowania. Jeżeli przeprowadzona przez spółkę analiza dostarczyła danych, na podstawie których dalsze prowadzenie inwestycji budowy przyłącza gazowego, z przyczyn od niej niezależnych, było ekonomicznie nieuzasadnione, słusznie odpisano poniesione nakłady w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W aktywach jednostki nie mogą bowiem figurować pozycje, które nie będą w przyszłości generować korzyści finansowych. Z pytania nie wynika wprost, czy w ślad za odpisaniem inwestycji dokonano jej fizycznej likwidacji, ale fakt, że kontynuacja jest możliwa, pozwala zakładać, że likwidacja nie miała miejsca. Spisania w koszty wydatków na środki trwałe w budowie dokonuje się na podstawie decyzji kierownika jednostki oraz protokołu.

Jeżeli w następnym okresie wystąpią okoliczności, na podstawie których można wiarygodnie stwierdzić, że zaniechana uprzednio inwestycja w postaci środka trwałego w budowie przyniesie korzystne efekty ekonomiczne, i podjąć decyzję, że jednak będzie kontynuowana, jednostka może przywrócić zaniechaną inwestycję do ksiąg rachunkowych, jeśli oczywiście nie nastąpiła jej fizyczna likwidacja.

UWAGA

Ewidencja analityczna prowadzona do konta „Środki trwałe w budowie” powinna zapewniać możliwość wyodrębnienia nakładów poniesionych na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie poszczególnych inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przywrócenia zaniechanej inwestycji do realizacji dokonuje się w księgach poprzez operację odwrotną do zapisów księgowych dotyczących odpisania w koszty wydatków na środek trwały w budowie. Ponieważ zaniechanie inwestycji w środek trwały ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”, więc przywrócenie należy odnieść na konto „Pozostałe przychody operacyjne”.

UWAGA

Jeżeli jednostka stosuje konto pozabilansowe do ewidencji środków trwałych w budowie przeznaczonych do likwidacji, to należy pamiętać, aby przywróconą do realizacji inwestycję wyksięgować z tego konta.

Koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji (art. 15 ust. 4f u.p.d.o.p.). Ponieważ rozpoczęta przez jednostkę zaniechana inwestycja:

1) nie została sprzedana,

2) nie została zlikwidowana

- odpisane w koszty dotychczas poniesione nakłady nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Jeżeli zatem odpisanie zaniechanych inwestycji nie mogło zostać uznane za koszt podatkowy, to „powtórne” przyjęcie do ksiąg rachunkowych będzie obojętne podatkowo.

PRZYKŁAD

Na koniec 2010 r. decyzją kierownika jednostki dokonano odpisania w koszty niezakończonej inwestycji budowy przyłącza gazowego, uznając, że jej kontynuacja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Inwestycja została przeznaczona do likwidacji.

Na podstawie uzasadnionej stosowną analizą decyzji i protokołu kwotę dotychczas poniesionych nakładów w wysokości 15 000 zł odpisano w księgach 2010 r. w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

REKLAMA

Zawarcie w 2011 r. umów z nowymi kontrahentami pozwoliło uznać, że budowa przyłącza gazowego jest niezbędna i uzasadniona nowymi kontraktami. Spółka, na podstawie umowy z zakładem gazownictwa, mogła skończyć rozpoczętą wcześniej inwestycję budowę przyłącza.

Przeznaczona do likwidacji zaniechana inwestycja nie została do tego czasu fizycznie zlikwidowana, sporządzono więc protokół zawierający informację o poniesionych dotychczas nakładach i na tej podstawie przywrócono do ksiąg rachunkowych odpisane w roku poprzednim nakłady na środek trwały w budowie.

EWIDENCJA KSIĘGOWA

ROK 2010

1. Odpisanie w koszty zaniechanej budowy przyłącza gazowego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 15 000

w analityce koszty zaniechanej inwestycji

Ma „Środki trwałe w budowie” 15 000

w analityce budowa przyłącza gazowego

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Środki trwałe w budowie w likwidacji” 15 000

 

ROK 2011

2. Przywrócenie budowy przyłącza gazowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 15 000

w analityce budowa przyłącza gazowego

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 15 000

w analityce przywrócenie zaniechanej inwestycji

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Środki trwałe w budowie w likwidacji” 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa zdarzenia przedstawionego w przykładzie odnosi się wprost do sytuacji opisanej w pytaniu, ale mogłaby przebiegać również z zastosowaniem odpisu aktualizacyjnego zaniechanej inwestycji w pełnej wysokości. W pozostałe koszty operacyjne zostałby odniesiony odpis aktualizujący, dzięki czemu zaniechana inwestycja widniałaby w ewidencji na koncie „Środki trwałe w budowie”, a bilansowa wartość zostałaby doprowadzona do prawidłowej wysokości właśnie poprzez odpis.

Więcej na ten temat w Biuletynie Rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA