REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poprawiać błędne ujęcie rozliczeń międzyokresowych kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP

REKLAMA

W 2006 roku zaksięgowano prenumeratę o wartości 10 tys. zł na koncie Wn 640/Ma 200 bez ujęcia w koszty na koncie Wn 401/Ma 200 i Wn 640/Ma 490. Koszty ujmowane są tylko na kontach zespołu 4. Czy muszę poprawić bilans?

Jednostka nie musi zmieniać sprawozdania finansowego, ponieważ błędne ujęcie prenumeraty nie ma istotnego wpływu na przedstawienie sytuacji majątkowej jednostki ani na wynik finansowy. Według teorii rachunkowości poprawne ujęcie prenumeraty rozliczanej w czasie w księgach rachunkowych powinno wyglądać następująco: 1) zaksięgowanie faktury w roku 2006 (dla uproszczenia pomijamy VAT) Wn 401 Zużycie materiałów/Ma 200 Zobowiązania z tytułu dostaw i usług, 2) ujęcie kosztu do rozliczenia w przyszłych okresach Wn 640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów/Ma 490 Rozliczenie kosztów, 3) odpisy miesięczne jednostka będzie księgowała Wn 490/Ma 640.

W praktyce jednak rozwiązanie polegające na księgowaniu tylko na kontach Wn 640/Ma 200 jest dość często spotykane. Odpisy w ciężar kosztów są następnie dokonywane poprzez księgowanie na kontach Wn 401/Ma 640 z pominięciem konta 490. W takiej sytuacji rozliczenia międzyokresowe kosztów nie mają wpływu na pozycję „Zmiana stanu produktów” w rachunku zysków i strat. Natomiast bilans w obu przypadkach wygląda identycznie, ponieważ na kontach bilansowych (640 i 200) operacja jest księgowana tak samo.

W gestii kierownika jednostki należy podjęcie decyzji, jak ujmowane są rozliczenia międzyokresowe kosztów. Zakładam, że jednostka stosuje rozwiązanie wzorcowe, w związku z czym należy uznać, że został popełniony błąd.

Okoliczności, w których należy dokonać zmiany już sporządzonego sprawozdania finansowego, są określone w art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Sprawozdanie finansowe zmienia się w przypadku, gdy jednostka po jego sporządzeniu, ale jeszcze przed zatwierdzeniem, uzyskuje informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie lub powodują, że założenie kontynuacji działalności nie jest uzasadnione. Z kolei art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości zawiera definicję błędu podstawowego. Jest to błąd, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za spełniające wymagania art. 4 ust. 1, czyli że powinno ono rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową jednostki oraz wynik finansowy. W przypadku stwierdzenia błędu podstawowego jego korektę wykazuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych” w pasywach.

Błąd popełniony w księgach pytającego nie stanowi błędu podstawowego, nie ma bowiem żadnego wpływu na wynik finansowy. Powoduje tylko różnice w prezentacji. Z tych samych powodów nie można uznać informacji o błędnie zaksięgowanych kosztach za mającą wpływ na sprawozdanie finansowe ani na założenie kontynuacji działalności, w związku z czym nie ma podstaw do zmiany sprawozdania finansowego.

Korektę błędnego księgowania należy ująć na bieżąco w księgach. Księgowanie to powinno dotyczyć jedynie kont wynikowych, które zostały pominięte w roku ubiegłym, a więc Wn 401/Ma 490. Warto tutaj zauważyć, że od strony podatkowej zarówno koszty, jak i przychody w roku ubiegłym zostały ujęte prawidłowo. Ewidencja rozliczeń międzyokresowych kosztów jako zmiana stanu produktów rodzi takie same skutki podatkowe jak zapis zastosowany przez jednostkę.

ANNA ŁUŃSKA-PADRAK

starszy konsultant, departament rachunkowości, HLB Frąckowiak i Wspólnicy


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 54 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA