REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować korektę faktury VAT

Marek Ociepka

REKLAMA

W wyniku zmiany stawki VAT, cena towaru netto zmniejszyła się o 25,62 zł, a jednocześnie o tę wartość wzrósł podatek. Wartość brutto w wysokości 222,90 zł nie uległa zmianie. Jak mam zaksięgować w księgach rachunkowych korektę faktury VAT na zakup, jeżeli nastąpiła taka zmiana w wyniku wzrostu stawki podatku z 7 na 22 proc.?

W myśl przepisów wykonawczych do ustawy o VAT faktury korygujące wystawia się również w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub w kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. A zatem w razie pomyłki w stawce podatku od towarów i usług na fakturze VAT winno się wystawić fakturę korygującą ten błąd. Generalnie - w omawianym przypadku - faktura zakupu VAT pierwotna została ujęta w księgach rachunkowych w kwotach: 222,90 zł - kwota brutto, 208,32 zł - kwota netto oraz 14,58 zł - VAT (7 proc.). Z uwagi na błędnie zastosowaną stawkę VAT (7 proc.) dokonano korekty - skorygowano stawkę VAT do 22 proc. Zatem faktura po korekcie winna wyglądać następująco: 222,90 zł - kwota brutto, 182,70 zł - kwota netto oraz 40,20 zł - VAT (22 proc.).

Faktura korygująca VAT zmienia - jak wcześniej wspomniano - kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę netto - odpowiednio następuje zwiększenie oraz zmniejszenie o kwotę 25,62 zł. Korekta faktury powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych w następujący sposób: 1) wartość netto zakupu: Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”, 2) korekta VAT naliczonego: Wn konto 222-1 „VAT naliczony i jego rozliczenie”, 3) rozliczenie korekty zakupu: Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”, Ma konto 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub Ma konto 730-1 „Wartość sprzedanych towarów”, w przypadku gdy zakupiony materiał lub towar został już aktywowany w koszty (wydany do zużycia) oraz równolegle zapis techniczny (na minus) dla zachowania czystości obrotów na kontach zespołu 4 bądź zespołu 7 Wn konto 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub Wn konto 730-1 „Wartość sprzedanych towarów”, Ma konto 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub Ma konto 730-1 „Wartość sprzedanych towarów”.

Oczywiście korektę faktury zakupu należy również ująć w odpowiednim rejestrze zakupu VAT oraz rozliczyć VAT w deklaracji miesięcznej VAT-7 lub kwartalnej VAT-7K. Warto również podkreślić, iż z uwagi na to, że w omawianym przykładzie dochodzi do obniżenia kwoty netto na fakturze, w przypadku gdy zakupione towary bądź materiały zostały wydane z magazynu i aktywowane w koszty, a omawiana korekta obniża ich wartość, należałoby dokonać korekty rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.

MAREK OCIEPKA

główny księgowy, Grupa Gumułka Kancelaria Prawa Finansowego

PODSTAWA PRAWNA

- Par. 16 ust. 1 oraz par. 17 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

- Art. 25 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA