REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w księdze zaległy podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004, 2005 i 2006 urząd gminy wystawił w czerwcu 2007 r. Czy kwota podatku wynikająca z tych decyzji stanowi koszt uzyskania przychodu w czerwcu 2007 r., czyli w dacie wystawienia decyzji, czy też w momencie zapłaty podatku? Zapłata ma nastąpić w ratach.

RADA

Podatek od nieruchomości za lata ubiegłe powinna Pani zaewidencjonować jako koszt w dacie jego poniesienia, czyli w opisanej sytuacji w dacie wystawienia decyzji wymiarowej przez urząd gminy, tj. w czerwcu 2007 r.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały uregulowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa m.in., co jest przedmiotem opodatkowania tym podatkiem oraz wskazuje podmioty obowiązane do jego zapłaty.

Podatek od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości. Podatek ten ma zatem charakter majątkowy, gdyż obowiązek jego uiszczenia jest uzależniony od posiadanego majątku, a nie od dochodów, które przynoszą nieruchomości. Niemniej jednak u podatników prowadzących działalność gospodarczą, na której potrzeby wykorzystują nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Wprawdzie nie ma on bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami, lecz stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 updof jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podatek od nieruchomości w pośredni sposób wpływa na uzyskanie bądź też zachowanie źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Tego typu wydatek stanowi więc koszt uzyskania przychodu jako koszt związany z całokształtem działalności podatnika.

W pytaniu nie podała Pani, w jaki sposób ewidencjonuje Pani koszty, tzn. czy wybrała Pani zasady ich ujmowania podobne do prowadzących księgi rachunkowe, przyporządkowując koszty do lat podatkowych, w których wystąpiły związane z nimi przychody (tzw. metodę memoriałową), czy też stosuje Pani zasady uproszczone, ujmując koszty w dacie ich poniesienia (tzw. metodę kasową). Od 2007 r. ma to o tyle znaczenie, że podatnicy stosujący metodę memoriałową koszty mające charakter pośredni dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy muszą dzielić proporcjonalnie.

Z pytania wynika jednak, że decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004-2006 otrzymała Pani dopiero w czerwcu 2007 r. Zatem w latach 2004-2006 Pani obowiązek podatkowy w tym podatku nie został jednoznacznie stwierdzony przez właściwy organ. Oznacza to, że nie miała Pani możliwości ujęcia tego kosztu w latach, których dotyczył ten podatek - zakładając, że prowadząc księgę, stosuje Pani metodę memoriałową. Dlatego powinna Pani zastosować ogólną regułę, zgodnie z którą jeśli nie jest możliwe zastosowanie zasady rozliczania kosztów w czasie, koszty te powinny być zostać ujęte w dacie ich poniesienia. Tak samo powinna Pani postąpić, jeśli rozlicza Pani koszty w sposób uproszczony, czyli według tzw. metody kasowej. W tym drugim przypadku bowiem koszty są ewidencjonowane w momencie ich poniesienia, bez konieczności dokonywania podziału na lata, których dotyczą.

Od 2007 r. zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, co należy rozumieć przez datę poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u tych podatników uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Regułę tę powinni stosować wszyscy podatnicy prowadzący pkpir, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, gdyż ustawa nie definiuje tego pojęcia w inny sposób.

W sytuacji opisanej w pytaniu dokumentem stwierdzającym wysokość kosztu jest decyzja urzędu gminy. Zgodnie z powyższą definicją ma Pani zatem obowiązek ująć ten koszt w dacie wystawienia decyzji, czyli w czerwcu 2007 r.

- art. 22 ust. 4-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA