REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w księdze zaległy podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004, 2005 i 2006 urząd gminy wystawił w czerwcu 2007 r. Czy kwota podatku wynikająca z tych decyzji stanowi koszt uzyskania przychodu w czerwcu 2007 r., czyli w dacie wystawienia decyzji, czy też w momencie zapłaty podatku? Zapłata ma nastąpić w ratach.

RADA

Podatek od nieruchomości za lata ubiegłe powinna Pani zaewidencjonować jako koszt w dacie jego poniesienia, czyli w opisanej sytuacji w dacie wystawienia decyzji wymiarowej przez urząd gminy, tj. w czerwcu 2007 r.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały uregulowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa m.in., co jest przedmiotem opodatkowania tym podatkiem oraz wskazuje podmioty obowiązane do jego zapłaty.

Podatek od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości. Podatek ten ma zatem charakter majątkowy, gdyż obowiązek jego uiszczenia jest uzależniony od posiadanego majątku, a nie od dochodów, które przynoszą nieruchomości. Niemniej jednak u podatników prowadzących działalność gospodarczą, na której potrzeby wykorzystują nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Wprawdzie nie ma on bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami, lecz stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 updof jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podatek od nieruchomości w pośredni sposób wpływa na uzyskanie bądź też zachowanie źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Tego typu wydatek stanowi więc koszt uzyskania przychodu jako koszt związany z całokształtem działalności podatnika.

W pytaniu nie podała Pani, w jaki sposób ewidencjonuje Pani koszty, tzn. czy wybrała Pani zasady ich ujmowania podobne do prowadzących księgi rachunkowe, przyporządkowując koszty do lat podatkowych, w których wystąpiły związane z nimi przychody (tzw. metodę memoriałową), czy też stosuje Pani zasady uproszczone, ujmując koszty w dacie ich poniesienia (tzw. metodę kasową). Od 2007 r. ma to o tyle znaczenie, że podatnicy stosujący metodę memoriałową koszty mające charakter pośredni dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy muszą dzielić proporcjonalnie.

Z pytania wynika jednak, że decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004-2006 otrzymała Pani dopiero w czerwcu 2007 r. Zatem w latach 2004-2006 Pani obowiązek podatkowy w tym podatku nie został jednoznacznie stwierdzony przez właściwy organ. Oznacza to, że nie miała Pani możliwości ujęcia tego kosztu w latach, których dotyczył ten podatek - zakładając, że prowadząc księgę, stosuje Pani metodę memoriałową. Dlatego powinna Pani zastosować ogólną regułę, zgodnie z którą jeśli nie jest możliwe zastosowanie zasady rozliczania kosztów w czasie, koszty te powinny być zostać ujęte w dacie ich poniesienia. Tak samo powinna Pani postąpić, jeśli rozlicza Pani koszty w sposób uproszczony, czyli według tzw. metody kasowej. W tym drugim przypadku bowiem koszty są ewidencjonowane w momencie ich poniesienia, bez konieczności dokonywania podziału na lata, których dotyczą.

Od 2007 r. zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, co należy rozumieć przez datę poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u tych podatników uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Regułę tę powinni stosować wszyscy podatnicy prowadzący pkpir, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, gdyż ustawa nie definiuje tego pojęcia w inny sposób.

W sytuacji opisanej w pytaniu dokumentem stwierdzającym wysokość kosztu jest decyzja urzędu gminy. Zgodnie z powyższą definicją ma Pani zatem obowiązek ująć ten koszt w dacie wystawienia decyzji, czyli w czerwcu 2007 r.

- art. 22 ust. 4-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA