REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w księdze zaległy podatek od nieruchomości

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004, 2005 i 2006 urząd gminy wystawił w czerwcu 2007 r. Czy kwota podatku wynikająca z tych decyzji stanowi koszt uzyskania przychodu w czerwcu 2007 r., czyli w dacie wystawienia decyzji, czy też w momencie zapłaty podatku? Zapłata ma nastąpić w ratach.

RADA

Podatek od nieruchomości za lata ubiegłe powinna Pani zaewidencjonować jako koszt w dacie jego poniesienia, czyli w opisanej sytuacji w dacie wystawienia decyzji wymiarowej przez urząd gminy, tj. w czerwcu 2007 r.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały uregulowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa m.in., co jest przedmiotem opodatkowania tym podatkiem oraz wskazuje podmioty obowiązane do jego zapłaty.

Podatek od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości. Podatek ten ma zatem charakter majątkowy, gdyż obowiązek jego uiszczenia jest uzależniony od posiadanego majątku, a nie od dochodów, które przynoszą nieruchomości. Niemniej jednak u podatników prowadzących działalność gospodarczą, na której potrzeby wykorzystują nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Wprawdzie nie ma on bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami, lecz stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 updof jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podatek od nieruchomości w pośredni sposób wpływa na uzyskanie bądź też zachowanie źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Tego typu wydatek stanowi więc koszt uzyskania przychodu jako koszt związany z całokształtem działalności podatnika.

W pytaniu nie podała Pani, w jaki sposób ewidencjonuje Pani koszty, tzn. czy wybrała Pani zasady ich ujmowania podobne do prowadzących księgi rachunkowe, przyporządkowując koszty do lat podatkowych, w których wystąpiły związane z nimi przychody (tzw. metodę memoriałową), czy też stosuje Pani zasady uproszczone, ujmując koszty w dacie ich poniesienia (tzw. metodę kasową). Od 2007 r. ma to o tyle znaczenie, że podatnicy stosujący metodę memoriałową koszty mające charakter pośredni dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy muszą dzielić proporcjonalnie.

Z pytania wynika jednak, że decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004-2006 otrzymała Pani dopiero w czerwcu 2007 r. Zatem w latach 2004-2006 Pani obowiązek podatkowy w tym podatku nie został jednoznacznie stwierdzony przez właściwy organ. Oznacza to, że nie miała Pani możliwości ujęcia tego kosztu w latach, których dotyczył ten podatek - zakładając, że prowadząc księgę, stosuje Pani metodę memoriałową. Dlatego powinna Pani zastosować ogólną regułę, zgodnie z którą jeśli nie jest możliwe zastosowanie zasady rozliczania kosztów w czasie, koszty te powinny być zostać ujęte w dacie ich poniesienia. Tak samo powinna Pani postąpić, jeśli rozlicza Pani koszty w sposób uproszczony, czyli według tzw. metody kasowej. W tym drugim przypadku bowiem koszty są ewidencjonowane w momencie ich poniesienia, bez konieczności dokonywania podziału na lata, których dotyczą.

Od 2007 r. zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, co należy rozumieć przez datę poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u tych podatników uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Regułę tę powinni stosować wszyscy podatnicy prowadzący pkpir, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, gdyż ustawa nie definiuje tego pojęcia w inny sposób.

W sytuacji opisanej w pytaniu dokumentem stwierdzającym wysokość kosztu jest decyzja urzędu gminy. Zgodnie z powyższą definicją ma Pani zatem obowiązek ująć ten koszt w dacie wystawienia decyzji, czyli w czerwcu 2007 r.

- art. 22 ust. 4-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA