REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w księdze zaległy podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004, 2005 i 2006 urząd gminy wystawił w czerwcu 2007 r. Czy kwota podatku wynikająca z tych decyzji stanowi koszt uzyskania przychodu w czerwcu 2007 r., czyli w dacie wystawienia decyzji, czy też w momencie zapłaty podatku? Zapłata ma nastąpić w ratach.

RADA

Podatek od nieruchomości za lata ubiegłe powinna Pani zaewidencjonować jako koszt w dacie jego poniesienia, czyli w opisanej sytuacji w dacie wystawienia decyzji wymiarowej przez urząd gminy, tj. w czerwcu 2007 r.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały uregulowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa m.in., co jest przedmiotem opodatkowania tym podatkiem oraz wskazuje podmioty obowiązane do jego zapłaty.

Podatek od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości. Podatek ten ma zatem charakter majątkowy, gdyż obowiązek jego uiszczenia jest uzależniony od posiadanego majątku, a nie od dochodów, które przynoszą nieruchomości. Niemniej jednak u podatników prowadzących działalność gospodarczą, na której potrzeby wykorzystują nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Wprawdzie nie ma on bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami, lecz stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 updof jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podatek od nieruchomości w pośredni sposób wpływa na uzyskanie bądź też zachowanie źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Tego typu wydatek stanowi więc koszt uzyskania przychodu jako koszt związany z całokształtem działalności podatnika.

W pytaniu nie podała Pani, w jaki sposób ewidencjonuje Pani koszty, tzn. czy wybrała Pani zasady ich ujmowania podobne do prowadzących księgi rachunkowe, przyporządkowując koszty do lat podatkowych, w których wystąpiły związane z nimi przychody (tzw. metodę memoriałową), czy też stosuje Pani zasady uproszczone, ujmując koszty w dacie ich poniesienia (tzw. metodę kasową). Od 2007 r. ma to o tyle znaczenie, że podatnicy stosujący metodę memoriałową koszty mające charakter pośredni dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy muszą dzielić proporcjonalnie.

Z pytania wynika jednak, że decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004-2006 otrzymała Pani dopiero w czerwcu 2007 r. Zatem w latach 2004-2006 Pani obowiązek podatkowy w tym podatku nie został jednoznacznie stwierdzony przez właściwy organ. Oznacza to, że nie miała Pani możliwości ujęcia tego kosztu w latach, których dotyczył ten podatek - zakładając, że prowadząc księgę, stosuje Pani metodę memoriałową. Dlatego powinna Pani zastosować ogólną regułę, zgodnie z którą jeśli nie jest możliwe zastosowanie zasady rozliczania kosztów w czasie, koszty te powinny być zostać ujęte w dacie ich poniesienia. Tak samo powinna Pani postąpić, jeśli rozlicza Pani koszty w sposób uproszczony, czyli według tzw. metody kasowej. W tym drugim przypadku bowiem koszty są ewidencjonowane w momencie ich poniesienia, bez konieczności dokonywania podziału na lata, których dotyczą.

Od 2007 r. zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, co należy rozumieć przez datę poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u tych podatników uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Regułę tę powinni stosować wszyscy podatnicy prowadzący pkpir, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, gdyż ustawa nie definiuje tego pojęcia w inny sposób.

W sytuacji opisanej w pytaniu dokumentem stwierdzającym wysokość kosztu jest decyzja urzędu gminy. Zgodnie z powyższą definicją ma Pani zatem obowiązek ująć ten koszt w dacie wystawienia decyzji, czyli w czerwcu 2007 r.

- art. 22 ust. 4-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię obowiązkowy KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA