REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ująć w księdze zaległy podatek od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004, 2005 i 2006 urząd gminy wystawił w czerwcu 2007 r. Czy kwota podatku wynikająca z tych decyzji stanowi koszt uzyskania przychodu w czerwcu 2007 r., czyli w dacie wystawienia decyzji, czy też w momencie zapłaty podatku? Zapłata ma nastąpić w ratach.

RADA

Podatek od nieruchomości za lata ubiegłe powinna Pani zaewidencjonować jako koszt w dacie jego poniesienia, czyli w opisanej sytuacji w dacie wystawienia decyzji wymiarowej przez urząd gminy, tj. w czerwcu 2007 r.

UZASADNIENIE

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały uregulowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa ta określa m.in., co jest przedmiotem opodatkowania tym podatkiem oraz wskazuje podmioty obowiązane do jego zapłaty.

Podatek od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości. Podatek ten ma zatem charakter majątkowy, gdyż obowiązek jego uiszczenia jest uzależniony od posiadanego majątku, a nie od dochodów, które przynoszą nieruchomości. Niemniej jednak u podatników prowadzących działalność gospodarczą, na której potrzeby wykorzystują nieruchomość, opłacony podatek jest elementem kosztowym. Wprawdzie nie ma on bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami, lecz stanowi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek związany z prowadzoną działalnością. Ponadto nie jest wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 updof jako wydatek niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podatek od nieruchomości w pośredni sposób wpływa na uzyskanie bądź też zachowanie źródła przychodu, jakim jest działalność gospodarcza. Tego typu wydatek stanowi więc koszt uzyskania przychodu jako koszt związany z całokształtem działalności podatnika.

W pytaniu nie podała Pani, w jaki sposób ewidencjonuje Pani koszty, tzn. czy wybrała Pani zasady ich ujmowania podobne do prowadzących księgi rachunkowe, przyporządkowując koszty do lat podatkowych, w których wystąpiły związane z nimi przychody (tzw. metodę memoriałową), czy też stosuje Pani zasady uproszczone, ujmując koszty w dacie ich poniesienia (tzw. metodę kasową). Od 2007 r. ma to o tyle znaczenie, że podatnicy stosujący metodę memoriałową koszty mające charakter pośredni dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy muszą dzielić proporcjonalnie.

Z pytania wynika jednak, że decyzję dotyczącą wymiaru podatku od nieruchomości za lata 2004-2006 otrzymała Pani dopiero w czerwcu 2007 r. Zatem w latach 2004-2006 Pani obowiązek podatkowy w tym podatku nie został jednoznacznie stwierdzony przez właściwy organ. Oznacza to, że nie miała Pani możliwości ujęcia tego kosztu w latach, których dotyczył ten podatek - zakładając, że prowadząc księgę, stosuje Pani metodę memoriałową. Dlatego powinna Pani zastosować ogólną regułę, zgodnie z którą jeśli nie jest możliwe zastosowanie zasady rozliczania kosztów w czasie, koszty te powinny być zostać ujęte w dacie ich poniesienia. Tak samo powinna Pani postąpić, jeśli rozlicza Pani koszty w sposób uproszczony, czyli według tzw. metody kasowej. W tym drugim przypadku bowiem koszty są ewidencjonowane w momencie ich poniesienia, bez konieczności dokonywania podziału na lata, których dotyczą.

Od 2007 r. zostało przez ustawodawcę zdefiniowane, co należy rozumieć przez datę poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na podstawie art. 22 ust. 6b updof za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów u tych podatników uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Regułę tę powinni stosować wszyscy podatnicy prowadzący pkpir, niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów, gdyż ustawa nie definiuje tego pojęcia w inny sposób.

W sytuacji opisanej w pytaniu dokumentem stwierdzającym wysokość kosztu jest decyzja urzędu gminy. Zgodnie z powyższą definicją ma Pani zatem obowiązek ująć ten koszt w dacie wystawienia decyzji, czyli w czerwcu 2007 r.

- art. 22 ust. 4-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 219, poz. 35

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA