REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja naliczenia i zapłaty podatków w spółce osoby fizycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (prowadzę księgi rachunkowe). Proszę o przedstawienie prawidłowego ewidencjonowania naliczeń i zapłat podatku od towarów i usług, podatku od środków transportowych, podatku od nieruchomości, podatku dochodowego. Zapłaty podatków dokonywane są z konta bankowego firmy. Jak ewidencjonować prowizje bankowe od przelewów?

 

RADA

 

Ewidencję naliczeń i zapłat różnego rodzaju podatków prowadzi się za pośrednictwem konta rozrachunkowego „Rozrachunki publicznoprawne”, do którego prowadzi się odpowiednią analitykę. Natomiast prowizje bankowe stanowią koszty usług obcych.

UZASADNIENIE
Ewidencję rozrachunków z budżetem państwa prowadzi się na koncie „Rozrachunki publicznoprawne”. Konto to służy, w przypadku osób fizycznych, do ewidencji:

1. Rozrachunków z urzędem skarbowym, m.in z tytułu:

a) podatku od towarów i usług (VAT),

b) podatku dochodowego od osób fizycznych - w przypadku gdy jednostka pełni funkcję płatnika.

2. Rozrachunków z organami celnymi z tytułu opłat celnych i akcyzy.

3. Rozrachunków z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu składek na:

a) ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne,

b) Fundusz Pracy (FP),

c) Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).

4. Pozostałych rozrachunków publicznoprawnych, tj.:

a) wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON);

b) podatku od czynności cywilnoprawnych, opłat skarbowych;

c) podatków i opłat lokalnych, np.:

- od nieruchomości,

- od środków transportowych;

d) innych podatków i opłat.

Ewidencja na koncie „Rozrachunki publicznoprawne”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja analityczna powinna być prowadzona w taki sposób, aby możliwe było ustalenie na dany dzień stanu należności i zobowiązań według:

- tytułów rozrachunków,

- instytucji.

Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT

Prowadząc rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT, powinno się wyodrębnić przynajmniej niżej wymienione konta syntetyczne:

- rozrachunki z tytułu VAT,

- VAT należny,

- VAT naliczony.

Na koncie „VAT należny” jednostka księguje VAT od dokonanej sprzedaży. Na koncie „VAT naliczony” jednostka księguje VAT naliczony do odliczenia, na podstawie faktur otrzymanych od dostawców.

Ewidencja na koncie „Rozrachunki z tytułu VAT”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na podstawie danych z ksiąg rachunkowych jednostka sporządza deklarację VAT-7. Poszczególne pozycje deklaracji VAT-7 zaokrągla się do pełnych złotych. Kwoty wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych.

W związku z zaokrąglaniem pozycji do deklaracji kwoty na kontach „VAT należny” i „VAT naliczony” w postaci pozostających końcówek przeksięgowuje się - po zakończeniu każdego miesiąca - na konto „Pozostałe przychody operacyjne” lub „Pozostałe koszty operacyjne”.

Przykład 1

Jednostka wykazuje dane za maj 2007 r. w następujących wysokościach:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Rozliczenie VAT należnego za maj 2007 r.:

Wn „VAT należny” 55 601

Ma „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT” 55 601

2. Rozliczenie VAT naliczonego za maj 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT” 34 256

Ma „VAT naliczony” 34 256

3. Wyksięgowanie różnic powstałych z tytułu zaokrągleń VAT należnego:

Wn „VAT należny” 0,45

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 0,45

4. Wyksięgowanie różnic powstałych z tytułu zaokrągleń VAT naliczonego:

Wn „VAT naliczony” 0,47

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 0,47

5. Zapłata z rachunku bankowego VAT za maj 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT” 21 345

Ma „Rachunek bankowy” 21 345

6. Naliczone koszty bankowe w postaci prowizji od VAT zapłaconego do urzędu skarbowego - 2 zł:

Wn „Koszty według rodzaju” 2

- w analityce „Usługi obce”

Ma „Rachunek bankowy” 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewentualne saldo końcowe na koncie „VAT naliczony” oznacza, że pozostał nierozliczony VAT, który będzie do rozliczenia w następnych miesiącach, bo:

l fakturę otrzymano w okresie późniejszym niż okres, za jaki była sporządzana deklaracja VAT-7,

l termin płatności z faktur za energię lub nieczystości przypadał w miesiącu następującym po miesiącu, za jaki sporządzono deklarację VAT-7.

Wartość VAT do rozliczenia w następnych miesiącach można ewidencjonować na oddzielnym koncie analitycznym „VAT do rozliczenia w następnym okresie”. Wtedy konto „VAT naliczony” nie będzie wykazywało salda. W ewidencji tego konta znajdą się tylko kwoty VAT naliczonego dotyczące bieżącego okresu i podlegające w tym okresie odliczeniu. W takiej sytuacji trzeba pamiętać o tym, aby w następnym okresie rozliczeniowym (miesiącu) przenieść wartość VAT, która w danym okresie powinna zostać rozliczona, z konta „VAT do rozliczenia w następnym okresie” na konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”.

Wn „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”,

Ma „VAT do rozliczenia w następnym okresie”

Podatek od środków transportowych

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na:

l osobach fizycznych,

l osobach prawnych

- będących właścicielami środków transportowych oraz na traktowanych jak właściciele jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

l środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

l środek transportowy został nabyty - w przypadku nabycia środka transportowego wcześniej zarejestrowanego,

l środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Jednostki, na których ciąży obowiązek w zakresie podatku od środków transportowych, powinny:

l składać deklaracje na podatek od środków transportowych w terminie:

- do 15 lutego na dany rok podatkowy,

- 14 dni od dnia zarejestrowania, nabycia, ponownego dopuszczenia do ruchu środka transportu, gdy zdarzenia te nastąpiły po 15 lutego danego roku podatkowego;

l korygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego albo zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności;

l wpłacać obliczony w deklaracji podatek od środków transportowych, bez wezwania, na rachunek budżetu właściwej gminy w terminach:

- do 15 lutego,

- do 15 września każdego roku.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po ww. terminach, wówczas zapłaty podatku dokonuje się w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeśli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Przykład 2

1. Jednostka naliczyła podatek należny od środków transportowych, jakie posiadała na pierwszy dzień danego roku podatkowego, w wysokości 36 000 zł.

2. 20 maja danego roku jednostka nabyła środki transportu, od których naliczyła podatek w wysokości 7000 zł.

3. Koszty podatku od środków transportowych są dla spółki istotne, dlatego rozliczane są w czasie.

4. Jednostka prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Należny podatek od środków transportu wynikający z deklaracji (deklaracja złożona do 15 lutego danego roku):

Wn „Koszty według rodzaju” 36 000

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 36 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

2. Przeniesienie kosztów podatku od środków transportowych do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 36 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

Ma „Rozliczenie kosztów” 36 000

3. Zapłata I raty podatku od środków transportowych (do 15 lutego danego roku) - połowa rocznego podatku:

36 000 zł : 2 = 18 000 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 18 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

Ma „Rachunek bankowy” 18 000

4. Odpisanie w koszty podatku od środków transportowych przypadających na dany miesiąc:

36 000 zł : 12 miesięcy = 3000 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 3 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 3 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

5. Należny podatek, wynikający z deklaracji na podatek od środków transportowych kupionych 20 maja (deklaracja złożona w ciągu 14 dni od dnia zakupu środków transportowych, tj. do 3 czerwca). Podatek należny naliczono od czerwca do końca roku (7 miesięcy danego roku podatkowego):

Wn „Koszty według rodzaju” 7 000

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 7 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

 6. Przeniesienie kosztów podatku od środków transportowych do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 7 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

Ma„Rozliczenie kosztów” 7 000

 7. Zapłata I raty podatku od środków transportowych nowo zakupionych (do 14 czerwca danego roku podatkowego) za jeden miesiąc:

7000 zł : 7 miesięcy = 1000 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

Ma „Rachunek bankowy” 1 000

 8. Odpisanie w koszty podatku od środków transportowych przypadającego w kolejnych miesiącach:

3000 zł + 1000 zł (od nowo nabytych środków transportowych) = 4000 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 4 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 4 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

 9. Zapłata II raty podatku od środków transportowych (do 15 września danego roku). Połowa rocznego podatku, tj. 18 000 zł od „starych” środków transportowych + 6000 zł od „nowych”:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 24 000

- w analityce „Podatek od środków transportowych”

Ma „Rachunek bankowy” 24 000

10. Naliczone koszty bankowe w postaci prowizji od dokonanego przelewu - 6 zł:

Wn „Koszty według rodzaju” 6

- w analityce „Usługi obce”

Ma „Rachunek bankowy” 6

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatek od nieruchomości

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane: grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zwolnienia z opodatkowania zawarte są w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Osoby fizyczne są obowiązane do złożenia do urzędu gminy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia.

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.

Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia:

- 15 marca,

- 15 maja,

- 15 września,

- 15 listopada danego roku podatkowego.

Przykład 3

1. Zarachowanie naliczonego podatku od nieruchomości do kosztów działalności operacyjnej:

Wn „Koszty według rodzajów” 30 000

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 30 000

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

2. Przeniesienie kosztów podatku od nieruchomości do rozliczenia w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 30 000

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

Ma „Rozliczenie kosztów” 30 000

3. Opłacenie do 15 marca, z rachunku bankowego, I raty podatku od nieruchomości:

30 000 zł : 4 = 7500 zł

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 7 500

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

Ma „Rachunek bankowy” 7 500

4. Odpisanie części kosztów podatku od nieruchomości dotyczących danego roku (za I kwartał):

(30 000 zł : 12 miesięcy) × 3 miesiące = 2500 zł × 3 miesiące = 7500 zł

Wn „Rozliczenie kosztów” 7 500

Ma „Rozliczenia międzyokresowe czynne” 7 500

- w analityce „Podatek od nieruchomości”

5. Naliczone koszty bankowe od dokonanego przelewu:

Wn „Koszty według rodzaju” 2

- w analityce „Usługi obce”

Ma „Rachunek bankowy” 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana jest do samodzielnego opłacania zaliczek na podatek dochodowy, z własnych środków.

Często zdarza się, że zapłata podatku dochodowego od osób fizycznych uiszczana jest ze środków spółki, dlatego takie operacje, dokonywane przez właściciela, jednostka powinna ewidencjonować następująco:

Wn „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z właścicielem”,

Ma „Rachunek bankowy”.

Dokonane przez właściciela zapłaty zaliczek na podatek dochodowy wykazuje się w bilansie w pasywach jako „Odpisy z zysku w ciągu roku obrotowego” w wielkości ujemnej.

Jeśli właściciel uzna, że w wyniku pobrania zaliczek na podatek dochodowy nastąpiło trwałe wycofanie środków pieniężnych z jednostki, wtedy dokonuje następującego księgowania:

Wn „Kapitał podstawowy”,

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z właścicielem”.

- art. 2, art. 3 ust. 1, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 8, art. 9 ust. 1-6, art. 10 ust. 1, art. 11 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

- art. 63 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA