REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować w księgach rachunkowych wartość podatku od nieruchomości

MATYLDA BOGUSZ- KUCHARSKA
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu otrzymaliśmy decyzję w sprawie podatku od nieruchomości, którą zaksięgowałam jako rozliczenie międzyokresowe kosztów. Co miesiąc odpisywałam w koszty 1/12. W marcu przyszła decyzja zmniejszająca nam ten podatek (staraliśmy się o to ze względu na złe obliczenie powierzchni budynku pod działalność). Jak w takim przypadku powinna przebiegać ewidencja? Czy w marcu wyksięgować tamtą pierwszą kwotę i zaksięgować nową? Co zrobić z księgowaniami za styczeń i luty?

Sytuacje, w których w czasie roku obrotowego zmienia się wartość podatku od nieruchomości, zdarzają się często, szczególnie w sytuacji, kiedy została wybudowana jakaś nowa nieruchomość, a jej oddanie do użytkowania nastąpiło w końcu poprzedniego roku obrotowego i ustalenie ostatecznej wartości przedmiotu opodatkowania w związku np. z prowadzonymi pracami dodatkowymi często nie jest możliwe do zrealizowania dla ustawowego terminu złożenia deklaracji podatkowej. W przedstawionym przypadku zmiany wynikały z konieczności prawidłowego ustalenia powierzchni budynku użytego do działalności gospodarczej.

Zgodnie z zasadą memoriału, w księgach rachunkowych jednostki ujmują wszystkie obciążające je koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Koszty mogą dotyczyć przyszłych okresów sprawozdawczych. W dniu złożenia deklaracji podatku od nieruchomości znana jest nam wartość podatku za cały rok obrotowy, jednak zgodnie z art. 39 ustawy o rachunkowości jednostka powinna dokonywać czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów z zachowaniem zasady ostrożności i istotności. Jeśli koszty nie wywierają istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki - ma ona prawo zastosować uproszczenie (art. 4 ust. 4 u.o.r.).Wszystkie zasady rozliczania kosztów w czasie powinny być zawarte w polityce rachunkowości danej jednostki.

W sytuacji przedstawionej w powyższym pytaniu należy zastosować następującą kolejność działań:

Przykładowo wartość na podstawie pierwotnej decyzji w sprawie podatku od nieruchomości wynosiła 24 tys. zł. Natomiast wartość na podstawie nowej decyzji (wydanej w marcu) w sprawie podatku od nieruchomości wynosiła 12 tys. zł.

- Wyksięgować pierwotną wartość podatku od nieruchomości - 24 tys. zł Wn „Rozliczenia międzyokresowe”, Ma „Rozrachunki z budżetem”

- Zaksięgować nową obniżoną wartość - 12 tys. zł: Wn „Rozliczenia międzyokresowe”, Ma „Rozrachunki z budżetem”

- Wystornować w miesiącu marcu zapisy dotyczące miesięcznych odpisów w koszty za styczeń i luty - 2 tys. zł za miesiąc: Wn „Podatki i opłaty”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe”

- Zaksięgować nową wartość odpisu miesięcznego kolejno za styczeń, luty i marzec: 1 tys. zł za miesiąc: Wn „Podatki i opłaty”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe”.

Wszystkie księgowania wynikające z otrzymania nowej decyzji o wysokości podatku od nieruchomości należy wykonać w marcu - miesiąc otrzymania nowej decyzji.

Drugą metodą skorygowania zapisów w księgach w wyniku otrzymania nowej decyzji o wysokości podatku od nieruchomości mogłoby być w sytuacji zmniejszenia wartości wyksięgowanie jedynie różnicy między pierwotną wartości podatku i odpisów miesięcznych a nową mniejszą. Ale ta metoda przy późniejszych analizach zapisów nie daje właściwej przejrzystości i możliwości szybkiego rozpoznania sytuacji bez sięgania i weryfikacji dokumentów źródłowych.

 

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 6 ust. 1, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j.Dz. U. z 2002 r. nr 76 poz. 694 z późn. zm.).

MATYLDA BOGUSZ- KUCHARSKA

REKLAMA

REKLAMA

główna księgowa z biura rachunkowego należącego do Mazars & Guerard Polska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA