REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzwierciedlenie w księgach kompensaty wzajemnej należności i zobowiązań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany. Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka, a ZBK nie będzie naliczał czynszu z tytułu najmu lokalu do wysokości kwoty remontu. Jak w przypadku opisanego rozliczenia ująć w księgach rachunkowych wydatki poniesione w związku z remontem?

RADA

Wydatki związane z remontem najlepiej rozliczyć na zasadach kompensaty przez konta rozrachunkowe.

UZASADNIENIE

 

Przede wszystkim należy podkreślić poprawność zakwalifikowania ponoszonych przez spółkę wydatków. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jednostki zaliczają do środków trwałych ulepszenia w obcych środkach trwałych.

Nieprawidłowa kwalifikacja ponoszonych wydatków może spowodować błędne ustalenie wyniku finansowego spółki oraz zaniżenie wartości jej rzeczowych aktywów trwałych.

Zgodnie z przepisami art. 676 Kodeksu cywilnego, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenie za zapłatą sumy odpowiadającej jej wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

W danym przypadku następuje zwrot przez najemcę wydatków na remont poniesionych przez wynajmującego w wynajętym lokalu. Wydaje się, że zawarcie aneksu do umowy najmu będzie właściwą formą ustalenia wzajemnych praw i obowiązków spółki i ZBK. Tego rodzaju ustalenia mogą być także zawarte w odpowiednich oświadczeniach, najlepiej w formie pisemnej, składanych przy okazji udzielania zgody przez właściciela na przeprowadzenie remontu.

Nie ma podstawy do zaprzestania wystawiania przez ZBK miesięcznych faktur za czynsz. W przypadku braku faktur, dla najemcy kwoty miesięcznego czynszu, do wysokości ogólnej kwoty remontu, stanowiłyby przychód podatkowy, na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jako wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka i ZBK mogą dowolnie rozwiązać sprawę finansowych rozliczeń poprzez potrącenie wzajemnych należności i zobowiązań w ustalonym przez siebie czasie. W przykładzie ewidencji u najemcy założono, że najemca co miesiąc dokonuje kompensaty zobowiązań wobec ZBK z tytułu czynszu z należnością od ZBK z tytułu kosztów remontu do wysokości miesięcznego czynszu. Należność od ZBK wynika z wystawionej przez spółkę faktury, obejmującej koszty remontu.

Ewidencja w spółce operacji związanych ze zwrotem wydatków na remont lokalu oraz faktur za czynsz najmu

1. Faktura z tytułu czynszu za najem:

- wartość netto

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

2. Faktury za remont lokalu:

- wartości netto

Wn „Usługi obce”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Wn „Zobowiązania wobec dostawców”

3. Refaktura za remont lokalu:

- wartości netto

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- wartość brutto

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

- VAT naliczony

Ma „Rozliczenie VAT”

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Przykład

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany.

Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka. Rozliczenie - zgodnie z aneksem do umowy - następuje na zasadach potrąceń wzajemnych należności i zobowiązań. Koszt remontu wynosi 15 000 zł (netto), który będzie rozliczony w czasie, a miesięczna kwota czynszu to 1500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura z tytułu czynszu najmu:

- wartość netto

Wn„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 15 000

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 3 300

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 18 300

2. Faktura miesięczna za najem lokalu:

- wartości netto

Wn„Usługi obce - czynsz” 1 500

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 330

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

3. Refaktura za remont lokalu:

Wn„Należności od odbiorców” 18 300

- w analityce „ZBK”

- wartości netto

Ma„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 15 000

- wartość brutto

- VAT należny

Ma„Rozliczenie VAT” 3 300

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn„Należności od odbiorców” 1 830

- w analityce „ZBK”

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

5. Przeniesienie przychodów przypadających na dany miesiąc:

Wn„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 500

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 1 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 3 ust. 1 pkt 15c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 676 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA