REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzwierciedlenie w księgach kompensaty wzajemnej należności i zobowiązań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany. Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka, a ZBK nie będzie naliczał czynszu z tytułu najmu lokalu do wysokości kwoty remontu. Jak w przypadku opisanego rozliczenia ująć w księgach rachunkowych wydatki poniesione w związku z remontem?

RADA

Wydatki związane z remontem najlepiej rozliczyć na zasadach kompensaty przez konta rozrachunkowe.

UZASADNIENIE

 

Przede wszystkim należy podkreślić poprawność zakwalifikowania ponoszonych przez spółkę wydatków. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jednostki zaliczają do środków trwałych ulepszenia w obcych środkach trwałych.

Nieprawidłowa kwalifikacja ponoszonych wydatków może spowodować błędne ustalenie wyniku finansowego spółki oraz zaniżenie wartości jej rzeczowych aktywów trwałych.

Zgodnie z przepisami art. 676 Kodeksu cywilnego, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenie za zapłatą sumy odpowiadającej jej wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

W danym przypadku następuje zwrot przez najemcę wydatków na remont poniesionych przez wynajmującego w wynajętym lokalu. Wydaje się, że zawarcie aneksu do umowy najmu będzie właściwą formą ustalenia wzajemnych praw i obowiązków spółki i ZBK. Tego rodzaju ustalenia mogą być także zawarte w odpowiednich oświadczeniach, najlepiej w formie pisemnej, składanych przy okazji udzielania zgody przez właściciela na przeprowadzenie remontu.

Nie ma podstawy do zaprzestania wystawiania przez ZBK miesięcznych faktur za czynsz. W przypadku braku faktur, dla najemcy kwoty miesięcznego czynszu, do wysokości ogólnej kwoty remontu, stanowiłyby przychód podatkowy, na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jako wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka i ZBK mogą dowolnie rozwiązać sprawę finansowych rozliczeń poprzez potrącenie wzajemnych należności i zobowiązań w ustalonym przez siebie czasie. W przykładzie ewidencji u najemcy założono, że najemca co miesiąc dokonuje kompensaty zobowiązań wobec ZBK z tytułu czynszu z należnością od ZBK z tytułu kosztów remontu do wysokości miesięcznego czynszu. Należność od ZBK wynika z wystawionej przez spółkę faktury, obejmującej koszty remontu.

Ewidencja w spółce operacji związanych ze zwrotem wydatków na remont lokalu oraz faktur za czynsz najmu

1. Faktura z tytułu czynszu za najem:

- wartość netto

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

2. Faktury za remont lokalu:

- wartości netto

Wn „Usługi obce”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Wn „Zobowiązania wobec dostawców”

3. Refaktura za remont lokalu:

- wartości netto

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- wartość brutto

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

- VAT naliczony

Ma „Rozliczenie VAT”

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Przykład

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany.

Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka. Rozliczenie - zgodnie z aneksem do umowy - następuje na zasadach potrąceń wzajemnych należności i zobowiązań. Koszt remontu wynosi 15 000 zł (netto), który będzie rozliczony w czasie, a miesięczna kwota czynszu to 1500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura z tytułu czynszu najmu:

- wartość netto

Wn„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 15 000

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 3 300

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 18 300

2. Faktura miesięczna za najem lokalu:

- wartości netto

Wn„Usługi obce - czynsz” 1 500

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 330

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

3. Refaktura za remont lokalu:

Wn„Należności od odbiorców” 18 300

- w analityce „ZBK”

- wartości netto

Ma„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 15 000

- wartość brutto

- VAT należny

Ma„Rozliczenie VAT” 3 300

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn„Należności od odbiorców” 1 830

- w analityce „ZBK”

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

5. Przeniesienie przychodów przypadających na dany miesiąc:

Wn„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 500

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 1 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 3 ust. 1 pkt 15c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 676 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA