REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzwierciedlenie w księgach kompensaty wzajemnej należności i zobowiązań

Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany. Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka, a ZBK nie będzie naliczał czynszu z tytułu najmu lokalu do wysokości kwoty remontu. Jak w przypadku opisanego rozliczenia ująć w księgach rachunkowych wydatki poniesione w związku z remontem?

RADA

Wydatki związane z remontem najlepiej rozliczyć na zasadach kompensaty przez konta rozrachunkowe.

UZASADNIENIE

 

Przede wszystkim należy podkreślić poprawność zakwalifikowania ponoszonych przez spółkę wydatków. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jednostki zaliczają do środków trwałych ulepszenia w obcych środkach trwałych.

Nieprawidłowa kwalifikacja ponoszonych wydatków może spowodować błędne ustalenie wyniku finansowego spółki oraz zaniżenie wartości jej rzeczowych aktywów trwałych.

Zgodnie z przepisami art. 676 Kodeksu cywilnego, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenie za zapłatą sumy odpowiadającej jej wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

W danym przypadku następuje zwrot przez najemcę wydatków na remont poniesionych przez wynajmującego w wynajętym lokalu. Wydaje się, że zawarcie aneksu do umowy najmu będzie właściwą formą ustalenia wzajemnych praw i obowiązków spółki i ZBK. Tego rodzaju ustalenia mogą być także zawarte w odpowiednich oświadczeniach, najlepiej w formie pisemnej, składanych przy okazji udzielania zgody przez właściciela na przeprowadzenie remontu.

Nie ma podstawy do zaprzestania wystawiania przez ZBK miesięcznych faktur za czynsz. W przypadku braku faktur, dla najemcy kwoty miesięcznego czynszu, do wysokości ogólnej kwoty remontu, stanowiłyby przychód podatkowy, na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jako wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka i ZBK mogą dowolnie rozwiązać sprawę finansowych rozliczeń poprzez potrącenie wzajemnych należności i zobowiązań w ustalonym przez siebie czasie. W przykładzie ewidencji u najemcy założono, że najemca co miesiąc dokonuje kompensaty zobowiązań wobec ZBK z tytułu czynszu z należnością od ZBK z tytułu kosztów remontu do wysokości miesięcznego czynszu. Należność od ZBK wynika z wystawionej przez spółkę faktury, obejmującej koszty remontu.

Ewidencja w spółce operacji związanych ze zwrotem wydatków na remont lokalu oraz faktur za czynsz najmu

1. Faktura z tytułu czynszu za najem:

- wartość netto

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

2. Faktury za remont lokalu:

- wartości netto

Wn „Usługi obce”

- VAT naliczony

Wn „Rozliczenie VAT”

- wartość brutto

Wn „Zobowiązania wobec dostawców”

3. Refaktura za remont lokalu:

- wartości netto

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- wartość brutto

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

- VAT naliczony

Ma „Rozliczenie VAT”

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn „Należności od odbiorców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Ma „Zobowiązania wobec dostawców”

- w analityce nazwa kontrahenta

Przykład

Spółka (najemca) wynajmuje lokal od zarządu budynków komunalnych (wynajmujący). Za zgodą ZBK lokal będzie remontowany.

Według obustronnych ustaleń koszty remontu pokryje spółka. Rozliczenie - zgodnie z aneksem do umowy - następuje na zasadach potrąceń wzajemnych należności i zobowiązań. Koszt remontu wynosi 15 000 zł (netto), który będzie rozliczony w czasie, a miesięczna kwota czynszu to 1500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura z tytułu czynszu najmu:

- wartość netto

Wn„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 15 000

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 3 300

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 18 300

2. Faktura miesięczna za najem lokalu:

- wartości netto

Wn„Usługi obce - czynsz” 1 500

- VAT naliczony

Wn„Rozliczenie VAT” 330

- wartość brutto

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

3. Refaktura za remont lokalu:

Wn„Należności od odbiorców” 18 300

- w analityce „ZBK”

- wartości netto

Ma„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 15 000

- wartość brutto

- VAT należny

Ma„Rozliczenie VAT” 3 300

4. Kompensata wzajemnych należności i zobowiązań, na podstawie aneksu do umowy najmu, co miesiąc do kwoty brutto czynszu za najem:

Wn„Należności od odbiorców” 1 830

- w analityce „ZBK”

Ma„Zobowiązania wobec dostawców” 1 830

- w analityce „ZBK”

5. Przeniesienie przychodów przypadających na dany miesiąc:

Wn„Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 500

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 1 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 3 ust. 1 pkt 15c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 676 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Teresa Fołta

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA