REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa towarów w księgach komisanta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska

REKLAMA

Rozliczenie i ewidencja sprzedaży dokonanej przez komis zależy m.in. od tego, czy przedmiotem obrotu są towary (produkty) nowe czy używane.

Po otrzymaniu towaru przeznaczonego do sprzedaży komisant powinien dostać też fakturę wystawioną przez komitenta - najpóźniej w ciągu siedmiu dni od daty przekazania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług komisant będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dopiero w chwili sprzedaży towaru.

Komisant może przyjmować w komis towary: od komitentów będących podatnikami VAT, od komitentów zwolnionych podmiotowo, od osób niebędących podatnikami VAT, lub od podatników VAT towar używany.

Zarówno dla podatników (komitentów) zwolnionych podmiotowo, jak i dla towarów używanych komisant ma obowiązek wystawienia faktury VAT marża. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez tego podatnika do celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W przypadku dostawy towarów nowych opodatkowaniu podlega kwota netto z faktury.

UWAGA!

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę VAT naliczonego.

Przykład 1

Spółka wstawiła do komisu towary nieużywane o wartości:

netto - 10 000 zł,

podatek VAT - 2200 zł.

Komisant sprzedał towar za kwotę 18 300 zł brutto (15 000 zł netto). Opodatkowaniu VAT podlega kwota netto z faktury.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000

Wn „VAT naliczony do rozliczenia w przyszłym okresie” 2 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

Ma „VAT należny” 3 300

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000

Ma „Sprzedaż usług” - wartość prowizji 5 000

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę podatku VAT naliczonego.

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

Ma „Rachunek bieżący” 12 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka wstawiła do komisu towary używane. W związku z tym komisant wystawił fakturę zawierającą VAT zwolniony.

Cena sprzedaży - 10 000 zł.

Komisant sprzedał towar za 18 300 zł brutto (15 000 zł netto).

Opodatkowaniu VAT podlega tylko marża komisanta.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu i wystawia fakturę VAT marża. Opodatkowaniu podlega tylko uzyskana marża.

Wyliczenie podstawy opodatkowania:

18 300 zł - 10 000 zł = 8300 zł - wartość brutto marży,

8300 zł : 1,22 = 6803,28 zł - wartość netto marży,

6803,28 zł × 22% = 1496,72 - VAT należny.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

Ma „VAT należny” 1 496,72

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Sprzedaż usług” 6 803,28

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 10 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 19 ust. 16a, art. 30, art. 86 ust. 2 pkt 1c, art. 106 ust. 1, art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA