REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa towarów w księgach komisanta

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Rozliczenie i ewidencja sprzedaży dokonanej przez komis zależy m.in. od tego, czy przedmiotem obrotu są towary (produkty) nowe czy używane.

Po otrzymaniu towaru przeznaczonego do sprzedaży komisant powinien dostać też fakturę wystawioną przez komitenta - najpóźniej w ciągu siedmiu dni od daty przekazania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług komisant będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dopiero w chwili sprzedaży towaru.

Komisant może przyjmować w komis towary: od komitentów będących podatnikami VAT, od komitentów zwolnionych podmiotowo, od osób niebędących podatnikami VAT, lub od podatników VAT towar używany.

Zarówno dla podatników (komitentów) zwolnionych podmiotowo, jak i dla towarów używanych komisant ma obowiązek wystawienia faktury VAT marża. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez tego podatnika do celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W przypadku dostawy towarów nowych opodatkowaniu podlega kwota netto z faktury.

UWAGA!

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę VAT naliczonego.

Przykład 1

Spółka wstawiła do komisu towary nieużywane o wartości:

netto - 10 000 zł,

podatek VAT - 2200 zł.

Komisant sprzedał towar za kwotę 18 300 zł brutto (15 000 zł netto). Opodatkowaniu VAT podlega kwota netto z faktury.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000

Wn „VAT naliczony do rozliczenia w przyszłym okresie” 2 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

Ma „VAT należny” 3 300

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000

Ma „Sprzedaż usług” - wartość prowizji 5 000

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę podatku VAT naliczonego.

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

Ma „Rachunek bieżący” 12 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka wstawiła do komisu towary używane. W związku z tym komisant wystawił fakturę zawierającą VAT zwolniony.

Cena sprzedaży - 10 000 zł.

Komisant sprzedał towar za 18 300 zł brutto (15 000 zł netto).

Opodatkowaniu VAT podlega tylko marża komisanta.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu i wystawia fakturę VAT marża. Opodatkowaniu podlega tylko uzyskana marża.

Wyliczenie podstawy opodatkowania:

18 300 zł - 10 000 zł = 8300 zł - wartość brutto marży,

8300 zł : 1,22 = 6803,28 zł - wartość netto marży,

6803,28 zł × 22% = 1496,72 - VAT należny.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

Ma „VAT należny” 1 496,72

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Sprzedaż usług” 6 803,28

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 10 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 19 ust. 16a, art. 30, art. 86 ust. 2 pkt 1c, art. 106 ust. 1, art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

REKLAMA

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA