REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa towarów w księgach komisanta

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Rozliczenie i ewidencja sprzedaży dokonanej przez komis zależy m.in. od tego, czy przedmiotem obrotu są towary (produkty) nowe czy używane.

Po otrzymaniu towaru przeznaczonego do sprzedaży komisant powinien dostać też fakturę wystawioną przez komitenta - najpóźniej w ciągu siedmiu dni od daty przekazania. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług komisant będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dopiero w chwili sprzedaży towaru.

Komisant może przyjmować w komis towary: od komitentów będących podatnikami VAT, od komitentów zwolnionych podmiotowo, od osób niebędących podatnikami VAT, lub od podatników VAT towar używany.

Zarówno dla podatników (komitentów) zwolnionych podmiotowo, jak i dla towarów używanych komisant ma obowiązek wystawienia faktury VAT marża. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez tego podatnika do celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W przypadku dostawy towarów nowych opodatkowaniu podlega kwota netto z faktury.

UWAGA!

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę VAT naliczonego.

Przykład 1

Spółka wstawiła do komisu towary nieużywane o wartości:

netto - 10 000 zł,

podatek VAT - 2200 zł.

Komisant sprzedał towar za kwotę 18 300 zł brutto (15 000 zł netto). Opodatkowaniu VAT podlega kwota netto z faktury.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000

Wn „VAT naliczony do rozliczenia w przyszłym okresie” 2 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

Ma „VAT należny” 3 300

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000

Ma „Sprzedaż usług” - wartość prowizji 5 000

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000

Dopiero w chwili sprzedaży towaru będącego przedmiotem umowy komisu komisant może obniżyć VAT należny o kwotę podatku VAT naliczonego.

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

Ma „Rachunek bieżący” 12 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka wstawiła do komisu towary używane. W związku z tym komisant wystawił fakturę zawierającą VAT zwolniony.

Cena sprzedaży - 10 000 zł.

Komisant sprzedał towar za 18 300 zł brutto (15 000 zł netto).

Opodatkowaniu VAT podlega tylko marża komisanta.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

- w analityce imienne konto komitenta

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

2. Komisant sprzedaje towar przyjęty do komisu i wystawia fakturę VAT marża. Opodatkowaniu podlega tylko uzyskana marża.

Wyliczenie podstawy opodatkowania:

18 300 zł - 10 000 zł = 8300 zł - wartość brutto marży,

8300 zł : 1,22 = 6803,28 zł - wartość netto marży,

6803,28 zł × 22% = 1496,72 - VAT należny.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

Ma „VAT należny” 1 496,72

Ma „Rozliczenie zakupu” 10 000,00

Ma „Sprzedaż usług” 6 803,28

Ewidencja pozabilansowa - wyksięgowanie sprzedanego towaru

Ma „Towary obce przyjęte w komis” 10 000,00

3. Odbiorca wpłaca na rachunek bankowy komisanta należność za towar:

Wn „Rachunek bieżący” 18 300,00

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 18 300,00

4. Komisant, po dokonaniu sprzedaży, wpłaca na rzecz komitenta uzyskaną należność:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 10 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 10 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 19 ust. 16a, art. 30, art. 86 ust. 2 pkt 1c, art. 106 ust. 1, art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA