REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księdze wydatki na eksploatację

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek szkolenia kierowców na potrzeby szkoleń kierowców wykorzystuje na podstawie umowy użyczenia motocykl. Motocykl jest własnością męża i syna osoby prowadzącej działalność. W jaki sposób rozliczyć koszty zużycia paliwa w pkpir? Czy trzeba prowadzić tzw. kilometrówkę i czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatek związany z opłatą składki OC?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z eksploatacją środków transportu niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych dotyczą wyłącznie samochodów osobowych. Chociaż według prawa o ruchu drogowym zarówno motocykl, jak i samochód osobowy są zaliczane do pojazdów samochodowych, to jednak są osobno definiowane w tych przepisach. Obowiązująca od 2007 r. definicja samochodu osobowego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych również bazuje na definicji tego samochodu zawartej w prawie o ruchu drogowym, natomiast nie uwzględnia zapisów zawartych w definicji motocykla. Motocykle oraz samochody osobowe są również odrębnie klasyfikowane w Klasyfikacji Środków Trwałych. Pozwala to uznać, że motocykl nie może być utożsamiany z samochodem osobowym, a więc w sytuacji opisanej w pytaniu nie ma Pani obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a wydatki na eksploatację motocykla będzie Pani mogła w całości zaliczyć do kosztów. Zapisów w księdze będzie Pani zatem dokonywać bezpośrednio na podstawie dowodów ich poniesienia. Wydatek związany z zapłatą składki OC również będzie Pani mogła zaliczyć do kosztów, jeśli to Pani opłaci tę składkę i będzie w stanie wykazać, że wydatek ten został poniesiony w celu uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Wzrastająca liczba samochodów przy niedostatecznej infrastrukturze drogowej i powstające w związku z tym utrudnienia w szybkim przemieszczaniu się sprawiają, że coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wykorzystywanie na potrzeby firmy nie samochodów, ale pojazdów jednośladowych - motocykli i motorowerów. Nie zawsze są one ich własnością, gdyż zdarza się, że motocykl należy do członka najbliższej rodziny przedsiębiorcy. Tak właśnie jest w sytuacji opisanej w pytaniu. Wynika z niego bowiem, że prowadząc ośrodek szkolenia kierowców, wykorzystuje Pani na potrzeby tej działalności motocykl stanowiący własność Pani męża i syna. Powstaje w związku z tym pytanie o zasady zaliczania wydatków ponoszonych w związku z jego eksploatacją do kosztów uzyskania przychodów. Wątpliwości powstają przede wszystkim w odniesieniu do konieczności prowadzenia dla motocykla ewidencji przebiegu pojazdu i ustalania na jej podstawie limitu wydatków stanowiących koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera bowiem ograniczenie w możliwości zaliczania przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego (w tym także stanowiącego własność przedsiębiorcy), na potrzeby tej działalności. Kosztu nie stanowią wydatki przekraczające kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu oraz stawki za 1 km przebiegu określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Dlatego ustawodawca nakazał podatnikom prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu umożliwiającego ustalenie górnego limitu, do którego ponoszone wydatki stanowią koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Wydatki na eksploatację samochodu osobowego niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych stanowią koszt tylko do wysokości limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu.

Aby zatem odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku używania na potrzeby prowadzonej działalności motocykla niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, trzeba rozstrzygnąć, czy motocykl może zostać uznany za samochód osobowy, którego dotyczy powyższe ograniczenie.

Pojęcie samochodu osobowego zostało zdefiniowane na potrzeby ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 5a pkt 19. Przepis ten stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o samochodzie osobowym, oznacza to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (z wyjątkami niemającymi w tym przypadku zastosowania). Widać więc, że definicja ta bazuje na definicji samochodu osobowego zawartej w prawie o ruchu drogowym w art. 2 pkt 40. Należy jednak zauważyć, że ustawa - Prawo o ruchu drogowym pojęcie motocykla definiuje odrębnie w art. 2 pkt 45. Zgodnie z tym przepisem motocykl to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy. Taka sama odrębność funkcjonuje na gruncie Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie bowiem z tą klasyfikacją motocykle zaliczane są do grupy 7 podgrupy 74 rodzaju 740, natomiast samochody osobowe należą do grupy 7 podgrupy 74 rodzaju 741. Wynika z tego jednoznacznie, że nie można ich ze sobą utożsamiać, gdyż są to odrębne środki trwałe.

Taki sam pogląd prezentują organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie z 24 sierpnia 2004 r. nr PD/415-23/04, w którym organ podatkowy stwierdził, że:

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. Nr 112, poz. 1317 z późn.zm.) motocykle należą do grupy 7 podgrupy 74 rodzaju 740, natomiast samochody osobowe należą do grupy 7 podgrupy 74 rodzaju 741, zatem są to dwa odrębnie klasyfikowane środki trwałe i niewłaściwe jest stosowanie interpretacji rozszerzającej powołane przepisy prawne.

Ponieważ z powyższego wynika, że chociaż zarówno samochód osobowy, jak i motocykl są pojazdami samochodowymi, to jednak są to osobne środki trwałe, których nie możnaze sobą utożsamiać. Należy zatem uznać, że motocykla nie obejmują ograniczenia zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 46 updof. Tym samym wykorzystując na potrzeby firmy użyczony motocykl nie ma Pani obowiązku prowadzić ewidencji jego przebiegu, a wydatki związane z jego eksploatacją może Pani w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zapisów w księdze będzie więc Pani dokonywać wyłącznie na podstawie dowodów poniesienia tych wydatków (przede wszystkim - faktur i rachunków).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Ponieważ wydatki na eksploatację motocykla niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych są w całości kosztem, podlegają ewidencjonowaniu w księdze na podstawie dowodów ich poniesienia.

Jeśli chodzi o możliwość zaliczenia do kosztów składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC motocykla, to będzie ona kosztem, jeśli to Pani faktycznie ją opłaci i będzie Pani w stanie wykazać, że poniosła Pani ten wydatek w celu uzyskania przychodu z działalności.

Organy podatkowe również akceptują taki wydatek jako koszt, jeśli spełnia on oba powyższe warunki. Takie stanowisko zaprezentował m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach w piśmie z 4 kwietnia 2006 r. nr USIA/415/16/2006, odpowiadając na pytanie podatnika o możliwość zaliczenia do kosztów wydatków związanych z eksploatacją użyczonego samochodu, w tym opłaconego przez tego podatnika ubezpieczenia OC i AC. Organ podatkowy stwierdził w nim, że:

Ustawowa definicja nie kwalifikuje danego wydatku do kosztu podatkowego, stanowi jedynie, iż aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, spełnione muszą być dwa warunki:

1) koszt musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz

2) nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym, tj. w ustawowym katalogu kosztów nieuznanych za koszt podatkowy - art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli powyższe warunki zostaną spełnione, wydatki z tytułu wykorzystywania dla potrzeb działalności gospodarczej opisanego wyżej samochodu ciężarowego będą stanowiły koszty uzyskania przychodu. Pamiętać jednak należy, że ciężar udowodnienia zasadności poniesienia danego wydatku uznanego później za koszt uzyskania przychodu spoczywa na podatniku.

Reasumując, w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym, przy założeniu zasadności kosztów i ustawowych warunkach, uznać należy, iż koszty związane z używaniem samochodu w momencie ich poniesienia będą stanowiły koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

• art. 5a pkt 19, art. 23 ust. 1 pkt 46 i ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

• art. 2 pkt 40 i 45 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA