REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

rada

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od stosowanej w pkpir metody rozliczeń (memoriałowej lub kasowej) przekazanie samochodu na cele osobiste spowoduje różne skutki podatkowe.

W przypadku prowadzenia pkpir metodą memoriałową i przekazania samochodu na cele osobiste, części kosztu ubezpieczenia i badania przypadającego na 2009 r. nie może Pan zaliczyć do kosztów. Natomiast ubezpieczenie i koszt badania przypadające na okres od wycofania samochodu z działalności (zaliczone do kosztów na początku roku - w kwietniu) należy wyksięgować z kosztów.

W przypadku stosowania metody kasowej i przekazania samochodu na cele osobiste, koszty ubezpieczenia i badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności (zarówno w 2008, jak i w 2009 r.) należy wyksięgować z kosztów.

REKLAMA

uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pytaniu nie podał Pan, jaką metodę rozliczeń przy prowadzeniu pkpir stosuje. W zależności od metody (memoriałowej lub kasowej) różne będą skutki podatkowe przekazania samochodu na cele osobiste. Przedstawiamy je kolejno. Przypomnijmy, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof).

Metoda memoriałowa

Podatnicy stosujący przy prowadzeniu księgi metodę memoriałową koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, księgują w koszty pośrednie proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c updof).

Koszt ubezpieczenia i badania technicznego pojazdu jest kosztem pośrednim. Dlatego koszty ubezpieczenia i badania technicznego, które dotyczą dwóch lat podatkowych - 2008 i 2009 r., podatnicy stosujący metodę memoriałową powinni rozliczyć proporcjonalnie w tych dwóch latach.

PRZYKŁAD

Ubezpieczenie i badanie techniczne dotyczy okresu od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. W przypadku stosowania metody memoriałowej koszty ubezpieczenia i badania powinny zostać rozliczone następująco - 9 miesięcy do kosztów 2008 r., 3 miesiące do kosztów 2009 r.

Takie stanowisko zajął również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 27 lutego 2007 r., nr 1472/ROP1/423-398/06/RM, w którym czytamy:

W stanie prawnym obecnie obowiązującym, w przeciwieństwie do (...) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r., nie ma już możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia kosztów pośrednich, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy. Konieczne jest bowiem określenie, w jakim zakresie wydatki te dotyczą danego roku podatkowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zalicza się je do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Zatem w sytuacji gdy podatnik, przykładowo, nabywa polisę ubezpieczeniową (...) na okres ubezpieczeniowy dotyczący dwóch lat podatkowych, np. od października 2007 r. do września 2008 r., nie może w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia, ale musi ustalić, jaka jego część odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r. - a więc w praktyce do rozliczenia kosztów według wskazanych proporcji.

Gdy prowadzi Pan pkpir metodą memoriałową i przekaże samochód na cele osobiste, to części kosztu ubezpieczenia i badania przypadającego na 2009 r. nie może Pan zaliczyć do kosztów. Natomiast ubezpieczenie i koszt badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności w 2008 r. (zaliczone do kosztów na początku roku - w kwietniu) należy wyksięgować z kosztów. Należy to zrobić w momencie przekazania samochodu na cele osobiste. Taki sposób postępowania wynika z tego, że w tym czasie samochód nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności gospodarczej.

Metoda uproszczona, tzw. kasowa

U podatników prowadzących księgę w sposób uproszczony, tzw. kasowy, całość kosztów ubezpieczenia i badania technicznego należy zaksięgować do kosztów w miesiącu ich poniesienia, czyli w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania, np. polisy ubezpieczeniowej. Taki sposób rozliczenia potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie w piśmie z 11 września 2007 r., nr NPD-406/01/NO-07/07, w którym czytamy:

(...) Wybrana przez podatnika metoda księgowania kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 4 w zw. z ust. 6 i 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zaliczenie wydatków na ubezpieczenie przedmiotu leasingu oraz wykonanie przyłącza w dacie wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę zaksięgowania. Nie będzie to zatem data faktycznej zapłaty za polisę - zapłata przelewem, lecz data wystawienia polisy ubezpieczeniowej (...)

PRZYKŁAD

Ubezpieczenie i badanie techniczne dotyczy okresu od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. Podatnicy stosujący metodę kasową cały koszt ubezpieczenia i badania powinni zaksięgować w miesiącu poniesienia kosztu, czyli w kwietniu 2008 r.

W przypadku przekazania samochodu na cele osobiste koszty ubezpieczenia i badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności należy wyksięgować z kosztów.

Warto dodać, że inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby samochód był sprzedawany (dotyczy to dwóch metod rozliczeń). Polisa w takim przypadku stanowi element składowy transakcji sprzedaży i jest przekazywana kupującemu, który może korzystać z ubezpieczenia aż do końca umowy (art. 31 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152 ze zm.). Jej niewykorzystana wartość stanowi element ceny sprzedaży. W takim przypadku nie należy zatem korygować kosztów.

• art. 22 ust. 5c-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• art. 31 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 133, poz. 922

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA