REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

rada

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od stosowanej w pkpir metody rozliczeń (memoriałowej lub kasowej) przekazanie samochodu na cele osobiste spowoduje różne skutki podatkowe.

W przypadku prowadzenia pkpir metodą memoriałową i przekazania samochodu na cele osobiste, części kosztu ubezpieczenia i badania przypadającego na 2009 r. nie może Pan zaliczyć do kosztów. Natomiast ubezpieczenie i koszt badania przypadające na okres od wycofania samochodu z działalności (zaliczone do kosztów na początku roku - w kwietniu) należy wyksięgować z kosztów.

W przypadku stosowania metody kasowej i przekazania samochodu na cele osobiste, koszty ubezpieczenia i badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności (zarówno w 2008, jak i w 2009 r.) należy wyksięgować z kosztów.

REKLAMA

uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pytaniu nie podał Pan, jaką metodę rozliczeń przy prowadzeniu pkpir stosuje. W zależności od metody (memoriałowej lub kasowej) różne będą skutki podatkowe przekazania samochodu na cele osobiste. Przedstawiamy je kolejno. Przypomnijmy, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof).

Metoda memoriałowa

Podatnicy stosujący przy prowadzeniu księgi metodę memoriałową koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, księgują w koszty pośrednie proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c updof).

Koszt ubezpieczenia i badania technicznego pojazdu jest kosztem pośrednim. Dlatego koszty ubezpieczenia i badania technicznego, które dotyczą dwóch lat podatkowych - 2008 i 2009 r., podatnicy stosujący metodę memoriałową powinni rozliczyć proporcjonalnie w tych dwóch latach.

PRZYKŁAD

Ubezpieczenie i badanie techniczne dotyczy okresu od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. W przypadku stosowania metody memoriałowej koszty ubezpieczenia i badania powinny zostać rozliczone następująco - 9 miesięcy do kosztów 2008 r., 3 miesiące do kosztów 2009 r.

Takie stanowisko zajął również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 27 lutego 2007 r., nr 1472/ROP1/423-398/06/RM, w którym czytamy:

W stanie prawnym obecnie obowiązującym, w przeciwieństwie do (...) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r., nie ma już możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia kosztów pośrednich, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy. Konieczne jest bowiem określenie, w jakim zakresie wydatki te dotyczą danego roku podatkowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zalicza się je do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Zatem w sytuacji gdy podatnik, przykładowo, nabywa polisę ubezpieczeniową (...) na okres ubezpieczeniowy dotyczący dwóch lat podatkowych, np. od października 2007 r. do września 2008 r., nie może w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia, ale musi ustalić, jaka jego część odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r. - a więc w praktyce do rozliczenia kosztów według wskazanych proporcji.

Gdy prowadzi Pan pkpir metodą memoriałową i przekaże samochód na cele osobiste, to części kosztu ubezpieczenia i badania przypadającego na 2009 r. nie może Pan zaliczyć do kosztów. Natomiast ubezpieczenie i koszt badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności w 2008 r. (zaliczone do kosztów na początku roku - w kwietniu) należy wyksięgować z kosztów. Należy to zrobić w momencie przekazania samochodu na cele osobiste. Taki sposób postępowania wynika z tego, że w tym czasie samochód nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności gospodarczej.

Metoda uproszczona, tzw. kasowa

U podatników prowadzących księgę w sposób uproszczony, tzw. kasowy, całość kosztów ubezpieczenia i badania technicznego należy zaksięgować do kosztów w miesiącu ich poniesienia, czyli w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania, np. polisy ubezpieczeniowej. Taki sposób rozliczenia potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie w piśmie z 11 września 2007 r., nr NPD-406/01/NO-07/07, w którym czytamy:

(...) Wybrana przez podatnika metoda księgowania kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 4 w zw. z ust. 6 i 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zaliczenie wydatków na ubezpieczenie przedmiotu leasingu oraz wykonanie przyłącza w dacie wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę zaksięgowania. Nie będzie to zatem data faktycznej zapłaty za polisę - zapłata przelewem, lecz data wystawienia polisy ubezpieczeniowej (...)

PRZYKŁAD

Ubezpieczenie i badanie techniczne dotyczy okresu od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. Podatnicy stosujący metodę kasową cały koszt ubezpieczenia i badania powinni zaksięgować w miesiącu poniesienia kosztu, czyli w kwietniu 2008 r.

W przypadku przekazania samochodu na cele osobiste koszty ubezpieczenia i badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności należy wyksięgować z kosztów.

Warto dodać, że inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby samochód był sprzedawany (dotyczy to dwóch metod rozliczeń). Polisa w takim przypadku stanowi element składowy transakcji sprzedaży i jest przekazywana kupującemu, który może korzystać z ubezpieczenia aż do końca umowy (art. 31 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152 ze zm.). Jej niewykorzystana wartość stanowi element ceny sprzedaży. W takim przypadku nie należy zatem korygować kosztów.

• art. 22 ust. 5c-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• art. 31 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - Dz.U. Nr 124, poz. 1152; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 133, poz. 922

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA