REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych /shutterstock.com
Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Członek zarządu spółki wykonuje swoje prace na podstawie powołania (uchwalonego przez wspólników). Jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować wynagrodzenie otrzymywane z tego tytułu wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

REKLAMA

Autopromocja

Opis stanu faktycznego

W Polsce została założona jednoosobowa spółka z o.o. ze 100 % kapitałem szwedzkim, której wspólnikiem jest rezydent ze Szwecji. Na podstawie NZW podpisanej samodzielnie przez wspólnika, zostało mu przyznane wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa. Dodatkowo Prezes zarządza firmą z terytorium Szwecji.

Regulacje dotyczące powołania

Jedną z form wyboru członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest powołanie go w drodze uchwały wspólników. Stanie się tak tylko wtedy, gdy umowa spółki nie będzie zawierać innych postanowień w tym przedmiocie.

Powołanie Członka Zarządu w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych, tworzy stosunek organizacyjny, jaki powstaje pomiędzy daną osobą a spółką. W sytuacji jednoosobowego zarządu w spółce z o.o. podjęcie uchwały o wypłacie wynagrodzenia powinna mieć formę aktu notarialnego (art. 210 § 2 K.s.h).

Dodatkowo należy zaznaczyć, że pomiędzy spółką z o.o. a Członkiem Zarządu może powstać równolegle stosunek prawny oparty na przepisach Kodeksu pracy albo Kodeksu cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja powołania w księgach

Wynagrodzenia Członków Zarządu z tytułu pełnienia przez nich funkcji Zarządu na podstawie powołania, zalicza się do kosztów działalności operacyjnej i księguje na koncie 40 – 4 „Wynagrodzenia” i/lub koncie 55 „Koszty zarządu”. Rozrachunki z tytułu pobieranych przez Członków Zarządu wynagrodzeń ujmuje się, podobnie jak rozrachunki pracowników etatowych, na koncie 23-0 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”.

Naliczone wynagrodzenie brutto Członka Zarządu ujmuje się w księgach, zapisem:

  • Wn konto 40-4 „Wynagrodzenia” lub 55 „Koszty zarządu”,
  • Ma konto 23-0 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”.

W przypadku ewidencji księgowej kosztów równocześnie na kontach zespołu 4 oraz 5 księgowaniu jak wyżej będzie towarzyszyć zapis równoległy:

  • Wn konto 55 „Koszty zarządu”,
  • Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów”.

Wyliczoną zaliczkę na podatek dochodowy ujmuje się w księgach rachunkowych, zapisem:

  • Wn konto 23-0 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
  • Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”.

Bilansowe i podatkowe podejście do kosztów z tytułu powołania

Dla celów bilansowych wynagrodzenia Członków Zarządu z tytułu pełnionej funkcji na podstawie aktu powołania, zaliczane są zgodnie z zasadą memoriału, do kosztów okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu zapłaty tych wynagrodzeń. Dlatego bez znaczenia pozostaje data wypłaty lub postawienia tego wynagrodzenia do dyspozycji Członka Zarządu.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Zupełnie inaczej przedstawia się sprawa przedmiotowego wynagrodzenia rozpatrywana z punktu widzenia podatku dochodowego. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynagrodzenie to będzie możliwe do ujęcia w kosztach podatkowych dopiero w momencie jego wypłaty lub postawienia do dyspozycji Panu Prezesowi.

Dalsza część artykułu dotycząca zasad księgowania wynagrodzenia członka zarządu w ramach powołania

Autor: Joanna Sadowska, Menadżer, Outsourcing kadr i płac w Grant Thornton

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA