REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie w księdze kosztów ubezpieczenia budynku i samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową, koszty ubezpieczenia budynku i samochodu obejmujące dwa lata podatkowe powinny zostać proporcjonalnie przypisane do poszczególnych lat.

REKLAMA

Ewidencjonowanie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (p.k.p.r.) odbywa się albo na zasadach podobnych do tych, które są stosowane przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czyli metodą memoriałową, albo na zasadach uproszczonych, czyli metodą kasową.

Jeżeli podatnik stosuje metodę memoriałową, w pierwszej kolejności musi rozstrzygnąć, czy poniesiony przez niego wydatek jest kosztem bezpośrednio czy pośrednio związanym z przychodami.

Koszty ubezpieczenia majątku firmowego (budynku, samochodu) to koszty pośrednie działalności. Co do zasady, koszty tego rodzaju ujmujemy w dacie poniesienia kosztu, a więc wystawienia faktury albo innego dowodu, na podstawie którego dokonujemy zapisu. Zasada ta nie dotyczy jednak kosztów pośrednich, które odnoszą się do okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego. Należy podkreślić, że nie chodzi w tym przypadku o okres dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy, tylko o okres, który częściowo przypada na jeden rok podatkowy, a częściowo na drugi. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i co do których nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jednymi z najpopularniejszych kosztów pośrednich są koszty ubezpieczenia. Obejmują najczęściej okres co najmniej 12 miesięcy, tym samym przypadają na dwa różne lata podatkowe. Jeżeli więc polisa ubezpieczeniowa obejmuje okres np. 5 miesięcy w 2008 r. i 7 miesięcy w 2009 r., to stosując metodę memoriałową, podatnik w takiej proporcji przypisze koszty do lat 2008 i 2009.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy wybrali kasową metodę rozliczania kosztów, ujmują je w dacie ich poniesienia. Jest nią dzień wystawienia faktury (rachunku) albo innego dowodu, na podstawie którego są dokonywane zapisy w p.k.p.r. W przypadku kosztów ubezpieczenia takim dokumentem jest polisa. W związku z tym w przypadku stosowania metody kasowej datą, pod którą należy ująć koszt ubezpieczenia majątku firmowego (np. budynku, samochodu), będzie data wystawienia polisy. Nie ma tutaj żadnego znaczenia, kiedy faktycznie składka ubezpieczeniowa zostanie opłacona - jednorazowo czy w ratach, oraz jakiego okresu dotyczy ubezpieczenie. Liczy się wyłącznie data wystawienia polisy. Wobec tego przy zastosowaniu metody kasowej koszty ubezpieczenia, nawet te obejmujące kilka lat podatkowych, będą podlegały ujęciu w p.k.p.r. jednorazowo.

PRZYKŁAD

Firma „X” ubezpieczyła nieruchomość na okres pół roku. Koszt ubezpieczenia wyniósł 1200 zł. Okres ubezpieczenia obejmuje miesiące od grudnia 2007 do maja 2008 r. Przy stosowaniu przez firmę „X” metody kasowej koszty ubezpieczenia w całości obciążyły rok 2007.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku stosowania metody memoriałowej koszty ubezpieczenia powinny zostać podzielone w stosunku 1/6 do 5/6, gdzie 1/6 kosztów ubezpieczenia zostanie zaliczona do kosztów 2007 r., a 5/6 do kosztów 2008 r.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za styczeń 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Sposób dokonania proporcjonalnego podziału kosztów na lata podatkowe zależy od tego, na jakie największe jednostki czasu można podzielić dany rodzaj kosztu. Jeżeli więc:

1) koszt będzie obejmował pełne lata podatkowe, np. koncesja na 5 lat od stycznia 2008 r. do grudnia 2012 r., to koszt podzielimy przez 5 lat,

2) koszt będzie obejmował okres dający się podzielić na miesiące, np. ubezpieczenie na okres od 1 kwietnia 2008 do 31 marca 2009 r., to koszt podzielimy na 12 miesięcy,

3) koszt będzie obejmował okres rozpoczynający się w trakcie miesiąca, np. ubezpieczenie na okres od 15 kwietnia 2008 do 14 kwietnia 2009 r., to koszt ten będziemy musieli podzielić na dni.

Niezależnie od tego, jak dokładnie musimy podzielić koszt, ujęcie w p.k.p.r. wartości przypadających na poszczególne lata podatkowe może nastąpić jednorazowo, bez potrzeby dzielenia na jeszcze mniejsze okresy rozliczeniowe, np. na miesiące.

PRZYKŁAD

Firma „ABC”, prowadząca p.k.p.r., rozlicza koszty metodą memoriałową. Firma „ABC” zawarła umowę ubezpieczenia samochodu na okres od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. o wartości 2850 zł. Koszt został podzielony przez 12 miesięcy, jakie obejmuje ubezpieczenie, tj. 2850 : 12 = 237,50 zł. W dacie wystawienia polisy (zawarcia umowy ubezpieczenia) - w kwietniu 2008 r. - do kosztów zaliczyła 2137,50 zł (237,50 x 9 miesięcy), natomiast w styczniu 2009 r. do kosztów zaliczyła kwotę przypadającą na 2009 r., czyli 712,50 zł (237,50 x 3 miesiące).

Wyciąg z księgi za kwiecień 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za styczeń 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Podstawa prawna:

• art. 22 ust. 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA