REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach założenie oddziału firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powstał oddział spółki akcyjnej. Jak zaksięgować operacje gospodarcze, które miały miejsce przed rozpoczęciem jego działalności?

Oddział zgłosił w NIP-2 rozpoczęcie działalności na 12 października 2007 r. Przed tą datą dokonał następujących operacji:

REKLAMA

Autopromocja

- 19 lipca 2007 r. - opłata za rejestrację nowego podmiotu w KRS w wysokości 1500 zł,

- 30 sierpnia 2007 r. - opłaty w KRS - 5 zł, oraz odpis aktualny z KRS - 30 zł.

Czy są to koszty uzyskania przychodu?

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty utworzenia przez jednostkę statutową samobilansującego się oddziału obniżają jej przychody. Opłaty sądowe wynikające ze zgłoszenia tego faktu do KRS będą kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przychodami.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Utworzenie przez jednostkę statutową zakładu lub oddziału samodzielnie sporządzającego bilans wiąże się zazwyczaj z koniecznością przekazania temu zakładowi lub oddziałowi wydzielonych wyłącznie do jego dyspozycji środków gospodarczych (aktywa) oraz utworzenia odpowiadających tym aktywom kapitałów (fundusze).

Przekazanie aktywów odbywa się na podstawie wykazu składników (inwentarza). Wycena początkowa składników aktywów przekazanych do zakładu lub oddziału następuje w wartości wynikającej z ewidencji księgowej jednostki statutowej. Wartość bilansowa składników aktywów trwałych i obrotowych przekazanych przez jednostkę statutową samobilansującemu się zakładowi lub oddziałowi tworzy kapitały (fundusze) wydzielone.

Konta funduszy wydzielonych w jednostce i oddziale samodzielnie sporządzającym bilans działają na zasadzie tzw. zapisów lustrzanych.

Tabela. Fundusze wydzielone

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W bilansie łącznym jednostki statutowej salda te znoszą się wzajemnie i nie są wykazywane.

Koszty związane z utworzeniem samobilansującego się oddziału są niewątpliwie kosztami uzyskania przychodów. Wprawdzie nie istnieje tutaj bezpośredni związek z przychodami, jednak jako koszty administrowania jednostką są one pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. W katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie zostały wymienione koszty związane z utworzeniem oddziału, a zatem obniżają one przychody podatkowe na zasadach ogólnych. Oznacza to, że zaliczenie do kosztów podatkowych obwarowane jest poniesieniem ich w celu uzyskania przychodu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, od kiedy funkcjonuje oddział. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Koszty administracyjne ogólnozakładowe, mimo że:

(...) celem ich poniesienia nie jest uzyskanie żadnego konkretnego przychodu, zapewniają sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, co niewątpliwie w znaczącym stopniu wpływa na uzyskiwanie potencjalnych przychodów.

Takie stanowisko prezentowane jest m.in. przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 17 maja 2007 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. 1471/DPR2/423-30/07/AB.

UWAGA

W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oddział samodzielnie sporządzający bilans nie jest podmiotem odrębnym od jednostki statutowej. Podatnikiem jest bowiem ta jednostka i to ona obowiązana jest do ustalenia dochodu, który będzie uwzględniał przychody i koszty generowane przez oddział.

Przykład

Jednostka statutowa utworzyła samobilansujący się oddział. Na podstawie inwentarza przekazała oddziałowi następujące składniki aktywów:

• środki trwałe:

- wartość początkowa - 100 000 zł,

- dotychczasowe umorzenie - 40 000 zł,

• towary - 130 000 zł,

• środki pieniężne - 20 000 zł.

W związku z utworzeniem oddziału jednostka statutowa poniosła koszty związane ze zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym w wysokości 650 zł.

Ewidencja księgowa w jednostce statutowej

1. Przekazanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Fundusze wydzielone” 100 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

Wn „Umorzenie środków trwałych” 40 000

Ma „Fundusze wydzielone” 40 000

b) towary

Wn „Fundusze wydzielone” 130 000

Ma „Towary” 130 000

c) środki pieniężne:

Wn „Fundusze wydzielone” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

2. Koszty opłat sądowych związane ze zmianą wpisu w KRS:

Wn „Podatki i opłaty” 650

Ma „Kasa” 650

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w oddziale samobilansującym

1. Otrzymanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Fundusze wydzielone” 100 000

Wn „Fundusze wydzielone” 40 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 40 000

b) towary

Wn „Towary” 130 000

Ma „Fundusze wydzielone” 130 000

c) środki pieniężne

Wn „Rachunek bankowy” 20 000

Ma „Fundusze wydzielone” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 15, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 19 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA