REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie oddziału spółki w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakładamy oddział spółki akcyjnej. Jak zaksięgować operacje gospodarcze, które miały miejsce przed rozpoczęciem jego działalności, takie jak opłata za rejestrację nowego podmiotu w KRS w wysokości 1500 zł? Czy są to koszty uzyskania przychodu?

Koszty utworzenia przez jednostkę statutową samobilansującego się oddziału obniżają jej przychody. Opłaty sądowe wynikające ze zgłoszenia tego faktu do KRS będą kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przychodami.

REKLAMA

Utworzenie przez jednostkę statutową zakładu lub oddziału samodzielnie sporządzającego bilans wiąże się zazwyczaj z koniecznością przekazania temu zakładowi lub oddziałowi wydzielonych wyłącznie do jego dyspozycji środków gospodarczych (aktywa) oraz utworzenia odpowiadających tym aktywom kapitałów (fundusze).

Przekazanie aktywów odbywa się na podstawie wykazu składników (inwentarza). Wycena początkowa składników aktywów przekazanych do zakładu lub oddziału następuje w wartości wynikającej z ewidencji księgowej jednostki statutowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość bilansowa składników aktywów trwałych i obrotowych przekazanych przez jednostkę statutową samobilansującemu się zakładowi lub oddziałowi tworzy kapitały (fundusze) wydzielone. Konta funduszy wydzielonych w jednostce i oddziale samodzielnie sporządzającym bilans działają na zasadzie tzw. zapisów lustrzanych (patrz tabela).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W bilansie łącznym jednostki statutowej salda te znoszą się wzajemnie i nie są wykazywane.

Koszty podatkowe

REKLAMA

Koszty związane z utworzeniem samobilansującego się oddziału są niewątpliwie kosztami uzyskania przychodów. Wprawdzie nie istnieje tutaj bezpośredni związek z przychodami, jednak jako koszty administrowania jednostką są one pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. W katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie zostały wymienione koszty związane z utworzeniem oddziału, a zatem obniżają one przychody podatkowe na zasadach ogólnych. Oznacza to, że zaliczenie do kosztów podatkowych obwarowane jest poniesieniem ich w celu uzyskania przychodu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, od kiedy funkcjonuje oddział. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Koszty administracyjne ogólnozakładowe, mimo że: „(...) celem ich poniesienia nie jest uzyskanie żadnego konkretnego przychodu, zapewniają sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, co niewątpliwie w znaczącym stopniu wpływa na uzyskiwanie potencjalnych przychodów”. Takie stanowisko prezentowane jest między innymi przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 17 maja 2007 r., nr 1471/DPR2/423-30/07/AB.

W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oddział samodzielnie sporządzający bilans nie jest podmiotem odrębnym od jednostki statutowej. Podatnikiem jest bowiem ta jednostka, i to ona obowiązana jest do ustalenia dochodu, który będzie uwzględniał przychody i koszty generowane przez oddział.

Przykład

Jednostka statutowa utworzyła samobilansujący się oddział. Na podstawie inwentarza przekazała oddziałowi następujące składniki aktywów:

1) środki trwałe:

- wartość początkowa - 100 000 zł,

- dotychczasowe umorzenie - 40 000 zł,

2) towary - 130 000 zł,

3) środki pieniężne - 20 000 zł.

W związku z utworzeniem oddziału jednostka statutowa poniosła koszty związane ze zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym w wysokości 650 zł.

Ewidencja księgowa w jednostce statutowej

1. Przekazanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Fundusze wydzielone” 100 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

Wn „Umorzenie środków trwałych” 40 000

Ma „Fundusze wydzielone” 40 000

b) towary

Wn „Fundusze wydzielone” 130 000

Ma „Towary” 130 000

c) środki pieniężne:

Wn „Fundusze wydzielone” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

2. Koszty opłat sądowych związane ze zmianą wpisu w KRS:

Wn „Podatki i opłaty” 650

Ma „Kasa” 650

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w oddziale samobilansującym

1. Otrzymanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Fundusze wydzielone” 100 000

Wn „Fundusze wydzielone” 40 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 40 000

b) towary

Wn „Towary” 130 000

Ma „Fundusze wydzielone” 130 000

c) środki pieniężne

Wn „Rachunek bankowy” 20 000

Ma „Fundusze wydzielone” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

Podstawa prawna:

• art. 15, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 19 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA