REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie oddziału spółki w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakładamy oddział spółki akcyjnej. Jak zaksięgować operacje gospodarcze, które miały miejsce przed rozpoczęciem jego działalności, takie jak opłata za rejestrację nowego podmiotu w KRS w wysokości 1500 zł? Czy są to koszty uzyskania przychodu?

Koszty utworzenia przez jednostkę statutową samobilansującego się oddziału obniżają jej przychody. Opłaty sądowe wynikające ze zgłoszenia tego faktu do KRS będą kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przychodami.

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie przez jednostkę statutową zakładu lub oddziału samodzielnie sporządzającego bilans wiąże się zazwyczaj z koniecznością przekazania temu zakładowi lub oddziałowi wydzielonych wyłącznie do jego dyspozycji środków gospodarczych (aktywa) oraz utworzenia odpowiadających tym aktywom kapitałów (fundusze).

Przekazanie aktywów odbywa się na podstawie wykazu składników (inwentarza). Wycena początkowa składników aktywów przekazanych do zakładu lub oddziału następuje w wartości wynikającej z ewidencji księgowej jednostki statutowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Wartość bilansowa składników aktywów trwałych i obrotowych przekazanych przez jednostkę statutową samobilansującemu się zakładowi lub oddziałowi tworzy kapitały (fundusze) wydzielone. Konta funduszy wydzielonych w jednostce i oddziale samodzielnie sporządzającym bilans działają na zasadzie tzw. zapisów lustrzanych (patrz tabela).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W bilansie łącznym jednostki statutowej salda te znoszą się wzajemnie i nie są wykazywane.

Koszty podatkowe

Koszty związane z utworzeniem samobilansującego się oddziału są niewątpliwie kosztami uzyskania przychodów. Wprawdzie nie istnieje tutaj bezpośredni związek z przychodami, jednak jako koszty administrowania jednostką są one pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. W katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe nie zostały wymienione koszty związane z utworzeniem oddziału, a zatem obniżają one przychody podatkowe na zasadach ogólnych. Oznacza to, że zaliczenie do kosztów podatkowych obwarowane jest poniesieniem ich w celu uzyskania przychodu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, od kiedy funkcjonuje oddział. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Koszty administracyjne ogólnozakładowe, mimo że: „(...) celem ich poniesienia nie jest uzyskanie żadnego konkretnego przychodu, zapewniają sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, co niewątpliwie w znaczącym stopniu wpływa na uzyskiwanie potencjalnych przychodów”. Takie stanowisko prezentowane jest między innymi przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 17 maja 2007 r., nr 1471/DPR2/423-30/07/AB.

W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oddział samodzielnie sporządzający bilans nie jest podmiotem odrębnym od jednostki statutowej. Podatnikiem jest bowiem ta jednostka, i to ona obowiązana jest do ustalenia dochodu, który będzie uwzględniał przychody i koszty generowane przez oddział.

Przykład

Jednostka statutowa utworzyła samobilansujący się oddział. Na podstawie inwentarza przekazała oddziałowi następujące składniki aktywów:

1) środki trwałe:

- wartość początkowa - 100 000 zł,

- dotychczasowe umorzenie - 40 000 zł,

2) towary - 130 000 zł,

3) środki pieniężne - 20 000 zł.

W związku z utworzeniem oddziału jednostka statutowa poniosła koszty związane ze zmianą wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym w wysokości 650 zł.

Ewidencja księgowa w jednostce statutowej

1. Przekazanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Fundusze wydzielone” 100 000

Ma „Środki trwałe” 100 000

Wn „Umorzenie środków trwałych” 40 000

Ma „Fundusze wydzielone” 40 000

b) towary

Wn „Fundusze wydzielone” 130 000

Ma „Towary” 130 000

c) środki pieniężne:

Wn „Fundusze wydzielone” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

2. Koszty opłat sądowych związane ze zmianą wpisu w KRS:

Wn „Podatki i opłaty” 650

Ma „Kasa” 650

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w oddziale samobilansującym

1. Otrzymanie składników majątku na podstawie inwentarza:

a) środki trwałe

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Fundusze wydzielone” 100 000

Wn „Fundusze wydzielone” 40 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 40 000

b) towary

Wn „Towary” 130 000

Ma „Fundusze wydzielone” 130 000

c) środki pieniężne

Wn „Rachunek bankowy” 20 000

Ma „Fundusze wydzielone” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

Podstawa prawna:

• art. 15, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 19 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA