REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o rachunkowości nie określają żadnego progu kwotowego, powyżej którego składniki majątku należy traktować jako środek trwały podlegający amortyzacji rozłożonej w czasie. Próg taki należy określić w polityce rachunkowości. Aby uniknąć rozbieżności w zasadach księgowych i podatkowych, firmy najczęściej stosują zasady podatkowe, zgodnie z którymi jest to kwota 3500 zł. Jeżeli takie zapisy posiadają Państwo w swojej polityce rachunkowości, to przy założeniu spełnienia pozostałych kryteriów ustawowych (przede wszystkim przewidywanego okresu użytkowania dłuższego niż rok) kaseton należy zaliczyć do środków trwałych. Kaseton należy zakwalifikować do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (808 - wyposażenie pozostałe). Dla tego rodzaju środków trwałych podatkowa roczna stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Zamontowany wolno stojący kaseton stanowi dla celów podatku od nieruchomości podlegającą opodatkowaniu budowlę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dokonując kwalifikacji zakupionego elementu do środków trwałych, należy określić, czy spełnia on definicyjne warunki określone dla tej grupy aktywów. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

REKLAMA

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jeżeli jednocześnie wartość początkowa zakupionego kasetonu przekracza 3500 zł, to spółka nie może skorzystać z uproszczenia zawartego w art. 16d ustawy (pozwalającego na niezaliczanie do środków trwałych i jednorazowe odpisanie w koszty składników majątku, których wartość nie przekracza 3500 zł). W efekcie element ten podlega amortyzacji podatkowej według stawki z wykazu, ustalonej na podstawie klasyfikacji danego środka w Klasyfikacji Środków Trwałych.

Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby kaseton reklamowy wbudowany był na stałe w konstrukcję budynku, to przy założeniu wartości nakładów przekraczających 3500 zł stanowiłby jego ulepszenie, a nie odrębny środek trwały.

Do jakiej grupy KŚT zakwalifikować kaseton reklamowy

Kaseton reklamowy jako odrębny środek trwały kwalifikuje się do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie. W ramach tej grupy zawiera się on w rodzaju 808 - wyposażenie pozostałe.

Dla tego rodzaju KŚT roczna podatkowa stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Jeżeli również dla celów bilansowych przewidywany okres użyteczności ekonomicznej tego środka wynosi 5 lat, to tę samą stawkę amortyzacyjną można stosować dla celów bilansowych.

Czy kaseton reklamowy podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jako podlegające opodatkowaniu wymienione są m.in. budowle. Według Prawa budowlanego (art. 3 ust. 3) przez pojęcie budowli należy rozumieć:

każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

A zatem zacytowana definicja budowli zawarta w ustawie - Prawo budowlane wymienia wśród obiektów budowlanych także wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe.

 

Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jednak w ust. 2 tego artykułu ustawodawca określa, że jeśli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Podstawę opodatkowania dla budowli stanowi ich wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Stawka podatku od nieruchomości od budowli wynosi 2% ich wartości określonej według omówionych powyżej zasad. Należy pamiętać, że 2% podatek jest wartością maksymalną wynikającą z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 5). Rada gminy, w drodze uchwały, może określić niższe stawki podatku od nieruchomości.

WAŻNE!

Zamontowany wolno stojący kaseton reklamowy stanowi dla celów podatku od nieruchomości budowlę podlegającą opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed jej ostatecznym wykończeniem.

PRZYKŁAD

W sierpniu 2008 r. spółka zakupiła kaseton reklamowy za kwotę 4500 zł + VAT. Został on trwale zamocowany przed siedzibą budynku. Koszt jego montażu wyniósł 1500 zł + VAT. Zakupiony środek trwały został oddany do używania oraz wprowadzony do ewidencji w miesiącu jego zakupu. Dla uproszczenia pominięto konto „Rozliczenie zakupu”.

Księgowania:

1. Faktura otrzymana za zakupiony kaseton reklamowy

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 4 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 990,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 5 490,00 zł

2. Faktura za montaż kasetonu

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 1 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 330,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 830,00 zł

3. Przyjęcie środka trwałego do używania (np. na podstawie dowodu OT)

Wn konto 010„Środki trwałe” 6 000,00 zł

Ma konto 081„Środki trwałe w budowie” 6 000,00 zł

4. Odpisy amortyzacyjne za okres wrzesień - grudzień 2008 r. [(6000,00 x 20%) / 12] x 4

Wn konto 408„Amortyzacja” 400,00 zł

Ma konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 400,00 zł

Jeżeli w trakcie 2008 r. nie zostaną wykonane żadne prace zwiększające wartość budowli, to od stycznia 2009 r. spółka zapłaci z tytułu jego posiadania podatek. Maksymalna kwota podatku (jeżeli rada gminy nie określi niższej stawki podatku na swym terenie) może wynieść 120 zł (6000 zł x 2%). Kwotę podatku należy zaksięgować na koncie zespołu 4 „Podatki i opłaty”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 5, art. 6 ust. 1-3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730

• art. 3 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 145, poz. 914

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA