REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o rachunkowości nie określają żadnego progu kwotowego, powyżej którego składniki majątku należy traktować jako środek trwały podlegający amortyzacji rozłożonej w czasie. Próg taki należy określić w polityce rachunkowości. Aby uniknąć rozbieżności w zasadach księgowych i podatkowych, firmy najczęściej stosują zasady podatkowe, zgodnie z którymi jest to kwota 3500 zł. Jeżeli takie zapisy posiadają Państwo w swojej polityce rachunkowości, to przy założeniu spełnienia pozostałych kryteriów ustawowych (przede wszystkim przewidywanego okresu użytkowania dłuższego niż rok) kaseton należy zaliczyć do środków trwałych. Kaseton należy zakwalifikować do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (808 - wyposażenie pozostałe). Dla tego rodzaju środków trwałych podatkowa roczna stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Zamontowany wolno stojący kaseton stanowi dla celów podatku od nieruchomości podlegającą opodatkowaniu budowlę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dokonując kwalifikacji zakupionego elementu do środków trwałych, należy określić, czy spełnia on definicyjne warunki określone dla tej grupy aktywów. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

REKLAMA

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jeżeli jednocześnie wartość początkowa zakupionego kasetonu przekracza 3500 zł, to spółka nie może skorzystać z uproszczenia zawartego w art. 16d ustawy (pozwalającego na niezaliczanie do środków trwałych i jednorazowe odpisanie w koszty składników majątku, których wartość nie przekracza 3500 zł). W efekcie element ten podlega amortyzacji podatkowej według stawki z wykazu, ustalonej na podstawie klasyfikacji danego środka w Klasyfikacji Środków Trwałych.

Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby kaseton reklamowy wbudowany był na stałe w konstrukcję budynku, to przy założeniu wartości nakładów przekraczających 3500 zł stanowiłby jego ulepszenie, a nie odrębny środek trwały.

Do jakiej grupy KŚT zakwalifikować kaseton reklamowy

Kaseton reklamowy jako odrębny środek trwały kwalifikuje się do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie. W ramach tej grupy zawiera się on w rodzaju 808 - wyposażenie pozostałe.

Dla tego rodzaju KŚT roczna podatkowa stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Jeżeli również dla celów bilansowych przewidywany okres użyteczności ekonomicznej tego środka wynosi 5 lat, to tę samą stawkę amortyzacyjną można stosować dla celów bilansowych.

Czy kaseton reklamowy podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jako podlegające opodatkowaniu wymienione są m.in. budowle. Według Prawa budowlanego (art. 3 ust. 3) przez pojęcie budowli należy rozumieć:

każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

A zatem zacytowana definicja budowli zawarta w ustawie - Prawo budowlane wymienia wśród obiektów budowlanych także wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe.

 

Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jednak w ust. 2 tego artykułu ustawodawca określa, że jeśli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Podstawę opodatkowania dla budowli stanowi ich wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Stawka podatku od nieruchomości od budowli wynosi 2% ich wartości określonej według omówionych powyżej zasad. Należy pamiętać, że 2% podatek jest wartością maksymalną wynikającą z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 5). Rada gminy, w drodze uchwały, może określić niższe stawki podatku od nieruchomości.

WAŻNE!

Zamontowany wolno stojący kaseton reklamowy stanowi dla celów podatku od nieruchomości budowlę podlegającą opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed jej ostatecznym wykończeniem.

PRZYKŁAD

W sierpniu 2008 r. spółka zakupiła kaseton reklamowy za kwotę 4500 zł + VAT. Został on trwale zamocowany przed siedzibą budynku. Koszt jego montażu wyniósł 1500 zł + VAT. Zakupiony środek trwały został oddany do używania oraz wprowadzony do ewidencji w miesiącu jego zakupu. Dla uproszczenia pominięto konto „Rozliczenie zakupu”.

Księgowania:

1. Faktura otrzymana za zakupiony kaseton reklamowy

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 4 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 990,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 5 490,00 zł

2. Faktura za montaż kasetonu

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 1 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 330,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 830,00 zł

3. Przyjęcie środka trwałego do używania (np. na podstawie dowodu OT)

Wn konto 010„Środki trwałe” 6 000,00 zł

Ma konto 081„Środki trwałe w budowie” 6 000,00 zł

4. Odpisy amortyzacyjne za okres wrzesień - grudzień 2008 r. [(6000,00 x 20%) / 12] x 4

Wn konto 408„Amortyzacja” 400,00 zł

Ma konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 400,00 zł

Jeżeli w trakcie 2008 r. nie zostaną wykonane żadne prace zwiększające wartość budowli, to od stycznia 2009 r. spółka zapłaci z tytułu jego posiadania podatek. Maksymalna kwota podatku (jeżeli rada gminy nie określi niższej stawki podatku na swym terenie) może wynieść 120 zł (6000 zł x 2%). Kwotę podatku należy zaksięgować na koncie zespołu 4 „Podatki i opłaty”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 5, art. 6 ust. 1-3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730

• art. 3 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 145, poz. 914

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA