REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

RADA

REKLAMA

Przepisy ustawy o rachunkowości nie określają żadnego progu kwotowego, powyżej którego składniki majątku należy traktować jako środek trwały podlegający amortyzacji rozłożonej w czasie. Próg taki należy określić w polityce rachunkowości. Aby uniknąć rozbieżności w zasadach księgowych i podatkowych, firmy najczęściej stosują zasady podatkowe, zgodnie z którymi jest to kwota 3500 zł. Jeżeli takie zapisy posiadają Państwo w swojej polityce rachunkowości, to przy założeniu spełnienia pozostałych kryteriów ustawowych (przede wszystkim przewidywanego okresu użytkowania dłuższego niż rok) kaseton należy zaliczyć do środków trwałych. Kaseton należy zakwalifikować do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (808 - wyposażenie pozostałe). Dla tego rodzaju środków trwałych podatkowa roczna stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Zamontowany wolno stojący kaseton stanowi dla celów podatku od nieruchomości podlegającą opodatkowaniu budowlę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dokonując kwalifikacji zakupionego elementu do środków trwałych, należy określić, czy spełnia on definicyjne warunki określone dla tej grupy aktywów. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

REKLAMA

Jeżeli jednocześnie wartość początkowa zakupionego kasetonu przekracza 3500 zł, to spółka nie może skorzystać z uproszczenia zawartego w art. 16d ustawy (pozwalającego na niezaliczanie do środków trwałych i jednorazowe odpisanie w koszty składników majątku, których wartość nie przekracza 3500 zł). W efekcie element ten podlega amortyzacji podatkowej według stawki z wykazu, ustalonej na podstawie klasyfikacji danego środka w Klasyfikacji Środków Trwałych.

Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby kaseton reklamowy wbudowany był na stałe w konstrukcję budynku, to przy założeniu wartości nakładów przekraczających 3500 zł stanowiłby jego ulepszenie, a nie odrębny środek trwały.

Do jakiej grupy KŚT zakwalifikować kaseton reklamowy

Kaseton reklamowy jako odrębny środek trwały kwalifikuje się do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie. W ramach tej grupy zawiera się on w rodzaju 808 - wyposażenie pozostałe.

Dla tego rodzaju KŚT roczna podatkowa stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Jeżeli również dla celów bilansowych przewidywany okres użyteczności ekonomicznej tego środka wynosi 5 lat, to tę samą stawkę amortyzacyjną można stosować dla celów bilansowych.

Czy kaseton reklamowy podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jako podlegające opodatkowaniu wymienione są m.in. budowle. Według Prawa budowlanego (art. 3 ust. 3) przez pojęcie budowli należy rozumieć:

każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

A zatem zacytowana definicja budowli zawarta w ustawie - Prawo budowlane wymienia wśród obiektów budowlanych także wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe.

 

REKLAMA

Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jednak w ust. 2 tego artykułu ustawodawca określa, że jeśli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Podstawę opodatkowania dla budowli stanowi ich wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Stawka podatku od nieruchomości od budowli wynosi 2% ich wartości określonej według omówionych powyżej zasad. Należy pamiętać, że 2% podatek jest wartością maksymalną wynikającą z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 5). Rada gminy, w drodze uchwały, może określić niższe stawki podatku od nieruchomości.

WAŻNE!

Zamontowany wolno stojący kaseton reklamowy stanowi dla celów podatku od nieruchomości budowlę podlegającą opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed jej ostatecznym wykończeniem.

PRZYKŁAD

W sierpniu 2008 r. spółka zakupiła kaseton reklamowy za kwotę 4500 zł + VAT. Został on trwale zamocowany przed siedzibą budynku. Koszt jego montażu wyniósł 1500 zł + VAT. Zakupiony środek trwały został oddany do używania oraz wprowadzony do ewidencji w miesiącu jego zakupu. Dla uproszczenia pominięto konto „Rozliczenie zakupu”.

Księgowania:

1. Faktura otrzymana za zakupiony kaseton reklamowy

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 4 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 990,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 5 490,00 zł

2. Faktura za montaż kasetonu

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 1 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 330,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 830,00 zł

3. Przyjęcie środka trwałego do używania (np. na podstawie dowodu OT)

Wn konto 010„Środki trwałe” 6 000,00 zł

Ma konto 081„Środki trwałe w budowie” 6 000,00 zł

4. Odpisy amortyzacyjne za okres wrzesień - grudzień 2008 r. [(6000,00 x 20%) / 12] x 4

Wn konto 408„Amortyzacja” 400,00 zł

Ma konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 400,00 zł

Jeżeli w trakcie 2008 r. nie zostaną wykonane żadne prace zwiększające wartość budowli, to od stycznia 2009 r. spółka zapłaci z tytułu jego posiadania podatek. Maksymalna kwota podatku (jeżeli rada gminy nie określi niższej stawki podatku na swym terenie) może wynieść 120 zł (6000 zł x 2%). Kwotę podatku należy zaksięgować na koncie zespołu 4 „Podatki i opłaty”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 5, art. 6 ust. 1-3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730

• art. 3 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 145, poz. 914

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA