REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o rachunkowości nie określają żadnego progu kwotowego, powyżej którego składniki majątku należy traktować jako środek trwały podlegający amortyzacji rozłożonej w czasie. Próg taki należy określić w polityce rachunkowości. Aby uniknąć rozbieżności w zasadach księgowych i podatkowych, firmy najczęściej stosują zasady podatkowe, zgodnie z którymi jest to kwota 3500 zł. Jeżeli takie zapisy posiadają Państwo w swojej polityce rachunkowości, to przy założeniu spełnienia pozostałych kryteriów ustawowych (przede wszystkim przewidywanego okresu użytkowania dłuższego niż rok) kaseton należy zaliczyć do środków trwałych. Kaseton należy zakwalifikować do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie (808 - wyposażenie pozostałe). Dla tego rodzaju środków trwałych podatkowa roczna stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Zamontowany wolno stojący kaseton stanowi dla celów podatku od nieruchomości podlegającą opodatkowaniu budowlę. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dokonując kwalifikacji zakupionego elementu do środków trwałych, należy określić, czy spełnia on definicyjne warunki określone dla tej grupy aktywów. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

REKLAMA

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jeżeli jednocześnie wartość początkowa zakupionego kasetonu przekracza 3500 zł, to spółka nie może skorzystać z uproszczenia zawartego w art. 16d ustawy (pozwalającego na niezaliczanie do środków trwałych i jednorazowe odpisanie w koszty składników majątku, których wartość nie przekracza 3500 zł). W efekcie element ten podlega amortyzacji podatkowej według stawki z wykazu, ustalonej na podstawie klasyfikacji danego środka w Klasyfikacji Środków Trwałych.

Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby kaseton reklamowy wbudowany był na stałe w konstrukcję budynku, to przy założeniu wartości nakładów przekraczających 3500 zł stanowiłby jego ulepszenie, a nie odrębny środek trwały.

Do jakiej grupy KŚT zakwalifikować kaseton reklamowy

Kaseton reklamowy jako odrębny środek trwały kwalifikuje się do grupy 8 KŚT - Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie. W ramach tej grupy zawiera się on w rodzaju 808 - wyposażenie pozostałe.

Dla tego rodzaju KŚT roczna podatkowa stawka amortyzacyjna z wykazu wynosi 20%. Jeżeli również dla celów bilansowych przewidywany okres użyteczności ekonomicznej tego środka wynosi 5 lat, to tę samą stawkę amortyzacyjną można stosować dla celów bilansowych.

Czy kaseton reklamowy podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jako podlegające opodatkowaniu wymienione są m.in. budowle. Według Prawa budowlanego (art. 3 ust. 3) przez pojęcie budowli należy rozumieć:

każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

A zatem zacytowana definicja budowli zawarta w ustawie - Prawo budowlane wymienia wśród obiektów budowlanych także wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe.

 

REKLAMA

Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jednak w ust. 2 tego artykułu ustawodawca określa, że jeśli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Podstawę opodatkowania dla budowli stanowi ich wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Stawka podatku od nieruchomości od budowli wynosi 2% ich wartości określonej według omówionych powyżej zasad. Należy pamiętać, że 2% podatek jest wartością maksymalną wynikającą z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (art. 5). Rada gminy, w drodze uchwały, może określić niższe stawki podatku od nieruchomości.

WAŻNE!

Zamontowany wolno stojący kaseton reklamowy stanowi dla celów podatku od nieruchomości budowlę podlegającą opodatkowaniu. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli lub jej części przed jej ostatecznym wykończeniem.

PRZYKŁAD

W sierpniu 2008 r. spółka zakupiła kaseton reklamowy za kwotę 4500 zł + VAT. Został on trwale zamocowany przed siedzibą budynku. Koszt jego montażu wyniósł 1500 zł + VAT. Zakupiony środek trwały został oddany do używania oraz wprowadzony do ewidencji w miesiącu jego zakupu. Dla uproszczenia pominięto konto „Rozliczenie zakupu”.

Księgowania:

1. Faktura otrzymana za zakupiony kaseton reklamowy

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 4 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 990,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 5 490,00 zł

2. Faktura za montaż kasetonu

Wn konto 081„Środki trwałe w budowie” 1 500,00 zł

Wn konto 223„VAT naliczony i jego rozliczenie” 330,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 1 830,00 zł

3. Przyjęcie środka trwałego do używania (np. na podstawie dowodu OT)

Wn konto 010„Środki trwałe” 6 000,00 zł

Ma konto 081„Środki trwałe w budowie” 6 000,00 zł

4. Odpisy amortyzacyjne za okres wrzesień - grudzień 2008 r. [(6000,00 x 20%) / 12] x 4

Wn konto 408„Amortyzacja” 400,00 zł

Ma konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 400,00 zł

Jeżeli w trakcie 2008 r. nie zostaną wykonane żadne prace zwiększające wartość budowli, to od stycznia 2009 r. spółka zapłaci z tytułu jego posiadania podatek. Maksymalna kwota podatku (jeżeli rada gminy nie określi niższej stawki podatku na swym terenie) może wynieść 120 zł (6000 zł x 2%). Kwotę podatku należy zaksięgować na koncie zespołu 4 „Podatki i opłaty”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 5, art. 6 ust. 1-3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730

• art. 3 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 145, poz. 914

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA