REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Twoja spółka zatwierdziła już sprawozdanie finansowe?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.), nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego (to znaczy od dnia kończącego rok obrotowy) tzw. organ zatwierdzający powinien zatwierdzić roczne sprawozdanie finansowe.

REKLAMA

Ponieważ w praktyce, rok obrotowy zazwyczaj pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin na zatwierdzenie sprawozdań finansowych większości podmiotów sporządzających takie sprawozdania, upływa z końcem czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm.) wynika natomiast, że jeśli chodzi o spółki kapitałowe, to organem kompetentnym do zatwierdzenia sprawozdania w tych spółkach jest walne zgromadzenie w przypadku spółki akcyjnej lub zgromadzenie wspólników w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

REKLAMA

Istotne jest zatem, że art. 69 ust. 1 uor nakłada na kierownika jednostki (w przypadku spółek kapitałowych na zarząd) obowiązek złożenia rocznego sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym w ciągu 15 dni od dnia jego zatwierdzenia. Co więcej, nawet jeśli sprawozdanie finansowe nie zostanie zatwierdzone w terminie, to zgodnie z art. 69 ust. 2 uor należy je złożyć w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po terminie, w którym powinno zostać zatwierdzone. Warto przy tym pamiętać, że z powyższego przepisu wynika także, iż jeśli sprawozdanie zostanie jednak później zatwierdzone (już po terminie), to i tak należy ponownie złożyć je w rejestrze sądowym, w terminie 15 dni po zatwierdzeniu.

REKLAMA

Powyższe obowiązki bywają niekiedy bagatelizowane, zwłaszcza np. w spółkach celowych. Tego rodzaju spółki nie prowadzą często typowej działalności operacyjnej i nie zatrudniają np. stałych służb księgowych, które w praktyce zazwyczaj czuwają nad dopełnianiem powyższych obowiązków. Również członkowie zarządów takich spółek często nie czuwają w sposób stały nad ich działalnością (inaczej niż to ma miejsce w spółkach prowadzących rozwiniętą działalność operacyjną). W przypadku takich spółek zdarza się zatem niekiedy przeoczenie i wynikające stąd zaniedbanie złożenia w terminie sprawozdania finansowego do sądu rejestrowego.

W publikacjach na temat obowiązku składania rocznych sprawozdań finansowych do sądu rejestrowego twierdzi się niekiedy, że w praktyce, za niedopełnienie powyższego obowiązku, grozi tylko sankcja w postaci grzywny nakładanej zgodnie z przepisami o Krajowym Rejestrze Sądowym. Powyższe przepisy są zaś skonstruowane w taki sposób, że jeśli niezłożenie rocznego sprawozdania finansowego do sądu jest rzeczywiście spowodowane tylko przeoczeniem i brak taki może być szybko nadrobiony, sankcje wynikające z powyższych przepisów nie mogą być dotkliwe. Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 168 poz. 1186 z późn. zm.) w razie stwierdzenia, że dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. Dopiero w razie niewykonania obowiązków w tym terminie, sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych (grzywna może być nałożona również na samą spółkę). Nawet zatem jeśli otrzymamy wezwanie z sądu rejestrowego do złożenia sprawozdania finansowego, nie stanowi to jeszcze nałożenia sankcji grzywny, która może zostać nałożona dopiero w razie niewypełnienia powyższego obowiązku w dodatkowym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy jednak zaniedbując złożenia sprawozdania finansowego w sądzie rejestrowym rzeczywiście nie mamy się czego obawiać? Należy przecież pamiętać, że zgodnie z art. 79 pkt 4) uor, kto wbrew przepisom ustawy nie składa sprawozdania finansowego we właściwym rejestrze sądowym, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Jest to zatem przestępstwo, za które odpowiada się na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88 poz. 553 ze zm., dalej „kk”). Grzywna, o której mowa w powyższym przepisie jest zatem wymierzana w stawkach dziennych (co do zasady od 10 do 540 stawek dziennych, stawka dzienna nie może być wyższa niż 2000 złod miesiąca do 12 miesięcy i może polegać na wykonywaniu nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne (art. 34 §1 i §2 kk). - art. 33 §1 kk i art. 33 §kk). Kara ograniczenia wolności może natomiast być orzeczona na okres od miesiąca do 12 miesięcy i może polegać na wykonywaniu nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne (art. 34 §1 i §2 kk).

W praktyce, organy ścigania mogą nie wykazywać szczególnego zainteresowania ściganiem powyższego przestępstwa, zwłaszcza w przypadkach, jeśli rzeczywiście mamy do czynienia ze zwykłym przeoczeniem i wynikającym stąd niedopełnieniem obowiązku złożenia sprawozdania. Istotne jest bowiem, że powyższe przestępstwo może być popełnione tylko umyślnie. W przypadku zwykłego przeoczenia trudno zaś mówić o działaniu umyślnym.

Powyższy przepis może jednak stanowić realną podstawę odpowiedzialności karnej w sytuacjach, gdy niezłożenie sprawozdania finansowego do sądu jest celowe i zamierzone, np. gdy zarząd spółki zagrożonej niewypłacalnością rozmyślnie nie składa sprawozdania, aby ukryć rzeczywistą sytuację finansową spółki. W takich przypadkach, w praktyce mogą znaleźć się także osoby zainteresowane zawiadomieniem organów ścigania i żądaniem od nich prowadzenia stosownego postępowania, zmierzającego do zastosowania odpowiedzialności karnej na podstawie art. 79 pkt 4) uor (mogą być to np. wierzyciele zagrożonego niewypłacalnością podmiotu).

Podsumowując, sankcje, jakie grożą za niezłożenie sprawozdania finansowego do sądu rejestrowego nie należy bagatelizować. Złożenie sprawozdania finansowego do sądu rejestrowego nie jest przy tym bardzo skomplikowaną ani kosztowną procedurą, lepiej zatem dopełnić tego obowiązku w terminie, niż narażać się na negatywne konsekwencje, które mogą wiązać się z jego zaniedbaniem.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA