REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki dla jednostki niesie obowiązek badania sprawozdania finansowego

Kwieciak-Kasztelan Aleksandra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek badania sprawozdania finansowego jednostki powoduje określone w Ustawie o Rachunkowości (Dz. U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) skutki dla ksiąg i sprawozdania finansowego. Jednostka, która weszła w obowiązek badania swojego sprawozdania, nie może stosować bowiem pewnych uproszczeń dozwolonych w Ustawie, które mogła stosować do tej pory.


Między innymi, jednostka nie może już dokonywać kwalifikacji umów (np. umowa leasingowa)  dotyczących przyjęcia do używania obcych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wyłącznie według zasad określonych w przepisach podatkowych. Oznacza to, iż środki trwałe używane przez jednostkę na podstawie tych umów, po spełnieniu co najmniej jednego z wymagań, określonych w art. 3 pkt. 4 Ustawy, jednostka zobowiązana jest wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać od nich odpisów umorzeniowych.

REKLAMA

Autopromocja

Kolejną konsekwencją obowiązkowego badania sprawozdania wynikającą z art. 37 pkt. 10 Ustawy jest konieczność ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku przez podatników podatku dochodowego.

Ponadto, do wyceny instrumentów finansowych jednostki zastosują nie tylko przepisy Ustawy, ale zmuszone będą respektować także przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.

Kolejnym skutkiem obowiązkowego badania sprawozdania jest konieczność ustalania stałych kosztów pośrednich związanych z wytworzeniem produktu uwzględniając poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych jednostki  (art. 28 pkt.4a Ustawy). Wcześniej, w celu jego ustalenia jednostka mogła do kosztów bezpośrednich doliczyć koszty pośrednie zmienne i stałe związane z wytworzeniem tego produktu w całości, niezależnie od tego, w jakim stopniu wykorzystywała posiadane przez nią zdolności produkcyjne.

REKLAMA

Jednostki, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowemu badaniu muszą także, oprócz części wspólnej dla wszystkich jednostek, czyli wprowadzenia do sprawozdania, bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, sporządzać dodatkowo zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek z przepływów pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętać należy także, iż zgodnie z art. 70 Ustawy sprawozdanie finansowe, które podlega badaniu, kierownik jednostki zobowiązany jest złożyć, zarówno do właściwego sądu rejestrowego jak i do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B", a w przypadku spółdzielni - w "Monitorze Spółdzielczym" - w terminie 15 dni od zatwierdzenia tego sprawozdania. Dla spółek, na których obowiązek badania nie ciąży wymagane jest tylko złożenie, wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami we właściwym sądzie. Ponieważ jednak ogłoszenie sprawozdania w Monitorze Polskim B było dla przedsiębiorców bardzo kosztowne i wiele jednostek nie dopełniało z tego powodu powyższego obowiązku wprowadzono Ustawą z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców długo oczekiwaną likwidację obowiązku publikacji. Zmiany związane z likwidacją Monitora Polskiego B zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Ostatnią bardzo ważną kwestią jest podział lub pokrycie wyniku finansowego netto przez spółki poddane obowiązkowemu badaniu sprawozdania. Zgodnie z art. 53 ust. 3 Ustawy, podział lub pokrycie wyniku nastąpić może dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami. Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonany bez spełnienia tego warunku, jest nieważny z mocy prawa.

Kwieciak-Kasztelan Aleksandra

Outsourcing Rachunkowości - Grant Thornton

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA