Jakie skutki dla jednostki niesie obowiązek badania sprawozdania finansowego
REKLAMA
REKLAMA
Między innymi, jednostka nie może już dokonywać kwalifikacji umów (np. umowa leasingowa) dotyczących przyjęcia do używania obcych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wyłącznie według zasad określonych w przepisach podatkowych. Oznacza to, iż środki trwałe używane przez jednostkę na podstawie tych umów, po spełnieniu co najmniej jednego z wymagań, określonych w art. 3 pkt. 4 Ustawy, jednostka zobowiązana jest wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać od nich odpisów umorzeniowych.
REKLAMA
Kolejną konsekwencją obowiązkowego badania sprawozdania wynikającą z art. 37 pkt. 10 Ustawy jest konieczność ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku przez podatników podatku dochodowego.
Ponadto, do wyceny instrumentów finansowych jednostki zastosują nie tylko przepisy Ustawy, ale zmuszone będą respektować także przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.
Kolejnym skutkiem obowiązkowego badania sprawozdania jest konieczność ustalania stałych kosztów pośrednich związanych z wytworzeniem produktu uwzględniając poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych jednostki (art. 28 pkt.4a Ustawy). Wcześniej, w celu jego ustalenia jednostka mogła do kosztów bezpośrednich doliczyć koszty pośrednie zmienne i stałe związane z wytworzeniem tego produktu w całości, niezależnie od tego, w jakim stopniu wykorzystywała posiadane przez nią zdolności produkcyjne.
REKLAMA
Jednostki, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowemu badaniu muszą także, oprócz części wspólnej dla wszystkich jednostek, czyli wprowadzenia do sprawozdania, bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, sporządzać dodatkowo zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek z przepływów pieniężnych.
Pamiętać należy także, iż zgodnie z art. 70 Ustawy sprawozdanie finansowe, które podlega badaniu, kierownik jednostki zobowiązany jest złożyć, zarówno do właściwego sądu rejestrowego jak i do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B", a w przypadku spółdzielni - w "Monitorze Spółdzielczym" - w terminie 15 dni od zatwierdzenia tego sprawozdania. Dla spółek, na których obowiązek badania nie ciąży wymagane jest tylko złożenie, wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami we właściwym sądzie. Ponieważ jednak ogłoszenie sprawozdania w Monitorze Polskim B było dla przedsiębiorców bardzo kosztowne i wiele jednostek nie dopełniało z tego powodu powyższego obowiązku wprowadzono Ustawą z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców długo oczekiwaną likwidację obowiązku publikacji. Zmiany związane z likwidacją Monitora Polskiego B zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.
Ostatnią bardzo ważną kwestią jest podział lub pokrycie wyniku finansowego netto przez spółki poddane obowiązkowemu badaniu sprawozdania. Zgodnie z art. 53 ust. 3 Ustawy, podział lub pokrycie wyniku nastąpić może dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami. Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonany bez spełnienia tego warunku, jest nieważny z mocy prawa.
Kwieciak-Kasztelan Aleksandra
Outsourcing Rachunkowości - Grant Thornton
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat