REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyganik Marta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Osoby zarządzające firmami często zadają pytanie, czy sporządzone przez ich dział finansowy sprawozdania muszą zostać zbadane. Tymczasem obowiązek badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta wynika z ustawy o rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obecnymi przepisami badaniu podlegają sprawozdania finansowe następujących jednostek:

1) banków, zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji;

2) jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych;

REKLAMA

2a) jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i  funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji;

4) pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z  następujących warunków:

a) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

b) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2.500.000 euro,

c) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5.000.000 euro.

Do przeliczenia na walutę polską powyższych limitów należy zastosować kurs z dnia bilansowego poprzedniego roku obrotowego. Przykładowo, dla sprawdzenia, czy sprawozdanie za rok 2012 będzie podlegało badaniu należy zastosować średni kurs NPB na dzień 30 grudnia 2011 r. Wynosił on 4,4168 zł/euro. Tym samym suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej 2.500.000 euro x 4,4168 zł/euro = 11.042.000 zł, a przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej 5.000.000 euro x 4,4168 zł/euro = 22.084.000 zł.

Zadaniem biegłego rewidenta jest przeprowadzenie prac umożliwiających wyrażenie przez niego pisemnej opinii o tym, czy sprawozdanie finansowe poddane badaniu zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, jest zgodne z zastosowanymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy zaprezentowany w sprawozdaniu.

Wybór audytora to zadanie organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe spółki - w praktyce jest to zazwyczaj rada nadzorcza lub zgromadzenie wspólników bądź akcjonariuszy. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości zarząd nie może dokonać takiego wyboru.

Badanie sprawozdania finansowego odbywa się na podstawie umowy. Należy pamiętać, że jej podpisanie powinno być poprzedzone formalnym wyborem audytora. Przepisy nie precyzują kiedy należy taką umowę zawrzeć. Najlepiej jeśli umowa jest podpisana przed zakończeniem okresu obrotowego, który ma podlegać badaniu, aby biegły rewident miał możliwość wzięcia udziału w inwentaryzacji zapasów i innych znaczących składników majątku spółki. Jest wtedy również możliwość wcześniejszego przedyskutowania istotnych kwestii dotyczących sprawozdawczości finansowej z audytorami.

 

Jeżeli przeprowadzenie badania odbywa się po raz pierwszy lub firma zdecydowała się na zmianę audytora, pomocne będzie, jeszcze przed rozpoczęciem samego badania, zorganizowanie spotkania osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie badania z zarządem  osobą odpowiedzialną za sprawy księgowe w spółce. Celem takiego spotkania będzie omówienie sposobu oraz terminów przeprowadzenia badania, tak aby badanie zostało przeprowadzone sprawnie, w najdogodniejszym terminie. Ustalenie harmonogramu wizyty audytora, pomoże służbom finansowym w odpowiednim zaplanowaniu pracy i pozwoli zapewnić biegłym rewidentom odpowiednie warunki i miejsce do pracy.

Kancelarie audytorskie często przedstawiają listę potrzebnych dokumentów w związku z przeprowadzanym badaniem. Taki wykaz otrzymany przed zaplanowanym rozpoczęciem badania, ułatwi organizację pracy działu finansowego oraz umożliwi wcześniejsze przygotowanie wymaganych dokumentów.

Należy pamiętać, że ustawa o rachunkowości umożliwia skorzystanie z uproszczonych metod rachunkowych w przypadku gdy sprawozdania nie podlegają obowiązkowi badania. Do grupy tej należą: kwalifikacja umów leasingowych zgodnie z zasadami przyjętymi dla zasad podatkowych, brak obowiązku uwzględniania poziomu zdolności produkcyjnych przy obliczaniu narzutu kosztów pośrednich związanych z wytworzeniem produktu oraz brak obowiązku ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Jeśli obowiązek zbadania sprawozdania finansowego powstał po raz pierwszy, należy pamiętać o konieczności zachowania porównywalności danych. Niezbędne wtedy będzie ustalenie wpływu utraty prawa do zwolnienia na dane porównawcze i umieszczenie odpowiedniej informacji w notach do sprawozdania finansowego.

Jeśli księgi spółki są prowadzone przez zewnętrzny podmiot, obsługą audytu zajmuje się najczęściej firma księgowa, której przedstawiciel powinien również uczestniczyć w pracach przygotowawczych.

Warto pamiętać, że badanie sprawozdania może zostać zlecone również w sytuacji, gdy spółka nie ma takiego obowiązku. Niesie to wiele korzyści, nie tylko dla zleceniodawców - wspólników czy udziałowców, ale również dla Zarządu, który w większości przypadków nie ma możliwości uczestniczenia czy przeanalizowania działania każdego procesu mającego miejsce w spółce.

Audyt pozwala potwierdzić prawidłowość raportowanych danych, a w przypadku wykorzystania outsourcingu, potwierdza również jakość zleconej usługi. Kolejną korzyścią jest możliwość zweryfikowania procesów kontroli wewnętrznych zaimplementowanych w spółce. Lista stwierdzonych słabości zwiększających ryzyko działania i otrzymane od audytora rekomendacje mogą zostać efektywnie wykorzystane przez osoby zarządzające. Ponadto pozytywna opinia otrzymana od audytora działa na korzyść spółki w przypadku poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania.

 

  

Marta Cyganik

Dyrektor Działu Usług Księgowych we wrocławskim oddziale Baker Tilly Poland.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA