REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyganik Marta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Osoby zarządzające firmami często zadają pytanie, czy sporządzone przez ich dział finansowy sprawozdania muszą zostać zbadane. Tymczasem obowiązek badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta wynika z ustawy o rachunkowości.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z obecnymi przepisami badaniu podlegają sprawozdania finansowe następujących jednostek:

1) banków, zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji;

2) jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych;

2a) jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i  funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji;

4) pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z  następujących warunków:

a) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

b) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2.500.000 euro,

c) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5.000.000 euro.

Do przeliczenia na walutę polską powyższych limitów należy zastosować kurs z dnia bilansowego poprzedniego roku obrotowego. Przykładowo, dla sprawdzenia, czy sprawozdanie za rok 2012 będzie podlegało badaniu należy zastosować średni kurs NPB na dzień 30 grudnia 2011 r. Wynosił on 4,4168 zł/euro. Tym samym suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej 2.500.000 euro x 4,4168 zł/euro = 11.042.000 zł, a przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej 5.000.000 euro x 4,4168 zł/euro = 22.084.000 zł.

Zadaniem biegłego rewidenta jest przeprowadzenie prac umożliwiających wyrażenie przez niego pisemnej opinii o tym, czy sprawozdanie finansowe poddane badaniu zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, jest zgodne z zastosowanymi zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy zaprezentowany w sprawozdaniu.

Wybór audytora to zadanie organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe spółki - w praktyce jest to zazwyczaj rada nadzorcza lub zgromadzenie wspólników bądź akcjonariuszy. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości zarząd nie może dokonać takiego wyboru.

Badanie sprawozdania finansowego odbywa się na podstawie umowy. Należy pamiętać, że jej podpisanie powinno być poprzedzone formalnym wyborem audytora. Przepisy nie precyzują kiedy należy taką umowę zawrzeć. Najlepiej jeśli umowa jest podpisana przed zakończeniem okresu obrotowego, który ma podlegać badaniu, aby biegły rewident miał możliwość wzięcia udziału w inwentaryzacji zapasów i innych znaczących składników majątku spółki. Jest wtedy również możliwość wcześniejszego przedyskutowania istotnych kwestii dotyczących sprawozdawczości finansowej z audytorami.

 

Jeżeli przeprowadzenie badania odbywa się po raz pierwszy lub firma zdecydowała się na zmianę audytora, pomocne będzie, jeszcze przed rozpoczęciem samego badania, zorganizowanie spotkania osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie badania z zarządem  osobą odpowiedzialną za sprawy księgowe w spółce. Celem takiego spotkania będzie omówienie sposobu oraz terminów przeprowadzenia badania, tak aby badanie zostało przeprowadzone sprawnie, w najdogodniejszym terminie. Ustalenie harmonogramu wizyty audytora, pomoże służbom finansowym w odpowiednim zaplanowaniu pracy i pozwoli zapewnić biegłym rewidentom odpowiednie warunki i miejsce do pracy.

Kancelarie audytorskie często przedstawiają listę potrzebnych dokumentów w związku z przeprowadzanym badaniem. Taki wykaz otrzymany przed zaplanowanym rozpoczęciem badania, ułatwi organizację pracy działu finansowego oraz umożliwi wcześniejsze przygotowanie wymaganych dokumentów.

Należy pamiętać, że ustawa o rachunkowości umożliwia skorzystanie z uproszczonych metod rachunkowych w przypadku gdy sprawozdania nie podlegają obowiązkowi badania. Do grupy tej należą: kwalifikacja umów leasingowych zgodnie z zasadami przyjętymi dla zasad podatkowych, brak obowiązku uwzględniania poziomu zdolności produkcyjnych przy obliczaniu narzutu kosztów pośrednich związanych z wytworzeniem produktu oraz brak obowiązku ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Jeśli obowiązek zbadania sprawozdania finansowego powstał po raz pierwszy, należy pamiętać o konieczności zachowania porównywalności danych. Niezbędne wtedy będzie ustalenie wpływu utraty prawa do zwolnienia na dane porównawcze i umieszczenie odpowiedniej informacji w notach do sprawozdania finansowego.

Jeśli księgi spółki są prowadzone przez zewnętrzny podmiot, obsługą audytu zajmuje się najczęściej firma księgowa, której przedstawiciel powinien również uczestniczyć w pracach przygotowawczych.

REKLAMA

Warto pamiętać, że badanie sprawozdania może zostać zlecone również w sytuacji, gdy spółka nie ma takiego obowiązku. Niesie to wiele korzyści, nie tylko dla zleceniodawców - wspólników czy udziałowców, ale również dla Zarządu, który w większości przypadków nie ma możliwości uczestniczenia czy przeanalizowania działania każdego procesu mającego miejsce w spółce.

Audyt pozwala potwierdzić prawidłowość raportowanych danych, a w przypadku wykorzystania outsourcingu, potwierdza również jakość zleconej usługi. Kolejną korzyścią jest możliwość zweryfikowania procesów kontroli wewnętrznych zaimplementowanych w spółce. Lista stwierdzonych słabości zwiększających ryzyko działania i otrzymane od audytora rekomendacje mogą zostać efektywnie wykorzystane przez osoby zarządzające. Ponadto pozytywna opinia otrzymana od audytora działa na korzyść spółki w przypadku poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania.

 

  

Marta Cyganik

Dyrektor Działu Usług Księgowych we wrocławskim oddziale Baker Tilly Poland.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA