REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega łączne sprawozdanie finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman

REKLAMA

Prowadzę księgowość spółki z o.o. z siedzibą na terenie Polski. Spółka posiada samobilansujący się oddział na terenie Niemiec. Strata oddziału wykazana w rachunku zysków i strat za 2004 r. wynosi 205 553,20 zł. Po ponownej wycenie w 2005 r. strata wynosi 173 623,45 zł. Jak ująć różnicę w kwocie 31 929,75 zł wynikającą z powtórnej wyceny? Jakie uchwały powinien podjąć zarząd spółki dotyczące rozliczenia zysku/straty oddziału? W akcie założycielskim zamieszczone jest postanowienie o obowiązku dokonania dopłat w przypadku wystąpienia straty. Czy dotyczy to również straty wynikającej ze sprawozdania łącznego, czy tylko tej, która wystąpiłaby po stronie spółki polskiej?

rada

REKLAMA

 

Taka różnica nie powinna wystąpić, ponieważ stratę okresu bieżącego na koniec następnego roku wykazuje się jako stratę z lat ubiegłych bez dodatkowej wyceny. Obowiązek dopłat dotyczy spółki z o.o. samobilansującej.

uzasadnienie

REKLAMA

Rozbudowana struktura organizacyjna podmiotów, prowadząca do wyodrębnienia organizacyjnego wewnętrznych jednostek, spowodowana jest m.in. dostosowaniem do wzrastającej skali działalności, różnorodnością prowadzonej działalności, miejscem jej prowadzenia bądź wewnętrznymi rozrachunkami. Częstym powodem wyodrębnienia wewnętrznego jednostek organizacyjnych jest zamiar utrzymania odrębności po połączeniu samodzielnych podmiotów, np. dwóch spółek. Wyodrębnienie takie może przybrać różną formę: zakładu przedsiębiorstwa wielozakładowego lub samodzielnego oddziału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o rachunkowości, w zakresie wyodrębniania wewnętrznych struktur jednostki, odnosi się do sporządzania sprawozdania finansowego i odrębności bilansowej oddziałów (zakładów), a także możliwości prowadzenia ksiąg w tych oddziałach (zakładach).

W przypadku gdy w skład jednostki wchodzą inne jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe przepisy bilansowe umożliwiają sporządzenie przez jednostkę tzw. łącznego sprawozdania finansowego. Łączne sprawozdanie przedstawia łączne sumy pozycji sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów) z zastosowaniem odpowiednich wyłączeń. Oznacza to, że na podstawie decyzji podmiotu gospodarczego, posiadającego wyodrębnione jednostki organizacyjne (oddziały), zakłady, mogą zostać zobowiązane do sporządzania samodzielnych sprawozdań finansowych.

REKLAMA

Zasady badania, ogłaszania oraz zatwierdzania sprawozdania finansowego w oddziałach, które sporządzają łączne sprawozdanie finansowe, są zbieżne z ogólnymi zasadami przyjętymi dla sprawozdań finansowych. Wynika to z braku jakichkolwiek dodatkowych wymogów wobec samodzielnych sprawozdań finansowych sporządzanych przez wyodrębnione jednostki wewnętrzne. Wskazuje na to również przepis art. 64 ust. 2 ustawy o rachunkowości mówiący, że w jednostkach sporządzających łączne sprawozdanie finansowe warunki określające obowiązek badania i ogłaszania sprawozdań finansowych stosuje się do łącznego sprawozdania finansowego. Dlatego łączne sprawozdanie finansowe traktowane jest jako jednostkowe sprawozdanie finansowe podmiotu posiadającego wyodrębnione jednostki wewnętrzne.

Oznacza to, że zatwierdzeniu podlega łączne sprawozdanie finansowe jednostki, w tym przypadku wykazujące stratę. Należy zauważyć, że zarząd nie podejmuje żadnych uchwał odnośnie pokrycia straty. W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego podaje on jedynie propozycję pokrycia straty. Powzięcie uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty należy do kompetencji zgromadzenia wspólników (w sp. z o.o.) lub walnego zgromadzenia (w S.A.).

Organy te podejmując uchwałę powinny brać pod uwagę stratę wykazaną w łącznym sprawozdaniu finansowym. Natomiast z polityki rachunkowości podmiotu posiadającego oddziały powinna wynikać procedura pokrycia strat jednostek wewnętrznych.

Jak sporządzić łączne sprawozdanie finansowe

Łączne sprawozdanie finansowe sporządza się wówczas, gdy podmiot gospodarczy (zwany zazwyczaj przedsiębiorstwem wielozakładowym) składa się z organizacyjnie wydzielonych jednostek, które nie mają osobowości prawnej. Mogą to być filie, oddziały, zakłady mające zwykle znaczną samodzielność finansową i sporządzające samodzielne, pełne sprawozdanie finansowe.

Sprawozdanie łączne jest sumą sprawozdań jednostkowych wszystkich jednostek organizacyjnie wydzielonych. Koncepcja sprawozdań łącznych jest zbliżona do rozwiązań stosowanych w sprawozdaniach skonsolidowanych. Oznacza to, że jest ono sporządzane tak, jakby między jednostkami objętymi sprawozdaniem łącznym nie następowały żadne rozliczenia ani nie były generowane zyski bądź straty z ich obrotów wewnętrznych.

W sprawozdaniu łącznym eliminuje się:

l wzajemne rozrachunki,

l aktywa i fundusze wydzielone, oraz

l zyski zrealizowane w ramach jednostki wielozakładowej,

l niezrealizowane zyski, które zazwyczaj tkwią w zapasach lub rzeczowych składnikach majątku trwałego.

Ustawa zezwala na rezygnację z powyższych wyłączeń (oprócz tych dotyczących aktywów i funduszy wydzielonych), jeśli są one mało istotne i nie zmieniają obrazu sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki.

W ustawie o rachunkowości niestety nie zostały zdefiniowane aktywa i fundusze wydzielone. Należy jednak przyjąć, że chodzi tutaj o wydzielone dla danego oddziału (zakładu) części funduszy własnych (w spółkach będą to wydzielone kapitały).

Oddział samobilansujący za granicą

W przypadku gdy oddziały bądź zakłady znajdują się poza granicami kraju, sporządzając sprawozdanie łączne, należy przeliczyć dane wyrażone w tym sprawozdaniu w walutach obcych na złote polskie.

Tabela. Zasady przeliczania waluty

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Powstałe na skutek tych przeliczeń różnice kursowe w łącznym sprawozdaniu finansowym korygują kapitał własny i ujmowane są w pasywach bilansu jako odrębna, dodatkowa pozycja "Różnice kursowe z przeliczenia", będąca składową kapitału z aktualizacji wyceny.

W przeciwieństwie do przepisów określających zasady przeliczeń walut przy konsolidacji sprawozdań finansowych, dla łącznych sprawozdań finansowych nie określono warunków przeliczania kapitałów własnych. Wynika to z faktu, że w łącznym sprawozdaniu finansowym fundusze wydzielone i odpowiadające im aktywa zawsze podlegają wyłączeniu w pełnej wysokości.

Fundusze wydzielone tworzą wartość bilansową przekazanych jednostce samobilansującej składników aktywów trwałych i obrotowych. Konta funduszy wydzielonych w jednostce macierzystej mogą wykazywać tylko saldo debetowe, które wyraża stan należności od oddziału samobilansującego z tytułu wydzielonych do jego dyspozycji aktywów. W oddziałach samobilansujących na tych kontach występuje wyłącznie saldo kredytowe, które oznacza stan zobowiązań wobec macierzystej jednostki. W bilansie łącznym jednostki statutowej salda te podlegają kompensacie.

Pytanie dotyczy różnic powstałych wskutek wyceny pozycji bilansowej. Spółka w pozycji "Zysk/Strata" na 31 grudnia 2004 r. wykazuje stratę za 2004 r., a na 31 grudnia 2005 r. w pozycji "Zysk/Strata z lat ubiegłych" powinna figurować ta sama kwota jako niepokryta strata 2004 r. Obydwie te wielkości są wielkościami wynikowymi.

Zasadniczo wydaje się, że nie powinna wystąpić sytuacja niepokrytej straty oddziału, gdyż jej wartość stanowi należność oddziału od jednostki nadrzędnej, tutaj spółki z o.o. Sposób pokrycia straty oddziału powinien być określony w polityce rachunkowości spółki. Strata oddziału zmniejszy zysk lub zwiększy stratę w łącznym sprawozdaniu finansowym za 2004 r. i nie będzie powtórnie przeliczana. Jej wartość została ustalona na podstawie realnych kursów obowiązujących w konkretnym okresie, za który został ustalony wynik. Natomiast ewentualne zobowiązanie spółki wobec oddziału (nieuregulowane na 31 grudnia 2005 r.) zniesie się z należnością wykazywaną w księgach oddziału niemieckiego.

W księgach oddziału ewidencja pokrycia straty oddziału przez jednostkę statutową może wyglądać następująco:

1. Decyzja o pokryciu straty, wynikająca z uregulowań przewidzianych w polityce rachunkowości:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe",

Ma "Rozliczenie wyniku finansowego".

2. Przelew środków do oddziału:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe",

Ma "Rachunek bieżący".

3. Przeksięgowanie pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego",

Ma "Wynik finansowy".

Przykład

Odział spółki z o.o. poniósł stratę w wysokości 12 000 euro. Wycena nastąpiła według kursu 3,84 PLN/EUR. Spółka podjęła decyzję o pokryciu straty.

Ewidencja księgowa

1. Decyzja o pokryciu straty, wynikająca z uregulowań przewidzianych w polityce rachunkowości:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego" 46 080

Ma "Rozrachunki wewnątrzzakładowe" 46 080

2. Przelew środków do oddziału:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe" 46 080

Ma "Rachunek bieżący" 46 080

3. Przeksięgowanie pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego" 46 080

Ma "Wynik finansowy" 46 080

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jeżeli jednak, z jakichś powodów, w bilansie oddziału występuje pozycja "Strata z lat ubiegłych", moim zdaniem, jej wartości nie należy aktualizować według kursu z dnia bilansowego, tj. 31 grudnia 2005 r., lecz wykazać ją w wysokości prezentowanej w bilansie sporządzonym na 31 grudnia 2004 r. Różnice kursowe powstałe w związku z tą wyceną należałoby ująć w pozycji "Różnice kursowe z przeliczenia".

l art. 51 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA