REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega łączne sprawozdanie finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman

REKLAMA

Prowadzę księgowość spółki z o.o. z siedzibą na terenie Polski. Spółka posiada samobilansujący się oddział na terenie Niemiec. Strata oddziału wykazana w rachunku zysków i strat za 2004 r. wynosi 205 553,20 zł. Po ponownej wycenie w 2005 r. strata wynosi 173 623,45 zł. Jak ująć różnicę w kwocie 31 929,75 zł wynikającą z powtórnej wyceny? Jakie uchwały powinien podjąć zarząd spółki dotyczące rozliczenia zysku/straty oddziału? W akcie założycielskim zamieszczone jest postanowienie o obowiązku dokonania dopłat w przypadku wystąpienia straty. Czy dotyczy to również straty wynikającej ze sprawozdania łącznego, czy tylko tej, która wystąpiłaby po stronie spółki polskiej?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Taka różnica nie powinna wystąpić, ponieważ stratę okresu bieżącego na koniec następnego roku wykazuje się jako stratę z lat ubiegłych bez dodatkowej wyceny. Obowiązek dopłat dotyczy spółki z o.o. samobilansującej.

uzasadnienie

REKLAMA

Rozbudowana struktura organizacyjna podmiotów, prowadząca do wyodrębnienia organizacyjnego wewnętrznych jednostek, spowodowana jest m.in. dostosowaniem do wzrastającej skali działalności, różnorodnością prowadzonej działalności, miejscem jej prowadzenia bądź wewnętrznymi rozrachunkami. Częstym powodem wyodrębnienia wewnętrznego jednostek organizacyjnych jest zamiar utrzymania odrębności po połączeniu samodzielnych podmiotów, np. dwóch spółek. Wyodrębnienie takie może przybrać różną formę: zakładu przedsiębiorstwa wielozakładowego lub samodzielnego oddziału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o rachunkowości, w zakresie wyodrębniania wewnętrznych struktur jednostki, odnosi się do sporządzania sprawozdania finansowego i odrębności bilansowej oddziałów (zakładów), a także możliwości prowadzenia ksiąg w tych oddziałach (zakładach).

W przypadku gdy w skład jednostki wchodzą inne jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe przepisy bilansowe umożliwiają sporządzenie przez jednostkę tzw. łącznego sprawozdania finansowego. Łączne sprawozdanie przedstawia łączne sumy pozycji sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów) z zastosowaniem odpowiednich wyłączeń. Oznacza to, że na podstawie decyzji podmiotu gospodarczego, posiadającego wyodrębnione jednostki organizacyjne (oddziały), zakłady, mogą zostać zobowiązane do sporządzania samodzielnych sprawozdań finansowych.

Zasady badania, ogłaszania oraz zatwierdzania sprawozdania finansowego w oddziałach, które sporządzają łączne sprawozdanie finansowe, są zbieżne z ogólnymi zasadami przyjętymi dla sprawozdań finansowych. Wynika to z braku jakichkolwiek dodatkowych wymogów wobec samodzielnych sprawozdań finansowych sporządzanych przez wyodrębnione jednostki wewnętrzne. Wskazuje na to również przepis art. 64 ust. 2 ustawy o rachunkowości mówiący, że w jednostkach sporządzających łączne sprawozdanie finansowe warunki określające obowiązek badania i ogłaszania sprawozdań finansowych stosuje się do łącznego sprawozdania finansowego. Dlatego łączne sprawozdanie finansowe traktowane jest jako jednostkowe sprawozdanie finansowe podmiotu posiadającego wyodrębnione jednostki wewnętrzne.

Oznacza to, że zatwierdzeniu podlega łączne sprawozdanie finansowe jednostki, w tym przypadku wykazujące stratę. Należy zauważyć, że zarząd nie podejmuje żadnych uchwał odnośnie pokrycia straty. W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego podaje on jedynie propozycję pokrycia straty. Powzięcie uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty należy do kompetencji zgromadzenia wspólników (w sp. z o.o.) lub walnego zgromadzenia (w S.A.).

Organy te podejmując uchwałę powinny brać pod uwagę stratę wykazaną w łącznym sprawozdaniu finansowym. Natomiast z polityki rachunkowości podmiotu posiadającego oddziały powinna wynikać procedura pokrycia strat jednostek wewnętrznych.

Jak sporządzić łączne sprawozdanie finansowe

Łączne sprawozdanie finansowe sporządza się wówczas, gdy podmiot gospodarczy (zwany zazwyczaj przedsiębiorstwem wielozakładowym) składa się z organizacyjnie wydzielonych jednostek, które nie mają osobowości prawnej. Mogą to być filie, oddziały, zakłady mające zwykle znaczną samodzielność finansową i sporządzające samodzielne, pełne sprawozdanie finansowe.

Sprawozdanie łączne jest sumą sprawozdań jednostkowych wszystkich jednostek organizacyjnie wydzielonych. Koncepcja sprawozdań łącznych jest zbliżona do rozwiązań stosowanych w sprawozdaniach skonsolidowanych. Oznacza to, że jest ono sporządzane tak, jakby między jednostkami objętymi sprawozdaniem łącznym nie następowały żadne rozliczenia ani nie były generowane zyski bądź straty z ich obrotów wewnętrznych.

W sprawozdaniu łącznym eliminuje się:

l wzajemne rozrachunki,

l aktywa i fundusze wydzielone, oraz

l zyski zrealizowane w ramach jednostki wielozakładowej,

l niezrealizowane zyski, które zazwyczaj tkwią w zapasach lub rzeczowych składnikach majątku trwałego.

Ustawa zezwala na rezygnację z powyższych wyłączeń (oprócz tych dotyczących aktywów i funduszy wydzielonych), jeśli są one mało istotne i nie zmieniają obrazu sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki.

W ustawie o rachunkowości niestety nie zostały zdefiniowane aktywa i fundusze wydzielone. Należy jednak przyjąć, że chodzi tutaj o wydzielone dla danego oddziału (zakładu) części funduszy własnych (w spółkach będą to wydzielone kapitały).

Oddział samobilansujący za granicą

W przypadku gdy oddziały bądź zakłady znajdują się poza granicami kraju, sporządzając sprawozdanie łączne, należy przeliczyć dane wyrażone w tym sprawozdaniu w walutach obcych na złote polskie.

Tabela. Zasady przeliczania waluty

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Powstałe na skutek tych przeliczeń różnice kursowe w łącznym sprawozdaniu finansowym korygują kapitał własny i ujmowane są w pasywach bilansu jako odrębna, dodatkowa pozycja "Różnice kursowe z przeliczenia", będąca składową kapitału z aktualizacji wyceny.

W przeciwieństwie do przepisów określających zasady przeliczeń walut przy konsolidacji sprawozdań finansowych, dla łącznych sprawozdań finansowych nie określono warunków przeliczania kapitałów własnych. Wynika to z faktu, że w łącznym sprawozdaniu finansowym fundusze wydzielone i odpowiadające im aktywa zawsze podlegają wyłączeniu w pełnej wysokości.

Fundusze wydzielone tworzą wartość bilansową przekazanych jednostce samobilansującej składników aktywów trwałych i obrotowych. Konta funduszy wydzielonych w jednostce macierzystej mogą wykazywać tylko saldo debetowe, które wyraża stan należności od oddziału samobilansującego z tytułu wydzielonych do jego dyspozycji aktywów. W oddziałach samobilansujących na tych kontach występuje wyłącznie saldo kredytowe, które oznacza stan zobowiązań wobec macierzystej jednostki. W bilansie łącznym jednostki statutowej salda te podlegają kompensacie.

Pytanie dotyczy różnic powstałych wskutek wyceny pozycji bilansowej. Spółka w pozycji "Zysk/Strata" na 31 grudnia 2004 r. wykazuje stratę za 2004 r., a na 31 grudnia 2005 r. w pozycji "Zysk/Strata z lat ubiegłych" powinna figurować ta sama kwota jako niepokryta strata 2004 r. Obydwie te wielkości są wielkościami wynikowymi.

Zasadniczo wydaje się, że nie powinna wystąpić sytuacja niepokrytej straty oddziału, gdyż jej wartość stanowi należność oddziału od jednostki nadrzędnej, tutaj spółki z o.o. Sposób pokrycia straty oddziału powinien być określony w polityce rachunkowości spółki. Strata oddziału zmniejszy zysk lub zwiększy stratę w łącznym sprawozdaniu finansowym za 2004 r. i nie będzie powtórnie przeliczana. Jej wartość została ustalona na podstawie realnych kursów obowiązujących w konkretnym okresie, za który został ustalony wynik. Natomiast ewentualne zobowiązanie spółki wobec oddziału (nieuregulowane na 31 grudnia 2005 r.) zniesie się z należnością wykazywaną w księgach oddziału niemieckiego.

W księgach oddziału ewidencja pokrycia straty oddziału przez jednostkę statutową może wyglądać następująco:

1. Decyzja o pokryciu straty, wynikająca z uregulowań przewidzianych w polityce rachunkowości:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe",

Ma "Rozliczenie wyniku finansowego".

2. Przelew środków do oddziału:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe",

Ma "Rachunek bieżący".

3. Przeksięgowanie pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego",

Ma "Wynik finansowy".

Przykład

Odział spółki z o.o. poniósł stratę w wysokości 12 000 euro. Wycena nastąpiła według kursu 3,84 PLN/EUR. Spółka podjęła decyzję o pokryciu straty.

Ewidencja księgowa

1. Decyzja o pokryciu straty, wynikająca z uregulowań przewidzianych w polityce rachunkowości:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego" 46 080

Ma "Rozrachunki wewnątrzzakładowe" 46 080

2. Przelew środków do oddziału:

Wn "Rozrachunki wewnątrzzakładowe" 46 080

Ma "Rachunek bieżący" 46 080

3. Przeksięgowanie pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego:

Wn "Rozliczenie wyniku finansowego" 46 080

Ma "Wynik finansowy" 46 080

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jeżeli jednak, z jakichś powodów, w bilansie oddziału występuje pozycja "Strata z lat ubiegłych", moim zdaniem, jej wartości nie należy aktualizować według kursu z dnia bilansowego, tj. 31 grudnia 2005 r., lecz wykazać ją w wysokości prezentowanej w bilansie sporządzonym na 31 grudnia 2004 r. Różnice kursowe powstałe w związku z tą wyceną należałoby ująć w pozycji "Różnice kursowe z przeliczenia".

l art. 51 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA