REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gawrońska Joanna
Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zanim biegły rewident przystąpi do badania sprawozdania finansowego, jednostka powinna odpowiednio się do tego przygotować. Poniżej przedstawione są kroki, które należy podjąć przed rozpoczęciem procesu rewizji.
rozwiń >

Krok 1 - Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta 

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta to istotny krok podejmowany przez organy zarządzające lub właścicielskie jednostek gospodarczych. 

REKLAMA

Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu jest zatem wybierany uchwałą organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe. Przykładowo, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, audytora wybiera zwykłe zgromadzenie wspólników, z zastrzeżeniem postanowień umowy spółki. Zarząd jednostki nie posiada uprawnień do bezpośredniego wyboru audytora. Jednak po dokonaniu wyboru, zawiera on umowę z wybranym biegłym rewidentem.

Krok 2 - Podpisanie umowy

Kluczowym etapem rozpoczęcia współpracy między firmą a audytorem jest należyte zawarcie umowy dotyczącej badania sprawozdania finansowego. 

Umowa powinna być podpisana wystarczająco wcześnie, aby umożliwić biegłemu rewidentowi skuteczne uczestnictwo w inwentaryzacji.

W ramach umowy obie strony precyzują swoje prawa i obowiązki w trakcie przeprowadzania audytu, ustalają termin zakończenia badania oraz datę wydania opinii na temat sprawozdania finansowego. Dodatkowo, umowa określa również koszty związane z realizacją audytu, które pokrywane są przez badaną jednostkę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe postanowienia umowy obejmują także inne kluczowe elementy, mające istotne znaczenie dla przejrzystości i skuteczności procesu audytu.

Krok 3 - Przegląd i uzupełnienie dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych

Kierownik badanej jednostki powinien zapewnić dostęp biegłemu rewidentowi do:

  • ksiąg rachunkowych,
  • dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów,
  • wszelkich innych dokumentów w postaci:
    • istotnych umów handlowych i bankowych, których stroną jest badana jednostka,
    • uchwał z posiedzeń Zarządu, Rady Nadzorczej,
    • innych ważnych dokumentów.

Powinien także udzielić wyczerpujących informacji:

  • wyjaśnień i oświadczeń, które są niezbędne do wydania opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym jednostki,
  • związanych z przebiegiem badania, z upoważnienia kierownika badanej jednostki, od kontrahentów, banków, radców prawnych badanej jednostki,
  • o terminach spisów z natury składników majątku jednostki.

W przypadku, gdy spółka należy do grupy kapitałowej i jest stroną transakcji z podmiotami powiązanymi, audytor z pewnością będzie chciał się zapoznać z dokumentacją cen transferowych, wymaganą przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Krok 4 - Aktualizacja polityki rachunkowości

Jednostka powinna dokładnie przeanalizować politykę rachunkowości, która stanowi podstawę rejestracji operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. Przed przystąpieniem do sporządzenia sprawozdania finansowego, w razie konieczności, należy ją zaktualizować. W przypadku decyzji o modyfikacji obowiązujących zasad, należy wdrożyć te zmiany od początku danego roku obrotowego.

Spośród dostępnych rozwiązań przewidzianych w ustawie o rachunkowości jednostka powinna wybierać te, które zapewniają wiarygodność sporządzonego sprawozdania finansowego.

Ważne

Należy pamiętać o tym, żeby w informacji dodatkowej ujawnić wprowadzone w zasadach rachunkowości zmiany oraz ich wpływ na wynik finansowy.

Krok 5 - Analiza sprawności systemu kontroli wewnętrznej

Podczas badania biegły przeprowadza m.in. analizę sprawności systemu kontroli wewnętrznej w oparciu o zidentyfikowane ryzyko działalności jednostki oraz system rachunkowości jednostki.

Podczas weryfikacji systemu kontroli wewnętrznej biegły powinien upewnić się, czy: 

  • jednostka wprowadziła odpowiednie mechanizmy zabezpieczające jej aktywa przed utratą wartości z powodu ich bezprawnego używania,
  • żadne transakcje nie zostały dokonane bez odpowiedniej autoryzacji,
  • wszystkie transakcje są poprawnie księgowane, tj. zgodnie z ustawą o rachunkowości. 

W związku z tym, jednostka powinna przejrzeć oraz ewentualnie zaktualizować obowiązujące dokumenty takie jak instrukcje i regulaminy opisujące procesy kontroli wewnętrznej, a także procedury badania systemów informatycznych. Na podstawie tych dokumentów biegły zapozna się z obowiązującymi w jednostce zasadami oraz przeprowadzi analizę efektywności funkcjonującego w jednostce systemu kontroli wewnętrznej.

Krok 6 - Rozliczenie inwentaryzacji

Umowa z biegłym powinna umożliwiać mu udział w inwentaryzacji. Nawet jeśli biegły nie uczestniczy bezpośrednio w spisie z natury, to konieczne jest, aby zweryfikował jego wyniki. W tym celu należy udostępnić biegłemu dokumentację dotyczącą przeprowadzenia oraz rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych podczas spisu z natury.

Krok 7 - Analiza zapisów w księgach rachunkowych

Podstawowym zadaniem jednostki przed wizytą biegłego rewidenta jest przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia oraz sporządzenia sprawozdania finansowego. Kluczowymi elementami tego procesu są:

  • wysłanie potwierdzeń sald rozrachunków,
  • uzgodnienie kont rozrachunkowych,
  • dokonanie wycen aktywów i pasywów,
  • ujęcie ewentualnych odpisów aktualizujących,
  • utworzenie rezerw itp.

Dodatkowo, w przypadku występowania aktywów i pasywów w walucie obcej istotne jest ujęcie skutków wyceny bilansowej rozrachunków i kont walutowych. 

Należy także zidentyfikować pozycje, które wymagają utworzenia rezerw. 

Dopiero po przeprowadzeniu analizy kont i wyjaśnieniu wszelkich niejasności można przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego, które zostanie przedstawione biegłemu rewidentowi.

Krok 8 - Wsparcie pracowników

Skuteczne przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego wymaga współpracy audytora z pracownikami firmy. W przypadku, gdy badana jednostka posiada własny dział księgowości, audyt zazwyczaj odbywa się na miejscu, w siedzibie firmy. W takiej sytuacji biegły współpracuje z głównym księgowym oraz innymi pracownikami działu księgowości. 

Natomiast, jeśli firma zleciła prowadzenie ksiąg rachunkowych zewnętrznemu biuru rachunkowemu, badanie przeważnie odbywa się poza siedzibą firmy, tam, gdzie prowadzone są księgi rachunkowe. Wówczas to pracownicy biura rachunkowego obsługują audytorów.

Poza pracownikami zajmującymi się księgowością, biegli zazwyczaj kontaktują się również z kierownikiem jednostki oraz innymi osobami w firmie, które mogą wyjaśnić pojawiające się w trakcie badania wątpliwości. Dlatego ważne jest umożliwienie biegłemu rozmowy z prawnikiem, doradcą podatkowym, informatykiem, a także z kierownikami poszczególnych działów operacyjnych. Warto już na początku badania przygotować harmonogram tych spotkań.

Joanna Gawrońska, biegły rewident

 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA