REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków

Gawrońska Joanna
Jak przygotować firmę do badania sprawozdania finansowego. 8 kroków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zanim biegły rewident przystąpi do badania sprawozdania finansowego, jednostka powinna odpowiednio się do tego przygotować. Poniżej przedstawione są kroki, które należy podjąć przed rozpoczęciem procesu rewizji.
rozwiń >

Krok 1 - Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta 

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta to istotny krok podejmowany przez organy zarządzające lub właścicielskie jednostek gospodarczych. 

REKLAMA

Autopromocja

Podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu jest zatem wybierany uchwałą organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe. Przykładowo, w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, audytora wybiera zwykłe zgromadzenie wspólników, z zastrzeżeniem postanowień umowy spółki. Zarząd jednostki nie posiada uprawnień do bezpośredniego wyboru audytora. Jednak po dokonaniu wyboru, zawiera on umowę z wybranym biegłym rewidentem.

Krok 2 - Podpisanie umowy

Kluczowym etapem rozpoczęcia współpracy między firmą a audytorem jest należyte zawarcie umowy dotyczącej badania sprawozdania finansowego. 

Umowa powinna być podpisana wystarczająco wcześnie, aby umożliwić biegłemu rewidentowi skuteczne uczestnictwo w inwentaryzacji.

W ramach umowy obie strony precyzują swoje prawa i obowiązki w trakcie przeprowadzania audytu, ustalają termin zakończenia badania oraz datę wydania opinii na temat sprawozdania finansowego. Dodatkowo, umowa określa również koszty związane z realizacją audytu, które pokrywane są przez badaną jednostkę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe postanowienia umowy obejmują także inne kluczowe elementy, mające istotne znaczenie dla przejrzystości i skuteczności procesu audytu.

Krok 3 - Przegląd i uzupełnienie dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych

Kierownik badanej jednostki powinien zapewnić dostęp biegłemu rewidentowi do:

  • ksiąg rachunkowych,
  • dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów,
  • wszelkich innych dokumentów w postaci:
    • istotnych umów handlowych i bankowych, których stroną jest badana jednostka,
    • uchwał z posiedzeń Zarządu, Rady Nadzorczej,
    • innych ważnych dokumentów.

Powinien także udzielić wyczerpujących informacji:

  • wyjaśnień i oświadczeń, które są niezbędne do wydania opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym jednostki,
  • związanych z przebiegiem badania, z upoważnienia kierownika badanej jednostki, od kontrahentów, banków, radców prawnych badanej jednostki,
  • o terminach spisów z natury składników majątku jednostki.

W przypadku, gdy spółka należy do grupy kapitałowej i jest stroną transakcji z podmiotami powiązanymi, audytor z pewnością będzie chciał się zapoznać z dokumentacją cen transferowych, wymaganą przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Krok 4 - Aktualizacja polityki rachunkowości

Jednostka powinna dokładnie przeanalizować politykę rachunkowości, która stanowi podstawę rejestracji operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. Przed przystąpieniem do sporządzenia sprawozdania finansowego, w razie konieczności, należy ją zaktualizować. W przypadku decyzji o modyfikacji obowiązujących zasad, należy wdrożyć te zmiany od początku danego roku obrotowego.

Spośród dostępnych rozwiązań przewidzianych w ustawie o rachunkowości jednostka powinna wybierać te, które zapewniają wiarygodność sporządzonego sprawozdania finansowego.

Ważne

Należy pamiętać o tym, żeby w informacji dodatkowej ujawnić wprowadzone w zasadach rachunkowości zmiany oraz ich wpływ na wynik finansowy.

Krok 5 - Analiza sprawności systemu kontroli wewnętrznej

Podczas badania biegły przeprowadza m.in. analizę sprawności systemu kontroli wewnętrznej w oparciu o zidentyfikowane ryzyko działalności jednostki oraz system rachunkowości jednostki.

Podczas weryfikacji systemu kontroli wewnętrznej biegły powinien upewnić się, czy: 

  • jednostka wprowadziła odpowiednie mechanizmy zabezpieczające jej aktywa przed utratą wartości z powodu ich bezprawnego używania,
  • żadne transakcje nie zostały dokonane bez odpowiedniej autoryzacji,
  • wszystkie transakcje są poprawnie księgowane, tj. zgodnie z ustawą o rachunkowości. 

W związku z tym, jednostka powinna przejrzeć oraz ewentualnie zaktualizować obowiązujące dokumenty takie jak instrukcje i regulaminy opisujące procesy kontroli wewnętrznej, a także procedury badania systemów informatycznych. Na podstawie tych dokumentów biegły zapozna się z obowiązującymi w jednostce zasadami oraz przeprowadzi analizę efektywności funkcjonującego w jednostce systemu kontroli wewnętrznej.

Krok 6 - Rozliczenie inwentaryzacji

Umowa z biegłym powinna umożliwiać mu udział w inwentaryzacji. Nawet jeśli biegły nie uczestniczy bezpośrednio w spisie z natury, to konieczne jest, aby zweryfikował jego wyniki. W tym celu należy udostępnić biegłemu dokumentację dotyczącą przeprowadzenia oraz rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych podczas spisu z natury.

Krok 7 - Analiza zapisów w księgach rachunkowych

Podstawowym zadaniem jednostki przed wizytą biegłego rewidenta jest przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia oraz sporządzenia sprawozdania finansowego. Kluczowymi elementami tego procesu są:

  • wysłanie potwierdzeń sald rozrachunków,
  • uzgodnienie kont rozrachunkowych,
  • dokonanie wycen aktywów i pasywów,
  • ujęcie ewentualnych odpisów aktualizujących,
  • utworzenie rezerw itp.

Dodatkowo, w przypadku występowania aktywów i pasywów w walucie obcej istotne jest ujęcie skutków wyceny bilansowej rozrachunków i kont walutowych. 

Należy także zidentyfikować pozycje, które wymagają utworzenia rezerw. 

Dopiero po przeprowadzeniu analizy kont i wyjaśnieniu wszelkich niejasności można przystąpić do sporządzenia sprawozdania finansowego, które zostanie przedstawione biegłemu rewidentowi.

Krok 8 - Wsparcie pracowników

Skuteczne przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego wymaga współpracy audytora z pracownikami firmy. W przypadku, gdy badana jednostka posiada własny dział księgowości, audyt zazwyczaj odbywa się na miejscu, w siedzibie firmy. W takiej sytuacji biegły współpracuje z głównym księgowym oraz innymi pracownikami działu księgowości. 

Natomiast, jeśli firma zleciła prowadzenie ksiąg rachunkowych zewnętrznemu biuru rachunkowemu, badanie przeważnie odbywa się poza siedzibą firmy, tam, gdzie prowadzone są księgi rachunkowe. Wówczas to pracownicy biura rachunkowego obsługują audytorów.

Poza pracownikami zajmującymi się księgowością, biegli zazwyczaj kontaktują się również z kierownikiem jednostki oraz innymi osobami w firmie, które mogą wyjaśnić pojawiające się w trakcie badania wątpliwości. Dlatego ważne jest umożliwienie biegłemu rozmowy z prawnikiem, doradcą podatkowym, informatykiem, a także z kierownikami poszczególnych działów operacyjnych. Warto już na początku badania przygotować harmonogram tych spotkań.

Joanna Gawrońska, biegły rewident

 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA