REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świadczenia emerytalne wniesione w formie aportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 r. aportem przekazano spółce rezerwę na odprawy emerytalne. Wyliczona przez aktuariusza rezerwa na 2008 r. jest większa od otrzymanej aportem. Jak rozwiązać rezerwę z aportu i wprowadzić do ksiąg na 2008 r. wyliczoną przez aktuariusza? Spółka prowadzi koszty w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Rozwiązanie rezerwy na świadczenia emerytalne i rentowe następuje na skutek jej wykorzystania lub ustania przyczyn, dla których była utworzona. Naliczenie stanu rezerw na dzień kończący kolejny rok obrotowy powoduje, że księgowana jest jedynie różnica między wartością już prezentowaną w bilansie i odpowiadającą rezerwom utworzonym w latach ubiegłych, pomniejszoną o kwoty wykorzystane, a wartością rezerw wyliczonych na ten dzień bilansowy.

UZASADNIENIE

Jednostka zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości, ma obowiązek rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Powyższe dotyczy również zobowiązań. Zgodnie z przepisami ustawy do zobowiązań zalicza się wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, również rezerwy, mimo że termin ich wymagalności lub kwota nie są pewne. Do rezerw na koszty zalicza się z kolei m.in. przypadające na bieżący okres sprawozdawczy przyszłe zobowiązania do wykonania świadczeń wobec nieznanych osób, jeżeli kwotę tych zobowiązań można wiarygodnie oszacować (tzw. bierne rozliczenia międzyokresowe). Są to właśnie np. rezerwy na świadczenia emerytalne oraz nagrody jubileuszowe.

Decyzję o utworzeniu rezerwy podejmuje kierownik jednostki, mając na uwadze nadrzędne zasady rachunkowości, tj. współmierność kosztów z przychodami, kontynuacji oraz istotności. Jeżeli kontynuacja działalności jednostki nie jest zagrożona i z roku na rok jednostka ponosi koszty tego samego rodzaju i w zbliżonej wysokości, można odstąpić od tworzenia rezerw. Nie narusza to zasady kompletności ani współmierności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata odpraw emerytalnych wynika z przepisów Kodeksu pracy. Rezerwy na odprawy emerytalne stanowią więc element wynagrodzenia pracowników, a zatem tworzy się je w ciężar kosztów działalności operacyjnej.

Ewidencja świadczeń emerytalnych

Podstawowe operacje gospodarcze związane z tworzeniem i rozwiązywaniem rezerw na świadczenia emerytalna - przy założeniu, że jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 - mogą przebiegać następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo kredytowe konta „Bierne rozliczenia międzyokresowe” wykazuje się w bilansie w poz. B.I.2 jako „Rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne”, z podziałem na część krótko- i długoterminową. Część krótkoterminowa rezerw to ta, której przewidywane wykorzystanie nastąpi w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, natomiast długoterminowa - której przewidywany termin wykorzystania jest dłuższy niż 12 miesięcy od dnia bilansowego.

W kolejnym roku ewidencja zdarzeń związanych ze świadczeniami emerytalnymi na kontach kosztowych może być następująca:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fakt, że spółka „przejęła” wartość rezerw w postaci aportu, niczego nie zmienia w sposobie ewidencji rezerw na świadczenia. Z treści pytania nie wynika, że był to aport przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Należy jednak tak założyć, gdyż aportem nie może być samodzielnie składnik pasywów, jakim są rezerwy.

Wartość rezerwy wyliczona na dzień wnoszenia aportu według wartości godziwej była odniesiona na wynik finansowy przedsiębiorstwa określony na dzień wniesienia aportu. Oznacza to, że wpływała ona na wartość kapitałów własnych przedsiębiorstwa wnoszonego aportem, a tym samym na ewentualną „wartość firmy”, która mogła powstać przy rozliczaniu operacji aportu. Jeżeli na dzień bilansowy wartość rezerw jest wyższa od tych wynikających z wyliczenia na dzień wnoszenia aportu, w koszty okresu bieżącego należy zaksięgować tylko różnicę między wartością wyliczoną na nowy dzień bilansowy a wartością tych rezerw z poprzedniego dnia bilansowego.

Przykład

Na dzień wniesienia aportu w postaci przedsiębiorstwa z ksiąg rachunkowych tej jednostki wynika, że w pasywach są ujęte rezerwy na świadczenia emerytalne w wysokości 100 000 zł.

Na dzień bilansowy, zgodnie z wyliczeniami aktuariusza, rezerwy na zobowiązania powinny wynosić 105 000 zł.

Ewidencja księgowa

Wn zespół 5 (Koszty zarządu) 5 000

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli wzrost wartości rezerw z tytułu świadczeń emerytalnych jest wynikiem błędnego ich naliczenia na dzień wniesienia aportu (niepoprawnie ustalono wartość godziwą aktywów netto), wówczas należy odpowiednio skorygować „Wartość firmy”, która mogła powstać wskutek wniesienia aportu, lub „Ujemną wartość firmy”. Korekt tych dokonuje się wyłącznie w roku wniesienia aportu.

• art. 3 ust. 1 pkt 20, art. 4 ust. 1, art. 39, art. 44b ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA