REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świadczenia emerytalne wniesione w formie aportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 r. aportem przekazano spółce rezerwę na odprawy emerytalne. Wyliczona przez aktuariusza rezerwa na 2008 r. jest większa od otrzymanej aportem. Jak rozwiązać rezerwę z aportu i wprowadzić do ksiąg na 2008 r. wyliczoną przez aktuariusza? Spółka prowadzi koszty w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

RADA

REKLAMA

Rozwiązanie rezerwy na świadczenia emerytalne i rentowe następuje na skutek jej wykorzystania lub ustania przyczyn, dla których była utworzona. Naliczenie stanu rezerw na dzień kończący kolejny rok obrotowy powoduje, że księgowana jest jedynie różnica między wartością już prezentowaną w bilansie i odpowiadającą rezerwom utworzonym w latach ubiegłych, pomniejszoną o kwoty wykorzystane, a wartością rezerw wyliczonych na ten dzień bilansowy.

UZASADNIENIE

Jednostka zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości, ma obowiązek rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Powyższe dotyczy również zobowiązań. Zgodnie z przepisami ustawy do zobowiązań zalicza się wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, również rezerwy, mimo że termin ich wymagalności lub kwota nie są pewne. Do rezerw na koszty zalicza się z kolei m.in. przypadające na bieżący okres sprawozdawczy przyszłe zobowiązania do wykonania świadczeń wobec nieznanych osób, jeżeli kwotę tych zobowiązań można wiarygodnie oszacować (tzw. bierne rozliczenia międzyokresowe). Są to właśnie np. rezerwy na świadczenia emerytalne oraz nagrody jubileuszowe.

REKLAMA

Decyzję o utworzeniu rezerwy podejmuje kierownik jednostki, mając na uwadze nadrzędne zasady rachunkowości, tj. współmierność kosztów z przychodami, kontynuacji oraz istotności. Jeżeli kontynuacja działalności jednostki nie jest zagrożona i z roku na rok jednostka ponosi koszty tego samego rodzaju i w zbliżonej wysokości, można odstąpić od tworzenia rezerw. Nie narusza to zasady kompletności ani współmierności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata odpraw emerytalnych wynika z przepisów Kodeksu pracy. Rezerwy na odprawy emerytalne stanowią więc element wynagrodzenia pracowników, a zatem tworzy się je w ciężar kosztów działalności operacyjnej.

Ewidencja świadczeń emerytalnych

Podstawowe operacje gospodarcze związane z tworzeniem i rozwiązywaniem rezerw na świadczenia emerytalna - przy założeniu, że jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 - mogą przebiegać następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo kredytowe konta „Bierne rozliczenia międzyokresowe” wykazuje się w bilansie w poz. B.I.2 jako „Rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne”, z podziałem na część krótko- i długoterminową. Część krótkoterminowa rezerw to ta, której przewidywane wykorzystanie nastąpi w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, natomiast długoterminowa - której przewidywany termin wykorzystania jest dłuższy niż 12 miesięcy od dnia bilansowego.

W kolejnym roku ewidencja zdarzeń związanych ze świadczeniami emerytalnymi na kontach kosztowych może być następująca:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Fakt, że spółka „przejęła” wartość rezerw w postaci aportu, niczego nie zmienia w sposobie ewidencji rezerw na świadczenia. Z treści pytania nie wynika, że był to aport przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Należy jednak tak założyć, gdyż aportem nie może być samodzielnie składnik pasywów, jakim są rezerwy.

Wartość rezerwy wyliczona na dzień wnoszenia aportu według wartości godziwej była odniesiona na wynik finansowy przedsiębiorstwa określony na dzień wniesienia aportu. Oznacza to, że wpływała ona na wartość kapitałów własnych przedsiębiorstwa wnoszonego aportem, a tym samym na ewentualną „wartość firmy”, która mogła powstać przy rozliczaniu operacji aportu. Jeżeli na dzień bilansowy wartość rezerw jest wyższa od tych wynikających z wyliczenia na dzień wnoszenia aportu, w koszty okresu bieżącego należy zaksięgować tylko różnicę między wartością wyliczoną na nowy dzień bilansowy a wartością tych rezerw z poprzedniego dnia bilansowego.

Przykład

Na dzień wniesienia aportu w postaci przedsiębiorstwa z ksiąg rachunkowych tej jednostki wynika, że w pasywach są ujęte rezerwy na świadczenia emerytalne w wysokości 100 000 zł.

Na dzień bilansowy, zgodnie z wyliczeniami aktuariusza, rezerwy na zobowiązania powinny wynosić 105 000 zł.

Ewidencja księgowa

Wn zespół 5 (Koszty zarządu) 5 000

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli wzrost wartości rezerw z tytułu świadczeń emerytalnych jest wynikiem błędnego ich naliczenia na dzień wniesienia aportu (niepoprawnie ustalono wartość godziwą aktywów netto), wówczas należy odpowiednio skorygować „Wartość firmy”, która mogła powstać wskutek wniesienia aportu, lub „Ujemną wartość firmy”. Korekt tych dokonuje się wyłącznie w roku wniesienia aportu.

• art. 3 ust. 1 pkt 20, art. 4 ust. 1, art. 39, art. 44b ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA