| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Zasady ogólne > Inwentaryzacja: Protokół potwierdzi likwidację braków

Inwentaryzacja: Protokół potwierdzi likwidację braków

W czasie inwentaryzacji mogą zostać ujawnione niepełnowartościowe towary. Podstawą ujęcia ich likwidacji w księgach będzie protokół podpisany przez członków komisji inwentaryzacyjnej.


Podczas inwentaryzacji rocznej i wewnętrznej zostały spisane bezużyteczne towary handlowe (np. wyschnięte pisaki, niedziałające kalkulatory, podarte zeszyty) przeznaczone do utylizacji, przekazania na makulaturę oraz do zniszczenia poprzez połamanie i wyrzucenie do śmieci. Jednak pojawił się problem, ponieważ mimo zapewnień, że towar został dostarczony do odpowiednich miejsc, nasza czytelniczka nie posiada żadnych potwierdzeń ani z utylizacji, ani z punktu skupu makulatury. Jedynym potwierdzeniem jest protokół zniszczenia towarów oraz oświadczenie o wyksięgowaniu towarów. Jak w takiej sytuacji powinna wyglądać ewidencja księgowa.

Jak wyjaśnia Katarzyna Szaruga, biegły rewident, dyrektor departamentu audytu w Europejskim Centrum Audytu przeprowadzenie spisu z natury towarów ma na celu sprawdzenie nie tylko ilości, ale także jakości spisywanych towarów, dlatego w toku inwentaryzacji należy spisać towary zbędne i niepełnowartościowe. Podczas inwentaryzacji można stwierdzić fakt utraty w części lub całości wartości użytkowej lub handlowej towarów. Ekspert uważa, że w wyniku podjęcia przez jednostkę decyzji o likwidacji niepełnowartościowych towarów, komisja likwidacyjna powinna sporządzić protokół z likwidacji tych towarów, podpisany przez członków komisji i kierownika jednostki.

- Dokument ten jest podstawą do ujęcia w księgach rachunkowych likwidacji niepełnowartościowych towarów - twierdzi rozmówczyni. Dodaje również, że zgodnie z obowiązującymi przepisami przez pozostałe koszty operacyjne rozumie się koszty związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki. Według Katarzyny Szarugi wartość bilansową niepełnowartościowych towarów księgujemy w ciężar konta „Pozostałe koszty operacyjne”, w związku z czym będą występowały następujące księgowania: (Wn) konto „Pozostałe koszty operacyjne” oraz (Ma) konto „Towary”.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »