REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o interpretację podatkową dla klienta

urząd skarbowy, podatki, interpretacje podatkowe
urząd skarbowy, podatki, interpretacje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowego nie może we własnym imieniu wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczeń klienta. Natomiast złożenie wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie klienta możliwe jest w ramach udzielonego przez niego pełnomocnictwa.

Przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne niejednokrotnie mają problemy ze zrozumieniem skomplikowanych przepisów prawa podatkowego i właściwą ich interpretacją. W przypadku wątpliwości, co do jego stosowania z pomocą przychodzi instytucja wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych, które pozwalają na uzyskanie stanowiska Ministra Finansów w sprawie zakresu i sposobu stosowania konkretnych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja w indywidualnej sprawie

Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w imieniu Ministra Finansów na wniosek podatnika. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może złożyć każdy zainteresowany: podatnik, płatnik lub inny podmiot, w tym także osoby niemające miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Polski. Podmioty te mogą wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli mają wątpliwości co do zaistniałego u nich stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego.

Zasadą jest, że wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej podatnik może złożyć jedynie w swojej indywidualnej sprawie - wynika to z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że nie można pytać o sytuację dotyczącą innych podmiotów. Zawarte we wniosku o interpretację wątpliwości muszą dotyczyć zakresu opodatkowania wnioskodawcy.

Wniosek o wydanie interpretacji można złożyć na formularzu ORD-IN, a załącznik do wniosku na formularzu ORD-IN/A.

REKLAMA

W tym kontekście nieuprawnione jest występowanie przez właściciela biura rachunkowego we własnym imieniu o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie rozliczeń swoich klientów. Biuro rachunkowe nie spełnia bowiem kryteriów pozwalających na uznanie go za stronę takiego postępowania, tj. sprawa nie dotyczy praw i obowiązków biura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – Ordynacja podatkowa 2015

Złożenie wniosku w drodze pełnomocnictwa

Natomiast wniosek o interpretację może zostać złożony przez pełnomocnika podatnika. Taką możliwość przewiduje art. 136 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej.

A zatem właściciel biura rachunkowego może, jako uprawniony do tego pełnomocnik, złożyć w imieniu swojego klienta, w jego indywidualnej sprawie, wniosek o wydanie interpretacji. Właściciel biura rachunkowego musi więc posiadać pełnomocnictwo potwierdzające umocowanie do działania w tym zakresie. Do wniosku o interpretację należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczony odpis. Przy czym adwokat, radca prawny, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

Opłatę skarbową od pełnomocnictwa, która wynosi 17 zł, wpłaca się organowi podatkowemu właściwemu według miejsca złożenia dokumentu. Wymaganą kwotę należy uregulować na rzecz prezydenta miasta właściwego ze względu na siedzibę biura Krajowej Informacji Podatkowej, do której wysyłany jest wniosek, czyli biura działającego przy izbie skarbowej uprawnionej do wydania w sprawie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych.

Organy właściwe do wydawania interpretacji

Wnioski o wydanie interpretacji podatkowej można składać osobiście w siedzibie właściwego Dyrektora Izby Skarbowej lub wysłać je pocztą:

- województwa: kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodnio-pomorskie

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu
ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

- województwa: małopolskie, podkarpackie, śląskie

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej
ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

- województwa: mazowieckie oraz wnioskodawcy, którzy mają miejsce zamieszkania i siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku
ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

- województwa: lubelskie, łódzkie, opolskie świętokrzyskie

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

- województwa: dolnośląskie, lubuskie, wielkopolskie

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie
ul. Dekana 6,64-100 Leszno

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji

Opłata wynosi 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku.

Termin wydania interpretacji

Zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa interpretację indywidualną wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do trzymiesięcznego terminu nie są wliczane terminy przewidziane dla dokonania określonych czynności np. wezwania do uzupełnienia.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA