REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – Ordynacja podatkowa 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – Ordynacja podatkowa 2015 / Fot. Fotolia
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – Ordynacja podatkowa 2015 / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów chce wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania do Ordynacji podatkowej w 2015 r. Dzięki temu, podatnik będzie mógł uzyskać od administracji podatkowej tzw. opinię zabezpieczającą w kwestii planowanych przez siebie transakcji, do których potencjalnie będzie miała zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Uzyskanie tej opinii będzie sporym wydatkiem dla podatników.

Rządowy projekt zmian w Ordynacji podatkowej oraz w innych ustawach ma na celu między innymi wprowadzenie do polskiego prawa klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. 

REKLAMA

REKLAMA

Opinie zabezpieczające

Chodzi o zunifikowanie zwalczania unikania opodatkowania, ponieważ zdaniem Ministerstwa Finansów obecnie obowiązujące umowy o unikaniu opodatkowania nie wystarczają do walki z obchodzeniem przepisów podatkowych. Projekt zmian przewiduje wprowadzenie tzw. opinii zabezpieczających, które umożliwią podatnikom poznanie stanowiska ministra finansów w kwestii planowanych przez nich transakcji, do których potencjalnie będzie miała zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej będzie musiał posiadać m.in. dokładny opis planowanej konstrukcji prawnej wraz ze wskazaniem podmiotów, które będą w niej uczestniczyły oraz z uwzględnieniem powiązań między nimi, jak również wskazanie już dokonanych czynności prawnych w związku z planowaną konstrukcją prawną. Konstrukcją prawną w rozumieniu proponowanych zmian będzie jednostronna lub wielostronna czynność prawna lub zespół czynności prawnych, dotyczący zdarzeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej lub uczestnictwem w jej prowadzeniu (udziały, akcje lub zarządzanie podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą).

Opinia zabezpieczająca będzie zawierała ocenę, czy planowana konstrukcja prawna stanowi nadużycie swobody kształtowania stosunków prawnych, która uzasadnia zastosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Większa ochrona praw podatnika - zmiany w Ordynacji podatkowej 2015

REKLAMA

Opinia zabezpieczająca będzie wydawana w terminie nie późniejszym niż 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku o jej sporządzenie.  Za wydanie tej opinii trzeba będzie zapłacić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 30 000 zł – jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów,

- 15 000 zł – w pozostałych wypadkach.

Zastosowanie się przez podatnika do opinii zabezpieczającej nie będzie mogło mu szkodzić, także w razie nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Powołana będzie Rada do Spraw Unikania Opodatkowania, która zajmie się wydawaniem opinii w sprawie zasadności zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w indywidualnych sprawach. Resort finansów podkreśla, że Rada ma mieć charakter niezależny od administracji podatkowej. Z uwagi jednak na fakt, że członków Rady będzie powoływał prezes Rady Ministrów można mieć wątpliwości w kwestii ich bezstronności. Warto dodać, że podobne rady funkcjonują tylko w kilku krajach – w Australii, Kanadzie i we Francji.

Zmiany przepisów o pełnomocnictwie w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej

Projekt wyłącza ochronę prawną z tytułu zastosowania się do interpretacji podatkowej, jeżeli dotyczy ona zdarzenia, w zakresie którego organy podatkowe zastosowały klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania.

Pozostałe proponowane zmiany

W myśl projektu nowelizacji, stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych będzie obniżona do wysokości 50 % stawki podstawowej. jeżeli podatnik przejawia inicjatywę w skorygowaniu nieprawidłowości w deklaracji – złoży korektę deklaracji wraz z uzasadnieniem  nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu złożenia deklaracji, jak również zapłaci zaległość podatkową w ciągu 7 dni od złożenia korekty.

Podwojona będzie stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych do 200 proc. dla podatników VAT, podatku akcyzowego, którzy nie wywiązują się z obowiązku składania deklaracji lub zaniżają wysokość zobowiązania.

Wprowadzona zostanie także możliwość wystąpienia ze wspólnym wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej przez dwóch lub więcej podatników, którzy uczestniczą w tym samym stanie faktycznym lub mających uczestniczyć w jednym stanie faktycznym. Obecne przepisy dają możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej tylko jednemu podatnikowi w jego indywidualnej sprawie.

Ponadto będzie implementowany do polskiego prawa art. 8 Dyrektywy Rady 2011/16/UE z 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracji w dziedzinie opodatkowania. Chodzi o przekazywanie przez ministra finansów w drodze wymiany informacji o dochodach z tytułu zatrudnienia, świadczeń emerytalnych i rentowych oraz wynagrodzenia dyrektorów w odniesieniu do osób, zamieszkałych w państwie członkowskim, któremu przekazuje informacje. Powyższe informacje będę obejmowały okresy po 1 stycznia 2014 r.

Omawiany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw trafi teraz pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Kancelaria Prawna Skarbiec
, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA