REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na nabycie akcji zwiększają ich wartość księgową

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju tego roku nasza spółka dokonała zakupu pakietu kontrolnego akcji innej spółki. W tym celu zaciągnęła kredyt krótkoterminowy. Czy odsetki od zaciągniętego kredytu będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty, czy też zwiększą wartość nabytych akcji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odmiennie niż w przypadku opłat notarialnych czy prowizji biura maklerskiego, odsetki z tytułu kredytu zaciągniętego na zakup akcji nie pozostają w bezpośrednim związku z ich nabyciem. Dlatego tego typu wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji. Szczegóły wraz z przykładem liczbowym - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 8) wskazuje, że wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych nie są kosztami uzyskania przychodu. Wydatki takie należy jednak uznać za koszt uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia (sprzedaży) tych papierów wartościowych. Typowymi wydatkami na nabycie akcji są w szczególności (oprócz ceny nabycia akcji) prowizje biura maklerskiego, opłaty notarialne, skarbowe czy podatek od czynności cywilnoprawnych.

REKLAMA

Czy odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup akcji są wydatkami na nabycie akcji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup akcji powstaje wątpliwość, czy tego typu koszty należy zaliczać do kategorii wydatków na zakup akcji, czy raczej uznać, że zaciągnięty kredyt (a więc równocześnie wiążące się z nim odsetki) stanowi źródło finansowania tego zakupu. Niepewność jest tym większa, że przepisy podatkowe nie określają tu żadnych szczególnych warunków dotyczących rozliczania kosztu odsetek (odmiennie niż w przypadku środków trwałych).

Wyroki sądowe i interpretacje organów podatkowych również nie wypracowały jednolitego stanowiska. W większości przypadków stanowią jednak, że odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup akcji powinny stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji. Potwierdzenie takiego stanowiska możemy znaleźć np. w wyroku NSA w Warszawie z 13 stycznia 2006 r., sygn. akt II FSK 229/05, jak również w jednej z tegorocznych interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 maja 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-232/08-2/JG). Dyrektor stwierdza w niej:

(...) Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 10 updop kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki na spłatę kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od kredytów. Odsetki od takiego kredytu nie stanowią wydatków na nabycie akcji, jednakże pozostają w związku z przychodami Spółki - są zapłatą za uzyskany kredyt. Poniesiony wydatek - zapłata odsetek od kredytu - spełnia warunek określony w art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. (...) Stanowisko to jest zgodne z pismem Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 2002 r., nr PB4/AK-8214-6905-192/02: „Zdaniem Ministra Finansów należy rozdzielić pojęcie wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) od źródeł finansowania tego rodzaju wydatków. Dotyczy to w szczególności pożyczek i kredytów zaciągniętych na nabycie udziałów. Odsetki od takich pożyczek i kredytów nie stanowią wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji), niewątpliwie jednak pozostają w związku z przychodami podatnika. Dlatego też odsetki od tego rodzaju pożyczek i kredytów, zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są kosztem w momencie zapłaty lub kapitalizacji” (...).

Należy jednak podkreślić, że niektóre organy podatkowe zajmowały odmienne stanowiska w omawianej kwestii (Izba Skarbowa w Katowicach z 11 grudnia 2006 r., sygn. PBB2-4117/3-0045/2006).

 

PRZYKŁAD

Spółka dokonała zakupu akcji spółki „A” w cenie nabycia wynoszącej łącznie 120 000 zł. Dodatkowe koszty związane z nabyciem akcji (prowizja biura maklerskiego) wyniosły 500 zł. W celu sfinansowania zakupu spółka zaciągnęła w banku krótkoterminowy kredyt w wysokości 130 000 zł. Zapłacone odsetki od kredytu wyniosły 3000 zł. Zakupione akcje spółka wycenia w cenie nabycia.

Księgowania:

1. Wpływ na rachunek środków z tytułu zaciągniętego kredytu:

Wn konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 130 000 zł

Ma konto 134„Krótkoterminowy kredyt bankowy” 130 000 zł

2. Przekazanie środków na wyodrębniony rachunek giełdowy:

Wn konto 135„Inne rachunki bankowe” (w analityce: rachunek giełdowy) 130 000 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 130 000 zł

3. Zakup akcji spółki „A”:

Wn konto 140„Krótkoterminowe aktywa finansowe” 120 000 zł

Wn konto 135„Inne rachunki bankowe” (w analityce: rachunek giełdowy) 120 000 zł

4. Koszty prowizji biura maklerskiego:

Wn konto 140„Krótkoterminowe aktywa finansowe” (w analityce: akcje spółki „A”) 500 zł

Wn konto 135„Inne rachunki bankowe” (w analityce: rachunek giełdowy) 500 zł

5. Zapłata odsetek z tytułu zaciągniętego kredytu:

Wn konto 755„Koszty finansowe” 3 000 zł

Ma konto 131„Bieżący rachunek bankowy” 3 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 8, art. 16 ust. 1 pkt 10 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA