REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i zaksięgować w pkpir wydanie pracownikom bonów towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który przekazuje pracownikom z okazji świąt bony towarowe, zakupione ze środków ZFŚS, powinien naliczyć pracownikowi przychód z tego tytułu i opodatkować go wraz z innymi przychodami ze stosunku pracy.

 Świadczenia te nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli zakup przekazanych pracownikom bonów pracodawca sfinansował ze środków ZFŚS, wydatki poniesione na ten cel nie są dla niego kosztem uzyskania przychodów. Wydatki na zakup bonów przekazanych pracownikom są kosztem uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy zostaną sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

 

Przekazując swoim pracownikom z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych bony towarowe należy więc rozstrzygnąć, czy świadczenie to stanowi dla pracowników przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przychody. Po stronie pracowników, którzy otrzymają z okazji świąt bony towarowe, powstanie przychód. Należy go zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy. Koniecznośc opodatkowania otrzymanych świadczeń wynika z faktu, że przychodami ze stosunku pracy są nie tylko należne pracownikowi wynagrodzenia, ale również wartość innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od pracodawcy (art. 12 ust. 1 updof).

REKLAMA

Pomimo że bony zostaną sfinansowane ze środków ZFŚS, pracownik nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. W przepisie tym przewidziano zwolnienie dla:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

Oznacza to, że otrzymane przez pracownika świadczenia rzeczowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, tylko gdy przy ich przekazywaniu zostaną łącznie spełnione określone w tym przepisie warunki. Po pierwsze - otrzymane świadczenie musi być sfinansowane przez pracodawcę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych. Warunek ten został w omawianym przypadku spełniony. Po drugie - wartość otrzymanych świadczeń (w części sfinansowanej ze środków ZFŚS) nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 380 zł. Załóżmy, że ten warunek również został spełniony. Po trzecie - pracownik musi otrzymać świadczenie rzeczowe, które nie jest bonem, talonem lub innym znakiem uprawniającym do jego wymiany na towary lub usługi. Ten warunek, niestety, nie został spełniony. Dlatego przekazanie bonów musi zostać opodatkowane.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 13 czerwca 2007 r., nr PDF/415-10/07, Naczelnik Urzędu skarbowego w Kluczborku stwierdził, że:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten zawiera trzy przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj.: 1) zwolnieniu podlega wyłącznie wartość świadczeń rzeczowych, 2) świadczenia rzeczowe muszą być w całości finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych i wysokość świadczeń rzeczowych podlegających zwolnieniu u każdego pracownika ogranicza kwota 380 zł rocznie, 3) rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.

WAŻNE!

Bony nie stanowią świadczenia rzeczowego, które korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Należy zaznaczyć, że przychód powstałby również po stronie Państwa pracowników w sytuacji, gdyby zakup bonów towarowych został sfinansowany ze środków obrotowych firmy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem żadnych zwolnień dla tego typu świadczeń.

Przychód z tytułu otrzymania bonów towarowych nie powstałby w sytuacji, gdyby pracodawca przekazał bony towarowe byłym pracownikom, którzy obecnie są emerytami lub rencistami. W tym przypadku ma zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 38 updof. Zgodnie z tym przepisem zwolniona z podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych przekazanych przez pracodawcę emerytom i rencistom do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. W tym przypadku ustawodawca nie wyłączył bonów ze świadczeń rzeczowych. Jeżeli na skutek otrzymania bonu nie dojdzie do przekroczenia kwoty 2280 zł, wartość podarowanego bonu jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli jednak na skutek przekazania bonu wartość świadczeń otrzymanych od Państwa firmy przez emerytów lub rencistów przekroczyła w roku podatkowym kwotę 2280 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę Państwa firma ma obowiązek potrącić i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof).

Na takim stanowisku stają organy podatkowe. W piśmie z 9 sierpnia 2008 r., nr USIB/415/14107, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdził, że:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280,00 zł. (...)

Reasumując, oznacza to, iż w przypadku gdy świadczenie rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przekazywane przez zakład emerytom i rencistom, o których mowa w ww. przepisach, przekroczą w roku podatkowym wartość 2280,00 zł, to nadwyżka ponad tę kwotę będzie podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności. Oznacza to, iż bony towarowe otrzymane przez rencistów i emerytów o wartości łącznej 250-400 zł w roku podatkowym będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Koszty. Firma, która zakupiła przekazane pracownikom bony ze środków ZFŚS, wydatków poniesionych na ten cel nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof). Firma zalicza bowiem do kosztów odpisy na ZFŚS (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). Gdyby zakup bonów świątecznych został przez firmę sfinansowany ze środków obrotowych, wydatki na ich nabycie stanowiłyby dla niej koszt uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof).

WAŻNE!

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione na zakup bonów towarowych ze środków obrotowych przedsiębiorcy. Zakup bonów ze środków ZFŚS nie stanowi dla niego kosztu uzyskania przychodów.

VAT. Przekazywanie pracownikom z okazji świąt bonów towarowych nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ bony nie są ani towarem, ani usługą.

PRZYKŁAD

Z okazji świąt wielkanocnych pracodawca przekazał 6 pracownikom bony towarowe o wartości 300 zł każdy (łączna wartość bonów 1800 zł = 6 x 300 zł). Zakup bonów został sfinansowany ze środków obrotowych pracodawcy. Bony zostały wydane 5 marca 2009 r. Łączną wartość przekazanych bonów pracodawca powinien ująć w poz. 12 pkpir (wynagrodzenia w gotówce i w naturze).

Wyciąg z pkpir za marzec 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• ust. 12 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA