REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zeznania rocznego a wypłata środków z 1%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Domański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Roczne zeznania PIT za 2008 r. zostały już złożone. Natomiast z uwagi na możliwość skorygowania deklaracji PIT do końca czerwca 2009 r. nie rozpoczęła się jeszcze wysyłka pieniędzy z 1% na konta fundacji i stowarzyszeń.

Mimo upływu terminu do składania zeznań PIT za 2008 r. nie jest jeszcze znana kwota, jaką otrzymają organizacje non profit z tytułu 1%. W procesie przekazywania 1% podatku należnego przepisy uwzględniają bowiem możliwość przeprowadzenia przez podatnika korekty zeznania rocznego za 2008 r. W związku z korektą mogą wystąpić dwie sytuacje - gdy należny podatek będzie wyższy niż ujęty pierwotnie w deklaracji (i wyższa będzie kwota przysługującego 1%) lub będzie niższy (i wówczas prawidłowa kwota 1% będzie niższa niż ta, obliczona w błędnie złożonym PIT).

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja 1

Do końca czerwca 2009 r. podatnik może skorygować zeznanie roczne (które złożył do 31 kwietnia 2009 r.) w sposób mający wpływ na wysokość 1% podatku należnego. Załóżmy, że w wyniku korekty został zwiększony podatek należny. Podatnik ma więc prawo wydać dyspozycję przekazania 1% podatku należnego w większej kwocie niż w pierwotnie złożonym zeznaniu. Na podstawie art. 45c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) podatnik może przekazać na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego, wynikającego z korekty zeznania (po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół). Korekta musi zostać dokonana w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. Właśnie ta możliwość przekazania 1% podatku należnego wskutek korekty zeznania spowodowała, że naczelnicy urzędów skarbowych przekazują kwotę 1% podatku należnego w lipcu lub w sierpniu. Inne rozwiązanie powodowałoby, że urząd skarbowy przekazywałby kilka tygodni po 30 kwietnia, przykładowo, 50 zł na konto wybranej przez podatnika fundacji, a po korekcie przez podatnika tego zeznania w czerwcu 2009 r. urząd musiałby przekazać np. kolejne 30 zł. W obecnym stanie prawnym urząd skarbowy przekaże jednym przelewem na konto fundacji kwotę 80 zł w lipcu lub sierpniu.

Sytuacja 2

REKLAMA

Podatnik w dowolnym momencie po 31 kwietnia 2009 r. koryguje zeznanie roczne w ten sposób, że zmniejsza podatek należny. W odróżnieniu od sytuacji 1 przepisy nie wprowadzają żadnego terminu dla przeprowadzenia takiej korekty, gdyż nie ma ona wpływu na 1% podatku należnego (pod warunkiem że pieniądze z zeznania rocznego zostały już przekazane fundacji lub stowarzyszeniu). Jej konsekwencją jest wykazanie nadpłaty przez podatnika. Oznacza to, że organizacji została przekazana za wysoka kwota 1% podatku należnego. Kosztami tego błędu jest obciążony podatnik dokonujący korekty. Jest to świadoma decyzja ustawodawcy. Została zawarta w art. 77c Ordynacji podatkowej. Przepis został tak skonstruowany, aby organizacje pożytku publicznego nie były zmuszone do zwrotu otrzymanego 1% podatku należnego. Nadpłata wynikająca z korekty zeznania jest pomniejszana o kwotę odpowiadającą nadwyżce kwoty przekazanej na rzecz organizacji pożytku publicznego, zgodnie z wnioskiem podatnika, ponad zaokrągloną do pełnych dziesiątek groszy w dół kwotę 1% podatku należnego wynikającego z tej korekty. Zasady te stosuje się odpowiednio do nadpłat wynikających z decyzji.

Przykład Podatnik złożył zeznanie roczne za 2008 r., w którym wykazał podatek należny 7000 zł. Złożył też wniosek o przekazanie 70 zł fundacji C. z tytułu 1% podatku należnego. W listopadzie 2009 r. podatnik złożył korektę zeznania - okazało się, że podatnik miał prawo do zwolnienia podatkowego, dzięki czemu podatek należny zmniejszył się z 7000 zł do 3000 zł. Nadpłata wyniosła 4000 zł. Podatnik nie otrzyma jednak 4000 zł. Nadpłata zostanie zmniejszona o odpowiadającą nadpłaconemu podatkowi część 1% podatku należnego. 4000 zł odpowiadało 40 zł przekazanym jako 1% podatku należnego. Podatnik otrzyma 3960 zł (4000 - 40 zł). Fundacja, na konto której wpłynęło 70 zł, zachowuje całą kwotę.

Teoretycznie podatnik może dochodzić zwrotu pieniędzy, których nie otrzymał od organów podatkowych, a przekazanych w ramach 1% podatku należnego na drodze cywilnoprawnej. Wydaje się jednak, że poza przypadkami tzw. pieniactwa sądowego organizacje nie będą narażone na takie konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Domański

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100

- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA