REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zeznania rocznego a wypłata środków z 1%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Domański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Roczne zeznania PIT za 2008 r. zostały już złożone. Natomiast z uwagi na możliwość skorygowania deklaracji PIT do końca czerwca 2009 r. nie rozpoczęła się jeszcze wysyłka pieniędzy z 1% na konta fundacji i stowarzyszeń.

Mimo upływu terminu do składania zeznań PIT za 2008 r. nie jest jeszcze znana kwota, jaką otrzymają organizacje non profit z tytułu 1%. W procesie przekazywania 1% podatku należnego przepisy uwzględniają bowiem możliwość przeprowadzenia przez podatnika korekty zeznania rocznego za 2008 r. W związku z korektą mogą wystąpić dwie sytuacje - gdy należny podatek będzie wyższy niż ujęty pierwotnie w deklaracji (i wyższa będzie kwota przysługującego 1%) lub będzie niższy (i wówczas prawidłowa kwota 1% będzie niższa niż ta, obliczona w błędnie złożonym PIT).

REKLAMA

Sytuacja 1

Do końca czerwca 2009 r. podatnik może skorygować zeznanie roczne (które złożył do 31 kwietnia 2009 r.) w sposób mający wpływ na wysokość 1% podatku należnego. Załóżmy, że w wyniku korekty został zwiększony podatek należny. Podatnik ma więc prawo wydać dyspozycję przekazania 1% podatku należnego w większej kwocie niż w pierwotnie złożonym zeznaniu. Na podstawie art. 45c ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) podatnik może przekazać na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego, wynikającego z korekty zeznania (po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół). Korekta musi zostać dokonana w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego. Właśnie ta możliwość przekazania 1% podatku należnego wskutek korekty zeznania spowodowała, że naczelnicy urzędów skarbowych przekazują kwotę 1% podatku należnego w lipcu lub w sierpniu. Inne rozwiązanie powodowałoby, że urząd skarbowy przekazywałby kilka tygodni po 30 kwietnia, przykładowo, 50 zł na konto wybranej przez podatnika fundacji, a po korekcie przez podatnika tego zeznania w czerwcu 2009 r. urząd musiałby przekazać np. kolejne 30 zł. W obecnym stanie prawnym urząd skarbowy przekaże jednym przelewem na konto fundacji kwotę 80 zł w lipcu lub sierpniu.

Sytuacja 2

Podatnik w dowolnym momencie po 31 kwietnia 2009 r. koryguje zeznanie roczne w ten sposób, że zmniejsza podatek należny. W odróżnieniu od sytuacji 1 przepisy nie wprowadzają żadnego terminu dla przeprowadzenia takiej korekty, gdyż nie ma ona wpływu na 1% podatku należnego (pod warunkiem że pieniądze z zeznania rocznego zostały już przekazane fundacji lub stowarzyszeniu). Jej konsekwencją jest wykazanie nadpłaty przez podatnika. Oznacza to, że organizacji została przekazana za wysoka kwota 1% podatku należnego. Kosztami tego błędu jest obciążony podatnik dokonujący korekty. Jest to świadoma decyzja ustawodawcy. Została zawarta w art. 77c Ordynacji podatkowej. Przepis został tak skonstruowany, aby organizacje pożytku publicznego nie były zmuszone do zwrotu otrzymanego 1% podatku należnego. Nadpłata wynikająca z korekty zeznania jest pomniejszana o kwotę odpowiadającą nadwyżce kwoty przekazanej na rzecz organizacji pożytku publicznego, zgodnie z wnioskiem podatnika, ponad zaokrągloną do pełnych dziesiątek groszy w dół kwotę 1% podatku należnego wynikającego z tej korekty. Zasady te stosuje się odpowiednio do nadpłat wynikających z decyzji.

Przykład Podatnik złożył zeznanie roczne za 2008 r., w którym wykazał podatek należny 7000 zł. Złożył też wniosek o przekazanie 70 zł fundacji C. z tytułu 1% podatku należnego. W listopadzie 2009 r. podatnik złożył korektę zeznania - okazało się, że podatnik miał prawo do zwolnienia podatkowego, dzięki czemu podatek należny zmniejszył się z 7000 zł do 3000 zł. Nadpłata wyniosła 4000 zł. Podatnik nie otrzyma jednak 4000 zł. Nadpłata zostanie zmniejszona o odpowiadającą nadpłaconemu podatkowi część 1% podatku należnego. 4000 zł odpowiadało 40 zł przekazanym jako 1% podatku należnego. Podatnik otrzyma 3960 zł (4000 - 40 zł). Fundacja, na konto której wpłynęło 70 zł, zachowuje całą kwotę.

Teoretycznie podatnik może dochodzić zwrotu pieniędzy, których nie otrzymał od organów podatkowych, a przekazanych w ramach 1% podatku należnego na drodze cywilnoprawnej. Wydaje się jednak, że poza przypadkami tzw. pieniactwa sądowego organizacje nie będą narażone na takie konsekwencje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Domański

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100

- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA