REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik może złożyć skargę na interpretację podatkową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał od fiskusa niekorzystną interpretację podatkową, może złożyć na nią skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Jak to zrobić skutecznie?

Co zrobić, gdy mamy poważne wątpliwości czy nasze rozumienie przepisów podatkowych jest poprawne? Jedną z możliwych odpowiedzi na tak postawione pytanie jest - zwrócić się do fiskusa o indywidualną interpretację podatkową. Umożliwia nam to Ordynacja podatkowa (art. 14b § 1). Należy złożyć wniosek zawierający opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na tle którego pojawiły się wątpliwości, sformułować pytanie oraz przedstawić własny pogląd na sprawę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Złożenie wniosku kosztuje, należy więc uiścić stosowną opłatę. Po wykonaniu tych czynności pozostaje nam tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać maksymalnie trzy miesiące - tyle czasu ma urząd na udzielenie odpowiedzi.

Opłata za wniosek

REKLAMA

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I w końcu przychodzi urzędowa odpowiedź na nasz problem. Po zapoznaniu się z jej treścią okazuje się, że nie oto nam chodziło - interpretacja jest dla nas niekorzystna i nie zgadzamy się z odpowiedzią urzędu. Co możemy zrobić? Pierwsza myśl, to zaskarżyć ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Prawo to przysługuje nam na podstawie art. 3 § 2 pkt 4a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak przed wysłaniem skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, musimy najpierw zwrócić się do fiskusa i wezwać go do usunięcia naruszenia prawa. Jest to konieczne, jeżeli w sprawie będącej przedmiotem skargi nie są przewidziane żadne środki zaskarżenia aktu wydanego przez organ administracji publicznej czy dokonanej przez niego czynności.

Bez wezwania na pewno sąd nie rozpatrzy naszej skargi pod względem merytorycznym.

Wezwanie przed złożeniem skargi

Z uwagi na system wydawania interpretacji podatkowych może pojawić się problem z ustaleniem adresata wezwania. Obecnie w imieniu Ministra Finansów do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego upoważnione są cztery izby skarbowe:

- Izby Skarbowa w Warszawie - dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski a także, gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji,

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy - dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego,

- Izba Skarbowa w Katowicach - dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego,

- Izba Skarbowa w Poznaniu - dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego.

Wnioski o wydanie interpretacji należy jednak wysyłać na adres Biura Krajowej Informacji Podatkowej podległego danej izbie skarbowej. Siedziby tych biur mieszczą się w: Płocku, Toruniu, Bielsku-Białej i Lesznie. To właśnie te biura przygotowują odpowiedzi na nadesłane pytania podatkowe.

W dalszym ciągu jednak organem właściwym w sprawach wydawania interpretacji jest Minister Finansów. Z tego względu, przed wniesieniem do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargi na interpretację, to właśnie Ministra Finansów wzywa się do usunięcia naruszenia prawa.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa trzeba wystosować w ciągu 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o wydaniu aktu lub podjęciu inne czynności przez organ administracji publicznej. W przypadku interpretacji termin ten liczy się od dnia doręczenia jej adresatowi.

Skarga do sądu administracyjnego

Sprawy z zakresu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego rozpatrują wojewódzkie sądy administracyjne. Podatnicy zobowiązani są składać skargi na interpretacje do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wojewódzkiego sądu administracyjnego. Takie rozwiązanie obowiązuje od 11 października 2008 r. na mocy aktualnego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016). Przed tą datą wszystkie skargi na interpretacje podatkowe trafiały do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie.

 

Co powinna zawierać skarga:

- oznaczenie sądu, do którego skarga jest kierowana,

- imię i nazwisko lub nazwa skarżącego (jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wskazanie organu, którego działania skarga dotyczy,

- określenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby stron (ich przedstawicieli ustawowych, pełnomocników),

 - sprecyzowanie rodzaju pisma (czyli, że wnoszone pismo jest skargą),

- wskazanie, jaki akt jest zaskarżony,

- osnowa wniosku z podaniem naruszenia prawa lub interesu prawnego (wskazanie przyczyn uzasadniających wniesienie skargi),

- podpis strony (jej przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wykaz załączników.

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia podatnikowi odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzielił, skargę wnosi się w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Odrzucenie skargi przez sąd - orzeczenie

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 14 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Gd 210/09).

Minister Finansów na wniosek podatniczki wydał 18 grudnia 2008 r. pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z 4 lutego 2009 r. podatniczka złożyła na powyższą interpretację skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Zgodnie z przepisami ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) sąd skargę odrzucił.

Sąd przypomniał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej, obejmującą orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Jakkolwiek wniesienie skargi do sądu administracyjnego na indywidualne interpretacje podatkowe jest dopuszczalne, to jednak złożenie tego środka zaskarżenia powinno zostać poprzedzone wezwaniem organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa. Stanowi o tym wprost art. 52 § 3 wymienionej ustawy.

W opisywanej tutaj sytuacji skarżąca uchybiła temu obowiązkowi, wnosząc skargę bezpośrednio do sądu, bez uprzedniego wezwania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa.

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA