REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik może złożyć skargę na interpretację podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał od fiskusa niekorzystną interpretację podatkową, może złożyć na nią skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Jak to zrobić skutecznie?

Co zrobić, gdy mamy poważne wątpliwości czy nasze rozumienie przepisów podatkowych jest poprawne? Jedną z możliwych odpowiedzi na tak postawione pytanie jest - zwrócić się do fiskusa o indywidualną interpretację podatkową. Umożliwia nam to Ordynacja podatkowa (art. 14b § 1). Należy złożyć wniosek zawierający opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na tle którego pojawiły się wątpliwości, sformułować pytanie oraz przedstawić własny pogląd na sprawę.

REKLAMA

Zobacz wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Złożenie wniosku kosztuje, należy więc uiścić stosowną opłatę. Po wykonaniu tych czynności pozostaje nam tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać maksymalnie trzy miesiące - tyle czasu ma urząd na udzielenie odpowiedzi.

Opłata za wniosek

REKLAMA

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I w końcu przychodzi urzędowa odpowiedź na nasz problem. Po zapoznaniu się z jej treścią okazuje się, że nie oto nam chodziło - interpretacja jest dla nas niekorzystna i nie zgadzamy się z odpowiedzią urzędu. Co możemy zrobić? Pierwsza myśl, to zaskarżyć ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Prawo to przysługuje nam na podstawie art. 3 § 2 pkt 4a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak przed wysłaniem skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, musimy najpierw zwrócić się do fiskusa i wezwać go do usunięcia naruszenia prawa. Jest to konieczne, jeżeli w sprawie będącej przedmiotem skargi nie są przewidziane żadne środki zaskarżenia aktu wydanego przez organ administracji publicznej czy dokonanej przez niego czynności.

Bez wezwania na pewno sąd nie rozpatrzy naszej skargi pod względem merytorycznym.

Wezwanie przed złożeniem skargi

Z uwagi na system wydawania interpretacji podatkowych może pojawić się problem z ustaleniem adresata wezwania. Obecnie w imieniu Ministra Finansów do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego upoważnione są cztery izby skarbowe:

- Izby Skarbowa w Warszawie - dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski a także, gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji,

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy - dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego,

- Izba Skarbowa w Katowicach - dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego,

- Izba Skarbowa w Poznaniu - dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego.

REKLAMA

Wnioski o wydanie interpretacji należy jednak wysyłać na adres Biura Krajowej Informacji Podatkowej podległego danej izbie skarbowej. Siedziby tych biur mieszczą się w: Płocku, Toruniu, Bielsku-Białej i Lesznie. To właśnie te biura przygotowują odpowiedzi na nadesłane pytania podatkowe.

W dalszym ciągu jednak organem właściwym w sprawach wydawania interpretacji jest Minister Finansów. Z tego względu, przed wniesieniem do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargi na interpretację, to właśnie Ministra Finansów wzywa się do usunięcia naruszenia prawa.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa trzeba wystosować w ciągu 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o wydaniu aktu lub podjęciu inne czynności przez organ administracji publicznej. W przypadku interpretacji termin ten liczy się od dnia doręczenia jej adresatowi.

Skarga do sądu administracyjnego

Sprawy z zakresu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego rozpatrują wojewódzkie sądy administracyjne. Podatnicy zobowiązani są składać skargi na interpretacje do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wojewódzkiego sądu administracyjnego. Takie rozwiązanie obowiązuje od 11 października 2008 r. na mocy aktualnego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016). Przed tą datą wszystkie skargi na interpretacje podatkowe trafiały do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie.

 

Co powinna zawierać skarga:

- oznaczenie sądu, do którego skarga jest kierowana,

- imię i nazwisko lub nazwa skarżącego (jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wskazanie organu, którego działania skarga dotyczy,

- określenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby stron (ich przedstawicieli ustawowych, pełnomocników),

 - sprecyzowanie rodzaju pisma (czyli, że wnoszone pismo jest skargą),

- wskazanie, jaki akt jest zaskarżony,

- osnowa wniosku z podaniem naruszenia prawa lub interesu prawnego (wskazanie przyczyn uzasadniających wniesienie skargi),

- podpis strony (jej przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wykaz załączników.

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia podatnikowi odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzielił, skargę wnosi się w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Odrzucenie skargi przez sąd - orzeczenie

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 14 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Gd 210/09).

Minister Finansów na wniosek podatniczki wydał 18 grudnia 2008 r. pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z 4 lutego 2009 r. podatniczka złożyła na powyższą interpretację skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Zgodnie z przepisami ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) sąd skargę odrzucił.

Sąd przypomniał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej, obejmującą orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Jakkolwiek wniesienie skargi do sądu administracyjnego na indywidualne interpretacje podatkowe jest dopuszczalne, to jednak złożenie tego środka zaskarżenia powinno zostać poprzedzone wezwaniem organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa. Stanowi o tym wprost art. 52 § 3 wymienionej ustawy.

W opisywanej tutaj sytuacji skarżąca uchybiła temu obowiązkowi, wnosząc skargę bezpośrednio do sądu, bez uprzedniego wezwania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa.

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA