REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik może złożyć skargę na interpretację podatkową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał od fiskusa niekorzystną interpretację podatkową, może złożyć na nią skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Jak to zrobić skutecznie?

Co zrobić, gdy mamy poważne wątpliwości czy nasze rozumienie przepisów podatkowych jest poprawne? Jedną z możliwych odpowiedzi na tak postawione pytanie jest - zwrócić się do fiskusa o indywidualną interpretację podatkową. Umożliwia nam to Ordynacja podatkowa (art. 14b § 1). Należy złożyć wniosek zawierający opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na tle którego pojawiły się wątpliwości, sformułować pytanie oraz przedstawić własny pogląd na sprawę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Złożenie wniosku kosztuje, należy więc uiścić stosowną opłatę. Po wykonaniu tych czynności pozostaje nam tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać maksymalnie trzy miesiące - tyle czasu ma urząd na udzielenie odpowiedzi.

Opłata za wniosek

REKLAMA

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I w końcu przychodzi urzędowa odpowiedź na nasz problem. Po zapoznaniu się z jej treścią okazuje się, że nie oto nam chodziło - interpretacja jest dla nas niekorzystna i nie zgadzamy się z odpowiedzią urzędu. Co możemy zrobić? Pierwsza myśl, to zaskarżyć ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Prawo to przysługuje nam na podstawie art. 3 § 2 pkt 4a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak przed wysłaniem skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, musimy najpierw zwrócić się do fiskusa i wezwać go do usunięcia naruszenia prawa. Jest to konieczne, jeżeli w sprawie będącej przedmiotem skargi nie są przewidziane żadne środki zaskarżenia aktu wydanego przez organ administracji publicznej czy dokonanej przez niego czynności.

Bez wezwania na pewno sąd nie rozpatrzy naszej skargi pod względem merytorycznym.

Wezwanie przed złożeniem skargi

Z uwagi na system wydawania interpretacji podatkowych może pojawić się problem z ustaleniem adresata wezwania. Obecnie w imieniu Ministra Finansów do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego upoważnione są cztery izby skarbowe:

- Izby Skarbowa w Warszawie - dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski a także, gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji,

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy - dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego,

- Izba Skarbowa w Katowicach - dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego,

- Izba Skarbowa w Poznaniu - dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego.

Wnioski o wydanie interpretacji należy jednak wysyłać na adres Biura Krajowej Informacji Podatkowej podległego danej izbie skarbowej. Siedziby tych biur mieszczą się w: Płocku, Toruniu, Bielsku-Białej i Lesznie. To właśnie te biura przygotowują odpowiedzi na nadesłane pytania podatkowe.

W dalszym ciągu jednak organem właściwym w sprawach wydawania interpretacji jest Minister Finansów. Z tego względu, przed wniesieniem do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargi na interpretację, to właśnie Ministra Finansów wzywa się do usunięcia naruszenia prawa.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa trzeba wystosować w ciągu 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o wydaniu aktu lub podjęciu inne czynności przez organ administracji publicznej. W przypadku interpretacji termin ten liczy się od dnia doręczenia jej adresatowi.

Skarga do sądu administracyjnego

Sprawy z zakresu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego rozpatrują wojewódzkie sądy administracyjne. Podatnicy zobowiązani są składać skargi na interpretacje do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wojewódzkiego sądu administracyjnego. Takie rozwiązanie obowiązuje od 11 października 2008 r. na mocy aktualnego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016). Przed tą datą wszystkie skargi na interpretacje podatkowe trafiały do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie.

 

Co powinna zawierać skarga:

- oznaczenie sądu, do którego skarga jest kierowana,

- imię i nazwisko lub nazwa skarżącego (jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wskazanie organu, którego działania skarga dotyczy,

- określenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby stron (ich przedstawicieli ustawowych, pełnomocników),

 - sprecyzowanie rodzaju pisma (czyli, że wnoszone pismo jest skargą),

- wskazanie, jaki akt jest zaskarżony,

- osnowa wniosku z podaniem naruszenia prawa lub interesu prawnego (wskazanie przyczyn uzasadniających wniesienie skargi),

- podpis strony (jej przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wykaz załączników.

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia podatnikowi odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzielił, skargę wnosi się w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Odrzucenie skargi przez sąd - orzeczenie

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 14 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Gd 210/09).

Minister Finansów na wniosek podatniczki wydał 18 grudnia 2008 r. pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z 4 lutego 2009 r. podatniczka złożyła na powyższą interpretację skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Zgodnie z przepisami ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) sąd skargę odrzucił.

Sąd przypomniał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej, obejmującą orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Jakkolwiek wniesienie skargi do sądu administracyjnego na indywidualne interpretacje podatkowe jest dopuszczalne, to jednak złożenie tego środka zaskarżenia powinno zostać poprzedzone wezwaniem organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa. Stanowi o tym wprost art. 52 § 3 wymienionej ustawy.

W opisywanej tutaj sytuacji skarżąca uchybiła temu obowiązkowi, wnosząc skargę bezpośrednio do sądu, bez uprzedniego wezwania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa.

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA