REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obronić się przed fiskusem

Krystyna Szydłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys mobilizuje firmy do szukania nowych źródeł oszczędności. Jednym z nich może być optymalizacja podatkowa pozwalająca na obniżenie obciążeń podatkowych firmy i poprawę wyniku finansowego. Aby jednak wprowadzić takie rozwiązania, konieczne jest wcześniejsze opracowanie zindywidualizowanej szczegółowej koncepcji.

Koncepcja ta z jednej strony generować ma korzyści, a z drugiej ograniczyć ryzyko i zagwarantować przedsiębiorcy poruszanie się w granicach przewidzianych przez przepisy podatkowe. Punktem wyjścia dla takiej koncepcji jest analiza wykładni obowiązujących przepisów podatkowych stosowanych przez organy skarbowe, a także sądy administracyjne oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

 

Krótszy termin zwrotu VAT za materiały budowlane>>


Cytując Z. Radwańskiego i jego glosę do wyroku NSA z 10 listopada 1999 (Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku) „nie ma żadnej podstawy prawnej, aby przyjąć masochistyczną zasadę, że strony powinny zawsze regulować swoje stosunki cywilnoprawne w sposób najbardziej dla fiskusa korzystny”, należy założyć, że przedsiębiorca dysponuje swobodą działania w ramach obowiązującego systemu podatkowego, który z kolei oferuje wiele możliwości zgodnego z przepisami kształtowania obciążeń podatkowych. Pojawia się tu oczywiście pytanie, jakiego rodzaju są to rozwiązania i w jakim zakresie możemy je stosować, przestrzegając jednocześnie wymagań stawianych przez fiskusa.

 

REKLAMA

 E-podpis zmniejszy koszty w firmie>>


Decydującą kwestią jest odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie ewentualnych rozwiązań, optymalnych pod kątem podatkowym dla przeprowadzanych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Najbardziej rozpowszechnione rozwiązania mające na celu obniżenie obciążeń podatkowych można podzielić na takie, które związane są ze specyficzną formą lub miejscem prowadzenia działalności i pozostałe, relatywnie proste rozwiązania, możliwe do zastosowania przez praktycznie każdego przedsiębiorcę. Do rozwiązań wymagających poważniejszych, administracyjnych zmian w strukturze spółki lub sposobie jej działania należą, między innymi:

•    utworzenie z kilku przedsiębiorstw powiązanych Podatkowej Grupy Kapitałowej, pozwalające na obniżenie dochodu podatkowego o straty ponoszone przez spółki należące do PGK,

•    utworzenie spółki w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, ze względu na zwolnienie dochodów z działalności prowadzonej w strefie z podatku dochodowego. Nie należy przy tym zapominać, że specjalne strefy ekonomiczne będą w Polsce funkcjonować do roku 2020,

•    zagraniczne spółki holdingowe - chodzi tu o spółki będące członkami UE lub OECD, z którymi Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego podatkowania i których przepisy wyróżniają się niskimi stawkami lub wręcz zwolnieniem z podatku dochodowego lub podatku od zysków kapitałowych czy dywidend,

•    prowadzenie działalności w ramach spółki osobowej, co pozwala na uniknięcie podwójnego opodatkowania, jakie ma miejsce w przypadku spółek kapitałowych. Dzięki odpowiedniej strukturze uwzględniającej spółki komandytowe lub komandytowo-akcyjne możliwe jest obniżenie obciążeń podatkowych, np. w przypadku dochodu osiągniętego ze zbycia nieruchomości,

•    restrukturyzacje, połączenia, aporty, wymiany akcji - dzięki związanej z wejściem do Unii Europejskiej harmonizacji przepisów dotyczących podatków bezpośrednich, większość transakcji majątkowych i podatkowych stała się neutralna podatkowo. Warunkiem koniecznym jest tutaj odpowiednie zaplanowanie transakcji i analiza jej potencjalnych konsekwencji,

•    konwersja biznesowego modelu działania grupy kapitałowej skutkująca zmianą profilu funkcjonalnego podmiotów, uczestniczących w transakcjach i wynikającą z tego zmianą podziału zysku w grupie (zmiana modelu cen transferowych),

•    fundusz inwestycyjny zamknięty - dzięki podmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego (o ile fundusz działa na bazie przepisów o funduszach inwestycyjnych), fundusz inwestycyjny zamknięty może być korzystnym wehikułem do realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych,

•    spółka europejska - jej specyfika pozwala na elastyczną zmianę siedziby, co pociąga za sobą zmianę obowiązku podatkowego z nieograniczonego na ograniczony.

Inne rozwiązania nie wymagają wielu skomplikowanych zmian, a ich wdrożenie nie jest tak czasochłonne. Należy tu wspomnieć, między innymi, o takich narzędziach, jak:

•    ulga na złe długi w VAT, umożliwiająca korektę uprzednio wykazanego w deklaracji podatku VAT należnego w przypadku braku wpływu zapłaty za sprzedaż w ciągu 180 dni,

Jak w praktyce skorzystać z ulgi na złe długi i obniżyć VAT należny>>

•    uproszczone zaliczki na podatek dochodowy, płacone w oparciu o podatek rzeczywiście zapłacony przez przedsiębiorstwo w roku N-2 i polepszające cash flow w przypadku wzrostu dochodów lub planowanej jednorazowej transakcji powodującej wzrost dochodu do opodatkowania,

•    zaliczenie kosztów prac rozwojowych - po zmianie przepisów w tym zakresie, podatnicy mają rozbudowane możliwości wyboru sposobu i terminów zaliczenia kosztów prac rozwojowych do kosztów podatkowych, np. koszty prac rozwojowych, rozpoczęte po 1 stycznia 2009 roku mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym zostały poniesione,

•    odpisy amortyzacyjne dla firm rozpoczynających działalność, umożliwiające jednorazowy odpis od środków trwałych wprowadzonych do ewidencji do równowartości kwoty 100.000 EUR. Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w roku 2008 lub 2009 mogą zastosować odpis także w kolejnym roku podatkowym, odpowiednio 2009 i 2010. Z kolei dla firm już istniejących, ponoszących straty, efektywnym narzędziem zarządzania podatkowego poprzez kształtowanie kosztów podatkowych może być obniżenie stosowanych stawek amortyzacyjnych,

Jak dokonywać odpisów jednorazowych po zmianie definicji „małego podatnika">>

•    wydłużenie okresu rozliczeniowego w przypadku świadczenia usług ciągłych np. usług najmu - umożliwiające rozliczenie podatku od przychodów na specjalnych zasadach tj. na koniec tego okresu (nie rzadziej niż raz w roku).


Przy wyborze któregokolwiek z wyżej wspomnianych rozwiązań konieczna jest szczegółowa analiza zarówno planowanych przez przedsiębiorcę transakcji, jak i otoczenia gospodarczego, w jakim spółka działa. W przypadku nietypowych sytuacji i licznych zmian w orzecznictwie, narzędziem zwiększającym bezpieczeństwo zastosowanego rozwiązania jest zwrócenie się do organów skarbowych o indywidualną interpretację podatkową. Również w przypadku niekorzystnych dla podatnika interpretacji dotyczących rozwiązań stosowanych w przeszłości przez spółkę a nie popartych odpowiednią analizą i ryzykownych z punktu widzenia przepisów, warto sięgnąć po inne narzędzia, takie jak np. korekta zeznania podatkowego, dokonana jeszcze przed kontrolą skarbową, co z kolei pozwoli na obniżenie ewentualnych obciążeń wynikających z kar i karnych odsetek.


Skomplikowane ustawodawstwo podatkowe bywa istotnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności podmiotów gospodarczych. Nie zapominajmy jednak, że istniejące przepisy podatkowe możemy wykorzystać również na naszą korzyść, optymalizując w ten sposób rozliczenia z fiskusem.

Krystyna Szydłowska

doradca podatkowy, partner Moore Stephens Central Audit Sp. z o.o.

  

 

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA