REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obronić się przed fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Szydłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys mobilizuje firmy do szukania nowych źródeł oszczędności. Jednym z nich może być optymalizacja podatkowa pozwalająca na obniżenie obciążeń podatkowych firmy i poprawę wyniku finansowego. Aby jednak wprowadzić takie rozwiązania, konieczne jest wcześniejsze opracowanie zindywidualizowanej szczegółowej koncepcji.

Koncepcja ta z jednej strony generować ma korzyści, a z drugiej ograniczyć ryzyko i zagwarantować przedsiębiorcy poruszanie się w granicach przewidzianych przez przepisy podatkowe. Punktem wyjścia dla takiej koncepcji jest analiza wykładni obowiązujących przepisów podatkowych stosowanych przez organy skarbowe, a także sądy administracyjne oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Krótszy termin zwrotu VAT za materiały budowlane>>


Cytując Z. Radwańskiego i jego glosę do wyroku NSA z 10 listopada 1999 (Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku) „nie ma żadnej podstawy prawnej, aby przyjąć masochistyczną zasadę, że strony powinny zawsze regulować swoje stosunki cywilnoprawne w sposób najbardziej dla fiskusa korzystny”, należy założyć, że przedsiębiorca dysponuje swobodą działania w ramach obowiązującego systemu podatkowego, który z kolei oferuje wiele możliwości zgodnego z przepisami kształtowania obciążeń podatkowych. Pojawia się tu oczywiście pytanie, jakiego rodzaju są to rozwiązania i w jakim zakresie możemy je stosować, przestrzegając jednocześnie wymagań stawianych przez fiskusa.

 

REKLAMA

 E-podpis zmniejszy koszty w firmie>>


Decydującą kwestią jest odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie ewentualnych rozwiązań, optymalnych pod kątem podatkowym dla przeprowadzanych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Najbardziej rozpowszechnione rozwiązania mające na celu obniżenie obciążeń podatkowych można podzielić na takie, które związane są ze specyficzną formą lub miejscem prowadzenia działalności i pozostałe, relatywnie proste rozwiązania, możliwe do zastosowania przez praktycznie każdego przedsiębiorcę. Do rozwiązań wymagających poważniejszych, administracyjnych zmian w strukturze spółki lub sposobie jej działania należą, między innymi:

•    utworzenie z kilku przedsiębiorstw powiązanych Podatkowej Grupy Kapitałowej, pozwalające na obniżenie dochodu podatkowego o straty ponoszone przez spółki należące do PGK,

•    utworzenie spółki w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, ze względu na zwolnienie dochodów z działalności prowadzonej w strefie z podatku dochodowego. Nie należy przy tym zapominać, że specjalne strefy ekonomiczne będą w Polsce funkcjonować do roku 2020,

•    zagraniczne spółki holdingowe - chodzi tu o spółki będące członkami UE lub OECD, z którymi Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego podatkowania i których przepisy wyróżniają się niskimi stawkami lub wręcz zwolnieniem z podatku dochodowego lub podatku od zysków kapitałowych czy dywidend,

•    prowadzenie działalności w ramach spółki osobowej, co pozwala na uniknięcie podwójnego opodatkowania, jakie ma miejsce w przypadku spółek kapitałowych. Dzięki odpowiedniej strukturze uwzględniającej spółki komandytowe lub komandytowo-akcyjne możliwe jest obniżenie obciążeń podatkowych, np. w przypadku dochodu osiągniętego ze zbycia nieruchomości,

•    restrukturyzacje, połączenia, aporty, wymiany akcji - dzięki związanej z wejściem do Unii Europejskiej harmonizacji przepisów dotyczących podatków bezpośrednich, większość transakcji majątkowych i podatkowych stała się neutralna podatkowo. Warunkiem koniecznym jest tutaj odpowiednie zaplanowanie transakcji i analiza jej potencjalnych konsekwencji,

•    konwersja biznesowego modelu działania grupy kapitałowej skutkująca zmianą profilu funkcjonalnego podmiotów, uczestniczących w transakcjach i wynikającą z tego zmianą podziału zysku w grupie (zmiana modelu cen transferowych),

•    fundusz inwestycyjny zamknięty - dzięki podmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego (o ile fundusz działa na bazie przepisów o funduszach inwestycyjnych), fundusz inwestycyjny zamknięty może być korzystnym wehikułem do realizowania przedsięwzięć inwestycyjnych,

•    spółka europejska - jej specyfika pozwala na elastyczną zmianę siedziby, co pociąga za sobą zmianę obowiązku podatkowego z nieograniczonego na ograniczony.

Inne rozwiązania nie wymagają wielu skomplikowanych zmian, a ich wdrożenie nie jest tak czasochłonne. Należy tu wspomnieć, między innymi, o takich narzędziach, jak:

•    ulga na złe długi w VAT, umożliwiająca korektę uprzednio wykazanego w deklaracji podatku VAT należnego w przypadku braku wpływu zapłaty za sprzedaż w ciągu 180 dni,

Jak w praktyce skorzystać z ulgi na złe długi i obniżyć VAT należny>>

•    uproszczone zaliczki na podatek dochodowy, płacone w oparciu o podatek rzeczywiście zapłacony przez przedsiębiorstwo w roku N-2 i polepszające cash flow w przypadku wzrostu dochodów lub planowanej jednorazowej transakcji powodującej wzrost dochodu do opodatkowania,

•    zaliczenie kosztów prac rozwojowych - po zmianie przepisów w tym zakresie, podatnicy mają rozbudowane możliwości wyboru sposobu i terminów zaliczenia kosztów prac rozwojowych do kosztów podatkowych, np. koszty prac rozwojowych, rozpoczęte po 1 stycznia 2009 roku mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, w którym zostały poniesione,

•    odpisy amortyzacyjne dla firm rozpoczynających działalność, umożliwiające jednorazowy odpis od środków trwałych wprowadzonych do ewidencji do równowartości kwoty 100.000 EUR. Podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w roku 2008 lub 2009 mogą zastosować odpis także w kolejnym roku podatkowym, odpowiednio 2009 i 2010. Z kolei dla firm już istniejących, ponoszących straty, efektywnym narzędziem zarządzania podatkowego poprzez kształtowanie kosztów podatkowych może być obniżenie stosowanych stawek amortyzacyjnych,

Jak dokonywać odpisów jednorazowych po zmianie definicji „małego podatnika">>

•    wydłużenie okresu rozliczeniowego w przypadku świadczenia usług ciągłych np. usług najmu - umożliwiające rozliczenie podatku od przychodów na specjalnych zasadach tj. na koniec tego okresu (nie rzadziej niż raz w roku).


Przy wyborze któregokolwiek z wyżej wspomnianych rozwiązań konieczna jest szczegółowa analiza zarówno planowanych przez przedsiębiorcę transakcji, jak i otoczenia gospodarczego, w jakim spółka działa. W przypadku nietypowych sytuacji i licznych zmian w orzecznictwie, narzędziem zwiększającym bezpieczeństwo zastosowanego rozwiązania jest zwrócenie się do organów skarbowych o indywidualną interpretację podatkową. Również w przypadku niekorzystnych dla podatnika interpretacji dotyczących rozwiązań stosowanych w przeszłości przez spółkę a nie popartych odpowiednią analizą i ryzykownych z punktu widzenia przepisów, warto sięgnąć po inne narzędzia, takie jak np. korekta zeznania podatkowego, dokonana jeszcze przed kontrolą skarbową, co z kolei pozwoli na obniżenie ewentualnych obciążeń wynikających z kar i karnych odsetek.


Skomplikowane ustawodawstwo podatkowe bywa istotnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności podmiotów gospodarczych. Nie zapominajmy jednak, że istniejące przepisy podatkowe możemy wykorzystać również na naszą korzyść, optymalizując w ten sposób rozliczenia z fiskusem.

Krystyna Szydłowska

doradca podatkowy, partner Moore Stephens Central Audit Sp. z o.o.

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA