REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy dostają auta, dopłaty do nauki i komórki

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 80 proc. firm przyznaje pracownikom świadczenia pozapłacowe. Najpopularniejsze to dofinansowanie do nauki, samochód i telefon służbowy – wynika z badania PBS DGA.

Świadczenia pozapłacowe nie są niczym nowym w firmowej rzeczywistości. Dobry pracownik poza odpowiednim wynagrodzeniem wymaga również właściwej motywacji pozapłacowej. Temu właśnie mają służyć dodatkowe świadczenia oferowane przez pracodawców pracownikom. Jak wynika z badania PBS DGA przeprowadzonego na zlecenie DGP i firmy doradczej MDDP, 83 proc. firm - zarówno polskich, jak i zagranicznych - stosuje pozapłacowe świadczenia dla pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Według Justyny Subczyńskiej-Papudy, dyrektora działu rozwoju i ocen Bigram, pozytywnym wynikiem badania jest stosowanie w większości polskich firm świadczeń pozapłacowych. Pewna różnica procentowa pomiędzy firmami z kapitałem polskim i zagranicznym może wynikać z faktu, że tradycja takich świadczeń za granicą jest po prostu dłuższa. Motywacja płacowa wystarcza w krótkiej perspektywie czasu. Wprowadzenie świadczeń pozapłacowych jest od strony podatkowej zdecydowanie większym wyzwaniem, jednak są one postrzegane jako skuteczne narzędzie motywowania również wśród naszych rodzimych firm. A powody rezygnacji dotyczą w dużej mierze poszukiwania oszczędności.

- W sytuacji spowolnienia gospodarczego, jakie obecnie przeżywamy, firmie stosunkowo łatwiej jest przekonać pracowników o słuszności rezygnacji z dodatkowych benefitów, niż obniżać wynagrodzenia. Jednocześnie zamiana świadczeń pozapłacowych na dodatkowe premie powinna być jednoznacznie powiązana z realizacją celów. Tylko wtedy ma to charakter motywacyjny, a to ostatecznie jest celem wszystkich firm - ocenia Justyna Subczyńska-Papuda.

Środek motywacyjny

Z naszego sondażu wynika, że pozapłacowe świadczenia pracownicze są skutecznym narzędziem motywowania pracowników. Więcej optymizmu widać jednak wśród firm zagranicznych. 64 proc. badanych przedsiębiorstw stwierdziło, że dodatkowe świadczenia zdecydowanie są środkiem motywacyjnym, a 26 proc. podkreśliło, że raczej są taką motywacją. Trochę mniej pozytywnych opinii było wśród firm polskich. Tu 50 proc. uznało za zdecydowanie motywujące świadczenia pozapłacowe, a 33 proc. za raczej motywujące. A jakie świadczenia cieszą się największą popularnością? Lista możliwych świadczeń jest imponująca. Znajduje się na niej 12 głównych pozycji. Na miejscu pierwszym uplasowało się finansowanie lub współfinansowanie udziału pracownika w kursach, szkoleniach, studiach. Na drugim miejscu znajdują się służbowy telefon komórkowy, ale przeznaczony do celów służbowych. Trzecie miejsce zajmuje samochód służbowy, również przeznaczony do celów zawodowych.

Inne świadczenia, które pracodawcy oferują swoim pracownikom, to m.in.: bony towarowe, opieka medyczna, udostępnianie samochodu i komórki do celów prywatnych, opłacanie internetu, z którego pracownik korzysta w domu, dofinansowanie do wypoczynku dzieci pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres świadczeń

REKLAMA

Motywacje firm przyznających świadczenia pozapłacowe są różne. Czasem są one ściśle związane z wykonywanymi przez pracownika zadaniami służbowymi. Innym razem świadczenie pozapłacowe podnosi prestiż zajmowanego stanowiska, a jeszcze innym jest powszechne i przyznawane wszystkim pracownikom.

Zacznijmy od finansowania lub współfinansowania udziału pracowników w kursach, szkoleniach, studiach. W 65 proc. firm polskich przyznano, że takie świadczenie jest powszechne i przysługuje wszystkim pracownikom. W firmach zagranicznych jest to odsetek 50-proc. Odpowiednio 33 proc. firm polskich i 45 proc. firm zagranicznych przyznaje, że dofinansowanie nauki przysługuje tylko pracownikom, których charakter pracy wymaga zapewnienia takiego świadczenia.

Inną tendencję można zauważyć przy telefonach oferowanych pracownikom. Tu w 88 proc. firm polskich i 78 proc. firm zagranicznych telefon służbowy otrzymują pracownicy, którym jest on niezbędny do wykonywania pracy. Zaledwie w 6 proc. firm polskich i 13 proc. zagranicznych telefony od szefa są przyznawane powszechnie wszystkim pracownikom. Podobnie sytuacja wygląda z samochodami służbowymi. W 82 proc. firm polskich i 64 proc. firm zagranicznych samochód od pracodawcy otrzymują pracownicy, którym jest on niezbędny w pracy. Co ciekawe, w 29 proc. firm zagranicznych firmowe auto traktowane jest jako dodatek specjalny podnoszący prestiż stanowiska, dostępny dla wąskiego grona pracowników. W polskich firmach samochód ponoszący prestiż stanowiska potwierdza 14 proc. przedsiębiorstw.

 

Teraz świadczenia bardziej powszechne i dostępne praktycznie dla każdego pracownika. 62 proc. badanych firm polskich i 59 proc. firm zagranicznych potwierdza, że powszechnym świadczeniem od szefa są diety i inne należności z tytułu podróży służbowych pracowników mobilnych. Aż 94 proc. badanych zarówno firm polskich, jak i zagranicznych jako powszechne wskazuje bony towarowe, podarunkowe, przeznaczone na zakup posiłków. Opieka medyczna powszechniejsza jest w firmach polskich. 91 proc. deklaruje, że abonamenty medyczne są dostępne dla wszystkich pracowników. W firmach zagranicznych jest to 57 proc.

Ciekawe są też dane dotyczące telefonów i samochodów, których pracownicy mogą używać również prywatnie. Przy telefonach w 63 proc. firmy polskie przyznały, że są one przyznawane pracownikom, których zakres obowiązków wymaga zapewnienia takiego świadczenia. W firmach zagranicznych jest to 59 proc.

Przyczyny rezygnacji

Zostały nam jeszcze do omówienia kwestie niestosowania przez pracodawców świadczeń pozapłacowych. Z przeprowadzonego sondażu wynika, że w 41 proc. przyczyną braku świadczeń pozapłacowych w firmach jest brak środków finansowych. W 35 proc. to decyzja pracowników. Wolą oni zamiast świadczenia pozapłacowego otrzymywać nagrody pieniężne bądź premie. Jeszcze jednym powodem, wymienianym przez 6 proc. badanych firm, były niekorzystne przepisy podatkowe.

Skoro firmy zrezygnowały z dodatkowej oferty świadczeń dla podwładnych, postanowiliśmy sprawdzić, czy w przeszłości je stosowały. Okazuje się, że 44 proc. firm stosowało świadczenia pozapłacowe, a 56 proc. nie.

Jeśli firma stosowała w przeszłości takie świadczenia, powodem rezygnacji z nich były: braki finansowe, pracownicy woleli otrzymywać gotówkę, niekorzystne opodatkowanie.

A co w takim razie będzie w przyszłości? Z naszego badania wynika, że tylko 30 proc. firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wprowadzić pozapłacowe świadczenia dla pracowników. 67 proc. nie ma takich planów, a 3 proc. jeszcze nie wie, co w tym zakresie zrobi.

Metodologia badania

Badanie zrealizowane zostało przez PBS DGA w październiku 2009 r. na ogólnopolskiej próbie 220 firm dużych (zatrudniających 250 lub więcej pracowników). W skład próby weszło 170 firm polskich (tzn. z przewagą kapitału polskiego: prywatnego lub państwowego) oraz 50 firm zagranicznych (tzn. z przewagą kapitału zagranicznego lub oddziałów zagranicznych firm w Polsce). Respondentami były główne osoby odpowiedzialne za sprawy kadrowe. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo.

OPINIA

WIRGINIA AKSZTEJN

kierownik projektów PBS DGA

Świadczenia pozapłacowe stosowane są obecnie w zdecydowanej większości (83 proc.) dużych firm. Najczęściej są to świadczenia związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków zawodowych, np. finansowanie szkoleń, zapewnienie do celów służbowych telefonu komórkowego lub samochodu czy też świadczenia dla pracowników mobilnych. Jednak znaczący odsetek firm stosujących świadczenia pozapłacowe wynagradza również dodatkami stanowiącymi osobistą korzyść pracownika. Za takie świadczenia uznać można przyznawanie bonów towarowych (65 proc.) lub opieki medycznej (50 proc.) czy też oddawanie do prywatnej dyspozycji służbowej komórki (42 proc.) lub auta (31 proc.).

Nie wszystkie przyznawane świadczenia mają charakter powszechny. Służbowy telefon czy samochód traktowane są zaś przede wszystkim jako narzędzie pracy i przyznawane z uwagi na potrzeby zajmowanego stanowiska, a czasem jako prestiżowy dodatek do pensji. W tej kwestii uwidocznia się interesująca różnica między firmami polskimi i zagranicznymi. Firmy zagraniczne częściej stosują świadczenia pozapłacowe, choć prowadzą bardziej selektywną politykę ich przyznawania niż firmy polskie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

Zwrot podatku z Irlandii. Kto może dostać? Jak uzyskać?

Irlandia nadal jest popularnym kierunkiem emigracji zarobkowej dla Polaków. Tym bardziej zachęcamy gorąco do zapoznania się z przygotowanymi poniżej informacjami na temat rozliczenia podatku w tym kraju.

Spory skok inflacji w lipcu 2024 r. Na jesieni już 4%. Powodem wzrost cen gazu i energii elektrycznej

W lipcu wzrost rachunków za gaz i energię elektryczną podbije inflację o 1,3-1,5 pkt. proc. – czytamy w komentarzu ekonomisty banku ING BSK Adama Antoniaka do poniedziałkowych danych GUS. Zdaniem ekonomistów PKO BP może to być nawet +2 pkt proc. W opinii ekonomistów PKO BP trend spadkowy inflacji bazowej wyczerpuje się i jesienią możemy zobaczyć jej nieznaczny wzrost, ponownie do ok. 4 proc. rdr.

REKLAMA

Dlaczego księgowość wciąż jest pewnym wyborem? Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje

Księgowość jest nadal pewnym wyborem. Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Niezależnie od tego, jak rozwija się technologia, firmy zawsze będą potrzebować wykwalifikowanych osób do zarządzania swoimi finansami. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje, mimo nowych technologii i sztucznej inteligencji.

Skarbówka gorliwie kontroluje podatek u źródła (WHT). WSA w Warszawie: zabezpieczenie „na zapas” wykluczone

Rozliczenia w podatku u źródła (WHT) w ostatnich latach są obiektem wzmożonego zainteresowania organów podatkowych. Oprócz wszczynania kontroli podatkowych czy celno-skarbowych wobec płatników, organy dokonują bardziej dotkliwych i niekorzystnych działań, takich jak chociażby wszczynanie postępowań karnoskarbowych czy wydawanie decyzji zabezpieczających. Często te dodatkowe działania podejmowane są jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia i wydłużenia czasu na wydanie decyzji. Takie działania organów podlegają jednak kontroli sądowej, czego wyraz dał WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2024 r., sygn. III SA/Wa 2564/23.

REKLAMA