REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kwota stanowiąca limit dla prezentów jest kwotą brutto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obliczając wartość nieodpłatnie przekazywanych towarów jako prezentów (zarówno ewidencjonowanych, jak i nieewidencjonowanych), należy brać pod uwagę cenę nabycia bez VAT, czyli kwotę netto. Organy podatkowe reprezentują stanowisko, że w przypadku prezentów ewidencjonowanych jest to kwota brutto. Jednak jest to błędna i niekorzystna dla podatników interpretacja.

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, mimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupu tych towarów. Niestety, urzędy skarbowe reprezentują odmienne stanowisko. Uznają, że bez względu na to, czy nieodpłatne przekazanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy też nie, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT, musi on takie nieodpłatne przekazanie opodatkować. Czyli jeśli odliczył VAT, taki sam VAT musi odprowadzić - według stanowiska organów podatkowych. Według urzędów nie podlega VAT przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tylko gdy są to prezenty o małej wartości, próbki, drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Sądy administracyjne nie popierają tego stanowiska. Uważają, że żadne przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega VAT.

REKLAMA

Dlatego, aby nie popaść w konflikt z urzędem, ważne jest ustalenie limitów prezentów o małej wartości. Wyróżniamy dwa rodzaje prezentów o małej wartości - prezenty objęte obowiązkiem ewidencjonowania oraz prezenty, których obowiązek ten nie dotyczy.

Prezenty ewidencjonowane

Prezenty o małej wartości, które wymagają ewidencjonowania, to prezenty przekazywane jednej osobie przez podatnika, których łączna wartość nie przekracza w roku kalendarzowym (który w VAT jest jednocześnie rokiem podatkowym) kwoty 100 zł. Przy czym podatnik koniecznie musi prowadzić ewidencję tych osób. Oznacza to, że podatnik może przekazać - bez konieczności opodatkowania - jednej osobie jednorazowo bądź w ciągu całego roku prezenty, których wartość nie przekroczy kwoty 100 zł.

 

Co się zmieni w VAT w 2010 r.>>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzieje się tak dlatego, że podatnik, który wręcza danej osobie prezenty, musi mieć możliwość monitorowania ich wartości, gdyż przekroczenie limitów, według organów podatkowych, powoduje obowiązek opodatkowania przekazanych towarów. Może się również okazać, że przekazujący będzie zmuszony do wystawienia do końca lutego następnego roku informacji dla podatku dochodowego PIT-8C. Do wystawiania PIT-8C będzie zmuszony tylko wtedy, gdy limit prezentów wręczonych osobie fizycznej nieprowadzącej działalności według ewidencji przekroczył w ciągu roku 100 zł. Jeśli limit ten nie zostanie przekroczony, podatnik wręczający prezenty nie będzie musiał wystawiać PIT-8C.

Przepisy nie określają, czy kwota limitu jest kwotą netto, czy brutto. Według organów podatkowych jest to kwota brutto.

REKLAMA

Stanowisko takie zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 10 listopada 2008 r., nr ITPP2/443-733a/08/RS. Czytamy w nim: Są jednak sytuacje, kiedy osoba biorąca udział w konkursie wygrywa dwukrotnie, co powoduje, że łączna kwota nagród przekazanych przez Spółkę na rzecz tej osoby w roku podatkowym przekracza kwotę 100 zł brutto lub otrzymuje główną nagrodę rzeczową o wartości 550 zł. W tym przypadku wartość przedmiotowych nagród w odniesieniu do obdarowanego w danym roku podatkowym przekracza 100 zł brutto i tym samym nie zostaje spełniona jedna z przesłanek, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy. Zatem nagrody te nie spełniają ustawowej definicji prezentu o małej wartości. Wobec powyższego przekazanie to nie może korzystać z wyłączenia zawartego w ust. 3 powołanego artykułu.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę nagród w postaci plecaków i toreb turystycznych stanowiących prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast nieodpłatne przekazanie nagród, których łączna wartość w roku podatkowym przekracza 100 zł brutto dla jednego obdarowanego, a przy nabyciu których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Podobnie wypowiedział się ten sam Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 10 listopada 2008 r., nr ITPP2/443-733b/08/RS.

Stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe jest nieprawidłowe i nie należy się z nim godzić.

Podobnie wypowiadają się eksperci podatkowi. Uważają, że limity wskazane w ustawie o VAT w związku z ustawą o podatku dochodowym stanowią kwoty netto. Gdyby uznać je bowiem za kwoty brutto, doszłoby do naliczania podatku od podatku. Dlatego kwota ewidencjonowanych prezentów nie powinna przekraczać kwoty netto 100 zł (patrz. Komentarz VAT A. Bartosiewicza i R. Kubackiego, wyd. 3, str. 139, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.).

PRZYKŁAD

Spółka zajmująca się produkcją i rozprowadzaniem przyrządów kreślarskich postanowiła przekazać swoim stałym klientom w ramach prezentów zestawy miniprzyrządów kreślarskich. Ponieważ jeden zestaw ma wartość netto 85 zł, spółka, przekazując go każdej z wytypowanych przez siebie osób, nie musi opodatkowywać tej czynności, bo nie wykorzystała jeszcze limitu w wysokości 100 zł netto na osobę. Spółka jest jednak zobowiązana prowadzić ewidencję osób obdarowanych. Według organów podatkowych takie przekazanie należy opodatkować, gdyż kwota przekazanych towarów przekracza 100 zł brutto.

 

Prezenty niepodlegające ewidencji

Prezenty niepodlegające obowiązkowi ewidencjonowania przez podatnika, który je rozdaje, to takie prezenty, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania prezentu, nie przekracza 10 zł. W tym przypadku ewidencja nie jest wymagana przez ustawodawcę.

Obecnie, to jest od 1 listopada 2008 r., już z przepisów jasno wynika, że jest to kwota netto.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym limit wynosił 5 zł i z przepisów nie wynikało, czy jest to kwota brutto czy netto. Organy podatkowe przyjmowały, że jest to kwota brutto.

Według sądów stanowisko to było błędne. Również przed 1 listopada 2008 r. były to kwoty netto.

W wyroku NSA z 4 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1011/07, czytamy, że sąd poparł stanowisko podatnika, który uważał, że (...) opodatkowaniu podlegają wymienione w nim czynności (m.in. darowizny, przekazania na potrzeby osobiste podatnika, pracowników etc). Z kolei art. 29 ust. 10 u.p.t.u. w związku z art. 29 ust. 1 tej ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania czynności wskazanych w art. 7 ust. 2 u.p.t.u. jest cena nabycia netto, tj. bez kwoty należnego podatku VAT, co wynika z zasady neutralności podatkowej. Powyższe potwierdza, iż ustalenie podstawy opodatkowania przy przekazaniu towarów na podstawie art. 7 ust. 2 u.p.t.u. dokonuje się w oparciu o cenę nabycia towaru netto.

Ostatecznie NSA uznał (...) za zasadne wszystkie zarzuty skargi kasacyjnej, które odnoszą się do naruszenia przez Sąd pierwszej instancji prawa materialnego poprzez błędną jego wykładnię polegającą na przyjęciu, iż użyte na gruncie art. 7 ust. 4 u.p.t.u. określenia „łączna wartość” „jednostkowa cena nabycia” jako elementy zawartej w tym przepisie definicji „towarów o małej wartości” powinny być rozumiane jako wartości brutto, tj. z uwzględnieniem podatku VAT, a nie jako wartości netto, czyli bez uwzględnienia tego podatku.

W wyroku tym sąd odniósł się też do prezentów ewidencjonowanych, uznając, że łączna wartość przekazanych towarów w roku jest również kwotą netto. Stanowisko to jest aktualne także obecnie.

• art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 116, poz. 979

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT i akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA