REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kwota stanowiąca limit dla prezentów jest kwotą brutto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obliczając wartość nieodpłatnie przekazywanych towarów jako prezentów (zarówno ewidencjonowanych, jak i nieewidencjonowanych), należy brać pod uwagę cenę nabycia bez VAT, czyli kwotę netto. Organy podatkowe reprezentują stanowisko, że w przypadku prezentów ewidencjonowanych jest to kwota brutto. Jednak jest to błędna i niekorzystna dla podatników interpretacja.

Nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT, mimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupu tych towarów. Niestety, urzędy skarbowe reprezentują odmienne stanowisko. Uznają, że bez względu na to, czy nieodpłatne przekazanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy też nie, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT, musi on takie nieodpłatne przekazanie opodatkować. Czyli jeśli odliczył VAT, taki sam VAT musi odprowadzić - według stanowiska organów podatkowych. Według urzędów nie podlega VAT przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tylko gdy są to prezenty o małej wartości, próbki, drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Sądy administracyjne nie popierają tego stanowiska. Uważają, że żadne przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega VAT.

REKLAMA

Dlatego, aby nie popaść w konflikt z urzędem, ważne jest ustalenie limitów prezentów o małej wartości. Wyróżniamy dwa rodzaje prezentów o małej wartości - prezenty objęte obowiązkiem ewidencjonowania oraz prezenty, których obowiązek ten nie dotyczy.

Prezenty ewidencjonowane

Prezenty o małej wartości, które wymagają ewidencjonowania, to prezenty przekazywane jednej osobie przez podatnika, których łączna wartość nie przekracza w roku kalendarzowym (który w VAT jest jednocześnie rokiem podatkowym) kwoty 100 zł. Przy czym podatnik koniecznie musi prowadzić ewidencję tych osób. Oznacza to, że podatnik może przekazać - bez konieczności opodatkowania - jednej osobie jednorazowo bądź w ciągu całego roku prezenty, których wartość nie przekroczy kwoty 100 zł.

 

Co się zmieni w VAT w 2010 r.>>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzieje się tak dlatego, że podatnik, który wręcza danej osobie prezenty, musi mieć możliwość monitorowania ich wartości, gdyż przekroczenie limitów, według organów podatkowych, powoduje obowiązek opodatkowania przekazanych towarów. Może się również okazać, że przekazujący będzie zmuszony do wystawienia do końca lutego następnego roku informacji dla podatku dochodowego PIT-8C. Do wystawiania PIT-8C będzie zmuszony tylko wtedy, gdy limit prezentów wręczonych osobie fizycznej nieprowadzącej działalności według ewidencji przekroczył w ciągu roku 100 zł. Jeśli limit ten nie zostanie przekroczony, podatnik wręczający prezenty nie będzie musiał wystawiać PIT-8C.

Przepisy nie określają, czy kwota limitu jest kwotą netto, czy brutto. Według organów podatkowych jest to kwota brutto.

Stanowisko takie zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 10 listopada 2008 r., nr ITPP2/443-733a/08/RS. Czytamy w nim: Są jednak sytuacje, kiedy osoba biorąca udział w konkursie wygrywa dwukrotnie, co powoduje, że łączna kwota nagród przekazanych przez Spółkę na rzecz tej osoby w roku podatkowym przekracza kwotę 100 zł brutto lub otrzymuje główną nagrodę rzeczową o wartości 550 zł. W tym przypadku wartość przedmiotowych nagród w odniesieniu do obdarowanego w danym roku podatkowym przekracza 100 zł brutto i tym samym nie zostaje spełniona jedna z przesłanek, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy. Zatem nagrody te nie spełniają ustawowej definicji prezentu o małej wartości. Wobec powyższego przekazanie to nie może korzystać z wyłączenia zawartego w ust. 3 powołanego artykułu.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę nagród w postaci plecaków i toreb turystycznych stanowiących prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast nieodpłatne przekazanie nagród, których łączna wartość w roku podatkowym przekracza 100 zł brutto dla jednego obdarowanego, a przy nabyciu których Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowi dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Podobnie wypowiedział się ten sam Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 10 listopada 2008 r., nr ITPP2/443-733b/08/RS.

Stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe jest nieprawidłowe i nie należy się z nim godzić.

Podobnie wypowiadają się eksperci podatkowi. Uważają, że limity wskazane w ustawie o VAT w związku z ustawą o podatku dochodowym stanowią kwoty netto. Gdyby uznać je bowiem za kwoty brutto, doszłoby do naliczania podatku od podatku. Dlatego kwota ewidencjonowanych prezentów nie powinna przekraczać kwoty netto 100 zł (patrz. Komentarz VAT A. Bartosiewicza i R. Kubackiego, wyd. 3, str. 139, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.).

PRZYKŁAD

Spółka zajmująca się produkcją i rozprowadzaniem przyrządów kreślarskich postanowiła przekazać swoim stałym klientom w ramach prezentów zestawy miniprzyrządów kreślarskich. Ponieważ jeden zestaw ma wartość netto 85 zł, spółka, przekazując go każdej z wytypowanych przez siebie osób, nie musi opodatkowywać tej czynności, bo nie wykorzystała jeszcze limitu w wysokości 100 zł netto na osobę. Spółka jest jednak zobowiązana prowadzić ewidencję osób obdarowanych. Według organów podatkowych takie przekazanie należy opodatkować, gdyż kwota przekazanych towarów przekracza 100 zł brutto.

 

Prezenty niepodlegające ewidencji

Prezenty niepodlegające obowiązkowi ewidencjonowania przez podatnika, który je rozdaje, to takie prezenty, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania prezentu, nie przekracza 10 zł. W tym przypadku ewidencja nie jest wymagana przez ustawodawcę.

Obecnie, to jest od 1 listopada 2008 r., już z przepisów jasno wynika, że jest to kwota netto.

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym limit wynosił 5 zł i z przepisów nie wynikało, czy jest to kwota brutto czy netto. Organy podatkowe przyjmowały, że jest to kwota brutto.

Według sądów stanowisko to było błędne. Również przed 1 listopada 2008 r. były to kwoty netto.

W wyroku NSA z 4 września 2008 r., sygn. akt I FSK 1011/07, czytamy, że sąd poparł stanowisko podatnika, który uważał, że (...) opodatkowaniu podlegają wymienione w nim czynności (m.in. darowizny, przekazania na potrzeby osobiste podatnika, pracowników etc). Z kolei art. 29 ust. 10 u.p.t.u. w związku z art. 29 ust. 1 tej ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania czynności wskazanych w art. 7 ust. 2 u.p.t.u. jest cena nabycia netto, tj. bez kwoty należnego podatku VAT, co wynika z zasady neutralności podatkowej. Powyższe potwierdza, iż ustalenie podstawy opodatkowania przy przekazaniu towarów na podstawie art. 7 ust. 2 u.p.t.u. dokonuje się w oparciu o cenę nabycia towaru netto.

Ostatecznie NSA uznał (...) za zasadne wszystkie zarzuty skargi kasacyjnej, które odnoszą się do naruszenia przez Sąd pierwszej instancji prawa materialnego poprzez błędną jego wykładnię polegającą na przyjęciu, iż użyte na gruncie art. 7 ust. 4 u.p.t.u. określenia „łączna wartość” „jednostkowa cena nabycia” jako elementy zawartej w tym przepisie definicji „towarów o małej wartości” powinny być rozumiane jako wartości brutto, tj. z uwzględnieniem podatku VAT, a nie jako wartości netto, czyli bez uwzględnienia tego podatku.

W wyroku tym sąd odniósł się też do prezentów ewidencjonowanych, uznając, że łączna wartość przekazanych towarów w roku jest również kwotą netto. Stanowisko to jest aktualne także obecnie.

• art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 116, poz. 979

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT i akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA